Până pe 6 decembrie, școlile din județul Dolj vor transmite centralizarea cu acumularea numărului de credite profesionale transferabile pentru profesori, potrivit unei note a inspectoratului școlar

3.887 de vizualizări
Foto: © Nd3000 | Dreamstime.com
Școlile din județul Dolj au de transmis inspectoratului școlar, până la data de 6 decembrie, ora 12, situația centralizată privind acumularea numărului de credite profesionale transferabile pentru profesorii încadrați în unitatea de învățământ, potrivit unei adrese a ISJ Dolj. Este vorba despre prevederile metodologiei-cadru din 6 iulie 2022.

„Având în vedere O.M.E. nr. 4224/6 iulie 2022 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind asigurarea calității programelor pentru dezvoltarea profesională continuă a cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar și de acumulare a creditelor profesionale transferabile, în anul școlar 2024-2025, conducerile unităților de învățământ, prin Comisia de mentorat didactic și formare în cariera didactică – CMDFCD, vor pune în aplicare dispozițiile CAP VI din ordinul mentionat anterior”, se arată în nota ISJ Dolj.

În document se arată că situația centralizată, privind acumularea numărului de credite profesionale transferabile pentru cadrele didactice încadrate în unitatea de învățământ, va fi transmisă, conform art. 67 – alineatul 4.

Iată ce prevede art. 67 din metodologia-cadru din 6 iulie 2022:

Articolul 67 – „(1) Comisia validează, după evaluare, îndeplinirea condiției de formare prin acumularea numărului de credite profesionale transferabile legal prevăzut, inclusiv prin recunoașterea și echivalarea în credite profesionale transferabile a rezultatelor participării personalului didactic la programe pentru dezvoltare profesională continuă și pentru evoluția în cariera didactică, sau, după caz, certifică numărul de credite profesionale transferabile acumulate, pentru intervalul legal prevăzut.

(2) Situația centralizată privind acumularea numărului de credite profesionale transferabile pentru cadrele didactice încadrate în unitatea de învățământ este prezentată, de către CMDFCD, în consiliul profesoral și validată de consiliul de administrație al unității de învățământ, în perioada 1 noiembrie-15 noiembrie.

(3) Pentru cadrele didactice pentru care s-a validat îndeplinirea condiției de formare, unitatea de învățământ eliberează adeverințe privind acumularea creditelor profesionale transferabile, după un model elaborat de Ministerul Educației.

(4) După validare, situația centralizată privind acumularea numărului de credite profesionale transferabile pentru cadrele didactice încadrate în unitatea de învățământ este comunicată, în perioada 16-30 noiembrie, de către responsabilul CMDFCD, inspectorului școlar pentru dezvoltarea resurselor umane din inspectoratul școlar și profesorului metodist cu atribuții privind mentoratul pentru dezvoltare profesională, din casa corpului didactic.”

Documentul Inspectoratului Școlar Județean Dolj poate fi consultat mai jos:

Conform Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, profesorii trebuie să participe o dată la 2 ani la cel puțin un program de formare continuă acreditat:

Art. 188 – „(7) Personalul didactic din învățământul preuniversitar este obligat să participe cel puțin o dată la 2 ani la cel puțin un program de formare continuă acreditat, conform unui plan stabilit la nivelul unității de învățământ, pe baza analizei nevoilor de formare elaborată de CNFDCD.”

Legea nr. 198/2023 stabilește că sunt suportate de către angajator cheltuielile pentru formarea continuă a profesorilor, cel puțin pentru obținerea numărului minim de credite.

Iată ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023

Articolul 188 – „(1) Pentru personalul didactic, formarea continuă este un drept și o obligație.

(2) Tipul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică, asigurarea calității programelor și sistemul de acumulare a creditelor se reglementează prin metodologie aprobată prin ordin al ministrului educației, la propunerea CNFDCD (Centrul Național de Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică – n.red).

(3) Distribuția numărului de credite ECTS obținut, începând cu numărul minim, va respecta următoarele criterii:

a) minimum 5 credite ECTS vor respecta competențele prioritare prevăzute în planul național de formare continuă în cariera didactică. Acestea sunt finanțate prin programe naționale, din bugetul CCD sau, după caz, din finanțarea specială a unităților de învățământ pentru cheltuieli privind perfecționarea pregătirii profesionale a personalului didactic și didactic auxiliar, pentru implementarea politicilor și strategiilor Ministerului Educației;

b) minimum 5 credite ECTS vor respecta prioritățile la nivel școlar sau, după caz, local, în conformitate cu cartografierea periodică a nevoilor de formare la nivelul județului, realizată de CCD, sau, după caz, în funcție de nevoile de formare continuă ale personalului didactic identificate la nivelul CFDCD. Acestea sunt finanțate din bugetul CCD sau, după caz, din finanțarea de bază a unităților de învățământ pentru cheltuieli cu pregătirea profesională, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, prin bugetele locale;

c) maximum 5 credite ECTS vor fi la decizia cadrului didactic. Acestea pot fi finanțate din bugetul CCD sau, după caz, din finanțarea de bază a unităților de învățământ pentru cheltuieli cu formarea continuă, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, prin bugetele locale.

(4) Evaluarea rezultatelor învățării programelor de formare continuă și procedura-cadru de finanțare se stabilesc prin metodologie, aprobată prin ordin al ministrului educației, la propunerea CNFDCD.

(5) Obținerea prin studiile corespunzătoare a unei noi specializări didactice, diferite de specializarea curentă, se consideră formare continuă.

