Renunțarea la varianta de an școlar cu trimestre, solicitată de Federația Părinților și Aparținătorilor Legali din România (FePAL) și grupul civic “Părinții cer schimbare”

5.123 de vizualizări
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com
„Adăugarea unui trimestru în plus pe an ar însemna în jur de 30 de note suplimentare la gimnaziu, și mai multe teze. Astfel, am ajunge la un total de aproximativ 100 de note pe an necesare încheierii situației școlare”, se arată într-un comunicat comun al Federației Părinților și Aparținătorilor Legali din România (FePAL) și al grupului civic „Părinții cer schimbare”. Amintim că ministrul Educației a anunțat, miercuri seara, la TVR, că structura anului școlar 2022-2023 ar putea să fie modificată și că s-ar putea trece la organizarea pe trimestre. Semestrele au fost introduse în 1998 de ministrul de atunci al Educației, Andrei Marga.

Reprezentanții părinților susțin că din „180 de zile de școală, 100 de zile ar conține evaluări, în condițiile ideale în care nu am avea mai multe evaluări într-o singură zi. Prin urmare, ar avea loc o evaluare mai des de o dată la două zile”.

Motivele invocate de cele două organizații sunt următoarele:

  • „Durata mai scurtă a trimestrelor față de semestre comprimă etapele ciclului educațional: predare, învățare, consolidare și evaluare. Evaluarea este doar un instrument de măsurare, și nu un scop în sine al sistemului de educație. Elevii merg la școală pentru a forma şi consolida competențe, nu pentru a fi într-o continuă evaluare.
  • Durata mai scurtă a trimestrelor față de semestre nu respectă curba de efort a elevului intensificând frecvența procesului de evaluare. În cursul anului școlar apar modificări importante ale randamentului școlar. Acesta este mai scăzut după lucrări de evaluare și, bineînțeles, la sfârșitul anului școlar. În structura propusă de minister, trimestrul al III-lea ar avea doar 8 săptămâni, în care elevul ar trebui să treacă printr-un proces și mai intens de evaluare.”

Iată ce a spus ministrul Educației despre împărțirea pe semestre: „Este nenatural să ai o împărțire pe semestre atâta vreme cât ai două vacanțe clar poziționate, dincolo de voința oricui, aceea a sărbătorilor de iarnă și aceea a sărbătorilor pascale. Din ceea ce v-am prezentat, cred că rezultă logic o împărțire pe trei secțiuni. O împărțire pe trei secțiuni înseamnă împărțire pe trimestre. Este o idee pe care deja am avansat-o. Nu a știut nimeni să explice, dacă puteți să ne sprijiniți să aflăm vreo explicație, eu, în Ministerul Educației, nu am reușit să aflu de ce s-a renunțat la organizarea pe trimestre și s-a trecut la organizarea pe semestre, precum în mediul universitar, care are cu totul și cu totul alt specific. Nu am înțeles care sunt avantajele”.

Daniel Funeriu, fost ministru al Educației în perioada 2009-2012, a declarat într-un interviu pentru Edupedu.ro că „esența este numărul zilelor de școală, care trebuie obligatoriu crescut” și că „lungirea anului școlar e un lucru bun și necesar. Trimestre vs semestre este un subiect periferic, înclin, fără argumente decisive, pentru trimestre”.  

„Pentru o împărțire a anului școlar în trimestre, sistemul de educație din România ar trebui adaptat prin reducerea numărului de discipline, trecerea la predare transdisciplinară și schimbarea modului de evaluare”, se mai arată în comunicatul organizațiilor de părinți.

Cele două organizații atrag atenția că „standardele de evaluare nu au fost elaborate nici până acum de Minister. Se doresc mai multe note, mai multe teze, dar nu este definit clar ce şi cum evaluăm, precum şi ce anume urmează după evaluare”.

Sorin Cîmpeanu a menționat, miercuri seara, că la sfârșitul fiecărei secțiuni, semestru sau trimestru, elevii vor da o evaluare și că „vom vedea care sunt tipurile cele mai potrivite de evaluare”.

