Programul „Săptămâna Verde” nu va este finanțat în anul 2025, potrivit documentului prin care Guvernul a aprobat joi, 24 aprilie, bugetul Administrației Fondului pentru Mediu (AFM). În fișa bugetară aferentă programului, publicată în Monitorul Oficial (MO), suma trecută pentru anul 2025 este de zero lei.
În anul 2024, Administrația Fondului pentru Mediu alocase 100 de milioane de lei din Fondul pentru Mediu pentru derularea acestui program dedicat educației de mediu în școli. Prin comparație, în noul buget aprobat nu mai există nicio alocare distinctă pentru continuarea finanțării în anul școlar 2025.
- Edupedu.ro a semnalat nealocarea de fonduri către programul „Săptămâna Verde” de când proiectul de buget al AFM a fost aprobat în ședința de Guvern de joi, 24 aprilie.
Potrivit metodologiei oficiale, școlile care au aplicat pentru finanțarea activităților din programul „Săptămâna Verde” 2024–2025 ar trebui să primească banii începând cu luna octombrie 2024. Finanțarea era gândită să acopere cheltuieli pe doi ani, 2024 și 2025, în funcție de când alege fiecare școală să plaseze această săptămână fără cursuri școlare tradiționale.
Conform articolului 6 din Hotărârea Guvernului nr. 314/4 aprilie 2024, „sumele rămase neutilizate la sfârșitul anului 2024 se reportează în anul următor și se utilizează cu aceeași destinație”. Astfel, școlile care au primit finanțare în 2024 pot folosi sumele rămase și în 2025, în limitele stabilite de contractele semnate.
De asemenea, prevederile legale stipulează că sumele neutilizate la finalizarea contractelor de finanțare trebuie restituite în termen de 30 de zile în contul Administrației Fondului pentru Mediu.
O eventuală alocare de fonduri suplimentare pentru „Săptămâna Verde” în 2025 ar putea avea loc doar la următoarea rectificare bugetară, care de regulă este programată în a doua parte a anului.

- DOCUMENT DESCARCĂ Fișa bugetară a Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) pe anul 2025:
Ce activități sunt în prezent finanțate prin Administrația Fondului de Mediu (AFM)
- participarea la excursii în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice (transport, cazare și masă – dacă este cazul, intrare la grădini botanice/în parcuri naționale, la muzee, bilete la evenimente sau la cinema – filme documentare etc.), inclusiv deplasări pentru cercetare în teren (rezervații, situri de importanță comunitară – plante/animale ocrotite);
- amenajarea spațiului verde al școlii/amenajarea de minigrădini botanice sau minisere/amenajarea de grădini (mobilier de grădină din materiale reciclate/reciclabile sau recuperate, material săditor, pământ, fertilizant, unelte, mănuși, folie de plastic, pietriș, scoarță de copac, gărdulețe, vopsea ecologică etc.);
- acțiuni de ecologizare, colectare de deșeuri (mănuși, saci, unelte etc.);
- amenajarea unui „colț verde“ în interiorul unității de învățământ (mobilă din materiale reciclate sau recuperate, unelte, pufuri și perne, plante în ghiveci, diverse resurse ludice și educative pe tema educației pentru mediu și schimbări climatice etc.);
- participarea la competiții locale, județene sau naționale de ecologie/protecția mediului/educație pentru mediu (consumabile pentru realizare de materiale și proiecte de mediu conform regulamentelor, transport, cazare și masă pentru participanți, dacă nu sunt asigurate de organizatori);
- organizarea de minitabere urbane de educație pentru mediu și schimbări climatice (standuri, kituri, materiale reciclabile și reciclate pentru ateliere de crafting, alimente și băuturi pentru participanți, materiale promoționale din materiale reciclate etc.);
- participarea și organizarea de schimburi de experiență cu alte unități de învățământ din comunitate sau din țară, în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice;
- participarea profesorilor la cursuri de formare în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice, urmate de aplicarea noilor cunoștințe și abilități la clasă;
- amenajarea de diorame, terarii și acvarii.
