Autoritățile sunt consecvente în a transforma ARACIP într-o instituție controlată de interesele unor persoane fără competență în asigurarea calități – Robert Avram, președinte interimar al Consiliului Elevilor, reacție la noul proiect de organizare a Agenției de acreditare a școlilor / Solicită retragerea proiectului

3.895 de vizualizări
Foto: Gov.ro
Autoritățile sunt consecvente în a transforma ARACIP într-o instituție controlată de interesele unor persoane fără competență în asigurarea calități, potrivit lui Robern Avram, președintele interimar al Consiliului Național al Elevilor. Reacția organizației vine printr-un comunicat de presă după ce Ministerul Educației a trimis la Consiliul Economic și Social, pentru avizare, un nou proiect de hotărâre de guvern pentru reorganizarea Agenției pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar.

„Consiliul Național al Elevilor dezaprobă ferm propunerile de reformare a instituției responsabile de acreditarea școlilor din România, care sunt, de fapt, un mod de înlăturare a profesioniștilor din forul colectiv de conducere al ARACIP”, se arată în comunicatul primit de Edupedu.ro.

„Tragem un semnal de alarmă asupra modului în care conducerea instituției este aleasă. Prin forma promovată de Ministerul Educației, președintele ARACIP poate deține două mandate complete”, scriu reprezentanții CNE, care explică mecanismul posibil printr-o astfel de formulare: „o persoană responsabilă de conducerea ARACIP care își finalizează mandatul de 4 ani înainte de termen va putea fi numită din nou, fără a se lua în calcul perioada în care a ocupat funcția, intervenind interpretarea conform căreia mandatul nu a fost unul complet și, implicit, nu este luat în calcul la numărătoare. Astfel de prevederi nu fac altceva decât să promoveze fenomene toxice în cadrul instituției, putând duce la monopolizarea, pentru o perioadă lungă de timp, a funcției, de către o singură persoană favorabilă Ministerului Educației”.

Elevii din CNE susțin că „membrii cu drept de vot din cadrul Consiliului ARACIP ar trebui să aibă calitatea de experți în evaluarea calității, care își desfășoară activitatea în cadrul Agenției. Atât reprezentanții Ministerului Educației, cât și partenerii de dialog social (reprezentanții elevilor, ai părinților, ai salariaților din învățământ și ai Asociației Școlilor Private) și partenerii instituționali (reprezentanți ai Ministerului Afacerilor Interne și ai Ministerului Apărării Naționale) ar trebui să fie prezenți în Consiliul ARACIP doar cu statut de observator, în așa fel încât instituția să își păstreze autonomia decizională și să se delimiteze de orice ingerințe ale factorului politic sau de influențe ale unor persoane fără competență în evaluarea și asigurarea calității”.

Propunerile societății civile care a participat la dezbaterea publică organizată în data de 27 decembrie 2021 nu au lost băgate în seamă, spun elevii, care „se arată consternați”: „singura modificare acceptată fiind introducerea, în Consiliul ARACIP, ca membru permanent cu drept de vot, a unui reprezentant al ARACIS, instituția omoloagă din sfera învățământului superior. Considerăm că este elementar ca în contextul în care se discută tot mai des despre reformele din sistemul de educație, care vin odată cu implementarea proiectului „România Educată”, Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar să aibă parte de o reformă reală și nu să devină victima unui atac la independența acesteia din partea entităților care reprezintă, de fapt, beneficiarii serviciilor oferite de ARACIP, fiind astfel creat un puternic conflict de interese”.

În acest sens, „Consiliul Național al Elevilor solicită cu fermitate Guvernului României și Ministerului Educației să retragă varianta actuală a proiectului de hotărâre a guvernului din procesul de avizare interministerială și să trateze cu responsabilitate problematica asigurării calității în învățământul preuniversitar, creionând un plan de reformă reală a instituției, care să țină cont de următoarele aspecte: integrarea, în Consiliul ARACIP, strict a experților în evaluare și acreditare care își desfășoară activitatea la nivelul instituției și care au o experiență vastă în domeniu, dar care să fie selectați în mod transparent, pe baza competențelor; integrarea reprezentanților Ministerului Educației, ai partenerilor de dialog social și ai partenerilor instituționali ai ME, ca membri observatori fără drept de vot în cadrul Consiliului ARACIP și în cadrul comisiilor consultative de la nivelul instituției; stabilirea unor criterii de evaluare realiste, care să respecte standarde de performanță obiective, respectiv organizarea unui concurs transparent și complex pentru ocuparea funcției de președinte al ARACIP, astfel încât competențele și integritatea persoanei care se va ocupa de coordonarea activității acestei instituții să nu poată fi puse sub semnul întrebării”, potrivit comunicatului.

