Prim-ministrul Ilie Bolojan a recunoscut că salariile profesorilor nu pot fi considerate „rezonabile” și a afirmat că nici el personal nu este mulțumit de nivelul lor actual, dar susține că România nu își permite mai mult în prezent. Oficialul a promis într-un interviu acordat TVR Info și difuzat luni seară, 8 septembrie, în prima zi de școală, că de la finalul anului 2026, când expiră plafonarea veniturilor în sectorul public, Guvernul va putea analiza „serios” o creștere a salariilor din educație.
- Declarațiile vin în aceeași zi cu protestul miilor de profesori în Capitală, nemulțumiți de măsurile de austeritate impuse prin Legea Bolojan 141/2025.
În privința creșterii normei didactice, Bolojan a spus că majorarea la 20 de ore pe săptămână „este o normă la nivelul european, dacă ne gândim că asta este norma în țări precum Franța sau Spania, iar în Germania se duce până la 25 de ore”. El a susținut că măsura are ca efect atât economisirea de fonduri, cât și faptul că „mai mulți titulari, mai bine pregătiți, vor preda la clasă în locul suplinitorilor”.
- De remarcat însă că afirmația este falsă, iar demontarea ei a fost făcută de către cercetătorii în științele educației: norma didactică de 18 ore pe săptămână a profesorilor din România era în media UE. Majorată la 20 de ore pe săptămână, norma didactică din România lui Bolojan este PESTE media UE (sursa: datele Comisiei Europene și ale Institutului de Științe ale Educației).
Șeful Guvernului a afirmat că impactul acestor măsuri este „de natură să plafoneze cheltuielile de salarizare” și a promis că „economiile realizate vor fi direcționate în anii următori tot pentru educație”, cu precădere pentru reabilitarea clădirilor și dotarea claselor. În același timp, a admis că „în mod evident au generat nemulțumiri”, dar a insistat că în actualul context bugetar „trebuie să avem grijă de fiecare resursă”.
Întrebat de ce nu a participat la întâlnirile de la Cotroceni cu profesorii de luni, 8 septembrie, premierul a precizat la TVR că a avut discuții directe cu sindicatele și a apărat din nou măsurile luate, susținând că „numărul de ore de predare este la nivelul celor din Europa”. Totodată, a spus că directorii și inspectorii școlari „vor trebui să predea cel puțin 10 ore pe săptămână”, subliniind că „dacă aveau timp pentru plata cu ora, au disponibilitatea să-și facă norma de predare”.
Redăm integral declarațiile pe subiectul educație din interviu:
„Ilie Bolojan: În afară de contextul financiar dificil în care ne găsim, cred că e un act de responsabilitate să începem școala în așa fel încât să putem oferi copiilor noștri condiții decente de pregătire și de educație. În ceea ce privește nemulțumirile care au fost reflectate și în mișcările de astăzi, în mitingul din București și în celelalte proteste, ele vin în contextul în care, pe fondul deficitului bugetar mare pe care l-a înregistrat România și anul trecut, dar și anul acesta, am fost nevoiți să luăm niște măsuri de corecție bugetară, iar zona de educație a fost zona în care aceste măsuri au fost aplicate printre primele, în afară de celelalte măsuri. În fapt, norma de predare săptămânală a fost majorată cu 2h. Asta înseamnă că cei care predau 18h ar urma să predea 20h săptămânal, ceea ce a avut niște efecte în sistemul de învățământ.
Gândiți-vă că avem aproximativ 230.000 de posturi în sistemul de învățământ care sunt ocupate de aproximativ 160.000 de titulari, puțin sub 160.000, iar diferența până la 230.000 sunt aproximativ 30.000 de posturi la plata cu ora și a peste 40.000 de posturi ocupate de suplinitori. Deci o bună parte din orele în școlile din România sunt predate de suplinitori sau plătite suplimentar la plata cu ora. Ce efecte a avut această creștere a normei de predare efectivă? S-au redus probabil la jumătate cele 30.000 de posturi la plata cu ora. Și spațiul financiar pe care unii dintre dascăli care predau la plata cu ora îl ocupau câștigând suplimentar, s-a redus. Acesta este adevărul. Norma de 20h de predare este o normă la nivelul european, la nivelul mediu european, dacă ne gândim că asta este norma în țări precum Franța sau Spania, iar în Germania este o normă de predare care se duce până la 25h săptămânal.
