Profesorii sunt obligați să participe cel puțin o dată la 2 ani la un program de formare continuă acreditat. Din anul școlar 2025-2026, comisia pentru formare şi dezvoltare în cariera didactică din fiecare școală monitorizează dacă profesorii respectă condiția de formare – procedură a Ministerului Educației

32.869 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos / George Călin
Profesorii sunt obligați să participe cel puțin o dată la 2 ani la cel puțin un program de formare continuă acreditat, conform unui plan stabilit la nivelul unității de învățământ. Din anul școlar 2025-2026, comisia pentru formare și dezvoltare în cariera didactică monitorizează respectarea condiției de formare, potrivit unui document al Ministerului Educației și Cercetării. Este vorba despre procedura specifică nr. 31140/22/09.2025 privind operaționalizarea reglementărilor metodologice aplicabile pentru verificarea îndeplinirii condiției de formare în cariera didactică.
  • CFDCD – Comisia pentru formare şi dezvoltare în cariera didactică, constituită la nivelul fiecărei unități de învățământ cu personalitate juridică, are ca principal domeniu de activitate identificarea nevoilor de formare continuă ale personalului didactic, programelor şi proiectelor destinate formării continue a personalului didactic, monitorizarea evoluției în carieră a cadrelor didactice din unitatea de învățământ şi monitorizarea participării personalului didactic la programe şi proiecte de formare continuă.”

Pentru profesori, formarea continuă include, în mod obligatoriu şi periodic, un program/curs de prim ajutor, conform unui plan stabilit la nivelul școlii, pe baza analizei nevoilor de formare elaborată de CFDCD.

Începând cu anul școlar 2025-2026, comisia pentru formare și dezvoltare în cariera didactică monitorizează respectarea condiției de formare, după cum se arată în procedura Ministerului Educației și Cercetării.

Art. 15 – „(1) Personalul didactic din învățământul preuniversitar este obligat să participe cel puțin o dată la 2 ani la cel puțin un program de formare continuă acreditat, conform unui plan stabilit la nivelul unității de învățământ, pe baza analizei nevoilor de formare elaborată de CFDCD.

(2) Pentru personalul din învățământul preuniversitar, formarea continuă include, în mod obligatoriu şi periodic, un program/curs de prim ajutor, conform unui plan stabilit la nivelul unității de învățământ, pe baza analizei nevoilor de formare elaborată de CFDCD.

(3) Prevederile alin. 1 şi 2 sunt obligatorii şi pentru cadrele didactice care îndeplinesc condiția de formare în cariera didactică.

(4) Începând cu anul şcolar 2025-2026, CFDCD monitorizează respectarea condițiilor prevăzute la alin. (1) şi (2).”

Când este îndeplinită condiția de formare în cariera didactică, conform procedurii Ministerului Educației și Cercetării

Profesorii din învățământul preuniversitar vor fi obligați, începând cu anul școlar 2025-2026, să acumuleze minimum 15 credite ECTS la fiecare 5 ani școlari de activitate la catedră, potrivit metodologiei-cadru adoptate prin Ordinul ministrului Educației și Cercetării (OMEC) nr. 3.986/2025.

Art. 5 – „(1) Condiția de formare în cariera didactică este îndeplinită prin acumularea, de către un cadru didactic, la fiecare interval consecutiv de 5 ani şcolari de activitate didactică la catedră, calculat de la data promovării examenului de definitivare în învăţământ, sau, după caz, a examenului de licențiere în cariera didactică, a unui număr de minimum 15 credite ECTS care atestă dobândirea de competențe ca urmare a parcurgerii unor programe de formare acreditate.

(2) Condiţia de formare prevăzută la alin. (1) se recunoaşte de drept personalului didactic din învăţământul preuniversitar care face dovada îndeplinirii condiției de formare prevăzută la art. 245 alin. (6) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv dovada acumulării, la fiecare interval consecutiv de 5 ani şcolari de activitate didactică la catedră, calculat de la data promovării examenului de definitivare în învățământ, a unui număr de minimum 90 credite CPT.”

