Adina Papazi, profesoară de Limba română la Colegiul Național I. L. Caragiale din București, a declarat, referitor la temele pentru acasă, că „eu nu mă pot duce în pauză să fac o ședință cu colegii mei: dă-le tu 3 exerciții, că eu le-am dat 2”. Aceasta a afirmat că „nu ai cum să contorizezi așa ceva”. Declarațiile au fost făcute pentru TVR Info.
Edupedu.ro a scris că directorul și dirigintele trebuie să monitorizeze respectarea timpului maxim de 1 oră pentru elevii din primar și 2 ore pentru gimnaziu și liceu și anual se va colecta feedbackul elevilor și al părinților față de utilitatea și eficiența temelor pentru acasă, conform proiectului pus în consultare publică de Ministerul Educației și Cercetării. Este vorba despre proiectul de ordin privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar.
„Niciodată nu vei putea să faci acest lucru. Este o utopie. Eu nu mă pot duce în pauză să fac o ședință cu colegii mei: dă-le tu 3 exerciții, că eu le-am dat 2. Ale mele valorează 5 minute și ale tale 6 minute, plus că ritmul fiecărui copil este altul. Nu ai cum să contorizezi așa ceva”, a spus Adina Papazi.
Tot pentru TVR Info, Raluca Răducanu, directoarea adjunctă a Liceului Teoretic Jean Monnet din Capitală, a vorbit despre faptul că reglementările în privința temelor au fost făcute la presiunea părinților:
„Toate aceste reglementări cred că au fost făcute, în primul rând, la presiunea părinților care, pe de o parte, cer ca timpul alocat temelor să fie mai scurt. Pe de altă parte, își duc propriii copii în tot felul de activități care îi suprasolicită. Cu cât cresc, îi duc la sisteme de meditații, de pregătire suplimentară, foarte obositoare.”
Recent, Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, a declarat, pentru știrile ProTV, că un elev de gimnaziu are 7 ore pe zi la școală și, dacă „se dau 4 ore de teme”, atunci înseamnă foarte mult.
O altă noutate, conform documentului Ministerului Educației, este că temele de vacanță sunt teme de tip suplimentar, iar temele suplimentare sunt facultative, adică elevul nu este obligat să le facă.
Tema pentru acasă pentru o disciplină, dacă presupune realizarea unor lucrări mai ample/de sinteză, poate să fie maximum una pe modul, potrivit unui document pus în consultare publică.
Miercuri, 5 noiembrie, la prezentarea raportului săptămânal, Daniel David a declarat că „orice profesor trebuie să înțeleagă că, dacă copiii încep să vadă temele ca un element negativ, indiferent ce teme le dai, cu toată intenția bună pe care o ai ca profesor, de fapt, vei obține efecte negative”.
Recent, ministrul Educației și Cercetării a precizat că „ar trebui, la nivelul școlii, toată lumea să știe că temele ar trebui să fie în jur de 2 ore”. „Eu cred că elevul și-ar face cu mai mult drag o temă mai scurtă decât să-i dai nu știu câte teme pe care nu și le face sau și le face cu supărare și cu nemulțumire, și cu frustrare”, a spus acesta. Declarațiile au fost făcute într-un interviu pentru adevarul.ro.
La începutul lunii iunie, Daniel David a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că profesorii care dau prea multe teme „merită” să fie atenționați. Acesta a vorbit și despre sancțiuni: „aici, sancțiunile sunt cele administrative, pe care le poate lua consiliul de administrație pentru diverse alte abateri. Este, efectiv, o abatere, ca orice altă abatere de la regulamentul școlii”.
Despre temele pentru acasă
În luna aprilie, ministrul Educației și Cercetării a declarat, la prezentarea raportului săptămânal, referitor la temele elevilor, ca dirigintele să aibă grijă de coordonarea între profesori, „pentru a nu încărca, într-adevăr, mai mult decât este cazul copiii”. Acesta a afirmat că „temele n-ar trebui la nivelul învățământului primar să depășească o oră pe zi, 2 ore la gimnaziu și la învățământul liceal.”
în luna martie, ministrul Educației și Cercetării le-a transmis părinților îngrijorați că elevii primesc prea multe teme „să sesizeze dirigintele, directorul școlii”. Dacă nu primesc răspuns, să se îndrepte spre inspectorat și abia apoi la minister, a spus acesta.