Deci România nu iese dintr-un tablou ca și normă de predare cu această majorare. Dar efectele sunt pe de o parte de a economisi fonduri, pe de altă parte – mai mulți dascăli care sunt titulari vor preda la clase. Asta și pe fondul reducerii de norme pe care toții inspectorii școlari din România și toți directorii o aveau până acuma. Gândiți-vă, de exemplu, că un inspector trebuia să mai predea 2-4h/săptămână, un director – 4-6h. Prin măsurile care au fost adoptate vor trebui să predea cel puțin 10h, deci practic o jumătate de normă. Și toate aceste măsuri în mod evident au generat nemulțumiri în educație, lucruri pe care eu le înțeleg, dar în contextul în care ne găsim, practic aceste măsuri vin să aibă grijă de fiecare resursă pe care țara noastră o colectează de la cei care lucrează în România.
Reporter: Care este impactul acestor măsuri din educație? Comasarea claselor, creșterea, numărului de elevi, creșterea normei și ca tăierea burse.
Nu îmi place să arunc cifre și vom avea o lună de funcționare și atunci, cu toate cifrele pe masă, asta înseamnă niște efecte importante, dar în mod cert asta reprezintă cam 10% din bugetul de educație. Cel puțin pe componenta de salarizare. Dacă se mai adaugă și bursele. Acesta este impactul, dar se va vedea de la o lună de la alta exact pe plăți. Pentru că trebuie să colectăm toate datele să vedem câți suplinitori au mai rămas și câte ore de suplimentare au fost reduse. Ca să facem niște calcule exacte, pentru că contează vechimea profesorului. Cu cât vechimea este mai mare, salarizarea este mai mare. Și vom da niște cifre exacte la o lună de zile.
Reporter: Considerați că merită aceste măsuri versus tensiunea socială pe care au creat-o și spectrul grevei generale în educație?
Ilie Bolojan: Sistemul de învățământ cu acumulările lui este un rezultat al unor ani de zile. Pentru starea din învățământ. Lucrurile s-au derulat pe parcursul multor ani. Această măsură, care a fost necesară în contextul în care suntem, este de natură să ne plafoneze cheltuielile de salarizare în sistemul de educație. Iar economiile care vor fi realizate vor fi direcționate în anii următori tot pentru educație, în așa fel încât să ne finanțăm proiectele care înseamnă: îmbunătățirea calității clădirilor, prin reabilitarea lor, prin partea de termoizolare, prin dotarea claselor cu tot ceea ce înseamnă material de ultimă generație. Dar pentru a putea continua toate aceste proiecte și în toate școlile s-a lucrat destul de mult anul acesta. Pentru a le putea continua, anul viitor avem nevoie de orice fel de resursă în așa fel încât să îmbunătățim condiții.
Deci banii aceștia care se vor economisi începând din această toamnă și în anul următor vor fi direcționați către o finanțare a acestor proiecte care sunt astăzi în derulare. Deci nu vor fi luate din zona de educație și duse în altă parte, ci vor rămâne în zona de educație.
Reporter: De ce n-ați participat la întâlnirea de la Palatul Cotroceni sau de ce nu ați avut dumneavoastră o întâlnire separată la Palatul Victoria, cu profesorii. La Palatul Cotroceni. Președintele s-a întâlnit cu profesori, iar concluzia a fost o amenințare cu începere a grevei.
Ilie Bolojan: Am avut în această perioadă atât discuții directe cu sindicatele din educație, exclusiv cu ele, dar în același timp am participat la mai multe runde de întâlniri din care au participat și sindicatele din educație. Ce trebuie să înțelegem este că ceea ce am decis este rezultatul unei analize a activității din învățământ și, orice s-ar spune, numărul de ore de predare este un număr la nivelul celor din Europa. Efectele, v-am spus, vor fi de natură financiară și mai mulți titulari mai bine pregătiți prin aceste efecte vor fi la clasă în locul suplinitorilor, iar dacă – gândiți-vă că aveam directori care erau degrevați de predare și 70% dintre ei, din datele pe care le-am avut până acuma, aveau plata cu ora. Deci dacă aveau disponibilitate de timp să facă plata cu ora, înseamnă că au și disponibilitatea reală să-și facă norma de predare, jumătatea de normă de predare care este astăzi.