(6) Pe lângă una sau mai multe specializări, cadrele didactice pot dobândi competențe didactice, pentru disciplinele din același domeniu fundamental cu domeniul licenței, prin programe de formare a adulților.

(7) Personalul didactic din învățământul preuniversitar este obligat să participe cel puțin o dată la 2 ani la cel puțin un program de formare continuă acreditat, conform unui plan stabilit la nivelul unității de învățământ, pe baza analizei nevoilor de formare elaborată de CNFDCD.

(8) Programele de conversie profesională postuniversitare pentru cadre didactice sunt organizate de instituțiile de învățământ superior. Acestea se desfășoară în baza unor norme metodologice specifice, adoptate prin ordin al ministrului educației.

(9) Cheltuielile pentru formarea continuă a personalului didactic de predare din învățământ preuniversitar sunt suportate de către angajator, din sume alocate de la bugetul de stat sau din alte surse de finanțare, conform legii, cel puțin pentru obținerea numărului minim de credite ECTS prevăzut la alin. (2).

(10) Unitățile de învățământ, pe baza unui regulament aprobat de consiliul de administrație, pot susține stagii de dezvoltare profesională pentru obținerea gradelor didactice II și I de către personalul didactic de predare din învățământul preuniversitar.

(11) Pentru personalul din învățământul preuniversitar, formarea continuă va include, în mod obligatoriu și periodic, un curs de prim ajutor.”

Articolul 248 – „(19) Echivalarea creditelor profesionale transferabile prevăzute la art. 245 alin. (6) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, cu creditele ECTS prevăzute la art. 188 alin. (2) din prezenta lege, în vederea utilizării lor prin portofoliul educațional în situațiile stipulate la art. 187 alin. (15), se va realiza prin intermediul unei proceduri cuprinse într-o anexă la metodologia de evaluare a rezultatelor învățării prin programe de formare continuă și procedura-cadru de finanțare, prevăzută la art. 188 alin. (4). Aplicarea sistemului de acumulare a creditelor ECTS prin programe de formare continuă prevăzut la art. 188 alin. (2) se va realiza începând cu anul universitar 2023-2024.”

Foto: © Nd3000 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Învățător: Sunt foarte multe cazuri în care cadrele didactice plătesc cursurile de formare din banii proprii / Cheltuielile pentru formarea continuă a profesorilor, cel puțin pentru obținerea numărului minim de credite transferabile, sunt suportate de angajator, potrivit cadrului legal
Regulamentul pentru acordarea creditelor transferabile, publicat în Monitorul Oficial / În învățământul superior, un credit cuprinde 14-15 ore de pregătire individuală și tot atâtea ore didactice
Toți profesorii vor participa obligatoriu și periodic la un curs de prim ajutor, după cum prevede noua lege a Educației la secțiunea de formare continuă
martie 2023 – Minimum 15 credite transferabile obținute prin cursuri de formare continuă o dată la 5 ani, condiție pentru profesori în proiectul legii Deca. Impactul formărilor va fi monitorizat la clasă, anunță ministra
ianuarie 2023 – SURSE Tăiere masivă a numărului de credite obligatorii pentru formarea continuă a profesorilor. Proiectul legii Deca prevede cel puțin 15 credite profesionale transferabile, față de 90 în prezent
iulie 2022 – OFICIAL Cursurile pentru formarea profesorilor trebuie să aibă componenta față în față de cel mult 50%, în scădere față de 60% cât era până acum / Sunt introduse noi domenii tematice – reziliența școlară și nanotehnologii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Concursul de directori la București

Sorin Decă a fost numit din nou secretar general adjunct al Ministerului Educației, la cererea ministrului Ligia Deca, după ce ocupase prin concurs șefia Direcției România educată tot din această poziție

Sorin Decă a fost numit secretarul general adjunct al Ministerului Educației, potrivit unei decizii publicate în Monitorul Oficial. Inițial, Decă nu a mai fost secretarul general adjunct al Ministerului încă…
Vezi articolul

Ligia Deca: Ne-am propus să vedem care sunt cauzele pentru neprezentarea elevilor la Evaluarea Națională 2023. Este clar că trebuie să avem intervenții mult mai individualizate, în funcție de nevoile fiecărui copil

Ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat luni că „trebuie investigat” în privința cauzelor ce au dus la neprezentarea elevilor la Evaluarea Națională 2023, după cum a transmis Digi24. „Trebuie investigat…
Vezi articolul

32,9% – rata finală de promovare în sesiunea august-septembrie a examenului de Bacalaureat 2021 / Harta variației ratei de promovare, după contestații, pe județe

Rata finală de promovare, înregistrată în sesiunea august-septembrie a examenului național de Bacalaureat 2021, după soluționarea contestațiilor, este 32,9%, în creștere cu 2,6%, comparativ cu primele rezultate (30,3%), se arată…
Vezi articolul

USR o cheamă pe Ligia Deca în Parlament, pe 1 martie, la Ora Guvernului, ca să dea explicații privind legile Educației. Până acum, Ligia Deca nu a răspuns niciunei invitații a opoziției: “Doamna Deca trebuie să clarifice încotro are de gând să ducă învăţământul românesc”

USR a depus o solicitare ca ministrul Educaţiei, Ligia Deca, să vină la „Ora Guvernului” în plenul din 1 martie al Senatului, de la ora 11:30, pentru a oferi explicaţii…
Vezi articolul