Niciun leu pentru finanțarea programului Săptămâna Verde din școli în bugetul pe 2025 al Administrației Fondului pentru Mediu adoptat de Guvern / Anul trecut erau 100 de milioane de lei

1.768 de vizualizări
Photo 158063123 | School © Pojoslaw | Dreamstime.com
Programul Săptămâna Verde nu va mai fi finanțat în anul 2025, potrivit documentului prin care Guvernul a aprobat joi, 24 aprilie, bugetul Administrației Fondului de Mediu. În fișa bugetară în dreptul acestui program pentru anul 2025 este trecută suma de zero lei. Amintim, Administrația Fondului de Mediu a alocat 100 de milioane de lei din Fondul pentru mediu, pentru programul Săptămâna Verde în școli, în 2024.

Bugetul Administrației Fondului de Mediu, aprobat de Guvern joi, 24 aprilie, nu are alocată nicio sumă pentru finanțarea programului Săptămâna Verde în 2025. În dreptul acestei rubrici este trecut 0 lei, spre deosebire de anul 2024 când au fost alocați 100 de milioane de lei.

Potrivit metodologiei, școlile care au aplicat pentru finanțarea activităților din programul Săptămâna Verde 2024-2025 ar trebui să primească banii începând cu luna octombrie.

Banii se puteau folosi pentru doi ani, 2024 și 2025. “Sumele rămase neutilizate la sfârșitul anului 2024 se reportează în anul următor și se utilizează cu aceeași destinație”, potrivit articolului 6 din hotărârea publicată nr. 314 din 4 aprilie 2024, pentru aprobarea finanțării din Fondul pentru mediu a Programului „Săptămâna verde”.

De asemenea, sumele neutilizate la finalizarea contractului de finanțare se restituie în termen de 30 de zile, în contul Administrației Fondului pentru Mediu.

La următoarea rectificare bugetară ar mai putea fi alocați bani, rectificare care de obicei are loc în ultima partea anului.

Activitățile ce sunt în prezent finanțate prin Administrația Fondului de Mediu

Articolul 9

Activitățile eligibile în cadrul programului sunt:

1. participarea la excursii în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice (transport, cazare și masă – dacă este cazul, intrare la grădini botanice/în parcuri naționale, la muzee, bilete la evenimente sau la cinema – filme documentare etc.), inclusiv deplasări pentru cercetare în teren (rezervații, situri de importanță comunitară – plante/animale ocrotite);

2. amenajarea spațiului verde al școlii/amenajarea de minigrădini botanice sau minisere/amenajarea de grădini (mobilier de grădină din materiale reciclate/reciclabile sau recuperate, material săditor, pământ, fertilizant, unelte, mănuși, folie de plastic, pietriș, scoarță de copac, gărdulețe, vopsea ecologică etc.);

3. acțiuni de ecologizare, colectare de deșeuri (mănuși, saci, unelte etc.);

4. amenajarea unui „colț verde“ în interiorul unității de învățământ (mobilă din materiale reciclate sau recuperate, unelte, pufuri și perne, plante în ghiveci, diverse resurse ludice și educative pe tema educației pentru mediu și schimbări climatice etc.);

5. participarea la competiții locale, județene sau naționale de ecologie/protecția mediului/educație pentru mediu (consumabile pentru realizare de materiale și proiecte de mediu conform regulamentelor, transport, cazare și masă pentru participanți, dacă nu sunt asigurate de organizatori);

6. organizarea de minitabere urbane de educație pentru mediu și schimbări climatice (standuri, kituri, materiale reciclabile și reciclate pentru ateliere de crafting, alimente și băuturi pentru participanți, materiale promoționale din materiale reciclate etc.);

7. participarea și organizarea de schimburi de experiență cu alte unități de învățământ din comunitate sau din țară, în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice;

8. participarea profesorilor la cursuri de formare în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice, urmate de aplicarea noilor cunoștințe și abilități la clasă;

9. amenajarea de diorame, terarii și acvarii.

Metodologia prevede modalitatea prin care școlile pot accesa fondurile pentru acest program, finanțat din Fondul pentru mediu.

