Profesorul anonim: Uitate fie-le numele… (un „peer review”)

3.512 vizualizări
Conferință de presă la Ministerul Educației / Foto: captură Facebook Live
Cel mai mare defect al profesoarelor și profesorilor din România este că uită; sau, viceversa, că nu-i/le uită. În 2008 eram profesor suplinitor, cu „definitivat” proaspăt dobândit, și ajunsesem la un salariu de patru cifre: câțiva lei peste 1.000. În 2011, când am revenit la catedră, salariul era de doar trei cifre. Prim-ministrul care a făcut posibilă situația (uitat fie-i numele!) a deschis festiv anul școlar de când a fost demis și până în 2024 (cel mai probabil – ar dori să fie aplaudat la o festivitate și în 2025). Motivul invocat în 2010: „criza”. Profesoarele și profesorii din orașul în care respectivul prim-ministru a ajuns primar au uitat repede, inclusiv faptul că directorul general al Fondului Monetar Internațional din acea perioadă (uitat fie-i numele!, dar din rațiuni exterioare tematicii acestui text) a recunoscut că nu ar fi propus, nu ar fi susținut, ba chiar că s-ar fi opus tăierilor salariale. Ministrul educației și cercetării care a acceptat și, ulterior, a justificat baroc tăierile salariale din 2010 (uitat fie-i numele!) se închipuie și astăzi când președinte al României, când far călăuzitor al învățământului și al finanțelor locale.

Un alt prim-ministru și un alt ministru al educației și cercetării (uitate fie-le numele!) decid noi tăieri în iulie 2025. Motivul invocat: „criza”. În septembrie 2025 o parte (consistentă, se pare) dintre profesoarele și profesorii din România nu găsesc motive să boicoteze festivitățile de început de an școlar și/sau să participe la o grevă generală. Poate ajută un scurt „peer review” al rezultatelor activității sus-uitatului ministru (în paranteză fie spus, folosesc această sintagmă într-un sens strict ironic, fiindcă nici cei mai acerbi detractori ai cercetării/publicațiilor științifice nu au reușit să compromită semnificația „evaluării colegiale” precum a făcut-o ministrul căruia sper să-i uităm curând numele).

Așteptări: foarte mari și legitime contextual. Oricât „snobism semidoct” i-ar infuza discursurile academice sau profetice, oricât de vădită îi este confuzia ideologică și oricât de orientate i-au fost deciziile managerial-imobiliare, să recunoaștem și că orizontul de așteptare era tare limitat. E suficient un exercițiu de rememorare a numelor doamnelor și domnilor care au ajuns în ultimul deceniu la conducerea ministerului zis al educației (multora, pe bună dreptate, uitate le-au fost numele!). E destul și să ne amintim că mai anul trecut, în Cluj (județul care se laudă cu rezultatele cele mai bune la examenele naționale), inspectoratul, în colaborare cu Facultatea de Psihologie și Științele Educației, a fost pe punctul de a coordona realizarea profilului profesional al elevelor și elevilor prin metoda „cititului în palmă”. Apropo de memorie: și Inspectoratul, și Facultatea își continuă activitatea cu aceleași conduceri.

Ce promitea (în curând, sper) uitatul ministru (sau altfel formulat, dincolo de enormul verbiaj, ce măsuri importante s-ar putea selecta): reformarea prin „descentralizare” a planurilor-cadru și a programelor școlare pentru liceu, evaluarea profesionistă a unităților de cercetare-dezvoltare-inovare; reforma infrastructurii școlare și a „ecosistemului” educațional; restructurarea angajării în sistemul educațional.

Rezultate: tăieri!

1. angajările în sistemul preuniversitar: niciodată în postcomunism (oricât de politruc, plagiator, servil, corupt etc. etc. ar fi fost ministrul educației) intrarea în sistem prin titularizare/suplinire sau prin continuitatea pe post nu a fost mai afectată decât după creșterea normei didactice impuse de (curând uitatul) ministru în 2025. O generație întreagă de proaspăt licențiați în cele mai diverse domenii ale științei a fost sacrificată. Și e doar prima dacă tăierile de posturi (botezate cinic „măriri de norme didactice”) rămân în vigoare. Dacă nu din solidaritate cu colegele și colegii din preuniversitar, comunitatea cadrelor didactice universitare (care a beneficiat financiar de pe urma celei mai recente greve din preuniversitar) ar fi trebuit să fie mult mai vocală și mai pragmatică: absolventele și absolvenții facultăților unde își desfășoară activitatea nu vor mai avea – destui ani de acum înainte – învățământul ca opțiune de carieră.

