Școlile să aibă o mai mare autonomie în decizii precum angajarea profesorilor, organizarea orarului și alegerea vacanțelor în funcție de specificul local – propuneri ale unor directori de școală, potrivit unui raport al Ministerului Educației / Nivelul birocrației a crescut în școli după introducerea modulelor

13.645 de vizualizări
Foto: Freepik.com
Creșterea autonomiei unităților școlare în angajarea profesorilor, organizarea orarului, alegerea perioadei vacanțelor în funcție de specificul local, sunt câteva dintre propunerile directorilor de școală din toate zonele țării intervievați prin chestionare de experți în Educație de la Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE). La studiu „Evaluarea măsurilor de implementare a structurii anului școlar pe intervale de cursuri (module)” publicat pe 31 decembrie, fără a fi promovat în vreun fel de Ministerul Educației, au participat 345 de directori de școală, pe lângă elevi, părinți și profesori. Amintim, „o autonomie a școlilor cred că este singura soluție pentru a se evita birocrația“, spunea directoarea adjunctă a Colegiului Național B.P. Hasdeu din Buzău, Anca Florea.

Studiul „Evaluarea măsurilor de implementare a structurii anului școlar pe intervale de cursuri (module)” a analizat și provocările semnalate de directorii de școală chestionați dar și propuneri în contextul schimbării structurii anului școlar în module.

Peste 13% dintre profesorii intervievați, adică peste 44 de profesori au propus creșterea autonomiei școlii. Alți 13% recomandă consecvență și predictibilitate în structura anului școlar, cu accent pe calendarul simulărilor să nu se suprapună cu activitățile școlare. Alți peste 44 de profesori propun reducerea birocrației în învățământ. De altfel birocrația a crescut ca urmare a introducerii modulelor, mai consideră directorii de școală.

În plus, directorii consideră că structurarea pe module a anului școlar a dus la o stare de bine crescută în rândul elevilor și profesorilor.

„O serie de propuneri ale directorilor referitoare la alte nevoi ale școlilor ies din câmpul tematic investigat și aduc în atenție provocări resimțite în contextul mai larg al schimbărilor structurale. Cele mai frecvente propuneri vizează:

  • asigurarea unei finanțări care, între altele, să acopere nevoile școlii pentru organizarea unor activități de calitate în cadrul programelor ”Săptămâna verde” și ”Școala altfel”;
  • reducerea birocrației în sistemul de învățământ și accent pe activitățile de management, exprimată prin așteptarea unei dezvoltări a procesului de digitalizare la nivel administrativ, prin dorința de a reduce numărul mare al variantelor de situații raportate sau de comisii, prin cererea de renunțare la activitățile care nu țin de procesul educațional (cum este întocmirea dosarelor de burse sociale);
  • menținerea unui grad mai ridicat de predictibilitate și claritate privind structura anului școlar (de exemplu în ceea ce privește calendarul simulărilor, care s-ar dori a se programa fără suprapuneri cu activitatea școlară, care este profund afectată);
  • creșterea autonomiei unităților școlare în decizii precum angajarea profesorilor, organizarea orarului, alegerea perioadei vacanțelor în funcție de specificul local, perioadele și formele optime de organizare a programelor Săptămâna Verde și Școala Altfel ori recompensarea profesorilor implicați în activități conexe;
  • propuneri de revizuire curriculară de tip „aerisirii” programelor școlare, considerându-se că timpul este insuficient parcurgerii lor într-un mod temeinic, aspecte practic-aplicative și consolidare
  • restructurarea conținuturilor și a structurii manualelor școlare pentru a se pune în acord unitățile de învățare cu noua organizare a timpului școlar;
  • elaborarea unor planuri-cadru flexibile, care să conducă la un orar zilnic mai puțin încărcat și mai motivant, oferindu-le elevilor posibilitatea alegerii unor discipline opționale corespunzătoare intereselor lor”.
Principalele provocări ale directorilor în urma structurii pe module

Directorilor li s-a cerut să numească principalele trei provocări cu care s-au confruntat în
organizarea și coordonarea activităților din școală, în urma schimbării structurii anului școlar.

„Răspunsurile colectate au fost codificate în categorii de provocări și prelucrate sub forma
Evaluarea de către actorii educaționali a structurii anului școlar pe intervale de cursuri/module procentelor care exprimă acoperirea unei categorii în ansamblul răspunsurilor primite, rezultând categoriile de mai jos:

Principalele provocări (cu frecvența cea mai mare în răspunsuri) raportate de directori ca
survenind în urma schimbării structurii anului școlar, sunt următoarele:

  • Diverse deficiențe în realizarea evaluării și feedback deficitar în relația profesor-elev-părinte;
  • Presiunea asupra asigurării ritmicității în sistemul de notare;
  • Dificultăți în organizarea Săptămânii Verzi și a săptămânii Școala Altfel;
  • Fragmentarea excesivă a activității școlare
  • Gestionarea de către profesori a perioadelor de imediat înainte și imediat după vacanțele elevilor.