Adriana Iancu, profesoară de Limba română și directoare a Școlii Gimnaziale nr. 206 din București, a declarat, pentru Prima TV, că „temele nu trebuie privite numai din perspectiva aceasta a formării, a învățării imediate”. Aceasta este de părere că temele sunt „un exercițiu, în primul rând, pentru gestionarea timpului, pentru gestionarea atenției”.
Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București, a spus, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că elevii trebuie să vină să spună profesorului dacă a înțeles sau nu a înțeles ceva din temă sau din lecția predată. Dacă lucrurile sunt în neregulă, abia atunci să solicite ajutorul unui alt profesor, consideră Dana Bobocea.
Un studiu experimental condus de cercetătorul Dacian Dolean, care a explorat impactul temelor asupra elevilor de clasa a III-a, la Română și la Matematică, a întors „efecte uriașe la dezvoltarea cunoștințelor (2.58), dar și la rotunjirea numerelor naturale (0.71) și la aflarea termenului necunoscut (0.20)”, în condițiile în care „efectele medii ale programelor de intervenție educațională sunt în general pe la 0.1 dintr-o abatere standard”, a explicat acesta pentru Edupedu.ro.
Cercetătorul a declarat, într-un interviu acordat Edupedu.ro, că a derulat cercetarea pornind „de la premisa că la clasa a III-a timpul de rezolvare a temei pentru acasă nu ar trebui să depășească 40 de minute”. O altă specificitate a acestui experiment a fost implicarea părinților elevilor, care au fost sprijiniți cu ghiduri create special pentru ei să își ajute copiii cu efectuarea temelor pentru acasă.
În februarie 2023, Oana Moraru, educatoare, expert educațional și director de școală privată, a explicat de ce părinții trebuie să îi ajute pe copii la teme, în special în primele clase: “Recomand părinților, cel puțin la clasele I și a II-a, să-și dedice cât mai mult timp temelor copiilor și să se oprească din a formula în jurul lor expresii de genul: hai mai repede, să le terminăm ca să te joci, hai mai repede, hai să nu le mai lăsăm pe ultima sută de metri, să scăpăm de ele”. “Felul în care privim noi învățarea se duce în sistemul copilului ca un virus”, a spus Oana Moraru în podcastul Cu capul în Nori.
„Tema nu trebuie să fie o pedeapsă sau o armă. Tema trebuie să fie efectiv o posibilitate ca el (elevul – n.red) să-și consolideze acasă, să-și însușească foarte bine ceea ce a învățat la școală, să-și întipărească lucrurile acelea în minte, atât”, a precizat Florentin Gheorghe, profesor de Limba română, la Radio România Actualități.
25 comments
Wow, unui profesor i se pare greu sa se organizeze 5 minute cu colegii pe un grup de whatsapp pentru binele copiiilor, sau sa stabileasca o programa a temelor pe o saptamana sau o luna cu acestia… Inca pun accent pe memorare cand toata informatia este la un click distanta. De ce vreti aceasta meserie daca nu o faceti cu placere?
Bună ziua!
Nu postez comentarii de obicei, dar, de această dată m-am hotărât să o fac. Și nu pentru a lua apărarea uneia sau alteia din părți ( profesori – elevii – părinții), ci pentru a prezenta un fapt petrecut în realitate:
Intr-una dintre vacantele de vară ale fiicei mele mai mari, am văzut,,cantitatea” de romane, nuvele și poezii pe care fiica mea ar fi trebuit să le parcurgă.
Cu răbdare, am căutat pe diferite site-uri volumele, am notat numărul de pagini, am stabilit un timp rezonabil de citit pentru fiecare pagină. Rezultatul a fost uimitor: fiica mea ar fi trebuit să citească 8 ore zilnic, pe toată perioada vacanței de vară, fără pauză de masă sau de mers la toaletă. Și asta doar la o singură materie!!!
Înțeleg că aceste ,, recomandări ” sunt opționale, dar chiar așa fiind, copiii simt o mare presiune din partea cadrelor didactice.
Și, fără a fi lipsită de respect pentru cei care m-au învățat să scriu, să citesc și să fiu omul care sunt astăzi, cred că timpul propus pentru teme (2 ore) este un timp rezonabil.
