ULTIMA ORĂ Regulile privind temele pentru acasă au fost publicate de Ministerul Educației: Directorul și dirigintele trebuie să monitorizeze respectarea timpului maxim de 1 oră pentru elevii din primar și 2 ore pentru gimnaziu și liceu și feedback anual obligatoriu de la elevi și părinți – proiect

24.338 de vizualizări
DOCUMENT Proiect de ordin privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar
Directorul și dirigintele trebuie să monitorizeze respectarea timpului maxim de 1 oră pentru elevii din primar și 2 ore pentru gimnaziu și liceu și anual se va colecta feedbackul elevilor și al părinților față de utilitatea și eficiența temelor pentru acasă, potrivit proiectului de ordin privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar, pus în consultare publică de Ministerul Educației și Cercetării, miercuri, 19 noiembrie.

​​Recent, ministrul Educației și Cercetării a precizat că „ar trebui, la nivelul școlii, toată lumea să știe că temele ar trebui să fie în jur de 2 ore”. „Eu cred că elevul și-ar face cu mai mult drag o temă mai scurtă decât să-i dai nu știu câte teme pe care nu și le face sau și le face cu supărare și cu nemulțumire, și cu frustrare”, a spus acesta.

La începutul lunii iunie, Daniel David a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că profesorii care dau prea multe teme „merită” să fie atenționați. Acesta a vorbit și despre sancțiuni: „aici, sancțiunile sunt cele administrative, pe care le poate lua consiliul de administrație pentru diverse alte abateri. Este, efectiv, o abatere, ca orice altă abatere de la regulamentul școlii”.

Principalele prevederi din proiectul de ordin: 

Tema suplimentară devine facultativă

Art. 2 (1) „Tema obligatorie, (sic!) are un nivel mediu de dificultate, pentru toți elevi (sic!) clasei.”

(2) „Tema suplimentară, care este facultativă, cu caracter general sau individual-diferențiată, pentru activități de recuperare sau de pregătire pentru performanță.”

O temă facultativă înseamnă că elevul nu este obligat să o facă.

Timpul maxim pentru teme pentru elevii din primar este  de maximum 1 oră, iar pentru gimnaziu și liceu este de maximum 2 ore

La clasa pregătitoare nu se dau teme pentru acasă

Temele pentru vacanță nu mai sunt obligatorii

Art. 4 (2): „Temele de vacanță sunt teme de tip suplimentar.” Adică sunt facultative, nu obligatorii.

Directorul și dirigintele, obligați să monitorizeze și să limiteze temele dacă nu se respectă regulile

Pentru primar: Art. 3 „(3) Directorul unității de învățământ preuniversitar, pe baza analizei proprii și a feedbackului elevilor și părinților monitorizează și ia măsuri pentru respectarea prevederilor alin. (1) și (2), în urma consultării cu responsabilul și membrii Comisiei pentru curriculum.

(5) Dirigintele, pe baza analizei proprii și a feedbackului elevilor și părinților monitorizează și informează directorul unității de învățământ preuniversitar care dispune măsuri în vederea respectării prevederilor alin. (4), în urma consultării cu responsabilul și membrii Comisiei pentru curriculum.”

Feedback anual obligatoriu de la elevi și părinți 

Se introduce pentru prima dată feedbackul de la elevi și părinți :

Art. 10 (1): „Anual se va colecta feedbackul elevilor și al părinților față de utilitatea și eficiența temelor pentru acasă.”

Feedbackul este analizat în Consiliul de Administrație, care „va lua măsuri” pentru ajustarea practicilor.

Prevederile integrale din proiectului de ordin privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar

Art. 1. (1) Prezentul ordin reglementează rolul temei pentru acasă, precum și raționalizarea timpului necesar efectuării acesteia de către elevi.

(2) Prin temele pentru acasă propuse, se va urmări:

a) obținerea de rezultate imediate în învățare – consolidare/aprofundare/extindere; aplicarea achizițiilor școlare în contexte noi de învățare;

b) obținerea unor efecte pe termen lung în învățare – încurajarea învățării; construirea unei atitudini pozitive față de școală; motivaţia pentru a continua învăţarea pe parcursul întregii vieţi; dorinţa de a aplica achiziţiile de învăţare în viața cotidiană;

c) obținerea unor efecte în planul dezvoltării personale al elevilor – stimularea curiozității, a responsabilității, dezvoltarea abilității de a persevera în învăţare; capacitatea de a-și organiza timpul; motivația, creșterea încrederii în sine;

d) consolidarea relației familie – școală – respectarea principiului egalității de șanse, creșterea încrederii familiei în școală.

