„Refuz să cred că avem colegi atât de cinici” – Cîmpeanu despre profesorii care, în mod intenționat, nu ar fi încheiat mediile elevilor pentru a nu se prezenta la Bacalaureat 2022

13.283 de vizualizări
Foto: gov.ro
„Refuz să cred că avem colegi care în mod intenționat nu au încheiat mediile la disciplinele din clasa terminală pentru a nu se prezenta în examen de bacalaureat acei candidați, pentru a nu le fi afectată media de promovare”, a declarat ministrul Educației, ieri, la TVR Info. A fost adusă în discuție existența unor situații în care elevii de clasa a XII-a nu s-ar fi înscris la Bacalaureat 2022, sesiunea iunie-iulie, pentru că unii profesori nu le-ar fi încheiat mediile.

Edupedu.ro a scris că peste 40 de mii de elevi de clasa a XII-a din generația curentă nu s-au înscris la examenul de Bacalaureat 2022, sesiunea iunie-iulie, potrivit datelor oferite de Ministerul Educației și consultate de Edupedu.ro. Mai multe detalii aici.

Sorin Cîmpeanu a declarat recent că „numărul celor înscriși la Bacalaureat este cel mai mic din istoria postdecembristă a României. Și înainte de 1989 aveam, de asemenea, un număr mult mai mare”. Mai multe detalii aici.

„Am înțeles, sunt idei în spațiul public chiar că există și tendința, refuz să cred că aveam colegi atât de cinici, dar verificăm acest lucru, vă asigur, și vom avea răspunsurile în curând, pentru că în cursul acestei seri aștept rezultatele cu privire la situația promovării, pentru a vedea câți elevi nu s-au prezentat la bacalaureat, pentru că nu au vrut, și câți elevi nu s-au prezentat la bacalaureat, pentru că nu au putut să promoveze în așa fel încât să se înscrie.”, a spus ministrul Cîmpeanu.

De menționat este că ministrul Cîmpeanu a spus marți că a cerut „imperativ” o analiză cu privire la diferența dintre cei 40.000 care au început clasa a XII-a în septembrie și nu au mai ajuns să se înscrie la Bacalaureat. – detalii aici

Edupedu.ro a scris încă de la începutul lunii iunie că motivul pentru care, dintr-o dată, din ce în ce mai mulți dintre elevii care fac liceul nu se mai înscriu la Bac și se folosesc trucuri de ocolire a literei legislației recente, concepute tocmai să nu mai permită existența unor școli cu rezultate zero.

Redăm dialogul dintre Sorin Cîmpeanu și moderatoare:

Moderatoare: Și tot o posibilă schimbare, în cazul liceelor tehnologice, școlilor profesionale în care niciun candidat nu a reușit să promoveze examenul de bacalaureat. Sunt 42 de astfel de instituții de învățământ la nivel național, în această sesiune a examenului. Este suficientă această prevedere din lege care spune că în anul școlar următor nu mai au dreptul să organizeze clase a IX-a? Cum vă gândiți să faceți în cazul lor?

Sorin Cîmpeanu: Desigur, nu este suficientă. Astfel de măsuri abrupte, foarte slab nuanțate nu sunt de natură să genereze rezultatele scontate. Este nevoie de o abordare mult mai complexă și constructivă. În mod evident, avem grave probleme în aceste licee. Am înțeles, sunt idei în spațiul public chiar că există și tendința, refuz să cred că aveam colegi atât de cinici, dar verificăm acest lucru, vă asigur și vom avea răspunsurile în curând, pentru că în cursul acestei seri aștept rezultatele cu privire la situația promovării, pentru a vedea câți elevi nu s-au prezentat la bacalaureat, pentru că nu au vrut, și câți elevi nu s-au prezentat la bacalaureat, pentru că nu au putut să promoveze în așa fel încât să se înscrie. Refuz să cred că avem colegi care în mod intenționat nu au încheiat mediile la disciplinele din clasa terminală pentru a nu se prezenta în examen de bacalaureat acei candidați, pentru a nu le fi afectată media de promovare.

Moderatoare: Știți că au fost semnalate astfel de situații, dar mă întreb cât de reală va fi statistica pe care o veți primi, pentru că nu veți putea sta de vorbă cu fiecare candidat în parte și să-l întrebați dacă a fost opțiunea lui să nu participe sau directorul i-a impus să nu participe ca nu cumva să scadă și mai mult prestigiul, e mult spus prestigiul școlii.

Sorin Cîmpeanu: În momentul în care vom vedea că avem suficient de mulți elevi care au avut mediile încheiate și totuși nu s-au înscris, atunci aceea este o concluzie reală, obiectivă. Putem să avem concluzii, sigur că nu putem să detaliem la nivel de fiecare candidat și motivația acestuia: motivul prezentării sau neprezentării.

