Profesoara Irina Căpățînă a povestit, pentru TVR Craiova, cum ar putea cadrele didactice să-i apropie pe elevi de literatura clasică, având în vedere dezvoltarea tehnologiei. „Dacă le dăm o sarcină de lucru în care să, nu știu, își imagineze o serie de postări ale unui personaj din acesta pe TikTok sau pe Insta, eu cred că se desface altfel textul”, a spus Irina Căpățînă.
- Aceasta predă Limba și literatura română la Colegiul Național „Frații Buzești” din Craiova.
Reporter: Revenind puțin la tehnologie, racordați la dinamica evenimentelor actuale prin intermediul tehnologiei, adolescenții mai gustă această literatură clasică?
Irina Căpățînă: Depinde cum îi apropiem de literatura clasică. Dacă le dăm o sarcină de lucru în care să, nu știu, își imagineze o serie de postări ale unui personaj din acesta pe TikTok sau pe Insta, eu cred că se desface altfel textul. Dacă îi provocăm să realizeze, nu știu, un material publicitar, să-și imagineze că sunt în ipostaza unui ghid turistic și trebuie să promoveze un loc dintr-un roman, cu mijloacele care le sunt lor foarte la îndemână, cred că iarăși este un pariu câștigat.
Informații de context
Puțin peste 20% dintre românii de peste 18 ani au citit între una și cinci cărți în 2023, arată Barometrul de consum cultural, publicat pe 12 noiembrie 2024. Doar 10% dintre respondenți au citit până la 12 cărți pe an, adică una pe lună. O altă concluzie a studiului privind lectura este aceea că după vârsta de 36 de ani scade procentul celor care citesc în scop profesional sau educațional și aleg să citească de plăcere.
Emil Munteanu, profesor de Limba și literatura româna la Colegiul Naţional Iaşi, spune că Bacalaureatul “înseamnă doar câteva opere, adică îl condamni pe elev în cel mai bun caz să citească cinci romane”. “E o mare greșeală că Bacalaureatul este gândit așa, pentru că el impune nivelul de lectură”, este de părere Emil Munteanu.
O altă problemă semnalată de el legată de examenul de Bacalaureat este faptul că unii profesori încep să pregătească elevii pentru examenul de BAC încă din clasa a IX-a. “Dacă pregătește elevi în funcție de aceste subiecte, este clar că elevul va citi niciodată nimic. Sau după ce s-a terminat liceul, nu va mai pune mâna pe nicio carte de literatură, eventual pe niște cărți motivaționale, că sunt la modă”, atrage atenția profesorul.
„Dacă adolescentul va percepe textul doar ca un divertisment uşor, o modalitate de ieşire facilă din realitate, cu ajutorul unui text fantasy, citit între două sesiuni de TikTok sau Instagram, mă tem că pariul cu lectura poate fi uşor pierdut”, spune profesoara Lidia Cotea, directoarea Departamentului de Limba și literatura franceză (DLLF) al Universității din București, într-un interviu acordat Edupedu.ro. În contextul unor schimbări rapide în preferințele de lectură ale tinerilor, influențate de mediile digitale, profesoara subliniază riscul ca lectura să își piardă din valoarea formativă dacă este văzută doar ca o formă de divertisment.
În interviul pentru Edupedu.ro, Lidia Cotea subliniază importanța unei selecții de lecturi care să fie valoroase și să contribuie la formarea caracterului și a gândirii critice a adolescenților. „Un tânăr are nevoie, în mod cert, de multiple repere pentru a se forma ca cititor avizat”, afirmă profesoara, făcând un apel la editori și cadre didactice să sprijine accesul elevilor la o literatură diversă și profundă, capabilă să ofere perspective durabile, dincolo de influențele efemere ale platformelor online.
Calendarul examenului național de Bacalaureat 2026 – Sesiunea iunie-iulie 2026
- 2-4 iunie 2026 – Înscrierea candidaților la prima sesiune de examen
- 4 iunie 2026 – Încheierea cursurilor pentru elevii claselor a XII-a/a XIII-a
- 8-10 iunie 2026 – Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
- 10-11 iunie 2026 – Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
- 11-12 iunie 2026 – Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională — proba C
- 15-17 iunie 2026 – Evaluarea competențelor digitale — proba D
- 29 iunie 2026 – Limba și literatura română — proba E.a) — probă scrisă
- 30 iunie 2026 – Proba obligatorie a profilului — proba E.c) — probă scrisă
- 2 iulie 2026 – Proba la alegere a profilului și specializării — proba E.d) — probă scrisă
- 3 iulie 2026 – Limba și literatura maternă — proba E.b) — probă scrisă
- 7 iulie 2026 – Afișarea rezultatelor inițiale la probele scrise (până la ora 12:00), vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor (în intervalul orar 14:00–18:00)
- 8-9 iulie 2026 – Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 9-10 iulie 2026 – Soluționarea contestațiilor
- 13 iulie 2026 – Afișarea rezultatelor finale
Foto: © Katie Nesling | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
2 comments
sau mai bine dati-le un joint, si se desface și mai ceva!
Incredibil! acum scoala se face doar pentru elevii care posteaza pe Tik tok sau Insta’?