Silvia Mușătoiu, profesoară de Matematică la Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din București, a declarat că „în acest moment, ministerul este fericit că n-au ieșit titulari din învățământ și au ieșit suplinitori, de parcă suplinitorii n-ar fi calificați”. Aceasta a spus că există suplinitori care „sunt mai buni decât unii titulari”. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.
„În acest moment, ministerul este fericit că n-au ieșit titulari din învățământ și au ieșit suplinitori, de parcă suplinitorii n-ar fi calificați. Ba sunt. Și vă mai spun ceva: există suplinitori care sunt foarte buni, sunt mai buni decât unii titulari. N-am spus că toți suplinitorii sunt mai buni decât toți titularii, dar dai afară suplinitori numai pentru că statutul acesta de suplinitor îi separă de ceilalți.
Mi se pare o neglijență. Este o neglijență față de calitatea actului și față de copii, pentru că, până la urmă, principiile Legii învățământului preuniversitar sunt formulate cu litere de la A la V. Atâtea principii avem în Legea 198 încât este clar că am încălcat multe din aceste principii, prin aceste măsuri de austeritate. Nu mai știm ce urmărim”, a spus profesoara.
Ministerul Educației și Cercetării a anunțat că numărul normelor ocupate în regim de plata cu ora a scăzut la jumătate (de la 30.128 la circa 14.500), în anul școlar 2025-2026, potrivit unui comunicat de presă. „Suplinitorii nu au dispărut (suplinitorii calificați au rămas relativ stabili), iar normele la plata cu ora și-au găsit cadre didactice care să le susțină”, conform sursei citate.
În același comunicat se arată că, în anul școlar 2025-2026, sunt aproximativ 4.500 de norme ocupate de suplinitori necalificați necalificați: „A scăzut cu circa 17% numărul normelor ocupate cu personal fără studii corespunzătoare postului (suplinitori necalificați), ajungându-se astfel la aproximativ 4.500”. Acest lucru înseamnă că, în anul școlar 2024-2025, erau circa 5.400 de norme ocupate de necalificați.
Recent, ministrul Educației și Cercetării a spus că „întotdeauna, când am vorbit de păstrarea oamenilor, în mintea mea au fost titularii”. „Eu știu că și suplinitorii sunt importanți și să știți că analizăm datele. O să le prezentăm, probabil, într-o săptămână sau două”, a declarat Daniel David săptămâna trecută, la Radio Guerrilla.
Edupedu.ro a scris că peste 17.000 de profesori titulari au dispărut din învățământ de la un an la altul, fără nicio explicație, conform datelor prezentate de ministrul Daniel David. În mesajul de deschidere pentru anul școlar 2025–2026, ministrul Educației și Cercetării Daniel David a anunțat că circa 156.390 de norme sunt acoperite cu titulari, în urma aplicării Legii Bolojan.
Cele mai recente date publice disponibile despre normele acoperite de titulari sunt cele din Raportul privind starea învățământului preuniversitar 2024. În acel moment Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR) consemna 173.533 norme de titulari. Rezultă că între anul 2024 și anul 2025 avem o scădere de aproximativ 17.100 titulari (−9,9%) care nu este explicată public de ministru.
În anul școlar 2025-2026, 1.4% dintre profesorii titulari sunt nevoiți să predea la mai multe școli, după aplicarea Legii Bolojan, potrivit unui comunicat al Ministerului Educației și Cercetării. Dacă raportăm procentul de 1.4 la numărul de norme ocupate cu titulari, atunci ar însemna că peste 2.000 de cadre didactice titulare care predau la mai multe școli din această toamnă.
Potrivit sindicatelor, luni, 8 septembrie, peste 20.000 de profesori au fost în marș de la Guvern la Palatul Cotroceni. Au protestat față de prevederile din Legea Bolojan și au cerut demisia ministrului Daniel David.
Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, după întâlnirea cu Nicușor Dan, că „președintele a luat act de solicitările noastre.” Referitor la anularea măsurilor din Legea Bolojan, „domnia sa a propus o altă întâlnire cam peste cel mult 2 luni, ocazie cu care se va putea veni cu niște cifre exacte vizavi de impactul măsurilor asumate de guvernarea Bolojan”, a spus Marius Nistor.
Tot după întâlnirea cu Nicușor Dan, Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a transmis că protestele profesorilor vor continua: „Având în vedere că nu este nimic concret, în zilele următoare vom stabili calendarul de proteste. Protestele vom continua, chiar dacă avem promisiunea ca în două luni de zile să ne întâlnim.”
Informații de context
Din această toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.
Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
Sindicatele din preuniversitar au anunțat noi acțiuni de protest, după boicotarea primei zile de școală. „Este clar ca daca nu se va întâmpla nimic dupa acțiunile de pe 8 septembrie, va fi o noua consultare în randul colegilor noștri pentru noi acțiuni de protest care să înceapă din 9 septembrie. Nu ne oprim aici atâta vreme cât avem acest ministru. Dacă nu va fi demis, dacă măsurile de austeritate nu vor fi anulate, vom protesta”, a declarat Marius Nistor, liderul Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, la Antena 3.
Sindicatul Salariaților din Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică I.L.Caragiale intră în grevă japoneză, începând cu luna septembrie, prin purtarea zilnică a unei banderole albe în timpul orelor de serviciu, și se alătură protestelor actuale ale sindicatelor din educație.
Peste 300 de profesori, scriitori, regizori, actori, artiști care cer Guvernului Bolojan să retragă pachetul de austeritate ce vizează Educația, documentului trimis de semnatari către Edupedu.ro. „Măsurile recente – creșterea numărului de elevi în clase, comasarea școlilor, reducerea de personal, mărirea normei didactice a profesorilor – sunt prezentate ca soluții pentru buget, dar impactul lor fiscal este unul nesemnificativ”, se arată în document.