Din pacate am auzit de mut prea multe cazuri si situatii absurde la clasa de la nepotii mei si adolescenta silitoare cu care am lucrat, ca sa mai cred ca nu exista un numar cam mare de cadre, ce nu ar avea ce cauta in invatamant si nu ar trece o tetare psihologica facuta cum trebuie… Nu zic ca sunt majoritari, dar sunt prea multi si nu au impact benefic. La noi inca dainuir mentalitatea ca statutul e cumva suficient …
Am vazut o abordare a temelor cam asa : eu va recomad un numar de 10 exercitii, dar voi puteti face minim 3 spre exemlu. Si atunci se filtreaza cine e interesat de materia respectiva si cine nu. Insa nu sunt sigura cum afecteaza nota la teste.
Personal eu sunt revoltata pe o chestie simpla si anume sistemul de notare de la 1.Am o varsta respectabila dar cand mergeam la scoala nota incepea de la 4. Daca materia imi placea luam 8,9,10. Daca nu luam un 10 si apoi un 4 si inchideam situatia pe media 7.Aveam semestre, si de regula la istorie, geografie, etc se dadeau 2 teste pe semestru.
Nu imi aduc aminte sa fiu stresta de teme sau mai stiu eu. Am intrat la liceu fara meditatii, am luat bacul cu o nota astronomica la momentul actual fara meditatii, am intrat la facultate la ASE fara meditatii si am mai facut si alte studii dupa facultate. Eu nu pricep atata stres cu note si teme si in nici un caz punctajul de la 1.Cred ca la teza era de la 1 nu mai stiu dar nici un caz pentru lucrari de control sau ascultare la tabla. In zilele noastre e greu. Copii sunt obositi, parintii sunt depasiti si ii duc la n activitati sa fie mai competitivi mai pregatiti mai productivi in viitor. Am doi copii unul care invata si altul care nu invata. Pana la urma si cel care nu invata va invata. Il las in ritmul lui si cum poate.Si fara presiuni am avut surpriza sa ia nota 10 la test la fizica (clasa a 10-a ) .Cum se poate l-am intrebat? Mi-a raspuns simplu pai am invatat, am scris de nu stiu cate ori si am reusit, dar ce crezi doamna a crezut ca am copiat si m-a socs la tabla si practic am dat testul din nou.
Stima si respect, pentru frumoasa si reala detaliere a situatiei in care se afla copii si nepotii nostrii! Din pacate materie prea multa, prea pompoasa, neatragatoare fara inteles, fara folos…..!
Am doua nepotele gemene in clasa a ll-a,venite din Anglia!Acolo terminasera clasa a lll-a,dar pentru ca aveau probleme de limba si adaptare aici,le-am inscris in clasa l-a !
Pentru ca parintii lucreaza,eu le supraveghez la teme.Au multe teme pentru acasa,iar limba romana ,comunicare sunt niste manuale greoaie, cu termeni pe care sunt convinsa ca nu le pricep nici copiii care au trait in Romania.In urma cu ceva ani,predam limba romana la clase primare la elevi care studiau in limba maghiara!Manualele erau mai simple mai usor de inteles!Cat despe temele de casa,fetitele le fac fara placere iar in weekend si vacante spun ca nu e „fair „sa aiba teme ,ca asa cum „Doamna”are weekend si vacante si ei ar trebui sa aiba ca sunt copii si vor sa se joace!Eu am stat cu ele si in Anglia si nu am vazut caiete si teme de casa,desi erau clasa a lll-a si mergeau cu placere la scoala.In schimb imi povesteau ce au invatat la istorie,la stiinte,la geografie…Imi povesteau lucruri pentru care trebuia ca eu sa intru pe Google ca sa le verific.Aici doar materii greoaie ,de parca toti copiii trebuie sa fie genii !Consider ca acei care trebuie sa aprobe niste manuale ,sa nu uite ca au fost copii pentru ca aceia care le concep uita varsta „beneficiarilor”sau poate invatamantul e corupt si avantajeaza autorii,ca sa-si vanda cartile!
Pe langa confuzia din manuale, unii profesori decid ca ce e acolo nu e suficient. La geografie, de exemplu, ce e in manual e „comestibil”. Dar profesorul, a simtit nevoia sa-i incarce cu toate marile, insulele. peninsulele, muntii, campiile, podisurile si deserturile din Asia. 17 pagini de caiet. Care nu erau in manual.
maximus, 17 pagini slea le mananci tu daca e adevarat?