Potrivit metodologiei activităților școlare locale din cadrul programului “Săptămâna verde”, pentru anii 2024 și 2025, finanțate din Fondul pentru mediu, inspectoratele școlare:

  • stabilesc bugetul alocat fiecărei unități de învățământ și îl comunică conducerii acesteia, cu informarea Ministerului Educației;
  • distribuie sumele alocate unităților de învățământ;
  • verifică legalitatea tuturor cheltuielilor efectuate de unitățile de învățământ în cadrul activităților finanțate, în baza rapoartelor financiare transmise de directorii unităților de învățământ, și le comunică Ministerului Educației;
  • sprijină unitățile de învățământ în procesul de identificare a nevoilor preșcolarilor/elevilor și de proiectare a activităților;
  • sprijină și monitorizează activitățile desfășurate de unitățile de învățământ înscrise;
  • centralizează și raportează activitățile desfășurate în județ și rezultatele acestora Ministerului Educației.
Informații de context

Suma alocată de Administrația Fondului de Mediu a fost de 100 de milioane de lei pentru 2024, cu posibilitatea de a îi folosi și în 2025 (n. red un an școlar 2024-2025). Vezi aici lista cu finanțarea pe județe.

Suma este de aproximativ 5 ori mai mică față de cea anunțată de ministrul Mediului, Mircea Fechet, în iulie 2023, când fondurile europene erau de 100 de milioane de euro.

Dacă toate școlile vor aplica pentru cei 100 de milioane de lei puși la dispoziție de Guvernul Ciolacu, având în vedere ca sunt peste 2.9 milioane de elevi în acest an școlar, fiecărui elev i-ar veni suma de 34 de lei pentru activitațile din Săptămâna verde. Banii sunt pentru doi ani, deci un elev ar fi finanțat cu 17 lei pe an. 

Edupedu.ro a scris însă că nu toate școlile au aplicat pentru finanțare. În județul Ilfov au aplicat doar 10 școli din cele 85 cu personalitate juridică, potrivit datelor transmise de ISJ.

Programul Săptămâna Verde, a apărut în anul școlar, 2022-2023, la inițiativa președintelui Klaus Iohannis, pusă în practică fără niciun studiu sau comentariu de la fostul ministru Sorin Cîmpeanu.

De remarcat că Guvernul a susținut financiar numai programul introdus în legea învățământului de către președintele Klaus Iohannis, deși școlile din România au două săptămâni în care profesorii și elevii trebuie să realizeze activități extracurriculare: Săptămâna Școala altfel, introdusă de Legea Miclea-Funeriu în 2011 și Săptămâna Verde, introdusă anul trecut de președintele Klaus Iohannis.

Săptămâna Verde a fost introdusă de președinție și de Ministerul Educației condus de fosta consilieră a lui Klaus Iohannis, Ligia Deca, fără a prelungi anul școlar cu cel puțin 5 zile, atât cât le-a fost eliminat profesorilor din predarea curriculumului obligatoriu menținut nemodificat. Asta în condițiile în care România se clasează constant în rândul țărilor europene cu cele mai puține zile de școală. În anul școlar 2023-2024, România a fost în top 5 țări din Europa cu cele mai multe zile fără școală: elevii au 8 perioade de vacanță, care înseamnă 120 de zile libere – potrivit raportului european Eurydice.

Într-o analiză cu experți, părinți, profesori și elevi, Edupedu.ro a scris despre școala ciuruită de zile libere, punți, săptămâni altfel și verzi, module cu multe vacanțe. În mai 2023, când am publicat analiza, experții așteptau răspunsurile acestui studiu privind impactul împărțirii anului școlar pe module.

Peste 900 de profesori și directori de școală propun renunțarea la unul dintre programele Școala Altfel și Săptămâna Verde sau chiar la ambele, arată un raport al Ministerului Educației.