16 comments
Ceea ce nu spune Edupedu este ca si in acest an scolar e ca cei mai multi liderii de sindicat au obtinut ,doar pt aproape toti din conducerile judetene ale FSLI si FENi, reducerea normei de predare la zero, primind , aproape toti profesorii care sunt lideri, degrevari de 100% , in detrimentul profesorilor carora nu li s-a acordat facilitatea de a – si diminua norma de 20 de ore cu 2 ore, sau al directorilor care trebuie sa predea 10-14 ore / saptamana si sa rezolve si problemele manageriale. Deci??? oare despre ce vorbim? Care este motivul real al pichetarilir de fatada ale FSLI sau FEN? Au trebui comasate scoli, marite efective si norme pt ca cei 120 de lideri de sindicat sa-si primeasca salariile fqra a efectua nici macar o ora de predare ci doar sfindandu-i , prin atitudinea de maretia, pe toti ceilalti din categoria didactic de predare sau management.
Vroia să-și Etaleze pilele suplinitori care le are în învățământ d-‘na profesoară de matematica.
Absolut corupție morala. Rușine
Rușine !!!!!!!!!
Poate că cineva își va aminti că acest minister se ocupă de educația copiilor nu salarizarea profesorilor. Ministrul nu este lider de sindicat care se ocupă de mărirea salariilor celor care fac greve. El trebuie să crească nivelul educației. Dacă performanții noștri profesori nu sunt mulțumiți de cei 5000 lei salariu îi așteptăm în privat, alături de cei ce îi plătesc și slujesc bugetarii la jumătate din veniturile lor!
Majoritatea au in jur de 4000, dar te asteptam pe tine la catedra daca esti in stare sa treci examene in fiecare vara.
Dacă pregătești și predai an de an aceeași materie, nu e normal sa iei examenele în fiecare vară? și oricând s-ar mai tine ele?
Ce realizare deosebita ți se pare asta?
Și ce dacă predai an de an aceeași materie? Crezi că la concurs examenul presupune evaluarea gradului de cunoaștere a materiei predate? Vezi că nu! Numai un profesor știe în ce constă această evaluare, care în fapt se raportează la conținuturile studiate în toți anii de facultate, iar cunoștințele de psihopedagogie sunt altă mâncare de pește.
Vă treziți vorbind😏
Va asteptam si pe Dvs la catedra, nu mult, vreo saptamana, doua. Si apoi veti avea dreptul sa va dati cu parerea. Toti sunt experti in educatie, mai nou. Sper ca stiti ca performanta unui profesor depinde de copiii cu care lucreaza, da?!! Si ca performanta nu inseamna doar premii pe la olimpiade si concursuri, ca sa fie clar. Si ca performanta unui profesor nu o stabiliti Dvs, ci cei care au studii de metodica, didactica, pedagogie. Cat despre Minister, el face orice altceva, dar in interesilul elevului nu lucreaza nicidecum. Ministrul a redus educatia la doarcun simplu calcul contabil! Asa ca vedeti-va de jobul Dvs. si performati acolo.
Subscriu la ceea ce a zis doamna profesor! Sunt destui suplinitori calificați in sistem mult mai buni profesional decat multi dintre titulari! Si cu mai multa dorinta de a schimba in bine fata învățământului românesc! Numai că exact asta nu doresc actualii guvernanți! promovează prostia si lenea!
Corect !
Sunt foaaaaarte buni titularii din anii ’80, pe examen serios (acum o jumătate de secol, da) și pauza totala de 30 ani buni. Stau și citesc la catedră, prelungiți până la 80 ani, fiindcă se poate,(why not?) în timp ce nepoții lor, „suplinitori” dau examen, degeaba, că posturile sunt ocupate de mamaie și tataie pe viață (lungă). (chiar doamna din poză pare a fi în rol, BINE interpretat, cel puțin după aparențe 🤢🤔. Inspectorii de 65++ cu gradații și mii de euro de prin proiecte europene, „trimiși” să țină (vorba vine) 10 ore, dar, în niciun
caz la clasele cu 30 zurbagii, unde e gălăgie, ci, eventual la seraluri (…). Stiți ceva? Legea 141 a favorizat și mai mult pile, șmenuri, șușanale
Nu mai comentați după ureche !Nu exista titulari pana la 80 de ani.Cei în vârstă sunt necesari pentru ca alții nu sunt la multe materii.Iar ca să devii titular dai un examen nu chiar ușor.Se vede asta pe notele de la astfel de examene.Ba unii se mai și vaita ca sunt prea grele subiectele! Te pregătești serios și așa se ia un examen,nu cerând subiecte de grădinița (exagerez un pic).
Sunt fericiți că acum predă un titular informatica, desi el este de istorie….sau un profesor de biologie are 2 ore de orice altceva în completare , bucurandu-se sistemul că este titular! Rușine!
Chiar nimeni nu ne poate spune cati profesori nu mai au loc de munca?
Eu ma numar printre cei care nu mai au loc de munca dupa noile „legi”, si nici ca mai am vreo dorinta sa ma reintorc daca am ocazia in acest sistem
DD se poate considera ministru suplinitor pana o sa vina un titular.
👍👍👍
Din pacate acest „suplinitor” ministerial Daniel David, ddaVID, este total necalificat, atat profesional, cat si psiho-pedagogic, pt functia de ministru al educatiei, dar este remunerat cam cat toti Suplinitorii CALIFICATI pe care i-a scos din invatsnt cu legea 141.