OFICIAL Din anul școlar 2025-2026, toate liceele pedagogice vor avea cel puțin o clasă a IX-a cu specializarea de educator-puericultor

81.030 de vizualizări
Foto: © Kinomaster | Dreamstime.com
Toate liceele cu profil pedagogic vor include în proiectul planului de școlarizare cel puțin o clasă a IX-a cu specializarea de educator-puericultor, pentru anul școlar 2025-2026, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul nr. 3.109 din 17 ianuarie 2025, document ce modifică Metodologia privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat, evidența efectivelor de antepreșcolari/preșcolari și elevi școlarizați în unitățile de învățământ particular pentru anul școlar 2025-2026, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 7.871/2024.

„d) includerea în proiectul planului de școlarizare pentru anul școlar 2025-2026 al fiecărei unități de învățământ care poate școlariza în filiera vocațională, profilul pedagogic, a cel puțin o clasă a IX-a, învățământ cu frecvență «zi», calificarea «Educator- puericultor»”, se arată în ordinul publicat în Monitorul Oficial.

Informații de context

Pentru anul școlar 2022-2023 au fost vacante peste 140 de posturi de educator-puericultor conform unui răspuns dat de Ministerul Educației la solicitarea Edupedu.ro. Județele cu cele mai multe posturi au fost: București, Arad, Ialomița și Teleorman. În 2022 a fost primul an când au fost scoase la concurs posturi didactice pentru specializarea „educator-puericultor”.

În aprilie 2023, Edupedu.ro a scris că funcția de educator-puericultor a fost introdusă în aplicația de salarizare a personalului din sistemul de Învățământ, potrivit unui fișier de instrucțiuni. 

Iată ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 despre funcția de educator-puericultor

Articolul 249 – (7) Persoanelor care până în anul 2028 finalizează studiile liceale pedagogice, specializarea educator-puericultor sau învățător-educator, li se consideră îndeplinită condiția de studiu pentru ocuparea funcției didactice de educator/educatoare.

(15) Educatorii-puericultori angajați în creșe pot ocupa, până la data de 1 septembrie 2028, funcția de educator, cu condiția îndeplinirii cerințelor specifice din Metodologia de recunoaștere și atestare a competențelor profesionale pentru ocuparea funcției de educator-puericultor, aprobată prin ordin al ministrului educației.

(16) Persoanele angajate pe funcția didactică de educator-puericultor în creșe ocupă, după intrarea în vigoare a prezentei legi, funcția didactică de educator.

(29) Personalul încadrat care a absolvit liceul pedagogic sau o școală echivalentă cu specializarea „educator-puericultor“ sau studii de master cu specializarea „educație timpurie“ și care până la intrarea în vigoare a acestei legi a ocupat cel puțin 2 ani școlari funcția de educator-puericultor în creșele organizate atât ca structuri arondate unităților de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, cât și ca unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică pentru care autoritățile administrației publice locale au calitatea de persoană juridică fondatoare are calitatea de personal didactic de predare licențiat și titular al sistemului de învățământ preuniversitar.

(30) Personalul încadrat care a absolvit liceul pedagogic sau o școală echivalentă cu specializarea „învățătoare“ sau „educatoare“ sau a absolvit studii de licență cu specializarea „pedagogia învățământului primar“ și care până la intrarea în vigoare a acestei legi a ocupat cel puțin 2 ani școlari funcția de educator-puericultor în creșele organizate atât ca structuri arondate unităților de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, cât și ca unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică pentru care autoritățile administrației publice locale au calitatea de persoană juridică fondatoare obține calitatea de personal didactic de predare licențiat și titular al sistemului de învățământ preuniversitar după absolvirea cursurilor de educație timpurie, până cel târziu în 1 septembrie 2027.