Reporter: Un contra-argument pe care aș putea să intuiesc în spațiul public ar fi că nici salariile în educație nu sunt la nivelul Europei. Asta nu înseamnă că nu ne dorim calitatea învățământului să ajungă la nivelul Europei. Și atunci o să spună profesorii «nici salariile nu sunt precum cele din Franța. De ce să muncim atât de mult precum cei din Franța?».
Ilie Bolojan: Aveți dreptate, nivelul de salarizare din educație nu este cel pe care personal mi-l doresc și niciun dascăl nu îl consideră rezonabil. Așa este, dar asta este ceea ce poate România în momentul de față. Nivelul de salarizare a rămas același, deci practic nu au fost reduse salariile, iar ceea ce se poate face în anii următori este ca în momentul în care trecem de această perioadă de criză, finalul anului 2026, până când sunt plafonate salariile în tot sectorul public, să ne putem pune problema unei analize serioase legate de nivelul cu care se majorează aceste salarii. Dar eu nu sunt aici să le spun oamenilor lucruri care nu pot fi făcute, știind situația dificilă în care ne găsim. Sunt aici să le spun ceea ce se poate face în condițiile date”.
Informații de context. Protestele profesorilor, la care s-au alăturat elevi și studenți, au fost declanșate de pachetul de măsuri din Legea 141/2025, adoptată în vară, care schimbă radical organizarea școlilor și condițiile de muncă pentru cadrele didactice. Printre principalele prevederi contestate se află creșterea normei didactice cu 2-4 ore, comasarea a sute de unități de învățământ, majorarea numărului de elevi la clasă, reducerea cu jumătate a plății cu ora (PCO) și obligarea directorilor și inspectorilor să predea mai multe ore. Sindicatele reclamă că aceste măsuri duc la supraîncărcarea profesorilor și la scăderea calității actului educațional.
- Pe 31 august, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația „Spiru Haret” au lansat un referendum în rândul celor aproximativ 300.000 de angajați din educație, pentru a decide dacă profesorii vor boicota orele de curs începând cu 9 septembrie, prima zi efectivă de predare. Documentul transmis filialelor sindicale arată că membrii erau chemați să răspundă nominal dacă sunt de acord să nu desfășoare activități de predare.
Nemulțumirile au culminat luni, 8 septembrie, chiar în prima zi de școală, când până la 20.000 de profesori au protestat în București, cerând demisia ministrului Educației și abrogarea măsurilor din lege. Sindicaliștii au avertizat că acțiunile nu se opresc aici și că „greva generală nu este exclusă”. Marius Nistor, liderul Federației „Spiru Haret”, a declarat că protestele vor continua până la îndeplinirea celor două obiective majore: plecarea ministrului și renunțarea la prevederile considerate nocive pentru sistem.
În replică, ministrul Educației, Daniel David, a spus că solicitarea de demisie i se pare „puțin neinspirată” și că școala „se desfășoară normal” începând de marți, 9 septembrie. Oficialul a susținut că profesorii au o obligație legală și morală să predea, iar directorii trebuie să monitorizeze eventualele situații în care cadrele didactice doar supraveghează elevii. Totodată, ministrul a explicat că modificările fiscale nu ar putea fi schimbate în acest moment, dar că dialogul cu sindicatele rămâne deschis.
17 comments
Norma didactică este sub media UE, conform OCDE date 2023.
Ce inseamna pentru dumneavoastra “suplinitor”, domnule Bolojan? Pentru mine, personal, suplinitor inseamna profesor calificat, studii superioare si master in specializare, definitivat promovat, titularizare , insa, fara post. Acestia sunt “ suplinitorii” la care dumneavoastra faceti referire. Nu ne mai jigniti, atat va cerem. Ce sa intelegem? Ati inchis sistemul si accesul in invatamant? Atunci desfiintati, impreuna cu David, departamentele pentru pregatirea personalului didactic. Daca ati fi fost atat de corect, ati fi anuntat acest lucru inaintea sustinerii examenelor. Posturi titularizabile nu au fost, insa toti am sperat ca ne vom continua activitatea pe perioada determinata, in baza notelor mari obtinute, care, in baza afirmatiilor domnului Ministru de la sedintele dumnealui pe Facebook, puteau deveni titularizabile-minciuni. Dar, ce sa vezi? Ati inceput sa jucati sah cu profesorii titulari, umiliti si ei, de altfel. Cand pleaca la job, practic, multi dintre ei pleaca in excursie, alergand de nebuni intre localitati si scoli. Doua ore aici, patru ore dincolo, o ora in alta parte, rugaciuni sa ii transporte cineva la destinatie, sa nu intarziere, sau sunt obligati toti sa aiba masina personala?