Art. 2. Tema pentru acasă este necesar să fie stabilită diferențiat, după cum urmează:

(1) Tema obligatorie, are un nivel mediu de dificultate, pentru toți elevi clasei.

(2) Tema suplimentară care este facultativă, cu caracter general sau individual-diferențiată, pentru activități de recuperare sau de pregătire pentru performanță.

Art. 3. (1) La nivelul educației timpurii și la clasa pregătitoare nu se dau teme pentru acasă.

(2) Timpul total alocat la învățământul primar pentru temele obligatorii va fi de maximum 1 oră.

(3) Directorul unității de învățământ preuniversitar, pe baza analizei proprii și a feedbackului elevilor și părinților monitorizează și ia măsuri pentru respectarea prevederilor alin. (1) și (2), în urma consultării cu responsabilul și membrii Comisiei pentru curriculum.

(4) Pentru toate celelalte niveluri de învățământ preuniversitar temele obligatorii pentru acasă nu pot depăși 2 ore.

(5) Dirigintele, pe baza analizei proprii și a feedbackului elevilor și părinților monitorizează și informează directorul unității de învățământ preuniversitar care dispune măsuri în vederea respectării prevederilor alin. (4), în urma consultării cu responsabilul și membrii Comisiei pentru curriculum.

(6) Tema pentru acasă pentru o disciplină, având drept finalitate realizarea unor lucrări mai ample/de sinteză, poate să fie maximum una pe modul.

Art. 4. (1) În perioada vacanțelor, de regulă, nu se vor da teme pentru acasă pentru elevii din învățământul primar și gimnazial

(2) Temele de vacanță sunt teme de tip suplimentar.

Art. 5. În special în perioada de evaluare, cadrele didactice vor utiliza, pe cât posibil, aplicații și activități în clasă, asemănătoare temei pentru acasă.

Art.6.(1) Temele pentru acasă trebuie evaluate. Evaluarea temei pentru acasă se poate 

a) frontal;

b) prin discutarea în clasă a părților la care elevii au întâmpinat dificultăți;

c) printr-o testare a elevilor de aproximativ 10 minute numai din tema pentru acasă.

(2) Notarea temei pentru acasă nu este obligatorie.

Art.7. În cadrul orelor la clasă o atenție specială se acordă tehnicilor de învățare independentă. În acest sens, în programul școlar se vor exersa modalități de rezolvare independentă a unor sarcini de lucru, astfel încât aceste deprinderi să fie transferabile și în efectuarea temelor pentru acasă.

Art.8. În stabilirea temelor pentru acasă se va evita apariția unor efecte negative, de tipul: pierderea interesului elevului față de învățare (din cauza cantității, dificultății sau monotoniei temelor etc.), oboseală fizică și emoțională, reducerea timpului liber destinat unor activități recreative (activități sportive, artistice, gospodărești, lectură etc.), adâncirea diferențelor dintre elevii performanți și cei aflați în dificultate.

Art 9. Se interzice utilizarea temei ca instrument de pedeapsă (cantitate mare de teme, exerciții repetitive), precum și solicitarea realizării/parcurgerii unor activități de învățare/conținuturi, care necesită o abordare sistematică în clasă și nu pentru a fi realizate/parcurse individual, ca temă pentru acasă.

Art. 10. (1) Anual se va colecta feedbackul elevilor și al părinților față de utilitatea și eficiența temelor pentru acasă.

(2) Directorul, pentru învățământul primar, și dirigintele clasei, pentru celelalte niveluri ale învățământului preuniversitar, sunt responsabili pentru colectarea feedbackului, care va fi analizat în consiliile de administrație ale unităților școlare, care vor lua măsuri atât pentru eficientizarea educației prin teme, cât și pentru creșterea gradului de satisfacție al elevilor și părinților.

Art.11. Prevederile prezentului ordin vor fi aduse la cunoștința cadrelor didactice, elevilor și părinților.

Art.12. La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă ordinul ministrului educației naționale și cercetării științifice nr. 5893/28.11.2016.

Art. 13. Direcția Generală Echitate și Performanță în Învățământul Preuniversitar, Direcția Direcţia Generală Minorităţi şi Desegregare, inspectoratele școlare, directorii unităților de învățământ și cadrele didactice pun în aplicare prevederile prezentului ordin.