Despre creșele trecute la Ministerul Educației

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 prevede că, în termen de 3 ani școlari, creșele vor fi arondate grădinițelor:

Art. 248 – „(23) În termen de 3 ani școlari de la data intrării în vigoare a prezentei legi, creșele de stat cu personalitate juridică se reorganizează și se arondează unităților de învățământ cu personalitate juridică, ce au nivel preșcolar cu program prelungit, sau unităților de învățământ care au în structură învățământ preșcolar. Prin excepție, creșele cu minimum 120 de antepreșcolari se pot reorganiza ca unități de învățământ cu personalitate juridică.”

Trecerea creșelor în subordinea Ministerului Educației este prevăzută în Ordonanța de Urgență nr. 100 din 10 septembrie 2021, publicată în Monitorul Oficial pe 15 septembrie. Până acum, niciun oficial nu a explicat public care vor fi efectele preluării creșelor de către Ministerul Educației.

O parte din creșele de stat au trecut de la autoritățile locale în administrarea Ministerului Educației. Edupedu.ro a scris că doar puțin peste o treime din creșele existente au trecut sau sunt în curs de preluare de către Ministerul Educației. Astfel, 247 au rămas la primării, iar 148 sunt în subordinea Ministerului Educației.

Edupedu.ro a primit, anul trecut, fluturașul de salariu al unei angajate dintr-o creșă preluată de Ministerul Educației. Ea are un salariu mai mic, deoarece i-a fost schimbată încadrarea, fiind trecută pe postul de „îngrijitoare”, deși înainte era infirmieră. Contabila grădiniței i-a transmis că au fost forțați de către ISMB (Inspectoratul Școlar al Municipiului București – n. red.) să le preia pe aceste posturi, după cum precizează cititoarea: „Ni s-a transmis de către contabila grădiniței, care încercă să ascundă faptul că există postul de infirmieră în EDUSAL, că au fost forțați de către ISMB să ne preia pe aceste posturi sub forma de necalificate”.

Unele creșe au fost preluate încă de anul trecut de Ministerul Educației. Sunt angajați care s-au trezit cu salariile micșorate și cu alte încadrări, așteptând ca sindicatele să le apere drepturile.

Creșele care au rămas în administrarea autorităților locale și nu au fost preluate de Ministerul Educației sunt unități de învățământ cu personalitate juridică, potrivit unui răspuns al Ministerului Muncii transmis pentru Edupedu.ro.

Foto: © Kinomaster | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
ULTIMA ORĂ Vor fi 26 de elevi într-o clasă de a IX-a la liceele teoretice, în anul școlar 2025-2026 / Ministerul Educației a modificat oficial cifrele de școlarizare pentru liceu la 6 zile de la precedentul ordin de ministru, fără nicio explicație sau anunț
OFICIAL Până pe 7 februarie, inspectoratele școlare vor transmite Ministerului Educației proiectul planului de școlarizare pentru anul 2025-2026 / Pașii prin care se aprobă câte clase are fiecare școală, profil, specializare și numărul maxim de elevi

2 comments
  1. ce bine e că acest lucru e reglementat prin lege…că dacă era după CA al școlii aceasta nu ar fi cerut așa clasă.Si noi suntem un liceu tehnologic,care deși avem o specializare unica in județul Neamț pe lemn,CA al școlii nu ne lasa sa cerem clasa de liceu la a 9 a,pt că a cerut pe celelalte specializari…sunt multe jocuri de interese.

  2. Firesc ar fi să facă practică pedagogică și la matematică!
    E atât de important să știe cum să fie abordați primii pași logici profesionist!
    Plus formarea lor ca indivizi! Gândirea critică, gasirea unor soluții individualizate optime pe moment se formează cu ajutorul matematicii!
    Niciun lucrator cu copiii mici nu ar trebui privat, printr-o programă școlară, de practicarea unor elemente de matematică!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Declarație care produce confuzie a Ligiei Deca: Chiar dacă un copil ar avea o zi proastă în ziua concursului de admitere, dacă el va fi ales de către liceu, are şansa să concureze din nou pe baza repartizării computerizate

Ministra Educației a declarat de la Palatul Victoria, după ședința de guvern în care a prezentat în primă lectură proiectele legilor educației, că admiterea la liceu în forma propusă este…
Vezi articolul