PROIECT Profesorii pot rămâne titulari până la 70 de ani, din anul școlar 2024-2025

34.796 de vizualizări
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Din anul școlar 2024-2025, profesorii pot rămâne titulari până la 70 de ani, prevede proiectul de metodologie privind mobilitatea personalului didactic, document pus în consultare publică de Ministerul Educației. Potrivit Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, este vorba de profesorii cărora nu li s-a emis decizia de pensionare. În acest sens, cadrele didactice vor face, anual, o cerere pe care o vor depune la secretariatul unității de învățământ.
  • În privința acestei prevederi, Legea Educației nu stipulează niciun termen specific, ceea ce ar însemna că se aplică încă din acest an. Precizăm la Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 a intrat în vigoare pe 3 septembrie.

Art. 31 – „(5)Personalul didactic de predare titular din învăţământul preuniversitar căruia nu i s-a emis decizia de pensionare şicare până la data de 1 septembrie 2024 nu împlineşte vârsta de 70 de ani, poate fi menţinut în activitate ca titular, în funcţia didactică, la cerere, în anul şcolar 2024-2025, potrivit prevederilor art. 229 alin. (11) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, conform prezentei Metodologii”, se arată în proiectul pus în consultare publică de Ministerul Educației.

Conform legii, cererea se soluționează în termen de 30 zile de la data înregistrării la secretariatul școlii, prin decizie motivată care se comunică în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii.

Art. 229 – „(11) Personalul didactic de predare titular din învățământul preuniversitar căruia nu i s-a emis decizia de pensionare poate fi menținut, la cerere, anual, ca titular în funcția didactică, și peste vârsta standard de pensionare, până la vârsta de 70 de ani. Cererea se soluționează în termen de 30 zile de la data înregistrării la secretariatul unității de învățământ, prin decizie motivată care se comunică în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii. Decizia poate fi contestată, în condițiile legii”, conform sursei citate.

Profesorii care sunt menținuți ca titulari până la 5 ani peste vârsta standard de pensionare pot fi numiți prin detașare în interesul învățământului în funcții vacante de conducere, neocupate prin concurs.

Art. 229 – „(13) Personalul didactic de predare titular din învățământul preuniversitar, menținut ca titular în funcția didactică până la 5 ani peste vârsta standard de pensionare, prevăzută de legislația privind sistemul public de pensii, în condițiile alin. (11) sau reîncadrat în funcția de personal didactic, în condițiile alin. (12), poate fi numit, prin detașare în interesul învățământului, în funcții vacante de conducere sau de îndrumare și control, neocupate prin concurs, în condițiile legii”, se arată în lege.

Art. 53 din Legea nr. 263 din 16 decembrie 2010 stabilește că „vârsta standard de pensionare este de 65 de ani pentru bărbați și 63 de ani pentru femei. Atingerea acestei vârste se realizează prin creșterea vârstelor standard de pensionare (…)”.

Noua Lege a pensiilor, care intră în vigoare intră în vigoare la data de 1 septembrie 2024, stabilește că vârsta standard de pensionare este de 65 de ani atât pentru bărbați, cât și pentru femei:

Art. 47 – „(1) Vârsta standard de pensionare este de 65 de ani atât pentru bărbați, cât și pentru femei. Atingerea acestei vârste se realizează prin creșterea vârstelor standard de pensionare, conform eșalonării prevăzute în anexa nr. 5.”

Informații de context

Ordinul nr. 6.218 din 9 noiembrie 2022 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar în anul școlar 2023-2024 stabilește condițiile legale de pensionare.

Art. 29 – „(2) Condiţiile legale de pensionare, luând în calcul limita de vârstă şi stagiul de cotizare, la data de 1 septembrie 2023, sunt:

a) pentru femei, vârsta la ieșirea la pensie, 62 de ani şi o lună, 32 de ani şi 3 luni stagiul complet de cotizare, respectiv 15 ani stagiul minim de cotizare;

b) pentru bărbați, vârsta la ieșirea la pensie, 65 de ani, 35 de ani stagiul complet de cotizare, respectiv 15 ani stagiul minim de cotizare.”