Art. 14. Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

DOCUMENT Proiect de ordin privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar
Despre temele pentru acasă

În luna aprilie, ministrul Educației și Cercetării a declarat, la prezentarea raportului săptămânal, referitor la temele elevilor, ca dirigintele să aibă grijă de coordonarea între profesori, „pentru a nu încărca, într-adevăr, mai mult decât este cazul copiii”. Acesta a afirmat că „temele n-ar trebui la nivelul învățământului primar să depășească o oră pe zi, 2 ore la gimnaziu și la învățământul liceal.”

în luna martie, ministrul Educației și Cercetării le-a transmis părinților îngrijorați că elevii primesc prea multe teme „să sesizeze dirigintele, directorul școlii”. Dacă nu primesc răspuns, să se îndrepte spre inspectorat și abia apoi la minister, a spus acesta.

Adriana Iancu, profesoară de Limba română și directoare a Școlii Gimnaziale nr. 206 din București, a declarat, pentru Prima TV, că „temele nu trebuie privite numai din perspectiva aceasta a formării, a învățării imediate”. Aceasta este de părere că temele sunt „un exercițiu, în primul rând, pentru gestionarea timpului, pentru gestionarea atenției”.

Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București, a spus, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că elevii trebuie să vină să spună profesorului dacă a înțeles sau nu a înțeles ceva din temă sau din lecția predată. Dacă lucrurile sunt în neregulă, abia atunci să solicite ajutorul unui alt profesor, consideră Dana Bobocea.

Un studiu experimental condus de cercetătorul Dacian Dolean, care a explorat impactul temelor asupra elevilor de clasa a III-a, la Română și la Matematică, a întors „efecte uriașe la dezvoltarea cunoștințelor (2.58), dar și la rotunjirea numerelor naturale (0.71) și la aflarea termenului necunoscut (0.20)”, în condițiile în care „efectele medii ale programelor de intervenție educațională sunt în general pe la 0.1 dintr-o abatere standard”, a explicat acesta pentru Edupedu.ro.

Cercetătorul a declarat, într-un interviu acordat Edupedu.ro, că a derulat cercetarea pornind „de la premisa că la clasa a III-a timpul de rezolvare a temei pentru acasă nu ar trebui să depășească 40 de minute”. O altă specificitate a acestui experiment a fost implicarea părinților elevilor, care au fost sprijiniți cu ghiduri create special pentru ei să își ajute copiii cu efectuarea temelor pentru acasă.

În februarie 2023, Oana Moraru, educatoare, expert educațional și director de școală privată, a explicat de ce părinții trebuie să îi ajute pe copii la teme, în special în primele clase: “Recomand părinților, cel puțin la clasele I și a II-a, să-și dedice cât mai mult timp temelor copiilor și să se oprească din a formula în jurul lor expresii de genul: hai mai repede, să le terminăm ca să te jocihai mai repede, hai să nu le mai lăsăm pe ultima sută de metri, să scăpăm de ele”. “Felul în care privim noi învățarea se duce în sistemul copilului ca un virus”, a spus Oana Moraru în podcastul Cu capul în Nori.

Tema nu trebuie să fie o pedeapsă sau o armă. Tema trebuie să fie efectiv o posibilitate ca el (elevul – n.red) să-și consolideze acasă, să-și însușească foarte bine ceea ce a învățat la școală, să-și întipărească lucrurile acelea în minte, atât”, a precizat Florentin Gheorghe, profesor de Limba română, la Radio România Actualități.


21 comments
  1. E putin gresit ordinul asta: ar fi trebuit sa interzica temele de orice fel, ziua scolara sa nu aiba mai mult de 4 discipline pe parcursul a cel mult 2 ore (toate 4, evident!) si nivelul predarii, sa fie stabilit la cel al celui mai greu la minte elev/student din clasa/an.

    O clasa, in preuniversitar, sa nu depaseasca 500 elevi si in universitar, 1000 studenti. Asa se face economie de profesori. De preferat, in universitar, ca sa nu existe discriminari, cei 1000 de studenti sa poata fi de la orice facultate, adica la un curs de rezistenta materialelor, sa fie studenti si de la medicina, si de la limbi straine, si de la ASE si de la mecanica si sa primeasca aceleasi teme iar in final sa sustina fiecare examenele, pe unde poate si pe unde vrea.

