Rata abandonului școlar la final de gimnaziu – de 3 ori mai mare la sate decât la nivel național, în 2021-2022 / Situație ieșită din comun la oraș: mai mulți elevi din cohortă au încheiat, în 2022, clasa a VIII-a decât s-au înscris la pregătitoare – Raport

2.096 de vizualizări
Foto: © Vadreams | Dreamstime.com
Rata abandonului școlar la sfârșitul gimnaziului a atins, în anul 2021-2022, cel mai scăzut nivel din ultimul deceniu, însă, în mediul rural, este de aproape 3 ori mai mare, o diferență care s-a accentuat față de anii anteriori, după cum relevă cel mai nou „Raport privind starea învățământului preuniversitar”, publicat de Ministerul Educației și aferent ultimului an școlar. Același document arată că, în 2021-2022, la oraș numărul elevilor care au absolvit gimnaziul este mai mare decât cel al elevilor din cohortă care începuseră clasa pregătitoare cu 9 ani înainte, situație neîntâlnită în rândul cohortelor anterioare.

Astfel, raportul consemnează că, dintre cei peste 183.000 de elevi înscriși în clasa pregătitoare 2013-2014, au absolvit clasa a VIII-a circa 168.000, iar aproximativ 5900 au rămas repetenți. Din totalul elevilor înscriși în clasa I cu 8 ani în urmă (referință folosită pentru comparație cu cohorte anterioare, fără clasă pregătitoare), analiza ME 5,4% se înscriu la abandon pentru ciclul primar și gimnazial. Procentul  include elevii cu situație școlară neîncheiată, exmatriculați, cazuri de deces sau migrație.

Această pondere de 5,4% este cea mai scăzută în mai bine de un deceniu, potrivit datelor oferite de minister. Comparativ, abandonul pentru ciclul primar și gimnazial era de 19,2% în cazul cohortei care a terminat gimnaziul în 2010-2011 și de 13,8% în cazul celei care a încheiat cu cinci ani în urmă, în 2017.

Sursa: Raport ME 2022-2023

Situația este, însă, mult mai gravă în cazul elevilor din mediul rural. Aici, ponderea abandonului este de 3 ori mai mare decât cea la nivel național: 15,3% pentru cohorta care a încheiat clasa a VIII-a în 2021-2022, ultimul an școlar afectat de pandemia Covid-19.

Mai precis, din totalul de 84.670 de elevi din mediul rural înscriși în clasa pregătitoare în 2013-2014, au absolvit 68.132 de elevi (3.599 au rămas repetenți).

Sursa: Raport ME 2022-2023

Diferența de pondere este mult mai ridicată decât în anii anteriori:

  • În 2020-2021, la o pondere națională a abandonului la final de gimnaziu de 7,4%, rata în rural a fost de două ori mai mare, de 14,6%
  • În 2019-2020, la o rată națională de 10,8%, rata la nivel național era de 17,1%
  • În 2018-2019, la o rată națională a abandonului la final de gimnaziu de  12,2%, în mediul rural rata era de 18,9%

Tot anul 2021-2022 se remarcă drept primul an, din perioada recentă (date disponibile pentru rural-urban apar începând 2018-2019) , în care, la orașe, au absolvit clasa a VIII-a mai multi elevi decât s-au înscris în școala primară – în acest caz cu nouă ani înainte, cu în clasa pregătitoare.

Astfel, la nivel urban, în 2013-2014 s-au înscris în clasa pregătitoare 98.963 de elevi. După 9 ani, au absolvit clasa a VIII-a cu 842 mai mulți elevi (99.805), numărul repetenților fiind de 2.251. Aceasta înseamnă că, de fapt, rata abandonului la final de ciclu primar și gimnazial a fost una negativă (-3,1%).

