Nina Vasile, profesoară de Filosofie și Logică la Colegiul Național „Ion Creangă” și Liceul Teoretic „Alexandru Vlahuță” din București, a declarat că „a fost un an în care am avut 5 materii de predat”. Aceasta a spus că pentru disciplina Filosofie „nu există niciun post care să fie cu o normă întreagă”. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.
- Din toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.
„A fost un an în care am avut 5 materii de predat, aproape o normă întreagă. Și e un pic mai greu, dar nu este imposibil. Efortul este mare. (…) Chiar dacă erau în aria mea curriculară, eu nu aveam materialele cu conținuturile știute dinainte. Și atunci mergeam pe activitatea asta, care acasă trebuia să fie chiar procesarea conținutului o dată pentru mine, apoi pentru elevi, pentru că sunt chestiuni diferite”, a spus profesoara.
Diana Dumitrașcu, moderatoare: Credeți că anul acesta veți avea o normă dintr-o singură școală sau e un vis acesta?
Nina Vasile: Imposibil. Deci, pe disciplina mea nu există niciun post care să fie cu o normă întreagă.
Diana Dumitrașcu, moderatoare: În tot Bucureștiul.
Nina Vasile: Pe Filozofie nu există. Există doar fracțiuni de normă, începând cu o oră. Deci, există o școală care are o oră de filozofie undeva.
Recent, un profesor a vorbit despre situația în care un cadru didactic cu o anumită specialitate primește ore dintr-o altă specialitate, în contextul creșterii normei didactice de predare, dar acest lucru „nu face bine copiilor”. „Degeaba facem austeritate, dacă noi pe viitor nu vom avea specialiști”, a spus acesta la dezbaterea organizată marți, 5 august, de către Ministerul Educației și Cercetării.
Peste 300 de profesori, scriitori, regizori, actori, artiști care cer Guvernului Bolojan să retragă pachetul de austeritate ce vizează Educația, documentului trimis de semnatari către Edupedu.ro. „Măsurile recente – creșterea numărului de elevi în clase, comasarea școlilor, reducerea de personal, mărirea normei didactice a profesorilor – sunt prezentate ca soluții pentru buget, dar impactul lor fiscal este unul nesemnificativ”, se arată în document.
„Creșterea normelor și eliminarea a mii de posturi, în special în rândul suplinitorilor tineri (inclusiv a celor aspiranți cu note mari la titularizare), completarea normei profesorilor cu materii în care nu sunt specializați – acțiunile prevăzute de actualul pachet de măsuri guvernamentale agravează situația din învățământ. Aceasta este o formă mascată de concediere a mii de oameni, de o amploare rar întâlnită la nivelul societății românești în perioada postdecembristă. Cadrele didactice tinere reprezintă motorul de modernizare a educației, iar înlocuirea lor cu personal fără o calificare adecvată scade calitatea actului didactic. Educația nu se poate face prin strategii bazate pe improvizații”, conform documentului.
O profesoară a declarat, pentru adevarul.ro, că urmează să predea în 4 școli, ca urmare a creșterii normei didactice de predare, deși înainte era într-o singură școală. „Acum am luat în completare Muzică și Desen la mine în școală și Educație socială în alte școli. Acum predau în patru școli, înainte predam în una singură.”
Despre norma didactică
Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:
- pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
- pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
- excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
- profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
- în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
- cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister
În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
7 comments
doamna profesoară a susținut scoaterea concursului de titularizare. dacă nu a primit o nimeni să se titularizeze pe viabilitatea postului, să vezi ce o să și găsească ore de acum încolo. are ce a susținut! banane și blugi!
Special pentru dumneavoastră – care nu cred că sunteți în învățământ: niciodată nu am susținut desființarea Concursului de titularizare ci DESFIINȚAREA REPETĂRII inutile a acestui concurs, ceea ce e cu totul altceva. Citiți cu atenție ce înseamnă titularizare și în ce condiții aberante se obține. Am dat explicații clare de fiecare dată. Are sens doar o dată, dacă există notă peste 7 și se poate repeta dacă nu există notă peste 7. Dar nu și când unul are deja note de 8,9, 10.
După 28 de ani de catedră voi începe anul școlar
– fără Consilii profesorale
-fără a face parte din vreo comisie
-fără dirigenție
-fără ore suplimentare (meditații/consultații)
-fără activități extrașcolare
-fără participare la olimpiade sau concursuri
-fără implicare in vreun proiect școlar
-fără participare la vreun curs de „formare”
Norma didactică si ATÂT
Cred că o sa fie un an lejer
asa a fost mereu. profesoara de logica preda logica, economie, psihologie si filozofie. care e tragedia? daca exista DOAR O ORA?! Cand ai ales aceasta ramura, ai fost constienta de „importanta” ei si ti-ai asumat-o, nu???
daca nu esti ok, demisia! fa altceva.
Cum sa te mai ocupi cu adevarat de copii??? Voi merge in 2PJ-uri, 4 locatii!
Am dirigentie la clasa 8, voi face o naveta extrem de obositoare, completarea normei cum crea dl ministru m a trimis la liceu, de la sc generala!
Vom fii doar obositi, stresati, umiliti si frustrati!
In primul rand vor pierde copiii!
Dar cui ii mai pasa?!
Am 32 de ani vechime si 52 varsta, atata si au batut si si bat joc de noi….cred ca suntem cea mai oropsita categorie!
Adica lucrezi de la 20 de ani. Aveai studiile finalizate cand ai intrat in învățământ?
Sau ai intrat pe pile doar cu un bac si apoi te-ai apucat sa faci si studii superioare pentru spor la salariu ? Si ti-a permis timpul petrecut la catedra sa faci si o facultate, eventual master, doctorat ….. ( pentru sporuri la salariu, bineînțeles)
Adica lucrezi de la 20 de ani.