Conform metodologiei citate mai sus, profesoarele titulare pot rămâne în funcție dacă nu împlinesc 65 de ani până la data de 1 septembrie 2023. Profesorii care au gradul didactic I sau doctoratul, chiar dacă până la 1 septembrie 2023 împlinesc 65 de ani, pot fi menținuți ca „titular”, până la 3 ani peste vârsta de 65 de ani, la cerere. Condițiile sunt următoarele: să efectueze stagiul minim de cotizare și să dovedească competență profesională deosebită, a obținut calificativul “Foarte Bine” și nu a fost sancționat disciplinar în ultimii 5 ani școlari încheiați.

Art. 29 alin. (3) – „Cadrele didactice titulare, femei, care îndeplinesc condițiile prevăzute la alin. (2) lit. a), precum și cadrele didactice, femei, care au avut calitatea de personal didactic de predare titular, reîncadrate în funcția de personal didactic de predare, în anul școlar 2022-2023 cu condiția suspendării pensiei pe durata reîncadrării, care nu împlinesc 65 de ani până la data de 1 septembrie 2023, pot opta, în scris, fie pentru menținerea în activitate ca titular până la împlinirea vârstei de 65 de ani, conform prevederilor art. 284 alin. (1^1) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, fie pentru pensionarea începând cu data de 1 septembrie 2023. Opțiunea se adresează, în scris, consiliului de administrație al unității de învățământ, până la data de 20 ianuarie 2023. Cadrele didactice titulare, femei, care optează pentru menținerea în activitate ca titular până la împlinirea vârstei de 65 de ani, beneficiază de toate drepturile personalului didactic titular.

(4) Personalul didactic de predare titular din învățământul preuniversitar, cu gradul didactic I sau cu titlul științific de doctor, care până la data de 1 septembrie 2023 împlinește vârsta de 65 de ani, efectuează stagiul minim de cotizare și dovedește competență profesională deosebită, a obținut calificativul “Foarte Bine” și nu a fost sancționat disciplinar în ultimii 5 (cinci) ani școlari încheiați, poate fi menținut în activitate ca titular, în funcția didactică până la 3 (trei) ani peste vârsta de 65 de ani, la cerere, conform prezentei Metodologii.”

În cadrul etapelor de mobilitate, profesorii pensionabili au prioritate față de celelalte cadre didactice.

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Prima de pensionare pentru profesori, echivalentă a două salarii, se aplică din anul școlar 2025-2026
Ministrul Muncii: Sub nicio formă nu susţinem o majorare a vârstei de pensionare peste vârsta de 65 de ani / În 2021 erau peste 6.700 de cadre didactice cu vârste cuprinse între 65 și 70 de ani
Profesorii ar putea rămâne titulari până la 70 de ani, potrivit proiectului cu noile legi ale Educației
Aproape 8 mii de profesori din România au vârsta peste 65 de ani. Un cadru didactic de 88 de ani preda anul trecut într-o școală din județul Bihor

29 comments
  1. Da intradevar, ar trebui pensionati anticipat dar cu interdictia de a ma lucra la stat in invatamant.

    Si la politie armata CFR se pensioneaza la 40-50 ani dar nu mai pot lucra la stat.

    Sunt buni si ala la 70 ani, fac orele lejer, duc dublu cat mine asa cu metode vechi, sunt chiar buni unii nu toti, insa tinerii nu mai vin in sistem la ce probleme intampina acum cu examenele disciplina si altele.

    Eu sunt tanar pe la 30+ ani imi e mult 18 ore, nu stapanesc bine clasele, am probleme cu disciplina, nu am nici titulatura, (an de an examene m-am saturat) am schimbat deja vreo cateva scoli, colega mea de aceeasi materie are 70 ani, merge brici, are metode vechi clasice, preda de peste 30 de ani in aceeasi scoala, eu nu sunt asa. Nu stie a folosi un PC dar nu e problema aia. Eu doar am testat terenul cativa ani insa voi pleca ca nu e de mine, m-au rugat si pe mine si pe ea sa mai venim cate un an asa ca nu sunt profesori la materiile astea. Mie rusine sa plec in timpul anului sau sa refuz, domnul director cu greu m-a gasit abia pe mine, (si la alte materii au stat clasele fara profesori pana prin octombrie in ultimii ani), imi dau silinta cat mai pot, dar din vara gata, sa mearga cine o vrea, sa preia 2 norme colega mea care va avea 71 ani atunci si pe care o admir. Si inca ceva, dintre colegii mei de facultate nu e niciunul la catedra si imi pare rau ca am ales acest drum in invatamant oarecum pasionat candva de stiinte, inclusiv aceste studii, timpul a trecut treburile s-au schimbat.