FePAL și Părinții cer schimbare spun că elevii români au „mai puține zile de școală decât elevii din alte ţări, dar mai multe ore, în total, într-un an decât media elevilor din Europa. Iar acest lucru se întâmplă, deoarece elevii români au mult mai multe ore pe zi decât alţii”.

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
Școala să înceapă în data de 12 septembrie 2022 și să se încheie pe 16 iunie 2023, cu primul semestru până în februarie, propune Federația părinților și aparținătorilor legali din România
INTERVIU Daniel Funeriu, despre trecerea la trimestre: Esența este numărul zilelor de școală, care trebuie obligatoriu crescut. Cred că un ciclu mai scurt evaluare-testare-remediere e benefic
Cîmpeanu: Este nenatural să ai o împărțire pe semestre. Eu, în Ministerul Educației, nu am reușit să aflu de ce s-a renunțat la organizarea pe trimestre
CALENDAR Cum arată anul școlar viitor, pe structura propusă de ministrul Educației, cu 3 trimestre și 5 vacanțe
Structura anului școlar viitor ar putea reveni la trimestre, dă de înțeles ministrul Cîmpeanu, care anunță două vacanțe în plus față de anul acesta
BREAKING Sorin Cîmpeanu anunță că școala va putea începe pe 5 septembrie și se va putea încheia pe 16 iunie, în anul școlar 2022-2023, cu vacanțe pentru toți copiii în lunile octombrie și februarie / În 2023, vacanța de Paște va fi pe 7-18 aprilie

9 comments
  1. O singură perioadă școlară (15 septembrie – 15 iunie), la 8 săptămâni să fie câte o vacanță de o săptămână. Vacanța de iarnă cu date fixe (20 decembrie – 10 ianuarie). Vacanța de Paște, în funcție de perioada sărbătorilor pascale (începând cu Vinerea Mare și următoarele două săptămâni atunci când Paștele catolic și cel ortodox sunt la distanță de o săptămână sau din fiecare Vinere Mare până în a doua zi de Paște inclusiv în anii când distanța de timp este mai mare). Mai sunt zile libere lucrătoare care pot să fie poziționate în timpul săptămânii (24 ianuarie, 1 mai, 1 iunie, a doua zi de Rusalii)

    În timpul perioadei școlare să fie stabilite două sau trei „sesiuni” de evaluare de câte una-două săptămâni în funcție de nivelul de școlarizare, în care elevii să fie evaluați la fiecare disciplină din planul-cadru, în afara acestor „sesiuni” fiecare profesor având libertatea de a aplica orice alte forme de evaluare dorește, la momente de timp pe care le consideră oportune în funcție de disciplina predată și de forma de organizare a acesteia.