Raportul face legătură și între creșterea nivelului de birocrație în școli și schimbarea structurii anului școlar în module.

Aproximativ o treime dintre directorii chestionați consideră că schimbarea structurii anului școlar a condus, totodată, și la creșterea birocrației în școli.

„În plan organizațional, cea mai frecvent menționată schimbare adusă de noua structură
a anului școlar pare a se fi produs în ceea ce privește adecvarea monitorizării progresului
elevilor
. Aproximativ 70% dintre directori consideră că situația s-a schimbat în acest sens, însă, opiniile sunt împărțite aproape egal între cei care consideră că acest aspect a înregistrat un progres și cei care văd mai degrabă un regres în această privință.

O altă schimbare constatată frecvent (de către 59% dintre directori) se referă la flexibilitatea
în organizarea calendarului de cursuri, aproape jumătate dintre directori fiind de părere că
aceasta a crescut.

De asemenea, un procent ridicat dintre directori (42%) au observat o creștere în autonomia profesorilor în implementarea curriculumului, deși, trebuie menționat faptul că cei mai mulți consideră că acest aspect a rămas neschimbat după implementarea noii structuri a anului școlar”, arată raportul.

Directorii consideră că structurarea pe module a anului școlar a dus la o stare de bine crescută în rândul elevilor și profesorilor.

„Cea mai frecvent menționată (de către 60% dintre directori) schimbare pozitivă adusă de noua structură a anului școlar se observă la nivelul stării de bine a elevilor. Climatul școlar și
starea de bine a profesorilor sunt asociate, de asemenea, unor schimbări pozitive de către
majoritatea directorilor (aproximativ 53%).

Peste jumătate dintre directori, peste 53% (adică 182 de directori de școală) cred că practicile de evaluare, precum notarea și încheierea mediilor s-au îmbunătățit datorită noului context. În același timp, însă, peste o treime dintre directorii intervievați constată o scădere a calității acestor practici, procentele indicând-o ca fiind cea mai frecvent menționată schimbare negativă.

Cu toate că cei mai mulți dintre directori consideră că raportarea profesorilor și a elevilor la
notare și la încheierea mediilor, și ritmicitatea evaluării, sunt aspecte ce au înregistrat evoluții
pozitive, un sfert dintre directorii respondenți consideră că ele au avut evoluții negative.
Aproximativ jumătate dintre directori consideră că structurarea anului școlar pe intervale de
cursuri/module are o influență pozitivă asupra organizării demersului didactic de către profesori, cât și asupra planificării unităților de învățare realizate de către profesori sau asupra facilitării evaluării formative, continue.

Prezența la ore a elevilor și motivația acestora pentru învățare par să fie aspectele la nivelul
cărora directorii au observat cele mai puține schimbări, cu mențiunea că un procent ridicat
dintre aceștia au remarcat schimbări pozitive și în aceste privințe”, mai arată raportul.

Informații de context

Edupedu.ro a lansat anul trecut campania Lăsați profesorii să fie profesori! – un apel public către toate instituțiile din Educație și către Guvernul României: Calitatea actului didactic și calitatea învățării nu crește prin amplificarea corvoadei birocratice de pe umerii profesorilor, ci din contră.

Directoarea adjunctă a Colegiului Național „B.P. Hasdeu”, Anca Florea, spune că autonomia școlilor este singura soluție în contextul debirocratizării, în mod special în ceea ce îi privește pe profesori.

Anca Florea, director adjunct al Colegiului Național „B.P. Hasdeu” din Buzău a spus că, din experiența sa de 27 de ani la catedră, “sistemul nu mai funcționează“, este un “sistem gripat”. Ea a făcut referire la dosarele stufoase, la multitudinea de acte pe care un profesor trebuie să le completeze și să le strângă pentru că o cere Ministerul Educației prin adrese oficiale, pentru că diverse metodologii se tot schimbă. Profesorii trebuie să facă liste și dosare pentru burse, transportul elevilor sau activități în programele Școala Altfel și Săptămâna Verde.

Edupedu.ro face un apel către cadrele didactice să ne scrie pe adresa redactie@edupedu.ro și în comentarii, mai jos, care sunt documentele și procedurile pe care le consideră inutile și fără de care ar funcționa mult mai bine ca profesori. Vom publica articole detaliate cu toate tipurile de hârtii și documente care încarcă nefiresc și nepermis activitatea cadrului didactic.