  2. Doar un an și jumătate…
    În România, durata de viață medie la bărbați este de 71,5 ani, iar la femei de 79,3 ani.”(„Ziarul financiar”). Iar speranța de viață sănătoasă este mult mai mică, mai ales într-o profesie de stres accentuat în învățământul actual, cu un sistem de educație care se bazează pe joacă și numai pe „plăcerea de a învăța” a elevilor, pe „amesticul” oricui în munca la clasă a profesorului, a mămicilor și a tăticilor atoateștiutori, pe sancțiunea oricărei ridicări de voce (agresiune verbală, art. 209, alin. 2, lit. a din noua lege!) a doamnei învățătoare, pentru a se trezi din visare cei care sunt obișnuiți deja să navigheze pe Internet ore nesfârșite.
    Doamnă care, la orice reclamație (de către „orice persoană”, art. 211, alin. 1!), poate fi suspendată de la clasă pe durata cercetării disciplinare (contrar prevederilor Codului muncii: „Art. 52 [suspendarea din inițiativa angajatorului], (1) Contractul individual de munca poate fi suspendat din inițiativa angajatorului în următoarele situații: a) pe durata cercetării disciplinare prealabile, în condițiile legii” a fost declarat neconstituțional prin Decizia Curții Constituționale nr. 261/2016.”).
    De aceea, a prelungi activitatea la catedră în acest fel este prea mult. Și e o promisiune populistă, iar nu toți cei care s-ar angaja în acest perpetuum mobile o fac dintr-o dedicație totală pentru activitatea la catedră. În legislația anterioară erau și condiții de a rămâne în continuare la catedră, care aveau în vedere și rezultate deosebite de pregătire pe tot parcursul vieții și de performanță. În ciuda opiniei generale, la porțile școlilor așteaptă totuși și tineri bine pregătiți, cu note mari, chiar de locurile I și II, la concursurile de titularizare, foști participanți, în timpul școlarității, cu premii I, la olimpiade naționale și internaționale, cu licențe, masterate și doctorate meritorii, cu studii publicate în reviste renumite de cultură și științifice.
    Dar… Nu sunt publicate catedre de lungă durată, titularizabile.

    Și acum, o întrebare de test PISA pentru cei care au redactat și au aprobat art. 229, alin. (11), (12) și (13) din Legea nr. 198/2023 (o reminiscență legislativă a unui fost ministru al Muncii):
    Dacă într-o unitate de învățământ sunt doi profesori de specialitate și se produce, din cauza scăderii efectivelor de elevi, o restrângere de activitate, cine pleacă: mai tânărul profesor de 45 – 50 de ani sau pensionabilul la 65 de ani, vârsta standard de pensionare, căruia nu i se aplică prevederea din Codul muncii, art. 56, lit. d), pensionarea la data îndeplinirii cumulative a condițiilor de vârstă standard și a stagiului minim de cotizare pentru pensionare.
    Întrebarea este: de ce „nu i s-a emis decizia de pensionare”?
    Test PISA: cine ar pleca din școală, după formularea în lege a acestor prevederi? Cel tânăr, nu-i așa? În viziunea legiuitorului, pensionabilul are două șanse, iar tânărul niciuna. Apoi toată lumea se plânge că nu sunt suficiente cadre în învățământ, că personalul didactic este îmbătrânit, că nu stăpânește deplin tehnica digitalizării.
    Culmea este că, potrivit art. 229, art. (13), cel rămas în activitate ca titular (!), „poate fi numit, prin detașare în interesul învățământului (!), în funcții vacante de conducere (!) și de îndrumare și control”.
    De ce? Ca noi și ai noștri să trăiască!?
    Cu toate acestea, Metodologia supusă discuției decelează, la art. 31, condițiile clare în care se pot aplica alineatele menționate mai sus:
    „(7) La nivelul unităților de învățământ pot fi aprobate numai cererile cadrelor didactice care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
    a) se încadrează în prevederile alin. (5);
    b) posturile didactice/catedrele pe care sunt titulare, conform documentului de numire/transfer/repartizare pe post/catedră, sunt complete și viabile în anul școlar 2024-2025, luând în considerare și prevederile art. 207, alin. (11) și (12) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare;
    c) la nivelul unității/unităților de învățământ, în care urmează să fie menținute în activitate ca titulare în funcția didactică, nu există reducere de activitate la catedrele pe care cadrele didactice respective sunt titulare și nu este necesară completarea/întregirea normei didactice de predarea altor cadre didactice, conform prezentei Metodologii, din unitățile de învățământ respective cu ore din catedra pe care sunt titulare cadrele didactice care se încadrează în prevederile alin. (5) și urmează să fie menținute în activitate, ca titular, în funcția didactică.”