Metodologia prevede modalitatea prin care școlile pot accesa fondurile pentru acest program, finanțat din Fondul pentru Mediu.
Potrivit metodologiei activităților școlare locale din cadrul programului “Săptămâna verde”, pentru anii 2024 și 2025, finanțate din Fondul pentru mediu, inspectoratele școlare:
- stabilesc bugetul alocat fiecărei unități de învățământ și îl comunică conducerii acesteia, cu informarea Ministerului Educației;
- distribuie sumele alocate unităților de învățământ;
- verifică legalitatea tuturor cheltuielilor efectuate de unitățile de învățământ în cadrul activităților finanțate, în baza rapoartelor financiare transmise de directorii unităților de învățământ, și le comunică Ministerului Educației;
- sprijină unitățile de învățământ în procesul de identificare a nevoilor preșcolarilor/elevilor și de proiectare a activităților;
- sprijină și monitorizează activitățile desfășurate de unitățile de învățământ înscrise;
- centralizează și raportează activitățile desfășurate în județ și rezultatele acestora Ministerului Educației.
Informații de context
Suma alocată de Administrația Fondului de Mediu a fost de 100 de milioane de lei pentru 2024, cu posibilitatea de a îi folosi și în 2025. Vezi aici lista cu finanțarea pe județe.
Suma este de aproximativ 5 ori mai mică față de cea anunțată de ministrul Mediului, Mircea Fechet, în iulie 2023, când fondurile europene erau de 100 de milioane de euro.
Dacă toate școlile vor aplica pentru cei 100 de milioane de lei puși la dispoziție de Guvernul Ciolacu, având în vedere ca sunt peste 2.9 milioane de elevi în acest an școlar, fiecărui elev i-ar veni suma de 34 de lei pentru activitațile din Săptămâna verde. Banii sunt pentru doi ani, deci un elev ar fi finanțat cu 17 lei pe an.
Edupedu.ro a scris însă că nu toate școlile au aplicat pentru finanțare. În județul Ilfov aplicaseră doar 10 școli din cele 85 cu personalitate juridică, potrivit datelor transmise de ISJ în toamna anului 2024.
Programul Săptămâna Verde a apărut în anul școlar, 2022-2023, la inițiativa președintelui Klaus Iohannis, și a fost pus în practică fără niciun studiu sau comentariu de la fostul ministru Sorin Cîmpeanu.
De remarcat că Guvernul a susținut financiar numai programul introdus în legea învățământului de către președintele Klaus Iohannis, deși școlile din România au două săptămâni în care profesorii și elevii trebuie să realizeze activități extracurriculare: Săptămâna „Școala altfel”, introdusă de Legea Miclea-Funeriu în 2011 și „Săptămâna Verde”, introdusă anul trecut de președintele Klaus Iohannis.
Săptămâna Verde a fost introdusă de președinție și de Ministerul Educației condus de fosta consilieră a lui Klaus Iohannis, Ligia Deca, fără a prelungi anul școlar cu cel puțin 5 zile, atât cât le-a fost eliminat profesorilor din predarea curriculumului obligatoriu menținut nemodificat. Asta în condițiile în care România se clasează constant în rândul țărilor europene cu cele mai puține zile de școală. În anul școlar 2023-2024, România a fost în top 5 țări din Europa cu cele mai multe zile fără școală: elevii au 8 perioade de vacanță, care înseamnă 120 de zile libere – potrivit raportului european Eurydice.
Într-o analiză cu experți, părinți, profesori și elevi, Edupedu.ro a scris despre școala ciuruită de zile libere, punți, săptămâni altfel și verzi, module cu multe vacanțe. În mai 2023, când am publicat analiza, experții așteptau răspunsurile acestui studiu privind impactul împărțirii anului școlar pe module.
- Peste 900 de profesori și directori de școală propun renunțarea la unul dintre programele Școala Altfel și Săptămâna Verde sau chiar la ambele, arată un raport al Ministerului Educației.
Foto: © Landd09 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.