Ce înseamnă CTP ȘI ECTS, conform procedurii

CPT – credit profesional transferabil – reprezintă volumul de muncă asociat dobândirii unui set de competențe, în urma participării la programe de formare continuă, acreditate sau avizate de MEC în baza prevederilor metodologice anterioare datei de 1 septembrie 2025 (data intrării în vigoare a metodologiei-cadru) şi a standardelor profesionale de formare continuă pentru profesia didactică.

Acreditarea şi avizarea programelor de formare a personalului didactic din învățământul preuniversitar, realizată de MEC anterior datei de 1 septembrie 2025, este exprimată în CРТ.

Credit ECTS – Sistem european de credite transferabile – reprezintă volumul de muncă asociat dobândirii unui set de competențe, în urma participării la programe de formare continuă, acreditate de MEC în baza prevederilor metodologiei-cadru, în vigoare începând cu data de 1 septembrie 2025 şi a standardelor profesionale pentru profesia didactică, adecvat rolurilor didactice şi profilului profesional al cadrului didactic din învățământul preuniversitar.

Corespondența CPT cu creditele ECTS este: 6 CPT corespund la 1 credit ECTS

Când este verificată îndeplinirea condiției de formare

Verificarea îndeplinirii condiției de formare se realizează anual, la nivelul fiecărei școli, prin comisia pentru formare şi dezvoltare în cariera didactică (CFDCD). Profesorii încadrați în mai multe școli stabilesc, la începutul anului școlar, școala la nivelul căreia optează pentru evidența şi gestionarea creditelor ECTS/CPT.

Art. 8 – „(1) Verificarea şi validarea îndeplinirii condiţiei de formare de către cadrele didactice, în contextul sistemului de acumulare acreditelor, se realizează anual, la nivelul fiecărei unități de învățământ, prin CFDCD.

(2) Cadrul didactic încadrat în mai multe unități de învățământ declară în scris, la începutul fiecărui an şcolar, unitatea de învățământ la nivelul căreia optează pentru evidența şi gestionarea creditelor ECTS/CPT (de regulă unitatea de învățământ în care are cele mai multe ore sau unitatea de învățământ în care declară norma de bază).”

Ce face comisia pentru formare şi dezvoltare în cariera didactică din fiecare școală

Comisia pentru formare şi dezvoltare în cariera didactică comunică, pentru fiecare profesor, care este ultimul interval legal prevăzut încheiat pentru care se verifică şi se validează îndeplinirea condiției de formare.

Apoi, profesorii care se află în situația încheierii intervalului legal prevăzut au obligația depunerii cererilor şi documentelor-suport (în copie), în vederea verificării şi validării stadiului de îndeplinire a condiției de formare.

CFDCD verifică şi stabileşte, pentru fiecare cadru didactic care a depus cerere şi documente-suport, stadiul îndeplinirii condiţiei de formare, respectiv numărul de credite acumulate de cadrul didactic, în intervalul legal prevăzut.

Art. 9 – „(1) La nivelul fiecărei unități de învățământ cu personalitate juridică se desfăşoară următoarele activități, conform calendarului prevăzut în Anexa nr. nr. 1 la prezenta procedură:

a) CFDCD stabileşte şi comunică în scris, pentru fiecare cadru didactic încadrat cu norma de bază în unitatea de învățământ şi cadrelor didactice aflate sub incidența art.8 alin (2), care este ultimul interval legal prevăzut încheiat pentru care se verifică şi se validează îndeplinirea condiției de formare;

b) cadrele didactice care se află în situația încheierii intervalului legal prevăzut au obligația depunerii cererilor şi documentelor-suport (în copie), în vederea verificării şi validării stadiului de îndeplinire a condiției de formare;

c) CFDCD verifică şi stabileşte, pentru fiecare cadru didactic care a depus cerere şi documente-suport, stadiul îndeplinirii condiţiei de formare, respectiv numărul de credite acumulate de cadrul didactic, în intervalul legal prevăzut; întocmeşte o situație centralizatoare a tuturor cadrelor didactice care au depus cereri privind stadiul îndeplinirii condiției minime de formare în intervalul legal prevăzut de către fiecare dintre ele, pe care o transmite, spre validare, consiliului de administrație al unităţii de învățământ;

d) unitatea de învățământ eliberează adeverințe care atestă stadiul de îndeplinire a condiției de formare.