Moderatoare: Și consecințele după ce aveți această analiză?

Sorin Cîmpeanu: Am spus, îmi doresc ca fiecare liceu să își asume, prin propria voință, o anumită filieră. Atunci când te declari liceu profesional este bine să investești în resursa umană, capabilă să susțină învățământ profesional de calitate, e bine să investești în dezvoltarea învățământului dual, e bine sa investești în bază de practică, lucrurile sunt cu totul altfel într-un liceu teoretic. Această misiune trebuie să fie asumată. Avem peste 460, cred că 467 de licee mozaic. Vorbeați de Călărași. În Călărași avem un liceu pedagogic. În liceu pedagogic avem clase de alimentație publică, spre exemplu. E un lucru absolut nefiresc pe care îl condamn cu multă forță.

Moderatoare: Comasarea liceelor tehnologice este o soluție?

Sorin Cîmpeanu: Nu știu, noi vrem să dezvoltăm învățământul profesional. Nu știu dacă este o soluție comasarea. Vom vedea. Vrem să finanțăm prin PNRR și formarea de consorții pentru învățământ dual și formarea de consorții rurale. Formarea acestor consorții, încurajarea acestor consorții, sigur că ne poate duce cu ideea la concentrarea resurselor, care poate să fie o idee bună, dar nu este general aplicabilă. Vom încerca să susține, prin profesionalizarea fiecărei unități de învățământ preuniversitar liceal în acest fel. Liceele profesionale să se ocupe de partea aceasta. (…) 

Informații de context

Ministrul Educației a anunțat că „a cerut imperativ” o analiză pentru situația celor peste 40.000 de elevi care deși au fost înscriși în clasa a XII-a în septembrie 2021 nu s-au regăsit și printre înscrișii la examenul de Bacalaureat. 

Luni, pe 27 iunie, Edupedu.ro a analizat și situația Generației 2022, din care doar 84 de mii de tineri din promoția curentă au promovat bacalaureatul, iar asta înseamnă că, raportat la numărul elevilor care au intrat în clasa I în 2010, în urmă cu 12 ani, vor ieși din școală cu diplomă de BAC doar puțin peste 2 din 5 din generația respectivă – 41,6%.

Sorin Cîmpeanu a spus la DigiFM că „aș vrea să fie luați în considerare și copiii care au ales să meargă în învățământul profesional, în școli profesionale și asta îi duce pe o altă rută care din păcate, în prezent, nu se finalizează cu examenul de bacalaureat”. Potrivit analizei Edupedu.ro, citate, ar fi vorba despre puțin peste 32 de mii de elevi care în clasa a IX-a au ales ruta școlilor profesionale. Vezi aici cronologia completă a acestei generații de copii.

Ce se întâmplă dacă sunt școli fără nici măcar un elev înscris la examenul de Bacalaureat

Dacă niciun elev nu intră în Bac, atunci metodologia făcută de Ministerul Educației nu penalizează în niciun fel liceul respectiv și îi dă voie să organizeze în continuare clasa a IX-a în anul școlar următor. Deci normele profesorilor sunt protejate, posturile directorilor la fel. – detalii aici

În schimb, dacă elevii s-ar înscrie și niciunul nu ar promova Bacalaureatul, liceul respectiv nu ar mai avea dreptul, potrivit reglementărilor legale în vigoare, să înființeze clasa a IX-a în anul următor școlar.

Cadrul legal care permite mecanismul descris mai sus este următorul, în ordinea apariției cronologice a reglementărilor:

August 2019: Ordinul de Ministru 5090/2019, semnat de ministrul interimar Daniel Breaz, stabilea în premieră că liceele la care niciun elev nu a luat Bacalaureatul în sesiunea de vară din 2019 nu vor putea înființa clasa a IX-a în 2020.

Articolul 9, alineatul 1) „Propunerile privind cifra de şcolarizare pentru clasa a IX-a cu frecvenţă zi învăţământ liceal, pe nivelul/filiera/profilul/specializarea/calificarea profesională/programul de studii, pentru care s-a obţinut prin ordin de ministru autorizarea de funcţionare provizorie/acreditarea, se vor face numai de către unităţile de învăţământ în care, în sesiunea iunie – iulie 2019 a examenului de bacalaureat, nu s-a înregistrat procent de promovabilitate de 0% sau în care acest examen a fost promovat de cel puţin un absolvent”.

Septembrie 2020: Ordinul de ministru nr. 5.599/2020, semnat de ministrul Monica Anisie, relaxează condițiile în care liceele pot organiza clase de început de ciclu și introduce opțiunea ca liceul să aibă măcar un elev promovat la Bac în sesiunea de toamnă.

