Profesorii români, susținuți de sindicatele europene din Educație: Sistemul educațional din România se confruntă cu o criză fără precedent. Facem apel la guvernul român să revoce aceste măsuri dăunătoare, spun sindicatele

18.856 de vizualizări
Protest al profesorilor la Parlament, luni, 7 iulie 2025 / Foto: Sindicate din educație
„Sistemul educațional din România se confruntă cu o criză fără precedent”, atrage atenția Comitetul sindical european pentru educație (ETUCE). Federația sindicală europeană a reacționat în urma măsurilor de austeritate luate de Guvernul Bolojon prin legea nr.141/ 2025 care majorează norma didactică la 20 de ore pe săptămână, comasează școli și crește numărul elevilor dintr-o clasă, taie bursele elevilor și ale studenților și reduce plata cu ora pentru profesori.
  • Comitetul sindical european pentru educație – ETUCE este o federație sindicală europeană cu sediul la Bruxelles. Reprezintă 132 de sindicate din sectorul educației din 51 de țări, cu aproximativ 11 milioane de membri.
  • Edupedu.ro a scris că un profesor debutant cu facultate, master didactic și formare pedagogică este plătit cu 22 de lei pe oră, la plata cu ora, la fel ca un zilier necalificat.
  • Protestele organizate de sindicatele din învățământ la sediul Ministerului Educației au intrat în a patra săptămână: „Nu cedăm”

„Sistemul educațional din România se confruntă cu o criză fără precedent. În urma unui pachet sever de măsuri de austeritate fiscală introdus de guvern, profesorii și elevii sunt cei mai afectați de măsurile care amenință calitatea și echitatea educației. Facem apel la guvernul român să revoce aceste măsuri dăunătoare”, atrag atenția sindicatele europene din Educație.

Federația sindicală subliniază că pachetul de măsuri, adoptate fără consultare reprezintă „sacrificii care se ridică la doar 0,21% din PIB, în timp ce costul social este incomensurabil”.

Sindicatele europene din Educație sunt solidare cu profesorii din România și cer „finanțare adecvată pentru educație, condiții de muncă bune, salarii echitabile pentru cadrele didactice și încetarea reformelor haotice și unilaterale care pun în pericol calitatea educației”, potrivit comunicatului de presă.

Directorul ETUCE, Jelmer Evers spune: „În timp ce UE se angajează într-un program ambițios în cadrul Uniunii competențelor și Agendei UE pentru cadrele didactice, care a articulat urgența consolidării sistemelor de învățământ public și a profesiei didactice din Europa, România se îndreaptă exact în direcția opusă. România trebuie să investească în viitor, iar organizațiile internaționale și UE trebuie să sprijine România în acest demers, în interesul viitorului nostru colectiv.”

Redăm comunicatul de presă integral al Comitetul sindical european pentru educație – ETUCE

„Sistemul educațional din România se confruntă cu o criză fără precedent. În urma unui pachet sever de măsuri de austeritate fiscală introdus de guvern, profesorii și elevii sunt cei mai afectați de măsurile care amenință calitatea și echitatea educației.

Noua lege, adoptată fără consultare, mărește volumul de muncă al profesorilor cu două ore pe săptămână, reduce salariul pe oră cu peste 50% și impune comasarea a mii de posturi didactice. Comunitățile rurale sunt cele mai afectate, fiind prevăzută închiderea a până la 1.000 de școli și creșterea numărului de elevi din clase la 34. Bursele au fost reduse drastic, ceea ce afectează șansele elevilor defavorizați.

În ciuda acestor sacrificii, economiile se ridică la doar 0,21% din PIB, în timp ce costul social este incomensurabil. Profesorii câștigă acum mai puțin pe oră decât multe profesii necalificate, un semnal clar care arată cât de puțin este apreciată educația.

Sindicatele din învățământul românesc (FSLI, FSE Alma Mater) au lansat o serie de proteste începând cu 30 iulie, care au culminat cu un miting național pe 8 septembrie, prima zi a anului școlar. Mesajul lor este clar: educația nu este un cost care trebuie redus, ci o investiție în viitor.

ETUCE și sindicatele europene din domeniul educației își exprimă solidaritatea deplină cu cadrele didactice din România și sindicatele acestora. Suntem uniți în a cere:

  • Finanțare adecvată pentru educație, condiții de muncă bune și salarii echitabile pentru cadrele didactice.
  • Încetarea reformelor haotice și unilaterale care pun în pericol calitatea educației.
  • Respectarea dialogului social și a drepturilor muncii.
  • Revizuirea de către UE a politicilor fiscale actuale, pentru a permite României să investească în educația publică și să transforme în realitate obiectivele Spațiului European al Educației.