  2. Eu cred ca nimeni nu a observat ca vacantele – de iarna si de primavara – incep sau se incheie in mijlocul saptamanii! , Cata rautate, as putea spune, ca exista in aceasta ferfenitare a scolii si vacantei ?
    De ce sa nu inceapa luni si sa se termine vineri ORICE saptamana de scoala ? E usor de inteles, atata vreme cat tov. ministru ne conduce. Ar face orice sa mai deranjeze cel putin un sfert din popuatia tarii. Ce minte bolnava poate sa faca asa ceva ?
    Pai normal, daca incepe vacanta sau scoala in alta zi in afara de luni, o sambata si o duminica nu mai pot sa fie legate natural de vacanta. Iar in zilele acelea nefericite se poate face scoala serioasa, unde si cu cine?
    Trimestre , ok, dar sa fie echilibrate. Ce este semestrul 3 cu doar 8 saptamani de scoala ? Sa ne imaginam – venim la scoala imediat dupa sarbatorile pascale, in mijlocul saptamanii (ca asa vrea mintea lu’ tov.ministru) si facem nimic, ultima saptamana e pierdere de vreme, incheiat medii, consilii, serbare de sfarsit, etc…. mai raman la mijloc cateva saptamani in care elevii au nevoie de minim 2 note LA FIECARE MATERIE, la unele mai e nevoie de teza…. si ce facem ? Transformam trimestrul in trimestru de evaluare, ca de predare nu mai avem vreme.
    Am uitat sa adaug saptamanile minunate : scoala altfel si scoala verde… inutile, deranjante prin faptul ca rup ritmul. De ce nu se muta in vara, in perioada vacantelor ?
    E stiut (nu e nevoie de mii de studii, cineva care e la catedra a vazut acest fenomen) ca inainte de o vacanta si dupa o vacanta (cat de mica) inertia elevilor este mare, revenirea la ritmul normal de scoala se face greu.
    La stilul propus anul viitor in cel mai fericit caz (lipind saptamanile nefericite de cate o vacanta) avem ca piedreri colaterale 4 saptamani in trim 1 (prima, ultima si cele de langa octombrie), trim 2 (tot 4 saptamani ca deh’ asa vrea tov. ministru ne trebuie pauza dupa 4-5 saptamani de scoala, (ne bucurasem ca am scapat de vacanta din februarie, ca s-o vedem din nou in calendar) si trim 3 din fericire doar vreo 2 pierdute , adica in total taiem frunza pentru catei cca 10 saptamani de scoala + 2 saptamani minunate !
    Asta ar insemna ca echivalentul a saptamailor din Trimestul 1 sunt inutile.
    DEZASTRU !
    Francezii vor reduce numarul de zile de scoala pe an de anul viitor, pentru ca au vazut ca elevii sunt prea obositi , noi le crestem prin franjurarea anului scolar.
    Tov. Ministru, ce faceti dumneavoastra e sa incurcati cat mai multa lume, ca sa ziceti ca faceti ceva. Cred ca nici Abramburica n-a reusit sa incurce lumea in felul acesta in ultimii 32 de ani !
    Vai de invatamantul din Romania cu astfel de ageamii la conducere. (trebuie sa includem toti consilierii, angajatii de pe la minister, poate nu-i doar ideea tov. ministru !)
    V-ati gandit ca liceele tehnice si scolile profesionale au 3 saptamani de scoala in plus ? Luati in calcul sa cumparati aparate de aer conditionat pentru nefericitii (elevi, profesori, etc.) care trebuie sa stea in scoli pana in iulie in fiecare an, sa se coaca in serele/saunele de la scoala, ca astfel pot sa fie comparate clasele din scoli in lunile de vara.

  3. Trimestrele sunt foarte bune. Sunt profesor si sunt de acord cu acest lucru. Ar aduce un plus de predictibilitate, motivatie si invatare. Cu ce suflet sa mai mergi la scoala ca elev sau profesor cand stii ca 17saptamani nu ai nicio vacanta? Iar prof.nu poate lua concediu decat in vacante? Ce bine era inainte cu trimestre: stiai ca in decembrie te asteapta vacanta, zapada, saniuta,Mos Craciun. Aveai un scop si te motiva, nu te frustrai. Acum abia astept sa treaca saptamana, ca s-au facut deja 5 saptamani si imi vine sa ma sugrum stiind ca mai am atata pana la vacanta.

  4. Acești dobitoci care au ajuns la putere și spun acum că e bine și cu trei trimestre, față de două semestre, că așa au făcut și ei școala în trecut, uită un lucru – școala așa cum au urmat-o ei, în trei trimestre, părea relaxată și mai ușor de urmat pentru că nu erau doar trei trimestre, erau și mai multe zile pe săptămână. Eu am urmat școala primară și gimnazială tot în sistemul trimestrelor, dar mergeam la școală și sâmbătă, așa că da, mi se părea relativ ușor, cu maxim 5 ore pe zi.