Citește și:
Peste 900 de profesori și directori de școală propun renunțarea la unul dintre programele Școala Altfel și Săptămâna Verde sau chiar la ambele – raport al Ministerului Educației

Ultima săptămână a fiecărui modul este cea mai solicitantă, am primit lucrări în fiecare zi, spun peste jumătate dintre elevii chestionați într-un studiu al Ministerului Educației. Mai mult de două treimi dintre ei preferă modulele / Părinții ar dori întoarcerea la semestre

O autonomie a școlilor cred că este singura soluție pentru a se evita birocrația. Să ieșim și să ne spunem punctul de vedere, spune directoarea adjunctă a Colegiului Național B.P. Hasdeu din Buzău, Anca Florea
Profesorii nu sunt nici juriști, nici avocați, dar trebuie să semneze pentru dosare de burse și tichete sociale, lucruri la care nici nu se gândeau când s-au hotărât să lucreze în școală – apelul unui profesor la autorități să debirocratizeze și să depolitizeze educația
Birocrația care sufocă școlile. Cu atât de multe responsabilități, nu ai când și cum să le faci pe toate, multe rămân doar pe hârtie, spune un director de școală / Lista documentelor de întocmit
Post nou în școli care să preia funcțiile administrative și birocratice – propunerea unei directoare de școală: Aceste misiuni birocratice date de Minister fac ca între director, secretară și profesori să se paseze sarcini nedorite
Învățătorii sunt îngropați în hârtii, proceduri, comitete și comisii impuse și inventate de Ministerul Educației, inspectoratul școlar și direcțiunea școlii: 60% din activitatea unui profesor pentru învățământul primar este marcată de sarcini birocratice
Învățător: Sunt foarte multe cazuri în care cadrele didactice plătesc cursurile de formare din banii proprii / Cheltuielile pentru formarea continuă a profesorilor, cel puțin pentru obținerea numărului minim de credite transferabile, sunt suportate de angajator, potrivit cadrului legal
Cercetătoarea Thea Ionescu: Pe umerii profesorilor este un pic prea mult. Nu poate același om să se pregătească și pentru clasă, să organizeze și Săptămâna Verde, și Școala Altfel, să fie și diriginte, să gestioneze și integrarea copiilor cu nevoi speciale în clasă, să facă întruna tabele și să predea pasionat

17 comments
  1. Directorii școlilor primesc bani,cadouri,atenții de la angajati,apoi acești angajați ajung împreună cu directorii, stapanii școlilor,fac ce vor ,vin și pleacă când vor.Romania educata.

  2. Poate aceasta autonomie a școlilor funcționează în state care au instituții puternice si oameni înțeleg ce înseamnă meritocrația și că asta e cheia spre dezvoltare sănătoasă a unei societăți pe termen lung, dar nu aici. Nu poți da autonomie unor directori numiți politic, chiar daca ar fi cerut-o 100% dintre aceștia, deja ceea ce pot să facă, ei fac, dar acest concurs de titularizare și etape de mobilitate sincronizate la nivel național limitează, oferă o șansă și acelora dintre noi care nu am avut norocul sa avem pile. Am văzut de-a lungul anilor atâtea abuzuri și intimidări nejustificate, să le dai aceasta autoritate să decidă ei cine vine și pleacă, înseamnă să distrugă învățământul de tot, să creeze un mediu nesigur și bun doar pentru pile de partid, rude si prieteni.

  3. Asta mai trebuie, autonomie mai mare in școli. Si așa se merge pe pile, daca se mai fac angajări si la discreția directorului, toate neamurile vor fi angajate în școală ❣️🥳

  4. Cu astfel de inițiative NU se urmărește pregătirea serioasă a copiilor, ci distrugerea treptată a sistemului de învățământ RUȘINE!

  5. Această încercare a mai existat in vremea când existau comisiile de miscare a personalului didactic (celebrele avize si dosare in 20 de școli)

    A fost un fiasco total oprit chiar de inspectorii de la Resurse umane care nu mai suportau haosul instalat și abuzurile unor directori care deja se purtau ca niste faraoni.

    Nu mai amintesc avizele negative și răspunsurile batjocoritoare (postul nu poate fi ocupat, păstrat pentru suplinire)

    Oamenii ăștia (urmași ai Pdl-istilor) chiar cred că se uită așa ușor?

  6. Când or pune directori competenți, nu hahalere. Pestele de la cap se impute. puși politic. Nu se mai scăpa dracu odată de toate pilele, toți analfabeții puși pe funcții care habar nu au. Rușine!