    In preuniversitar, dirigintele sa fie obligat sa contabilizeze vanataile profesorilor agresati de elevi si/sau de parinti, pentru a trimite scrisori recomandate familiilor profesorilor, cu textul: „Na, daca v-a mancat in cur sa va faceti profesori!”. De asemenea, dirigintele va imortaliza ORICE moment in care un profesor se uita altfel decat gales la vreun elev, pentru a-i face plangere la parchet, pentru… se gaseste pentru ce! Dar nu prea gales, ca atunci, plangerea e pentru hartuire sexuala, sa fim intelesi!

  2. Domnul ministru a intrat la facultate și apoi a devenit profesor s.c.l. cu 2 ore de studiu individual (teme) pe zi ??!! Măsurile pe care le propune îl desființează în primul rând ca intelectual.

  3. Țara arde, baba se piaptănă!

  4. Orice reglementare „de la centru”, în condițiile în care centrul este putred și contestat permanent, lipsit de orice minimă încredere în angajații de la baza piramidei, dar și disprețuitor și arogant in relația cu aceștia, deși în numele banului îi exploatează, jupoaie și umilește permanent, reprezintă un abuz de putere absolut inutil și contraproductiv, nu un exercițiu de raționalitate. De teme particularitate s-a auzit la ministerul ignoranței, aroganței și afacerilor oneroase? Știe ministerul că temele trebuie particularizate? Cum gestionează un terț temele particularizate la 15 discipline școlare, ale celor 30 de elevi din clasă? Cum gestionează zilnic? Ce instrumente i se pun la dispoziție? Ce formare urmează? Cu ce drept i se modifică fișa postului peste noapte, incluzând obligații formulate în bătaie de joc? Doar pentru a avea psihologii clienți epuizați și înrăiți la finalul zilei?

  5. mi se pare că e data directiva pe unitate sa se oprească complet motoarele . de la mosh Trump . sa vina apoi cu inteligenta universala și să și scoata pârleala cu ajutorul american pt război , vânzând la schimb sisteme Ai. vă dați seama că acești copii sunt victime sigure neștiind nimic din capul lor ?!?
    amesteci normali cu anormali , reduci efortul de învățae că pt cei cu IQ de 80 . rezultatul e o clasa de elevi nenorocita. la urma spui că profesorii pt 25 Ron ora , nu se implica suficient.
    in ce meserie , cu pregătire superioară , ești plătit cu 25 Ron ora? că un tuns e 50 si te face in 30 de minute …

  6. Dumnezeule mare, David este pe alta lume. Este infiorator cat de multe gogomanii debiteaza si la ce turatie.

  7. Art. 2. Tema pentru acasă este necesar să fie stabilită diferențiat, după cum urmează:
    (1) Tema obligatorie, are un nivel mediu de dificultate, pentru toți elevi (SIC!) clasei.

  8. Daca ei cred ca eu o sa umblu sa intreb pe colegii mei ce tema au dat si ce fac la ora se inseala amarnic. Nu ma intereseaza nici daca intervin americanii. Mai degeaba renunt la dirigentie. M- am saturat de toate comisiile, de toate rapoartele obligatirii, la toate activitatile nonsens extracurriculare. M – am saturat sa fiu batjocura elevilor, parintilor, oficialilor. Sa ma lase sa fac munca pentru care m- am pregatit ani grei, restul sa faca ei, habarnistii care nu stiu ce inseamna sa fi profesor.

  9. >> Dirigintele, pe baza analizei proprii
    Mai face niste hartii.

    >> Anual se va colecta feedbackul elevilor și al părinților
    Alte hartii.

    >> adâncirea diferențelor dintre elevii performanți și cei aflați în dificultate
    Absolut epic.

  10. Deci dirigintele pt 10 lei pe zi cât mai primește trebuie sa facă anchetă educațională zilnică si apoi raport anual?

    De zeci de pagini eventual,nu?
    Cu grafice?
    Cu analiză SWOT?

    BĂ, voi sunteți sănătoși?
    Trăiți în altă lume.

    Davide, vezi ca de la aroma de trandafiri si zecile de mii de Euro primite ti s-a netezit de tot creierul.

  11. Ne-am dus naibii cu toții…

  12. E clar, nu mai avem nicio șansă! Din armata de consilieri, niciunul nu ii spune ministrului că ne afundăm? Onorificilor, genii in ale educației, de ce nu grăiți? Sau de ce grăiți doar tâmpenii?