    Cu toate acestea, Metodologia menține însă și prevederi și practici din legislația anterioară:
    – pretransferul consimțit, uneori un schimb interesat între părinți și copii (un fel de moștenire în familie) sau prin mijloace oneroase;
    – pretransferul de pe o specialitate pentru care s-a dat concurs pe o specialitate (a doua) pentru care nu s-a dat concurs, cel mai uzitat fiind de pe informatică pe matematică, de pe religie pe română, de pe limbi străine pe română etc.;
    – o fișă de evaluare, ca și în metodologiile anterioare, care nu ia în considerare formarea continuă și activitatea pe tot parcursul vieții, așa cum se prevede în Legea 198/2023, art. 187, alin. (14), (15), (16):
    „(14) Portofoliul profesional al cadrului didactic reprezintă totalitatea documentelor referitoare la activitatea profesională, didactică și de învățare pe tot parcursul vieții a acestuia.
    (15) Portofoliul profesional al cadrului didactic este utilizat în următoarele situații:
    a) în realizarea evaluării activității personalului didactic de predare, prevăzut la art. 179 alin. (1);
    b) în procesul de evaluare privind restrângerea de activitate, prevăzut la art. 190 alin. (1);c) în analiza dosarelor cadrelor didactice care urmăresc obținerea gradului didactic II sau I, după caz.
    (16) Portofoliul profesional al cadrului didactic cuprinde în mod obligatoriu:
    a) toate formele de certificare a participării la programele de formare continuă, prevăzute la art. 188 alin. (2);
    b) documente relevante privind activitatea didactică desfășurată în cadrul unității de învățământ, precum și activitățile specifice de management și leadership în comisiile sau structurile de conducere ale unității de învățământ preuniversitar, precum și în alte structuri cu atribuții în domeniul educației, prevăzute de prezenta lege.”
    În contrast cu aceste prevederi ale legii 198/2023, Metodologia nu ia în considerare, la capitolul IV. 1, decât activitatea metodică și științifică din ultimii doi ani școlari, iar la 2, 3, 4, 5 (activități metodice, acte normative, manuale, lucrări științifice, studii, articole, activități la CCD etc.) numai pe ultimii 5 ani.
    Ca și cum cariera didactică și activitatea complexă de specializare și de formare continuă poate fi fragmentată pe planuri cincinale, profesorul nefiind produsul unei munci de o viață, ci unul care a uitat propria sa formare și ar trebui să o ia mereu de la capăt.
    Fișa utilizată până acum a falsificat ierarhiile profesionale ale cadrelor didactice și nu aduce nimic nou și relevant pentru ceea ce se dorește a fi implementarea unei legi cu adevărat reformatoare și echitabile.