Și îndemnăm guvernul român să respecte standardele internaționale și bunele practici, astfel cum sunt prevăzute în:

  • Recomandările Grupului de lucru la nivel înalt al Secretarului General al Organizației Națiunilor Unite privind profesia didactică
  • Go Public: Fund education! (Faceți publică: Finanțați educația!)
  • Education International Raising the Status and Improving the Attractiveness of the Teaching Profession (Ridicarea statutului și îmbunătățirea atractivității profesiei didactice) al ETUCE.

Educația este o piatră de temelie a democrației și justiției sociale. Facem apel la guvernul român să revoce aceste măsuri dăunătoare și să se angajeze într-un dialog sincer pentru a proteja dreptul fiecărui copil la o educație publică de calitate”.

Informații de context

Pe 25 iulie, seara, a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Într-o analiză Edupedu.ro a scris că un profesor debutant cu facultate, master didactic și formare pedagogică este plătit cu 22 de lei pe oră, la plata cu ora, la fel ca un zilier necalificat.

Între timp, protestele organizate de sindicatele din învățământ la sediul Ministerului Educației au intrat luni, 18 august, în a patra săptămână.

Citește și:
VIDEO FOTO Protestele organizate de sindicatele din învățământ la sediul Ministerului Educației au intrat în a patra săptămână: „Nu cedăm”


12 comments
  1. Vali dacă ești profesor este grav,cu oameni că ține învățământul este mort.Nu aveai cum sa ți faci datoria daca citind textul tau și dau doar câteva exemple,, face -ți ,s -au în final” și multe alte prostii.Vali ți ai făcut datoria doar daca ocupi funcția de îngrijitoare școală

  2. Se pare că Bolojan, a cedat în fața celor de la CCR și a primarilor care au dat buzna peste el.
    Oare cu educația va face la fel sau deja sindicaliștii au făcut pact cu diavolul? La noi orice este posibil. Sunt și profesori care spun că nu vor să facă grevă pentru că se gândesc la elevi. Ăștia sunt atât de proști de bubuie, adică nu o să ai cu ce să-ți plătești ratele, facturile….. și tu te gândești la elevi? Păi ce să vezi sunt elevi care au părinți profesori. Voi ăștia care nu vreți să se revină la vechile încadrări fie sunteți pile politice fie faceți bani grămadă din meditații.
    Dacă vă pasă de soarta elevilor dați note pe merit, nu mai dați 10 la toată clasa de elevi.
    Cum este posibil ca dintr-o clasă de 26 de elevi toți să aibă 10 pe linie la foarte multe materii, așa ușoare să fie fizica, chimia……. Cum poți să pui 10 unui elev care are mai multe absențe decât prezențe la ore? Vouă vâ pasă de elevi de viitorul acestei țări ? ce glumă proastă!

  3. D-na Gabi, sunteți în totala necunoștință de cauza, ar fi bine sa va păstrați veninul din limbaj până vă documentați puțin în ce privește importanța educației copiilor dvs Comentariul neargumentate și plin de răutate este chiar împotriva dvs și a educației copilului dvs.

  4. Poate o fi o situație punctuală, care trebuie reclamată. Eu fac ore suplimentare de când sunt în învățământ și nu mi-a mulțumit nimeni. Hai să nu batem câmpii!
    Dar să comasezi clase, să crești numărul de elevi și norma didactică, nu ajută pe nimeni!

  5. Elevii care au la învatamant liceal in medie 30 de ore pre săptămână ,,cursuri” unde mai mult stau degeaba că profesorii ori nu vin deloc la cursuri,ori nu fac nimic la cursuri,dar elevii , trebuie sa fie prezenți la școală că sa fie ore in norma și peste norma la profesori ,pentru a încasa salariile pentru o activitate în mare neprestata ,sau prestată doar în condica și pe card.Mai adaug că acum daca a crescut norma profesorii și directorii de școli au pus ore in plus după interesul profesorilor in ,,vederea constituirii catedrelor” cu CDS fără număr, elevii să stea mult mai multe ore la școală în medie 6-7 ore zilnic ,iar harnicii profesori se plâng că au 4 ore zilnic la școală.Pe elevi cine îi apără de profesorii,, asupritori de ore” ,leneși,incompetenți.N am auzit până acum decât câteva voci care sa spună că elevii au multe ore ,că ei distinșii profesori nu și fac datoria la clasa,că ,,materia” este foarte ,,multa ” și grea și că multi profesori nici ei nu o cunosc ,că multe discipline sunt inutile…….Romania educata ,elevii sclavii profesorilor.Sa vedeți dacă apare acest comentariu cum o să înceapă toți să se apere,sa spună de noi părinții prosti și needucați și de loazele noastre .