  13. Pentru acești birocrați cărora le lipsește creierul, se dă următorul caz: într-o clasă sunt 24 de elevi (clasa a VIII-a). Dintre aceștia, 7 sunt cu inteligență normală, interesați (oarecum) de școală, au medii bune. 4 au nevoi speciale (unul cu documente, restul din observații directe, părinții refuză să-i ducă la medic și nici la consiliere cu consilierul școlar nu-i lasă. Unul are liniștit ADD, altul are probabil ADHD, ultimul e doar masă inertă, copilul efectiv e adormit la fiecare oră – nu fizic.) Ceilalți sunt mediocri, nu excelează la nimic (nici la sport sau religie sau desen ori muzică. La nimic.)

    Să spunem că primesc o fișă de lucru (le-am văzut, nu-s foarte consumatoare de timp) la română, o serie de exerciții la matematică. Cam CUM cred deștepții din minister că poate dirigintele – care are impresia că un elev NORMAL poate rezolva jucăriile alea de teme în maxim jumătate de oră, dacă chiar se apucă să le facă – să estimeze corect pentru TOȚI elevii din clasă, cât le trebuie pentru a rezolva efectiv, chiar ei, fără chatgpt (oricum habar n-au să-l folosească), aceste teme? Cei buni se joacă cu rezolvarea. Cei mediocri dublează timpul (din nou, doar dacă chiar încearcă să le facă). Cei trei nediagnosticați – deci oficial normali – nici n-au caiete. Sau idee că aveau de rezolvat teme. Copilul cu CES primește teme modificate, simplificate, dar nu prea știe să scrie, să citească – să nimic.

    Deci să-mi explice și mie acești prea-docți oameni CUM se împacă o capră cu o varză cu un lup, că mie-mi dă cu rest.

    Și nici nu mai spunem că dirigintele chiar n-are când se duce la fiecare oră, la fiecare profesor, în fiecare zi, să-i interogheze ce teme au datși cât de lungi sunt ele. Pentru că nu depinde de profesor, depinde de elev CÂT timp folosește pentru a le rezolva.

    Așa că David, lasă-ne.

    1. Este destul de simplu! Din frică de complicații, nu se vor mai da teme.

      Exact, dar exact cum se întâmplă în prezent cu impunerea disciplinei. 🤷‍♂️

      1. Domnule sanitar, clasa a doua,3 ore de tema stufoasa…oare nu ar trebui facute verificari? Uitati-va in jur,copiii de ciclu primar nu mai fac fata.

        1. Poate ar trebui 6 ore de teme asidue, ca sa nu mai iasa pe banda rulanta atatia analfabeti functionali!
          Uitati-va in jur dumneavoastra si constatati cat a decazut invatamantul, in lipsa educatiei reale si a disciplinei impuse de educatori!

    1. supeeeerb, mi-ati depasit asteptarile! nu mai bine desfiintati ideea de tema si obligati elevii sa stea pe tiktok? nu se mai poate cu astia,vai de capul nostru…revin: copil de clasa a 5a-a 6a va avea teme cat unul de a 11a a 12a? wooow!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Noi, cei din sistemul de educație, ar trebui să „rupem pisica în două” și să schimbăm acest tip de examen, înlocuindu-l cu o evaluare similară cu cea din clasa a VI-a, fără să mai punem o presiune imposibilă pe copii – apelul profesorului Viforel Dorobanțu pentru schimbarea Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a

Viforel Dorobanțu, profesor de TIC și director al Școlii Gimnaziale Nr 1 din Curcani, județul Călărași, face un apel către colegii săi profesori în privința schimbării actualului sistem de evaluare…
Vezi articolul

Daniel David: Am început din acest an un program de training pentru profesorii din învățământul simultan, după cele mai bune practici europene, pe baza unui ghid elaborat de World Vision / Mă aștept în următorii ani la rezultate educaționale mai bune

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat demararea în acest an a unui program național de formare pentru cadrele didactice din învățământul simultan, în baza Ghidului Național elaborat de…
Vezi articolul

Debirocratizare profesori. După ce norma de predare a crescut, ministrul Daniel David le-a tot repetat profesorilor că sarcinile lor birocratice vor fi reduse. Până în acest moment, profesorii au primit doar promisiuni din partea oficialului

De când norma didactică de predare a crescut, în medie, cu 2 ore, profesorilor li s-a tot repetat de către Ministrul Daniel David că va fi redusă încărcătura birocratică, dar…
Vezi articolul