  3. Nu ii obliga nimeni sa rămână pana la 70 de ani, ei țin cu dinții de posturi și nu vor sa plece. Exemplul învățătorilor care au 3 ore pe zi, a 4-a ora e sport, engleza, religie, au salarii mari și mai sunt și PFA. Toți învățătorii sun PFA și încasează cel puțin încă un salariu cu orele de la program. Normal ca ești obosit când lucrezi 7 ore cu copiii, dar salariul/ ora cât e? Asta nu spune nimeni când ies în strada și cer bani. Vacanta cat au pe an? Cine mai câștiga în tara asta cât câștiga un învățător sau profesor care da meditații pentru ca la ora nu își fac treaba? Învățătorii dau teme în asa fel încât elevii nu și le pot face singuri acasa, volum foarte mare de munca și atunci părinții aleg sa plătească și sa ii lase la program. Asta e valabil în toată tara și se știe.
    Păcat ca în loc sa caute soluții sa scoată învățământul din situația în care e , il afunda si mai rău.

    1. Draga parinte, nu te obliga nimeni sa ai copii sau sa-i dai la scoala in romania asa cum nimen nu-i obliga e aia sa mearga la lucru la 70 ani, de fapt nu-i obliga nimeni sa mearga la lucru nici la 30 ani.

  4. Doar niște ticăloși. Oricine lucrează în învățământ ar trebui sa poata ieși la pensie la 60 de ani. Nu e ușor să lucrezi cu copii. Să îmi arătați mie profesor la 70 de ani. cu randament. Serios. încotro vor să ducă învățământul? Mă uitam la subiectele de matematica la bacalaureat. niște aberații matematice abstracte, trigonometrie, noțiuni inutile pentru cei 40 de ani de muncă care ii ai in față. totuși pentru ce pregătim acești elevi?

  5. Profesorii ar trebui să pistoneze sindicatele, ca acestea să ceară guvernanților pensionarea anticipată a profesorilor. Asa cum se intampla in poliție. Deoarece uzura psihică a profesorilor din preuniversitar este una foarte mare, aceasta ar fi o solutie pentru a ieși la pensie normali la cap!
    Nu stiu de ce se pune in discutie ca unii profesori sa vina până la 70 de ani! Acest lucru ar trebui exclus din start!
    Asteptam legea pentru pensionarea anticipată a profesorilor!

  6. Nu se mai poate așa. Bunicii trebuie sa educe generația actuală de copii, generație greu de înțeles de părinții lor, care fie nu țin pasul cu schimbările atât de rapide(tehnologie, programe scolare neactualizate, lipsa programelor de remediere, lipsa formarii pentru piata muncii), fie sunt prinși cu munca, mulți pe alte meleaguri. Bunicii sunt și la școală, absolvenții tineri nu pot sa acceadă în Sistem(“sunt nepregătiți”), cum așa, nu sunt absolvenți de învățământ superior contemporan chiar, nu cel de acum 40 de ani? Sa ne fie rușine tuturor, stam și înghițim, fiecare pe turta lui. Copiii ai cui sunt? Și mai avem pretenții sa rămână sa ne plătească pensiile.

  7. Stimați colegi! De am ajuns aici? Doamnele profesoare au simțit discriminați față de profesori, că nu au dreptul să lucreze până 65 de ani. A venit timpul să lucreze cât vor….

  8. Până la 70 de ani și dincolo de ei. Sau chiar până la victoria finală! Mai bine ați face profesia aceasta mai atractivă pentru tineri. Poate si elevii vor învăța apoi de plăcere.

  9. Sa ramana titulari si dupa deces. Propun sa fie transmis prin mostenire postul de titular mostenitorilor.

    Pacat insa ca i-au pensionat pe unii la 60 ani si ii tin pe post si PCO inca 30 de ani ca sa cumuleze pensia cu salariul adica sa ia lunar acolo cate 17 000 lei.

    Lasa ca tinerii nu mai merg ei la catedra sa fie injurati si batjocoriti de elevi, au ei altceva mai bun de facut.

  10. Plini de elan tineresc, metode moderne, aproape de mentalitatea elevilor și tehnologie – garanție spre bune rezultate PISA! Așa da.