„La o lună de la retragerea propunerii de reformă a ARACIP, Ministerul Educației revine cu un proiect aproape identic, care ignoră propunerile societății civile și partenerilor de dialog social aproape complet. Autoritățile sunt consecvente în a transforma ARACIP într-o instituție controlată de interesele unor persoane fără competență în asigurarea calității, chiar dacă educația este un serviciu de interes național și, implicit, de o importanță uriașă. Ministerul trebuie să retragă de îndată proiectul de regulament de organizare și funcționare a ARACIP din procesul de avizare interministerială. Reforma ARACIP trebuie făcută în mod responsabil, astfel încât instituția să fie independentă din punct de vedere administrativ și decizional de orice ingerințe politice sau interese nelegitime!”, a declarat Robert Avram, președintele interimar al Consiliului Național al Elevilor.

Comunicatul integral, aici:
Citește pe subiectul ARACIP și:
Independența instituției care acreditează și autorizează toate școlile și grădinițele din România, în pericol. ARACIP ar urma să fie puternic politizată, atrage atenția Ovidiu Voicu, președintele Centrului pentru Inovație Publică: Nu pot să facă parte din consiliul Agenției cei care vor să fie evaluați, pentru că nu ar mai fi evaluarea externă
Concursuri publice pentru funcția de președinte al Agenției care acreditează și autorizează școlile – ARACIP și pentru membri consiliului de conducere, solicitate Ministerului Educației de mai multe ONG-uri din Educație, după demisia președintelui interimar
Reprezentanții elevilor, despre proiectul modificării ARACIP: Interesele unora primează în fața siguranței copiilor și în fața educației de calitate / Solicităm ministrului educației să retragă, de urgență, proiectul de hotărâre de guvern
Președintele Asociației Școlilor Particulare, singurul prezent la dezbatere care nu a propus modificarea proiectului de hotărâre a organizării și funcționării ARACIP, prin care organizația sa primește un loc cu drept de vot în Consiliu / Christian Comșa: Problema mare nu este componența ARACIP, problema mare este ce evaluează și ce face în momentul în care merge în instituțiile de învățământ
Mutarea deciziei privind evaluările școlilor din mâna experților în mâna unor oameni numiți politic, prin pixul ministrului, înseamnă politizare excesivă și compromiterea totală a ARACIP, susține Corina Atanasiu – Federația Părinților și Aparținătorilor Legali
Proiectul de hotărâre privind reforma ARACIP trebuie retras, cere un grup de organizații neguvernamentale. Propunerile acestora privind componența, atribuțiile și evaluarea activității agenției care acreditează școlile
Cum se vede ARACIP – agenția care acreditează, autorizează și evaluează școlile și grădinițele – din interior? Ioana Lazăr, secretar general al Ministerului Educației: Este o instituție amputată administrativ care nu poate să facă față cererilor din acest moment / Dacă mergeți acum la ARACIP și găsiți două persoane la birou, e mult
România trebuie să își depășească condiția de “analfabet funcțional”, scrisoare deschisă a 14 organizații, în marja debutului aderării la OCDE, care cer renunțarea la orice intenție de a modifica ARACIP

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Principalele direcții europene stabilite și pentru educație în următorul deceniu – digitalizarea, mediul, redresarea post-pandemie și promovarea valorilor comune – pilonii măsurilor legislative dorite de instituțiile UE în 2022

Digitalizarea, agenda de mediu și valorile europene, principalele domenii pe care autoritățile comunitare le au în vedere inclusiv pentru dezvoltarea educației în acest deceniu, sunt prioritățile legislative ale Uniunii Europene…
Vezi articolul

Opoziție față de reluarea cursurilor în format fizic: Trei sferturi dintre studenții cursurilor de licență și peste 90% dintre cei de la cursurile de master ale SNSPA vor continuarea predării online – sondaj

Trei din patru studenți înscriși la licență în cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative și peste 90% dintre cei înscriși la master optează pentru cursurile online, întrebați fiind…
Vezi articolul

Ministrul Educației: Elevii din clasele primare și gimnaziu, care au ”abateri de la program”, vor sta mai mult la școală din semestrul 2

Elevii din învățământul primar și gimnazial care au ”rămâneri în urmă de la nivelul clasei”, vor face ore suplimentare, în școală. Declarația a fost făcută miercuri, 2 ianuarie, la Antena 3 de…
Vezi articolul

România semnează azi un acord de cooperare în domeniul Educației cu ministerul din Cuba / Țara este un susținător al Rusiei, în contextul războiului din Ucraina, iar un raport al departamentului de stat al SUA arată că universitățile publice au dat afară profesori și studenți care nu împărtășesc ideologiile partidului de la putere

„Programul de cooperare în domeniul educației între Ministerul Educației din România și Ministerul Învățământului Superior din Republica Cuba” va fi semnat luni de ministrul Educației, Sorin Mihai Cîmpeanu și ministrul…
Vezi articolul