(2) După comunicarea informațiilor prevăzute la alin. (1) lit. a), în vederea verificării şi validării stadiului de îndeplinire a condiției de formare, fiecare cadru didactic are obligatia depunerii şi înregistrării la secretariatul unității de învăţământ a unui dosar care conţine:

a) cerere ce include consimțământul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal şi declarația pe proprie răspundere prin care se confirmă că documentele depuse în dosar sunt copii ale documentelor autentice şi aparţin solicitantului, conform modelului prevăzut în Anexa nr. 2 la prezenta procedură;

b) opis privind conținutul dosarului;

c) copii ale documentelor-suport de certificare, dobândite în intervalul legal prevăzut.

(3) CFDCD realizează baza de date/registru electronic privind evidența numărului de credite pentru ultimul interval legal prevăzut, respectiv evidența stadiului îndeplinirii condiției de formare în cariera didactică pentru fiecare cadru didactic încadrat cu norma de bază în unitatea de învățământ, conform modelului prevăzut în Anexa nr. 4 la prezenta procedură.

(4) CFDCD preia dosarele de la secretariatul /directorul unității de învățământ, evaluează documentele din dosare şi înregistrează în baza de date/registrul letric/electronic stadiul îndeplinirii condiției de formare în cariera didactică, pentru ultimul interval legal prevăzut.

(5) Creditele acumulate de cadrele didactice în perioada de suspendare a contractului de muncă/rezervării postului didactic/catedrei, în condițiile legii, pot fi valorificate, pentru intervalul legal prevăzut în curs, începând cu anul şcolar în care încetează suspendarea şi se revine pe funcția didactică.”

Calendarul pentru activitățile specifice procesului de verificare şi validare a îndeplinirii condiției de formare în cariera didactică, potrivit procedurii

Anul trecut, un învățător a declarat pentru Edupedu.ro, sub protecția anonimatului, că sunt multe cazuri în care profesorii își plătesc singuri cursurile de formare și perfecționare. „Aici depinde fiecare școală cum se gestionează, ce fonduri alocă pentru asta”, a precizat profesorul pentru învățământ primar.

Procedura Ministerului Educației poate fi consultată mai jos:

Anexele procedurii Ministerului Educației și Cercetării:

Ce prevede legea educației 198/2023 despre formarea continuă a personalului didactic

Articolul 188 – (1) Pentru personalul didactic, formarea continuă este un drept și o obligație.

(2) Tipul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică, asigurarea calității programelor și sistemul de acumulare a creditelor se reglementează prin metodologie aprobată prin ordin al ministrului educației, la propunerea CNFDCD.

(3) Distribuția numărului de credite ECTS obținut, începând cu numărul minim, va respecta următoarele criterii:

a) minimum 5 credite ECTS vor respecta competențele prioritare prevăzute în planul național de formare continuă în cariera didactică. Acestea sunt finanțate prin programe naționale, din bugetul CCD sau, după caz, din finanțarea specială a unităților de învățământ pentru cheltuieli privind perfecționarea pregătirii profesionale a personalului didactic și didactic auxiliar, pentru implementarea politicilor și strategiilor Ministerului Educației;

b) minimum 5 credite ECTS vor respecta prioritățile la nivel școlar sau, după caz, local, în conformitate cu cartografierea periodică a nevoilor de formare la nivelul județului, realizată de CCD, sau, după caz, în funcție de nevoile de formare continuă ale personalului didactic identificate la nivelul CFDCD. Acestea sunt finanțate din bugetul CCD sau, după caz, din finanțarea de bază a unităților de învățământ pentru cheltuieli cu pregătirea profesională, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, prin bugetele locale;

c) maximum 5 credite ECTS vor fi la decizia cadrului didactic. Acestea pot fi finanțate din bugetul CCD sau, după caz, din finanțarea de bază a unităților de învățământ pentru cheltuieli cu formarea continuă, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, prin bugetele locale.