Aka Ilie Bolbojan, Bolmojan.
Omulețul să redacteze ordonanța de guvern deja care să între în vigoare odată cu noile planuri cadru.
De ani de zile nu există la catedră un scaun bun pe care să poți sta fără grijă; în clase, în anii trecuți, au căzut în ore mulți copii și profesori- scaunele având picioare din țevi prea subțiri sau cumparate neadecvat!
Ergonomia clasei este sub orice critică: o tablă inteligentă care nu a funcționat niciodată ocupă cel mai vizibil loc din clasă, dar tabla pe care o folosim este în spatele catedrei!
Materialele didactice date de instituție sunt cvasi inexistente; creta e de cea mai proastă calitate, încât noi și copiii o cumpărăm din nou; copiatorul nu a fost pus niciodată la dispoziția noastră, chiar dacă a fost luat din fondurile părinților, deci… sponsorizăm!
Directorul, in schimb, face alegeri pentru un scaun personal impunător, sablări cu gust, pentru camere de supraveghere cât mai multe, pentru modele noi de uniformă, spunând in c.p. că ,,uniformele la noi în școală sunt obligatorii” – sunt cotați ca fiind ,, mai buni” diriginți cei ce fac intens fac observații elevilor asupra obligativității purtării ei!
Am sperat ca vara asta să se întâmple o minune prin schimbarea viziunii! Degeaba!
Angajații statului român care se ocupă de verificarea condițiilor de muncă din școli ( de la ITM) unde sunt? Cum s-au dat autorizații atâția ani?
Cine va fi mai atent de-acum la cheltuirea puținilor bani publici – pentru șanse în a avea măcar peste câțiva ani o viață decentă?
In plus, oricând și oriunde vor fi găuri în buget, dezechilibre în cheltuieli!
Paradigma, prioritizarea trebuie schimbate! Managerial, cadrul didactic e necesar a fi implicat activ în vigilența reechilibrării sistemului!
Cum? Prin creșterea peste tot a puterii cuvântului lui, a semnăturii lui! Nu automat, ci ca măsură a competențelor dobândite!
cine va supraviețui lui 2026….dezamăgire de guvern
Vrăjeli.Lungeste-mi ,Doamne,zilele!
De ce nu de la finalul lui 2045? Va grăbiți undeva?🤣
Dupa ce a zis ca ne-a dat bani si nu facem treaba, asa, ca unei femei usoare, acum vine sa ne amageasca cum ca ne ia de nevasta peste un an jumatate, ca nah, vin alte alegeri si prostii uita repede… Hai sictir, nesimtitilor! Nici voi nu credeti ce ziceti!
in Germania salariile prof. sunt, pe medie, 2x peste media celor din Franta. Cu 25% ore de contact cu elevii in plus ( 25 vs 20). a bon entendeur,
Dar să distribuiți altfel ați fi putut!
Asta am așteptat, asta am crezut că veți face întâi!
Uniformizarea masivă salarială (de la educator la profesor de liceu/de la profesor cu douăzeci și cinci de ani vechime la unul cu peste patruzeci) a dus la eliminarea necesității dobândirii de competențe superioare sau la dispariția manifestării formelor de respect față de experiența superioară!
Gradațiile de merit depind, prin regulile impuse, de peste zece ani, de relația cu directorul într-un mod care duce la degradarea intregului sistem! Chiar ați accentuat acest lucru și s-a observat în abuzurile fără urmări făcute de directori ( ,,directorul va semna”/ ,, directorul va valida”; n-a vrut, ce i-ați făcut?!)
Nu s-a întâmplat nimic cu directorii care au greșit mult!