  7. Da,, siiigur, autonomie pe tarlaua proprie unde sa tai si spanzuri. In primul rand, directorii maxim 2 mandate. Atat. Ce depășeste, devine tiran, spagar, vai de viata subordonatilor.Ai in sange directoratul ca nu vrei sa redevii subordonat, te duci mataluta la alta scoala, sa faci si acolo treaba. Si asa ai stricat tot colectivul incat sa nu mai vrea nimeni sa fie director.
    APOI, scoti birocratia ca ai innebunit, Ministerule, cu hartiile tale scanate, printate, etc si tot felul de statistici sa justifici menta celor de acolo. Ca sa iti vina oameni performanti la butoane.
    SI, DE ABIA APOI AUTONOMIE IN SCOLI.
    Dar, cum tu nu vrei PERFORMANTA, ca expertii lui peste prajit primesc directive de la Europenica, o sa fie toate astea la sfantul așteaptă.
    Doar bateti apa in piua, piua snpapista.

  8. Directorii care sunt numiti politic vor sa faca angajari?
    Sa stabileasca directorii vacante, vreti haos?
    Au prea mult timp liber si vor sa aiba alte atributii?
    Cum va organiza concursul o scoala cand vor avea 100-200 de profesori care vor sa se angajeze la diferite discipline?
    Profesorii care sunt in comisia de angajare, sunt platiti?

  9. Niște directori ca cei din Mureș, cățeii de casă ai inspectorului alături de care au fraudat bacalaureatul, nu?

    De-abia așteaptă ei cașcavalul, mai e mult de furat.

    1. Acum 20 de ani, la o școală gimnazială, erau vreo 4 cadre didactice suplinitoare, tinere, la discipline diferite,iar părinții lor, erau profesori în aceeași școală; s-a organizat , in premiera, atunci, concurs de titularizare IN școală. Bineînțeles că au participat mai mulți candidați la examen. Coincidenta sau nu))) ați ghicit, toți cei 4 au obținut titularizarea. Acuma, nu știu dacă directorul a avut vreo implicare, dar …))) Va rog, nu mai aduceți în discuție aceasta mizerie. Sunt de acord însă ca la liceele de elita, chiar inspectoratele sau direcția împreună cu inspectoratele să aducă șefii de promoție, și chiar sa existe o lege care să-i poată racola mai ușor dacă aceștia vor dori. Și chiar așa, nu înseamnă că un sef de promoție va fi și un bun pedagog…

    2. Am fost detasata intr-o alta scoala si am vazut cum se face un concurs de pretransfer: directoarea ii spunea unei colege din comisie: Asta e buna, tu, are dosar strong. O picam la interviu ca nu poate contesta..

      1. 🤣🤣🤣
        Ticăloase în acțiune!Sa nu ii dai în judecată și sa le ceri despăgubiri sa plătească sa se sature?Ba da.Sa le fie frica după aceea.Stii ca stai 2-3-4 ani prin tribunale dar la sfârșit rezolvi cu ei.

      2. E portița clasică de abuz care poate fi corectat instant legislativ dacă s-ar dori.

        Interviul să aibă 30% din componenta notei.

        La urma urmei, o discuție de 15 minute nu poate fi relevantă pt aprecierea profesională complexă a unei persoane.

        Această tactică (,,picarea la interviu”)a fost folosită inclusiv la concursul de directori pt a respinge profesorii candidați apolitici, independenți sau simpatizanti ai partidelor de opoziție.

      3. Off, da, confirm. Cu dosar strong, nu aveau ce imi reprosa, si-au batut joc la interviu. Pe ei ii interesau care e procedura de urgenta in caz de cutremur. Noaptea mintii. Si cand le-a fost spusa (ghinion, la mine in scoala se faceau simulari) in mod hilar, au întrebat de cea de incendiu. Tot ghinion. Atunci au început sa faca misto de mine.
        Le doresc numai de bine. Stie Dumnezeu.
        Ok, ai pila dar fii, mai, om. Cu ce am gresit sa ma umilesti?!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elisabeta Moraru, Country manager Google România: Am avut discuții cu Ministerul Educației pentru a crea o hartă pe care să punem toate școlile din România și nevoile lor

Google România și Ministerul Educației au purtat discuții pentru realizarea unei hărți virtuale permanent actualizată, unde să se regăsească toate instituțiile de învățământ de stat preuniversitar și nevoile lor educaționale,…
Vezi articolul

Țările lumii să ia măsuri pentru a crește atractivitatea muncii de profesor și pentru a le oferi cadrelor didactice valoarea, încrederea și sprijinul de care au nevoie – apelul UNESCO de Ziua Internațională a Profesorului

Țările lumii trebuie să se asigure că munca de profesor devine mai atractivă, iar cadrelor didactice li se acordă valoarea, încrederea și sprijinul adecvat pentru a răspunde nevoilor fiecărui elev…
Vezi articolul