de ce te bagi tu acolo unde nu ti fierbe oala, acele articulatii ale tarmului sunt pe harta, nu e necesar ea fie in text. clasa a 7 a e singura in care mai inceti ceva despre asis, intr-um mod mai concis,dar structurat. ce- i drept, scum multi ani, Geografia beneficia de mai multe ore in plsnirile cadru, adica mai multe ore pe sapatmana. e drept ca pare cateodata mult, fiindca e mult mai concentrata materia,dar nu poto ramane analfabet spatial. iar cand iti vor vorbi la istorie despre insulele kurile si situatia conflictuala decacolo, sa nu pierzi timpul sa cauti ce si cum. ai grija, ca vei fi un mic trump, care uită că alaska nu mai e in rusia…ifiunăuuătaimin🤣
„e drept ca pare cateodata mult, fiindca e mult mai concentrata materia”
Adică a scăzut numărul de ore, dar nivelul de cunoștințe transmis a rămas același? Păi atunci sunteți de acord cu @Maximus! Confirmați.
De acord în privința manualelor!
oare domnul ministru nu își dă seama că funcția pe care o ocupă e o pălărie prea mare pentru căpuțul lui?
Păi regula asta este veche și în vigoare de prin 2016, chiar. Vezi Ordinul MENCS nr. 5.893 / 28.11.2016
Dacă vi se pare ceva nou și șocant este pentru că vă luați informațiile de la televizor, ceea ce nu pare chiar adecvat.
Deci nimic nou în ultimii 10 ani. Doar titluri de știri: „Șocant! Nemaiauzit! Extraordinar! Schimbări recente!”
Problema nu sunt neaparat temele. Ci timpul de munca, inclusiv invatatul si timpul petrecut la scoala si timpul liber.
in clasa a 7-a, volum de munca/saptamana este intre 55-60 ore. Sindicatele din orice domeniu ar exploda daca asta s-ar intampla adultilor. Pe copii cine ii protejeaza?
Problemele sunt:
– 18 discipline si la toate se dau teste cumulative, din 4-5 sau mai multe lectii. si programa e masiva. au ajuns sa dea 3-4 teste cumulative/ saptamana. timpul mediu de pregatire pentru un asemenea test 6 ore. faceti calculul.
– 7 ore pe zi. nu numai ca dupa 7. ore sunt destul de obositi, dar mai au de pregatit 7 materii pe ziua urmatoare. plus potentialele teste.
– programele scolare. Masive si peste nivelul lor de intelegere.
Lucrez cu el zilnic, de aceea stiu detaliile.
Mi se pare „set up for failure”. Ii ardem, nu mai au timp, nu mai au viata. Unii scapa de sub control, tocmai din cauza asta.
Reduceti numarul de discipline, numarul de ore, renuntati la absurditatea testelor cumulative si veti vedea cum creste numarul de elevi motivati, si care nu mai sunt anxiosi cand trebuie sa mearga la scoala. Si cireasa de pe tort, vor inceoe sa si inteleaga ce invata si va scadea numarul de analfabeti functionali.
Bună ziua!Sunt total de acord cu ce spuneți.Copiii sunt foarte solicitați!
A, deci problema este că părinții „îi duc la sisteme de meditații, de pregătire suplimentară, foarte obositoare”? Păi oare de ce îi duc? Nu au ce face cu banii și timpul lor? Sau pentru că mulți dintre voi sunteți doar profesori, dar nu mai sunteți și dascăli în adevăratul sens al cuvântului? Sau sunteți, dar pe bani, la pregătirile acelea „obositoare”.
Profesori trebuie să se gândească, că temele de acasă , transformă părinții și bunicii în „profesori”! Și atunci, cum se rezolvă?
Dacă ministerul decide așa, eu nu am nimic împotrivă să nu le mai dau deloc teme acasă. Nu am nimic de câștigat din asta eu, personal. Doar că nu este suficient timp la școală pentru exersare. Și, în plus, copiii trebuie să lucreze și singuri, să-și descopere propria abordare eficientă în rezolvarea unor probleme.
Atâta scandal cu temele pentru acasă este absurd. Zici că le dăm din răutate. Să vină domnul David cu un studiu care zice că în sistemul românesc de învățământ, așa cum este organizat acum, ne putem lipsi de teme și ne executăm.
Adevărat. In forma aceea a consultării fizice, este imposibil, dar în forma virtuala este 200/100 realizabil. Hai să pășim in realitatea care înconjoară și să o folosim! Hai sa întrebăm „cum?” atunci când sunt situații care par a indica o problema și nu sa ne căutăm că e greu și nu se poate
Cele mai multe scoli au platforme precum Adservio si Kinderpedia in care pot gestiona si situatia temelor pe langa multe alte informatii utile care trebuie sa ajunga atat la parinti, la copii cat si la profesori.