Foto: © Vadreams | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


5 comments
  1. Dar chiar nu v-ati dat seama ca aici ajungem???
    Populatia tarii scade. Mergeti pe firul lui „de ce” si veti fi „socati”:
    romanii emigreaza
    romanii nu mai cred in institutia casatoriei, nu-si mai intemeiaza familii
    romanii aleg cariera decat sa faca copii
    romanii nu-si permit sa faca copii
    romanii nu-si permit sa trimita copiii la scoala „gratuita” de stat
    Rezultatele dezastruoase incep sa se vada.

  2. Romania:
    Tara unde pt abandon scolar nu bate nimeni la poarta părinților. Nu ii da nimeni in judecata pentru ca își lipsesc copii de educatie.
    Dar daca cumva ii muta in sistem homeschooling, ii paşte puşcaria.
    Funny.

  3. Cum e posibil să abandonezi ceva ceva ce este obligatoriu? Poate e prost aleasă denumirea de „rata abandonului”, eu cred că mai degrabă se referă la rata neabsolvirii…

  4. Ăștia se miră că apa e rece și e udă.

    E simplu: sunt mai mulți absolvenți la oraș decât au fost înscriși în CP pentru că familiile lor s-au mutat de la sat la oraș, căutând o viață mai bună sau cel puțin un loc de muncă decent.

    Și ce e cu mirarea asta legată de sat?! Sărăcia e lucie, copiii lucrează cot la cot cu părinții, abandonează fix cei care au cea mai mare nevoie de sprijin dar de, sunt copii de ”asistați social” și societatea română îi respinge din start ca rebuturi. Ce așteptări reale aveți?! Unde sunt programele țintite fix pe problemă? Răspuns – nu există. De ce? Pentru că părinții lor sunt săraci – majoritatea, cum am spus, ”asistați social”, paria societății, iar pentru reducerea sărăciei nu există nici empatie, nici programe reale. Așa că acei copii reiau ciclul sărăciei, abandonând școala ca să câștige o pâine chinuită, și nu ies niciodată din acest cerc vicios.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

EXCLUSIV Ministrul Educației din Estonia explică pentru Edupedu.ro cum funcționează școala în țara europeană cu cele mai bune rezultate PISA 2018: Examinările sunt digitale, învățământul este pe deplin gratuit, de la mese, îngrijire medicală până la activități tip hobby

„Școlile noastre au ajuns să înțeleagă faptul că, pentru a oferi abilități moderne și pentru a-i învăța pe elevii noștri să fie pregătiți în fața provocărilor moderne, calea digitală este…
Vezi articolul

Profesori folosiți în campania electorală. Surse: PNL a chemat prin inspectori școlari peste 2.000 de profesori la un eveniment de campanie organizat de Monica Anisie, la care cadrelor didactice le-a vorbit candidatul la prezidențiale Nicolae Ciucă / Monica Anisie: Invitația a fost publică

PNL a folosit autoritatea mai multor inspectori școlari de la București pentru a chema la un eveniment de campanie electorală profesori din Capitală, au declarat pentru G4Media.ro și Edupedu.ro surse…
Vezi articolul

Abuzurile sexuale la adresa studenților – ce pot face universitățile? Exemplul britanic: fără bariere în calea reclamațiilor, fie ele și anonime, descurajarea cu tărie a relațiilor personale apropiate profesor-student, politici clare de intervenție în cazul unor comportamente sexuale inadecvate – printre recomandările Universities UK

Universitățile trebuie să descurajeze relațiile apropiate sau personale dintre profesori și studenți, să permită reclamațiile anonime și să înlăture orice barieră în calea eventualelor plângeri la adresa angajaților universității, să…
Vezi articolul

Doar 17% dintre elevi au apelat la consilierul școlar, deși acesta este prezent în școală, arată un raport privind starea de bine și sănătatea mintală a elevilor de gimnaziu din România / Elevii nu se simt integrați, nu au încredere în ei înșiși sau nu își pot gestiona emoțiile și așteptările legate de performanță

Foarte puțini elevi (17%) s-au adresat unui consilier școlar pentru a discuta individual despre o problemă, potrivit Raportului privind analiza stării de bine și a sănătății mintale a copiilor din…
Vezi articolul