    Dar încercați să comparați asta cu ce-ar însemna pentru elevi să vină la școală câteva săptămâni (a câte 5 zile), apoi vacanță, iar câteva săptămâni, iar vacanță, etc – plus Școala Altfel, plus Școala Verde, plus 15 minute de lectură obligatorii (altă tâmpenie), plus simulări, plus practică (la elevii liceelor tehnologice și ai școlilor profesionale), plus vacanță forțată când se trezește ministrul, plus fără vacanță de iarnă propriu-zisă, plus fără vacanță inter-semestrială, plus cu o vacanță de Paști care depinde efectiv, an de an, de data sărbătorilor pascale, care nu e fixă, etc.

    Practic, oricâte săptămâni are un trimestru/semestru, ultima e pentru încheierea mediilor, se duce cheful de școală, e rupere cruntă de ritm. Apoi prima săptămână după vacanță e pierdută cu recapitularea – asta dacă nu vor onorații șefi de prin minister să se dea și să se tot dea teste inițiale mereu. Și apoi teste de parcurs. Și de evaluare finală. Plus teze. Plus olimpiade și alte concursuri școlare.

    Adăugând timpul de transport de la și spre școală, unii elevi deja au mai mult de 8 ore zilnice în mediul școlar, mai mult decât angajații. Iar acum se preconizează și un ritm sacadat haide-stop-haide-stop, care nici pentru profesori nu poate fi util, dar pentru copii!!

    Fix asta era ultima problemă de rezolvat – nu tu reduceri de conținuturi (asta NU înseamnă reducerea numărului de ore, cum se încăpățânează ministerul de câțiva ani), nu tu separarea examenelor de absolvire de concursurile de admitere (nici EN, nici BAC-ul nu ar fi trebuit vreodată legate de admiterea în ciclurile superioare de învățământ), nu tu finanțarea cheltuielilor (cu dotările, cu utilitățile, cu personalul, cu bursele etc) – dar hai încă o fumigenă.

    Până și Andronescu era mai bun ministru decât Câmpeanu – iar Anisie deja e cu doi pași în fața lui, ceea ce mi se părea greu de realizat.

    1. Scoala pe trei trimestre inseamna o parcurgere a manualelor, verificari mai bune. Segementarea cu vacante inseamna o dozare mai buna a efortului intelectual, a concentrarii mentale, cu relaxarea. Saptamana cu scoala altfel si ce verde ii apropie pe elevi de realitatea din jur. La olimpiade merg doar 1-3 elevi din o clasa. Elevii pot merge si la scoli mai apropiate de domiciliu, nu din orgoliul parintilor sa strabata orasul. Cei care au ales meseria de profesor trebuie sa faca fata unor cerinte mai bune, de pregatire, (avem prea multi analfabeti functionali si idioti utili), daca nu la alta meserie. Comentariul anterior sustine parcurgerea scolii ca gasca prin apa.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

Controlul cheltuielilor din educație, locuințe pentru profesori la sat, cursuri avansate de schimbări climatice și de performanță energetică a clădirilor, plus cursuri pentru profesori – Ce mai prevede PNRR în domeniu, în afara României educate

Profesorii, sistemul de educație în ansamblul său, decidenții din domeniu, mediul universitar sunt vizați de o serie de măsuri din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) în afara prevederilor…
Vezi articolul

Din cauza plecării părinților în străinătate avem din ce în ce mai multe cazuri de autism la copii, anunță ministrul Sănătății, care spune că există o corelație între autism și timpul petrecut de părinți cu copiii la vârste fragede

Emigrația românilor a fost pusă în legătură directă cu răspândirea cazurilor de autism la copii, chiar de către ministrul sănătății, Victor Costache, într-o conferință transmisă de Epoch Times. Acesta a…
Vezi articolul

Scade rigoarea pentru standardele de obținere a titlurilor didactice în Drept și pentru evaluarea abilitării pentru conducătorii de doctorat, în urma unei decizii a Curții de Apel / Acuze reciproce între ministrul Educației și șeful Comisiei pentru Științe Juridice din CNATDCU

O decizie în instanță îndulcește standardele pentru conferirea titlurilor didactice în domeniul Dreptului, dar și condițiile procedurilor de evaluare pentru cei care vor să obțină atestat de abilitare pentru a…
Vezi articolul