(4) Evaluarea rezultatelor învățării programelor de formare continuă și procedura-cadru de finanțare se stabilesc prin metodologie, aprobată prin ordin al ministrului educației, la propunerea CNFDCD.

(5) Obținerea prin studiile corespunzătoare a unei noi specializări didactice, diferite de specializarea curentă, se consideră formare continuă.

(6) Pe lângă una sau mai multe specializări, cadrele didactice pot dobândi competențe didactice, pentru disciplinele din același domeniu fundamental cu domeniul licenței, prin programe de formare a adulților.

(7) Personalul didactic din învățământul preuniversitar este obligat să participe cel puțin o dată la 2 ani la cel puțin un program de formare continuă acreditat, conform unui plan stabilit la nivelul unității de învățământ, pe baza analizei nevoilor de formare elaborată de CNFDCD.

(8) Programele de conversie profesională postuniversitare pentru cadre didactice sunt organizate de instituțiile de învățământ superior. Acestea se desfășoară în baza unor norme metodologice specifice, adoptate prin ordin al ministrului educației.

(9) Cheltuielile pentru formarea continuă a personalului didactic de predare din învățământ preuniversitar sunt suportate de către angajator, din sume alocate de la bugetul de stat sau din alte surse de finanțare, conform legii, cel puțin pentru obținerea numărului minim de credite ECTS prevăzut la alin. (2).

(10) Unitățile de învățământ, pe baza unui regulament aprobat de consiliul de administrație, pot susține stagii de dezvoltare profesională pentru obținerea gradelor didactice II și I de către personalul didactic de predare din învățământul preuniversitar.

(11) Pentru personalul din învățământul preuniversitar, formarea continuă va include, în mod obligatoriu și periodic, un curs de prim ajutor”.

Citește și:
OFICIAL Profesorii trebuie să obțină 15 credite transferabile europene – ECTS la fiecare 5 ani școlari. Programele de formare au cel mult 75-125 de ore și cel puțin două treimi sunt activități practice
Învățător: Sunt foarte multe cazuri în care cadrele didactice plătesc cursurile de formare din banii proprii / Cheltuielile pentru formarea continuă a profesorilor, cel puțin pentru obținerea numărului minim de credite transferabile, sunt suportate de angajator, potrivit cadrului legal
Regulamentul pentru acordarea creditelor transferabile, publicat în Monitorul Oficial / În învățământul superior, un credit cuprinde 14-15 ore de pregătire individuală și tot atâtea ore didactice


12 comments
  1. Curs impus dar pe banii mei. numai in romania poti vedea. niciodata nu fac asa ceva. nu sunt prost cu diploma.

  2. Eu nu fac niciun curs. Nu dau din salariu pentru asta. Am copii așa ca am cui da banii. Să se organizeze cursuri în școală plătite de școală și particip. Altfel, să plătesc eu, nu. Nimic. Nu au decât să îmi taie din salariu e același lucru. Oricum la 4 din 5 cursuri nu înveți nimic. Doar treci niște bani dintr-un buzunar in altul.

  3. Ceea ce ministerul needucatiei propune este e s-ar putea numi un „unhonest deal.” In conditiile in care un credit ects este echivalent cu 6 credite profesionale transferabile, iar o multime de cursuri au intre 20 si 23 dintre acestea din urma, rezulta ca un astfel de curs este echivalent cu 3 credite ects. Daca pana acum trebuiau acumulate 90 de credite profesionale, acum se cere ca dascalul sa acumuleze mai multe, pentru a ajunge la cele 15 credite ects necesare pentru fiecare calup de 5 ani. Nu este suficient ca dascalul este platit cu mai putin, dar in plus i se pretinde sa cheltuie mai mult pentru formare. Caci la cursurile gratuite se stie bine cine are acces. Iar problema cea mai mare este ca nu atat dascalul are nevoie de formare suplimentara, ci tocmai nepriceputii din minister care ii impun tot felul de target-uri de atins. In plus, nu vreau sa vorbesc aici despre calitatea profesionala a celor care au acces la pozitia de formator, dar cred ca in tara noastra ar trebui luate niste masuri serioase pentru eliminarea totala a metodelor comuniste, care dupa 35 de ani de speranta inutila, ne bantuie inca in modul cel mai prapastios cu putinta.