Citește și:
Școlile care au aplicat pentru finanțarea activităților din programul Săptămâna Verde 2024-2025 ar trebui să primească banii începând cu luna octombrie / LISTA alocărilor pe județe
Peste 900 de profesori și directori de școală propun renunțarea la unul dintre programele Școala Altfel și Săptămâna Verde sau chiar la ambele – raport al Ministerului Educației

OFICIAL Excursii școlare cu bani de la Fondul de Mediu, în „Săptămâna verde”, din octombrie. Școlile se pot înscrie până în septembrie și primesc cheltuielile pentru cazare, transport, mese și bilete / Care sunt condițiile, ce activități mai pot pune profesorii pe listă și cum arată formularele inițiale și de raportare 
OFICIAL Programul „Săptămâna verde” primește 100 de milioane de lei din Fondul pentru mediu, pentru 2024 și 2025, echivalentul a 5 covrigi și jumătate per elev. Inspectoratele școlare și școlile răspund de utilizarea banilor
Premierul Ciolacu anunță că finanțează „Săptămâna verde” cu echivalentul a 5 covrigi și jumătate per elev: „Decidem azi ca programul școlar Săptămâna verde să fie finanțat, așa cum este firesc, din Fondul de Mediu. Alocăm acestui proiect un buget de 100 de milioane de lei”
„Săptămâna verde” low cost. Ministerul Mediului a tăiat aproape 400 de milioane de lei din finanțarea pentru școli, anunțată pentru programul prezidențial. Unui elev i-ar reveni 17 lei pe an, bani de 5 covrigi și jumătate
Ultima săptămână a fiecărui modul este cea mai solicitantă, am primit lucrări în fiecare zi, spun peste jumătate dintre elevii chestionați într-un studiu al Ministerului Educației. Mai mult de două treimi dintre ei preferă modulele / Părinții ar dori întoarcerea la semestre
Primul modul de școală s-a încheiat și nici acum proiectul de finanțare cu 100 de milioane de euro a activităților din Săptămâna verde, anunțat în urmă cu trei luni de ministra Educației Ligia Deca și ministrul Mediului Mircea Fechet, nu este gata
Școlile vor primi bani pentru a susține activitățile din Programul “Săptămâna Verde” / Ministerul Mediului anunță un acord cu Ministerul Educației în valoare de 100 de milioane de euro, dar nu se precizează de când va intra în vigoare
OFICIAL Este interzis ca elevii și profesorii să strângă fonduri pentru activități din „Săptămâna verde”, dar părinții o pot face printr-o asociație cu personalitate juridică / Model de raportare a activităților pentru școli

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Zeci de angajați ai Inspectoratului Școlar Hunedoara – inspectori, profesori și personal administrativ – nu au mai primit sporul de condiții vătămătoare după o decizie arbitrară a conducerii instituției, suspendată apoi în primă instanță doar pentru cele patru persoane care au reclamat abuzul

Tribunalul Hunedoara a suspendat hotărârea Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara de a nu mai acorda sporul de condiții vătămătoare pentru angajații instituției. Concret, ISJ Hunedoara a decis, prin hotărârea Consiliului de…
Vezi articolul

Educația – discutată prima dată extins în această campanie pentru președinție. Nicușor Dan promite că va „lupta pentru condiția socială” a profesorilor, „incluzând salarii” / George Simion, întrebat despre competențele pe care trebuie să le aibă elevii: Cunoștințele de bază, de cultură generală, chestiuni care țin de sistemul haretian, pe care noi îl susținem

Situația profesorilor și a sistemului de învățământ în general, competențele de care au nevoie elevii în societatea actuală, echitatea în educație au fost teme atinse pentru prima dată, extins, în…
Vezi articolul

Un proiect prin care copiii sunt încurajați să meargă pe jos la școală a reușit să crească într-un an cu 150% numărul elevilor care nu folosesc mașina pentru a veni la cursuri, potrivit profesorilor organizatori

Peste 550 de voluntari, printre care profesori, medici, actori, sportivi, politicieni, ziarişti şi reprezentanţi ai autorităţilor locale, au fost implicaţi în derularea Programului Pedibus, lansat în primăvara anului trecut de…
Vezi articolul

Sorin Cîmpeanu își neagă din nou plagiatul printr-un raport făcut de universitatea pe care o conduce, cu numele semnatarilor șterse: “Suportul didactic nu poate face obiectul unui presupus plagiat, nefiind și nepretinzând a fi o creație științifică proprie”

Fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, a publicat pe pagina sa de Facebook două rapoarte privind acuzațiile de plagiat din cursul său, “Irigații desecări, combaterea eroziunii solului, irigarea culturilor”, acuzații…
Vezi articolul