Articolul modificat: “Propunerile privind cifra de școlarizare pentru clasa a IX-a, cu frecvență, zi, învățământ liceal, pe nivelul/filiera/profilul/specializarea/calificarea profesională/ programul de studii, pentru care s-a obținut prin ordin al ministrului autorizarea de funcționare provizorie/acreditarea, se vor face numai de către unitățile de învățământ în care, în sesiunile cumulate din anul 2020 ale examenului de bacalaureat, nu s-a înregistrat procent de promovabilitate de 0% sau în care acest examen a fost promovat de cel puțin un absolvent“.

Octombrie 2021: Ordinul 5.551/2021 semnat de ministrul Sorin Cîmpeanu

Articolul neschimbat: „Propunerile privind cifra de școlarizare pentru clasa a IX-a, cu frecvență, zi, învățământ liceal, corespunzătoare nivelului/filierei/profilului/specializării/ calificării profesionale/ programului de studii pentru care s-a obținut autorizarea de funcționare provizorie/acreditarea, se vor face numai de către unitățile de învățământ în care, în sesiunile cumulate din anul 2021 ale examenului de bacalaureat, nu s-a înregistrat procent de promovabilitate de 0% sau în care acest examen a fost promovat de un singur absolvent”.

Citește și:
Cu siguranță este mai mult decât un eșec, este dramatic, spune Sorin Cîmpeanu despre „Generația 2022”, din care doar 84 de mii de copii au luat Bacul, din cei 204 mii care au intrat în clasa I în 2012 / „Am cerut imperativ”, pentru astăzi, o analiză cu privire la diferența dintre cei 40.000 care au început clasa a XII-a în septembrie și nu au mai ajuns să se înscrie la Bacalaureat
Generația 2022. Peste 58% dintre copiii care intrau în urmă cu 12 ani în clasa I nu au promovat Bacalaureatul / Lista celor 15 miniștri ai Educației din cei 12 ani de școală
Profesorii și directorii de licee nu mai înscriu elevii la Bac ca să nu își desființeze școlile și posturile? – analiză

9 comentarii
  1. BĂ, TOV. TÂMPEANU, despre analfabeții trecuți prin toate clasele, ajunși în clasa a XII-a, absolvenți, dar neparticipanți la BAC ai auzit? Îți vine să crezi?!

  2. Lasă,că mai nerușinat și cinic că tine sunt puțini.dottore Câmpan…căutăti la Liceul German Sebes,care a trimis 3 elevi la bac,copii de șefi,pregătiti special…restul..când vor putea păcăli sistemul,sa treacă cumva( orice ë permis..)

  3. Nu au cum sa promoveze bacul elevii care intra la liceu cu note de 5 sau mai mici, din pacate.
    Ce pot remedia profesorii de liceu?
    Daca nu- i accepti la bac, nu e bine.
    Daca nu promoveaza bacul, nu e bine.
    Discutii inutile si, ca intotdeauna, profesorii sunt de vina.
    Elevii niciodata.

    1. Din punctul de vedere al profesorilor ca dvs, elevul este mereu de fapt tapul ispasitor pe care “din motive necunoscute” nu este tras la raspundere niciodata.
      Problema este ca majoritatea dintre voi sunteti niste tristi si stresati care nu v-ati realizat profesional in viata asa cum v-ati propus.
      Profesoratul nu raspunde niciodata la nimic cu toate ca in scoli au loc anumite practici mai mult sau mai putin dubioase la adresa elevilor, mi se pare mizer faptul ca mereu apar personaje ca dvs. care cauta sa ii scoata pe elevi la inaintare cu toate ca voi nu raspundeti niciodata pentru absolut nimic.
      In ultimele luni nu am auzit din partea profesorilor decat plans dupa cresterea salariilor, dar in realitate poate doar 25% dintre voi meritati salariile respective.

      1. Cam 20-25% meritam.Asa este.Restul niste comozi,știu niste exemplare care abia deschid gura .Școala unei societăți in faliment moral e precum societatea.

    1. La romanica elevii destepti sunt șicanați,supus și prost sa fii,și cu pile.Sunt picați cei buni,dar cu personalitate.Nulitatile,precum acest Dottore Câmpean,sunt promovate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

Ministerul Cercetării și Digitalizării, în discuții pentru a “participa” și la domeniul Educație, în Programul Național de Redresare și Reziliență / Bugetul ministerului pe 2021, între ținta de deficit bugetar și creșterea dorită de UE pentru cercetare – ministrul Teleman

Noul Minister al Cercetării și Digitalizării și-a exprimat poziția “pentru a participa” la mai multe domenii, inclusiv Educația, în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, a spus ministrul de…
Vezi articolul