  11. Domnului HS: aveți o viziune neavizată și o predispoziție a hate-ului gratuit… Sunteți prizonier al Discover-ului Google și… cam atât… Dumneavoastră sunteți specialist în PISA, știți “cu ce se mănâncă”?! Aveți idee despre concordanța conținuturilor PISA și a celor din programele școlare obligatorii?! Aveți idee despre ceea ce se numește “învățământ tradițional românesc”!? Este cel prin care omenirea a avansat din toate punctele de vedere și în toate domeniile, mai documentați-vă, domnule! Haideți, nu este greu să deschideți o pagină
    Web! Dacă nu, mergeți, așa cum mergeau odinioară, “dinozaurii”, la biblioteci publice! Vă asigur că nu vă va da nimeni afară de-acolo! Da, sunt dintr-o familie de “dinozauri” care au ieșit la pensie, dar care v-ar da “clasă” în toate domeniile! Aceasta este “tradiția învățământului românesc”, domnule! Nu, nu au telefoane “cu butoane”! Au mintea ageră și sclipitoare, domnule! Ai fi surprins să vezi pe un bătrân reinstalând un Windows unor cunoscuți mai tineri sau upgrade-ând un laptop ori pe o bătrână lucrând în Office și zburandu-i mâinile pe tastatură?… “Făcături”, nu?!… Te invit pe la mine acasă!

  12. Mă tem că ” pot să rămână” se va transforma în ” vor rămâne ” . Adică va crește vârsta de pensionare în învățământ. Cauza: deficit de personal calificat. Ei bine, eu nu vreau. Aș ieși anticipat la pensie, dacă sistemul mi-ar permite. Nu toți predăm materii care nu te solicită în mod deosebit, unii avem responsabilitatea examenelor. Fir-ar !

    1. Din cauza unora care nu vor să lase și pe alții să mănânce o pâine, vârsta de pensionare se va ridica la 70 de ani!
      La școală se vaietă că îi dor una și alta, că nu se descurcă la calculator sau pe catalogul online, ba că elevii le dau bătăi de cap, dar mai au și ore suplimentare (din cele ,,inexistente” în ședințele publice, ci doar păstrate de directori pentru aceștia)!
      În toate situațiile cu cei în prag de pensionare (dar cu dosare de continuitate încă 3 ani peste) am întâlnit doar profesori ,,amărâți” de genul: comenzi produse cosmetice online sau din broșuri, concedii în străinătate, haine șic, unghii puse, păr aranjat, câte două case, mașină etc) dar și ore suplimentare, plus dirigenție! Deja vă imaginați ce venit frumos încasau…
      Ok, doar știm că ,,ban la ban trage” (când omului nu-i pasă că pentru asta îi calcă pe alții în picioare)!
      La polul opus, persoanele cu situație modestă, dar fără ,,relații la conducere”, așteptau cu nerăbdare liniștea mult visată, plăcerea de a petrece timpul rămas cu cei dragi, teama că nu știau cât se vor mai bucura de aceștia, indiferent de cât va fi pensia lor!
      Sunt puțini cei care doresc continuarea activității din motive ce necesită unele sacrificii, deci, nu o mai lungiți atât cu perfecțiunea din rândul profesorilor vârstnici, căci se vede în rezultatele elevilor experiența acestora! Din orgoliu, niciodată nu vor recunoaște că sunt și profesori tineri mult mai buni!
      Iar ,,performanța” de care se va ține cont la grilele de salarizare nu este corect concepută. Dacă un profesor bun predă la o clasă cu elevi slabi (fiindcă atâta pot ei), acesta nu va beneficia de acel spor, iar dacă pe același profesor îl lași să predea la o clasă bună, atunci și la el se va remarca performanța. Doar că în acolo deja sunt aranjate clasele și profesorii (clase bune, profesori cu pile și clase slabe-suplinitori). Asta este corectitudine?
      Profesorii care cer pensionarea peste vârsta de 62 sau 63 ani sunt, în mare parte, cei care vin la muncă așa cum vin unii elevi la școală (ocuparea timpului cu ceva…).
      P.S. Sunt și câțiva care sunt dedicați meseriei mai mult decât familiei.

      Aștept cu drag comentariile celor lezați (sigur sunt mulți care se regăsesc în acest comentariu și nu suportă adevărul 🤔).