Ar fi bine să fie transparente date cu procentul de directori care sunt in funcții de zece- cincisprezece ani! Aici e hiba: miniștrii s-au tot schimbat, dar unii inspectori, unii directori – plătiți pentru management ( se vede cu ce calitate) au fost aceiași!
Managerial, sistemic s-a greșit foarte mult și în validarea de comportamente lasce, evazve, care a dus la formarea de trainice găști de care nu mai putem scăpa! S-a permis directorilor să dea decizii lipsite de echilibru in acordarea egalității de șanse fără să răspundă in caz de greșeli, mai ales că cereau abuziv angajaților să valideze membrii C.A. care le convin lor, nu ca forță de echilibru.
S-a permis tot in ultimii ani ca un membru din C.A.sa poată fi si in CEAC, un director să fie și membru de sindicat etc.
După aberațiile lăsate să fie, au apărut urmările lor- balauri mai mari!
Iar apoi, ni s-a tot spus, firesc, că balaurii nu trebuie hrăniți!
Din continutul acestui interviu este EVIDENT ca nu intelege realitatea din educatie si pe cale de consecinta nici problemele. Desfiintarea scolilor din rural e o lovitura mortala data viitorului demografic al tarii.
Dar, … cresterea capacitatii de intelegere nu este o chestiune care se rezolva de pe o zi pe alta!
Mincinos ordinar! Cei din Bihor stiu ca e e un tip care dispretuieste domeniul Educatiei si asta tine de o frustrare de pe vremea cand lucra in sistem. El a lucrat intr o scoala ajuratoare si asta stie oricine De arunci, a comasat si tot a comasat oe scoli. chiar si azi face un talmeș balmes prin scolile oradenevsi din judet
Niște nesimțiți sunteți cu toții.. si cu Mucusor..numai minciuni…
Vrei comparații domnule Bolojan..ex. profesor salariu net (cu tot ce vrei gradul I, vechime peste 25 ani, etc) = ASF, ANRE, SGG, CURTEA DE CONTURI ( apropo suntem profesori calificați de zece ori mai mult decât dn BUSUIOC) , CA-URI TOATE DIN TOATE COMPANIILE..
IA Stilou sau Pix ce vrei si compara..
Noi facem împrumuturi pe 5 ani..si plătim rate…cat câștiga ăștia intr-o luna.
Cat cheltuiți cu un singur parlamentar pe luna?!? cam 47000…sunt cam 9, 10 salarii de profesor pe luna..
SA VA FIE RUSINE..
„cu precădere pentru reabilitarea clădirilor și dotarea claselor”
A se citi: avem noi firme de partid care sunt dispuse sa supraevalueze lucrarile de proasta calitate pe care le vor face. Asa, dupa modelul aplicat cu succes in Oradea.
(plin de afaceri pe filiera PNL cu primaria Oradea. iar atunci cand nu exista firma, vreo ruda a vreunui angajat de top din primarie se indura si deschide o afacere, ca sa nu cumva sa se piarda banutii oradenilor in alte buzunare)
„30.000 de posturi la plata cu ora și a peste 40.000 de posturi ocupate de suplinitori. Deci o bună parte din orele în școlile din România sunt predate de suplinitori sau plătite suplimentar la plata cu ora.”
Întrebarea e următoarea: de unde sunt aceste ore? Apar așa din senin? Acestea sunt ore prevăzute în planurile cadru, toate fiind prevâzute și ocupabile de către titulari.
De ce nu sunt ocupate? Pentru că nu sunt cadre didactice suficient de pregătite să le ocupe, absolvenți capabili nu le ocupă deoarece salariile sunt cele pe care le știm.
În conseciință aceste ore NU sunt pentru rotunjirea veniturilor, ele ar trebui ocupate de cadre didactice pregătite corespunzător, retribuiți ca atare, nu la 50%.
Culmea, cam asa ceva spunea si Boculet, in urma cu vreo 15 ani. Asta dupa ce a blocat orice crestere de salarii in educatie, si apoi a fost nevoit sa accepte (desigur, esalonat) plata datorata sentintelor judecatoresti.
Da, si atunci politicienii au considerat educatia ca fiind principalul vinovat al crizei. Iar de atunci Educatia nu si-a mai revenit, mai ales dupa cele doua legi aiuritoare (2011-2023).