2. infrastructură și „ecosistem”: creșterea normei didactice a presupus nu doar blocarea accesului la o carieră în învățământ, nu doar completări de norme cu ore în multiple unități școlare, nu doar asumarea de ore la discipline complet străine de specializarea de bază, ci și inventarea peste noapte a noi discipline opționale. Nu doar norma de predare dospește, gonflat va fi și orarul școlar: 7 ore pe zi, de la 8 la 15 – aceasta riscă să fie noua „normalitate” cotidiană la gimnaziu și la liceu. Tăierile de costuri înseamnă, de fapt, reducerea timpului liber al elevelor/elevilor. O creștere-tăiere vizează și numărul de eleve/elevi dintr-o clasă („una-două bănci în plus”, spunea cineva al cărui nume va fi curând uitat). Dispar școli din „ecosisteme de precari”, iar altele devin mai încăpătoare. Mai ales cele de „elită”: cozile din august de la secretariatele respectivelor școli nu cuprindeau părinți nemulțumiți de tăierile coordonate de (curând uitatul) ministru, ci „antreprenori” cu dosare de transfer în mână proiectând viitorul propriilor copii în ecosisteme „de fițe”. 38 de elevi într-o clasă „de elită”? Niciun impediment, ecosistemul rezistă! Profesoarele și profesorii pot să își desfășoare activitatea și din pragul clasei sau rămânând pe coridor. Să nu uităm nici de tăierea timpului procedurilor care ar fi trebuit să confere legalitate mobilității cadrelor didactice. Luni de etape procedurale au fost anulate, apoi comprimate în două-trei săptămâni, cu doamne și domni cu funcții de conducere încolonându-se disciplinat la încălcarea legii. Ireal și umilitor!

3. planurile-cadru: „dezbaterea națională” a fost un simulacru total, consultările publice desfășurate la București, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara rezumându-se preponderent la intervenții gongoric-laudative ale inspectorilor și ale directorilor, în timp ce profesoarelor/profesorilor de la diversele specializări vizate de tăieri de ore li se… „tăia” posibilitatea de a interveni. Forma lor finală – evident, tăieri: cel mai flagrant caz e al limbii și literaturii române, căreia i s-a redus semnificativ reprezentativitatea la specializările realiste și tehnice (mult mai însemnate cantitativ decât cele umaniste). De neuitat e și cum (curând uitatul) ministru a justificat oportunitatea „recuperărilor” de la istorie și de la geografie în urma unor consultări cu „forurile academice”, de parcă limba națională și literatura română n-ar avea reprezentanți în Academie.

4. evaluarea unităților de cercetare: în curs, dar începută cu… tăieri salariale! A fost plafonat la 300 de lei brut un spor de 13% din salariul de bază (acordat în anii trecuți mai degrabă ca un paliativ pentru neaplicarea unei legi în vigoare, care prevede echivalarea salarială a posturilor de cercetare cu acelea universitare). O lege din iunie 2024 nu se aplică, o tăiere decisă în iulie 2025 are consecințe încă din august 2025. Un salariu de 5.100 de lei (cât câștiga un cercetător aflat dincolo de mijlocul carierei) se reduce la 4.800 de lei. Evaluarea cercetării continuă neabătută!

5. programele școlare: în curs, dar, dacă le va coordona același ministru, rezultatul previzibil nu poate consta decât în „tăieri” (doar forma pe care ele o vor lua rămâne o necunoscută).

În locul festivităților, anul școlar 2025-2026 ar trebui să înceapă cu proiectarea în buclă, pe pereții curților școlilor, a mesajului înregistrat al ministrului educației și cercetării: plasat într-o încăpere tapetată cu oglinzi și înconjurat de camere „de luat vederi”, care să-l surprindă din toate unghiurile, ministrul ar recita din raportul qxyz. Trecând spre sălile de clasă sau în drum spre proteste, profesoarele și profesorii s-ar întreba: „care e numele domnului și de ce nu se oprește din vorbit?” 