      1. Nu-i mai ajutati cu nimic pe cei care refuza pensionare. Aleg sa ramana in sistem, atunci sa tina pasul ei singuri si nu sa facem noi astia tinerii munca la dublu pt ei, iar lor sa le intre salariul intreg. Acum as iesi la pensie, la 30 de ani, la cata uzura psihica e sa lucrezi cu copii intre 2 ani jumatate si 6 ani si cu copiii cu CES pe deasupra si efective depasite si cu norma de 25 de ore pe saptamana+activitatea metodica de 3h zilnic ca sa nu mai zic ca pregatirea materialelor+altele ma duc mai mult de acele 3 ore. Unii abia fac fata cu un copil si abia asteapta sa creasca si la noi propun munca pana la 70 de ani. Prefer sa ies anticipat la pensie atunci cand nu voi mai putea si mi se va permite si cu o pensie mai mica decat sa ies din unitate intre 4 scanduri.

  13. sa ii aducem aminte lui ciolacu că ASF ul așteaptă zilele astea al 15 le-a salar .. evident pentru performante deosebite .. deci bani sunt dar nu pt profesori

  14. Nu sunt de acord!
    Lăsați și tinerii sa între in sistem, au alte viziuni, alta gândire, nu mai vorbim ca sunt pe placul celor mici pentru ca sunt mai frumoși, mai veseli( prof. Tineri), mai optimiști, au alte metode de predare, au voința și perseverenta!
    Ce răbdare și calm sa mai ai la vârsta de 65 ani și înainte? Te duci la scoala sa ai de unde sa vi!

    1. Veto….daca sa fii frumos și tânăr e un criteriu ca sa fii profesor bun, vorba lui Bănică: Veta,mi ai furat chiuveta….

  15. Toate babele și toți moșii să vină în învățământ. Se doarme bine.
    Cat de cretini să fiți să introduceți asemenea idioțenii. Sunteți incompetenți?

  16. Adică cei care au făcut facultatea la comuniști, au predat în regimul comunist (până la 35 de ani), au distrus elevii timp de 30 de ani în democrație să rămână în continuare și să predea (se vede ce profesori buni sunt și din rezultatele PISA)?
    Sigur că o să rămână. Au salarii mari și nu fac nimic… doar n-o să vrea să iasă la pensie (ce să mai faci în ultimii ani înainte de pensie).
    Dar ce legătură mai poate să fie între un om de 70 de ani care are telefon cu butoane și un elev de 15 ani? Sunt 2 lumi diferite, despărțite de peste o jumătate de secol. S-a tot ridicat vârsta de pensionare și tinerii nu mai au loc în sistem… așa menținem dinozaurii cu mentalități comuniste. BRAVO!

  17. oricum după aranjamentele dintre ciolac și liderii de sindicat , vor pleca multi tineri i voi deja stiti asta ,baza e pe pensionari ,
    cum sa dai unui profesor debutant cu studii de lunga durata salariu de 3300 ?
    când media salariului net pe țara e 4700 ? aici fiind incluse toate categoriile sociale și cei cu studii medii și cei făra liceu ?!
    cum sa platesti un profesor ca pe un vânzător de mere ?
    despre ce respect bombănea duamna deca ? adica ne mai aci și datori că sa zic așa.
    o sa ramaneti cu nepalezii sa va invete scoală !
    E MAI “EFTIN “. 🥴

  18. Poate cum sunt profesori care vor sa ramana cu 5 ani mai mult, poate sunt alti profesori care vor sa iasa cu 5 ani mai devreme.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BREAKING Regulamentul de Organizare și Funcționare a Unităților de Învățământ Preuniversitar (ROFUIP) a fost publicat în Monitorul Oficial / Numărul comisiilor permanente din școală a fost redus la 5, diriginții au atribuții suplimentare

Regulamentul de Organizare și Funcționare a Unităților de Învățământ Preuniversitar a fost publicat în Monitorul Oficial miercuri. Documentul modifică fostul regulament cadru, adoptat în 2016. A fost redus numărul comisiilor…
Vezi articolul

BREAKING Cîmpeanu: În toate localitățile cu rata de infectare sub 3 la mie, indiferent de rata de vaccinare a personalului din învățământ, școlile și grădinițele vor fi deschise cu prezență fizică de luni – azi sunt 1.724 de localități sub acest prag

În toate localitățile cu rata de infectare sub 3 la mie, indiferent de rata de vaccinare a personalului din învățământ, școlile și grădinițele vor fi deschise cu prezență fizică de…
Vezi articolul