Profesorii si directorii care considera ca nu au cum sa evalueza volumul temelor, sa isi aminteasca ca aceste aplicatii s-au implementat cu ajutorul taxelor platite de parintii copiilor incarcati de teme ridicole primite de la ei.
Păi, acest SORIN și ION nu se întreabă, împreună cu toți ,,trântorii” de prin minister, de ce au copiii 7 ore la școală? 😀
Vremurile bune ale educatiei, se pare, au intrat in eclipsa totala. A mai ramas un inel de lumina pentru cei care mai vor sa stie unde este de fapt soarele.
TEMA pentru acasa, pe vremea mea, era un exercitiu de independenta si libertate, de confruntare cu sine, de sfortare a propriilor puteri, o sansa de antrenament, o oportunitate (mai post-modern zis) ca fiecare elev sa vada daca poate sa lucreze independent, daca poate fi competitiv intr-o lume excesiv de concurentiala, cum era lumea scolii, unde la liceu intrau mai putin de 50% din absolventii de clasa VIII-a, iar examenul de treapta a II-a era „pe viata si pe moarte”, ca si examenul de intrare la facultate.
Acum, mediul concurential a disparut, toata lumea face liceu, facultate, masterate.
Dar temele pentru „acasa” (le poti face si la ceainarie) sunt ultima reduta in batalia cu sine, ultimul poligon de antrenament unde elevul isi poate cali vointa, ultima arena in care se poate lupta cu salbaticiunile matematicii, fizicii, chimiei, gramaticii, muzicii, si asa mai departe.
TEMA pentru acasa si pentru vacanta a ramas ULTIMUL BASTION pe care elevii si parintii ar trebui sa-l apere, nu sa-l atace, caci fiecare piatra a acestuia are un rost in edificiul vietii independente la care aspira fiecare om.
Nimeni nu vrea sa fie dependent, dar … cum ai putea sa stii ca ai cunoasterea, resursele si puterea de a fi independent altfel decat exersand, ca sa edifici increderea de sine.
Folosind o analogie din kinetoterapie, intreb: cum vei afla ca nu mai ai nevoie de cadru, daca nu exersezi ca sa mergi pe picioarele tale???
TEMA e unicul exercitiu care te ajuta sa dobandesti incredere in tine. Nu-mi amintesc vreun regim politic care sa fi reglementat tema si munca intelectuala. Daca se umbla aici, inseamna ca se doreste o societate cu indivizi lipsiti de vointa si incredere in sine, o societate de dependenti.
așa a fost , in plus săptămână de lucru avea 6 zile deci o sg zi liberă și în aia făceai temele pe săpt urmatoare
O diferență esențială între atunci si acum este că atunci existau manuale, pe când acum sunt un fel de almanahuri frumos colorate.
Tu te puteai duce acasă și, dacă nu fusesei atent la școală, citeai lecția, citeai exercițiile rezolvate și apoi exersai cu cele propuse, între care primele erau rutină pură și informație de bază.
Ia un manual contemporan și uită-te prin el, cum e structurat, cum sunt date informațiile și dacă sunt și exerciții rezolvate.
În orice domeniu, în cazul începătorilor, sculele sunt foarte importante și determină succesul sau eșecul.
Eu nu-mi aduc aminte să fi făcut teme, în generală, mai mult de 1-2h/zi. Și nici meditații nu am făcut decât în clasa a VIII-a. Dar la ore era liniște (cu mici excepții), curicumul era liniar (nu în spirală, cum e în prezent), manualele erau competent făcute iar elevii știau pentru ce trag (cei mai buni aveau media generală între 8,5 și 9,5 – nu 10 pe linie pentru un sfert de clasă, ca acum).
Deci s-au schimbat multe și rezultatele nu par să valideze așteptările.
De acord, nu poți contoriza, dar tu ca profesor poți să-ți dai seama cât poate sta un elev pe temă în medie. Problema este că unii profesori nu conștientizează faptul că elevul nu are de scris doar la materia lui, sau știe dar nu-i pasă. Unii dau 20 de exerciții la matematică și încă 10 la română pentru a 2a zi. Chiar nu este normal. În plus nici nu verifică tema în întregime și elevii rămân cu lucruri neînțelese.
Da, nu este deloc normal. Ar trebui sa fie doar o materie pe zi, cel mult 30 de minute. Si teme, la fel.