  4. Altceva ce mai vor de la profesori pentru mizeriile de salarii din educație? Sa ne mutam in scoli? si sa facem munca voluntara? Sa plătească mai intai corect sporul neuropsihic si sa dea indemnizația de hrana înapoi, apoi sa ceara! Ajunge! Vom pleca pe capete din acest sistem pagubos! Nu suntem sclavii si nici cobaii nimanui…In educație nu mai merge tot asa!

  5. Sinecurile de peste 65 vârstă care stau și citesc din carte de peste 30 ani de la ultima perfectionare, în posturi vesnice de titulari vor depune dovezi? sau sunt mâncate de molii? Fără perfectionări mai ȘĂD?💀

  6. Niste mizerii!! Nu imbunatatesc calitatea invatamantului! Prof merg pt credite, marii specialiști emit muulte prostii pt care primesc multi bani! Daca poate sa fie mentor in zilele noastre un prof fara definitivat….sau unul de 30 de ani..

    nici dex ul.nu mai e ce trebuie! Boicot total merita nesimtitii care cred ca prezenta la aceste mizerii ajuta! !

  7. Problema este calitatea acestor „programe de formare continua acreditate”.
    Sotia tocmai urmeaza unul si am constatat ca ar fi o teribila pierdere de timp sa particip si eu la asa ceva, in loc sa pregatesc lucruri cu adevarat utile pentru elevi.
    In vreo 30 de ani am participat la doar doua programe de formare cu adevarat de calitate, dintre care sunt aproape sigur ca unul nu era acreditat (organizat de una dintre cele mai importante firme din lume). A mai fost un program care a avut o jumatate din continut care m-a ajutat. (Am facut intre timp si un master, dar acum ma refer la celelalte programe, promovate in general de CCD.)
    Un exemplu: cineva dintre colegi alerga pe stadion, dar lasase pe margine telefonul cu un soft de conferinta deschis, prin urmare participa la curs / program.

  8. Cât costă? De unde bani? E gratis? Esti culpabil, MEC, dacă nu asiguri cursuri gratis de câte credite vrei? Când ceri, trebuie să asiguri acces.

  9. pe banii mei nu mai merg pentru bine învățământului! unii nu au credite și au bine,mersi gradații și trăiesc liniștiți!
    NU acestor cursuri făcute că să încaseze unii bani! daca școală decontează,da!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Guvernul dă 140 de milioane de lei Ministerului Educației și Cercetării la prima rectificare bugetară din 2025, mută mai mulți bani la salarii, bunuri și proiecte PNRR – proiect / Cercetarea primește o tăiere de 27 de milioane de lei

Ministerul Educației și Cercetării primește la rectificarea bugetară din septembrie 2025 suplimentări pentru salarii, bunuri și servicii și pentru unele proiecte PNRR. Per total, creditele bugetare cresc cu 140 milioane…
Vezi articolul

INTERVIU Julia Batioha, coordonatoarea comunității ucrainene din Mediaș, a învățat limba română, pasionată de Zdob și Zdub, încearcă să le redea copiilor refugiați activitățile furate de război și-i inspiră pe români și ucraineni să alerge la Maratonul Internațional Sibiu pentru cauza Școlii de vară a copiilor din Ucraina

Comunitatea ucrainenilor din Mediaș strânge fonduri pentru o școală de vară pentru copiii din Ucraina într-un mod inedit. 46 de alergători s-au înscris la Maratonul Internațional Sibiu 2023, ce se…
Vezi articolul

FOTO VIDEO Protest antiplagiat în fața Ministerului de Interne din București. Protestatarii au purtat măști cu chipurile lui Klaus Iohannis și ale politicienilor acuzați de plagiat, printre care Lucian Bode, Sorin Cîmpeanu, Nicolae Ciucă și Victor Ponta

Un protest anti-plagiat a avut loc marți dimineață în fața sediului Ministerului de Interne din București, scrie G4Media.ro. Câțiva participanți la protest au purtat măști reprezentând fețele lui Nicolae Ciucă,…
Vezi articolul