4 comments
  1. Felicitări pentru articol. Din nefericire pentru noi – foarte adevărate cele scrise.

  2. Sa facă greva sunt cei mai buni…..nota 10.
    De nu dau examen în fiecare an….ar mai lua examenul ….nu cred.
    Sa și facă orele ….De ce s au făcut profesori…..sa I lase pe alții. .numai bani cer
    Rușine sa le fie.
    Anul școlar 2024-2025 școală au făcut din 2 în doua zile .
    Zile libere,zile vacanta, Școală altfel,școală verde ,nu I i am văzut comentând la capitolulul ..vacante f multe .dar vor bani.

  3. Susțin toate comentariile! colegii au perfectă dreptate.
    Am trecut prin multe greutăți în cei peste 35 de ani, Învățământul n-a fost lovit atât de drastic niciodată. Acuma chiar va fi praf: buget insuficient, conținut cu lipsa planurilor cadru, mijloace didactice inexistente, ori insuficiente, personal didactic, supraîncarcat, salarizare ciuntită, de ani buni, legislație ambiguă, lipsa dialogului social, clase cu efective exorbitant de mari, număr de ore pe zi/săptămâna ce vor epuiza elevii în primul rând…și lista ar putea. continua. Și-a pus cineva întrebarea la cât se va ridica cifra analfabetismului și care vor fi consecințele funcționării unui astfel de sistem? Halal mod de gândire al guvernanților și Ministerului de resort!

  4. Absolvenții deformați de sistemul de învãtãmânt au votat/n-au votat în ultimii 30 de ani. Al naibii cerc vicios :))))

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Remus Pricopie / Foto: Agerpres

Rectorul SNSPA Remus Pricopie: Ministrul Educației, “susținător al celor puțini, dar puternici”, este în categoria “confuză” a celor care “nu înțeleg încotro ar trebui să ne îndreptăm” cu proiectul România Educată

Actualul ministru al Educației “s-a declarat pe față susținător al celor puțini, dar puternici, pe care vrea să-i sprijine cu orice preț” în contextul noilor legi ale educației, afirmă rectorul…
Vezi articolul

Cum susțin instituțiile statului că Mircea Vulcănescu, antisemit și condamnat definitiv pentru crime de război, este ”o mare personalitate” / Inclusiv un liceu din București poartă numele fostului demnitar

Instituții importante ale statului român susțin că Mircea Vulcănescu, un antisemit feroce condamnat definitiv pentru crime de război, este o personalitate reprezentativă, dar care ”a fost condamnată politic” în 1948.…
Vezi articolul

Mi se pare criminal că nu abordăm direct reducerea analfabetismului funcțional, care duce la abandon școlar. Copilul care se simte prost va face tot ce poate să nu se ducă la școală – Liliana Romaniuc, Asociația Română de Literație

Copiilor nu le place școala. Este o caracteristică a acestui timp și, „dacă am dori să le placă școala, ar trebui să facem niște transformări în modul în care le…
Vezi articolul

Profesorul Radu Vancu: Competiția Centre de excelență (CoEx) – o ecuație cu mai multe necunoscute. Propuneri și temeri privind finalizarea celei mai mari competiții de cercetare organizate până acum în România

Am semnalat, în lunile din urmă, disfuncții îngrijorătoare în modificările aduse de ministrul Daniel David educației – care, așa cum am tot avertizat, au generat efecte distructive într-un domeniu oricum…
Vezi articolul

Deplasările profesorilor la concursuri și olimpiade de orice fel, cu autoturismul personal, trebuie să fie decontate – clarificare de la ministerul Educației, trimisă tuturor inspectoratelor școlare

Deplasările profesorilor la concursurile școlare, extrașcolare și extracurriculare și olimpiade, tabere de pregătire sau simpozioane trebuie să fie decontate inclusiv pentru autoturismele personale. Precizarea vine într-o adresă trimisă de Ministerul…
Vezi articolul