    1. Pentru ca ați menționat dumneavoastră de părinți,loaze etc voi trece peste.Cunoasteti realitatea și nu e cazul sa o aducem în atenție. Singura problema este ca vorbiți degeaba aici.Daca este adevărat ce spuneți puteți sa va adresați conducerii,dacă nu sunt plecați la plimbare(de obicei conducerea chiuleste prima-asa e obiceiul pentru cei puși politic și sunt mulți),puteți sa va adresați Inspectoratului dar și ei au o problema cu chiulitul pentru ca sunt puși tot politic sau va puteți adresa Ministerului dar am înțeles ca și ministrul nu își facea orele.
      Vedeți dumneavoastră, politicul a corupt totul de sus până jos ca să își facă afacerile lor.Au pus în posturi oameni corupti cărora nu le pasa de noi toți ci doar de interesele unora și altora.Ce e de făcut?La următoarele alegeri sa fim mai deștepți decât ei și sa votam oameni din afara sistemului politic deși acum silueta puși în gardă și vor face orice sa ne păcălească din nou.
      Oamenii aleși de noi sunt impotriva noastră și a mersului bun al lucrurilor, ne asupresc,își bat joc de noi,de copii și de țară și ne mint cu nerușinare în față.
      Va fi mai rău pentru ca nu doar ca în clase vor fi mulți speciali dar comasarea aceasta va face sa se prăbușească totul.Cei care mai rezistau nu cred ca vor putea duce omenește ce fac ei acum.
      Politicul este vândut diferitelor interese ale lui X,Y și acum prin noile legi vor doar sa scadă calitatea pentru ca economia făcută este infimă și creează oportunități mari pentru școlile particulare.Daca înainte la școală particulara îl ducea ca avea gărgărițe în cap ,acum își selectează elevii și nu accepta decât în anumite condiții.
      Este vorba despre distrugerea a ce e la stat ca să dețină particularul.
      Educația este foarte scumpă.
      Dacă părinții s-ar fi unit ar fi fost o șansă. Atât, o șansă, pentru ca sunt interese mari.
      Inainte directorul era de dimineață până seara dar daca are pile politice știe ca nu poate pierde funcția orice ar fi asa ca îl doare la bască.
      Voi ați vrut oameni „flexibili” dar flexibilitatea asta aduce și corupție și lucruri urâte si nedorite.

    2. Daca stiti profesori care nu participă sau nu isi fac orele face-ti sesizare directorului , inspectoratului! Altfel nu mai bagati pe toți profesorii in aceeasi oala , nu va cunosc si nici dumneavoastră nu ma cunoașteți, deci nu puteți spune ca nu mi-am facut treaba !
      In alta ordine de idei sindicatul din invatamamt este platit de profesori ca sa reprezinte profesorii , insa elevii au si ei reprezentanții lor inclusiv la nivel național iar acestia impreuna cu părinții au datoria sa lupte pentru drepturile lor ! Daca părinții împreună cu copii considera ca e prea mult ( cel mai probabil chiar e pentru modul in care societatea Europeană privește dezvoltarea sanatoasa) sa iasa in strada si sa strige offul!
      S-au in final nu sunteți in fapt interesata de ce au elevii atat de multe ore ci de ce au profesorii atat de putine ore de predare !
      Daca considerați ca e foarte bine si la îndemâna oricui această meserie ce va oprește sa fiți unul dintr-e ei ??!!!

    3. Ooo, dar se vede că sunteți mare „specialist”!… Sunteți consilier de-al tovarășului ministru David? Felicitări, tovarășe! Mai este cazul să vă spun da ce vă felicit?!…

    4. Cu siguranță, există și cazurile de care scrieți.
      Dar aș spune să veniți cu exemple concrete, altfel să îi includeți pe toți profesorii în aceeași categorie nu este în regulă!
      Dvs vorbiți probabil de excepții.
      Aștept nume sau măcar nume de instituții unde se întâmplă ce spuneți dvs.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Florian Lixandru, despre lipsa profesorilor de științe: La 1 septembrie aveam un deficit de aproape 1000 de posturi pe fizică, la nivel național, dar a fost acoperit / Profesorii se plâng că subiectele de la titularizare sunt foarte dificile

„La 1 septembrie era un deficit de aproape 1000 de posturi pe fizică, la nivel național și a fost acoperit pentru că urmează etapa de acordare a plății cu ora…
Vezi articolul