Creșterea normei didactice de predare cu 2 ore „înseamnă direct 4 ore”, spune Bogdan Rațiu, profesor de Limba română: Îmi ieșeau 18 ore cu un anumit număr de clase și, având 4 ore la o clasă, nu puteam să împart ca 2 ore să le facă o colegă de Limba română și 2 ore să le fac eu

1.753 de vizualizări
Bogdan Rațiu / Foto: captură – Youtube.com/ TVR
Bogdan Rațiu, profesor de Limba și literatura română la Liceul UMFST „George Emil Palade” din Târgu Mureș, a vorbit despre ce înseamnă, de fapt, creșterea normei didactice de predare. „Pentru mine, ca profesor de Limba română, înseamnă direct 4 ore, pentru că îmi ieșeau 18 ore cu un anumit număr de clase și, având 4 ore la o clasă, nu puteam să împart ca 2 ore să le facă o colegă de Limba română și 2 ore să le fac eu”, a spus acesta. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.

Diana Dumitrașcu, moderatoare: Cât de mult deranjează aceste 2 ore? S-a vorbit în spațiul public foarte mult, vara aceasta, despre creșterea normei didactice de la 18 la 20 de ore. Sunt mulți cei care spun că, într-adevăr, nu e un salt uriaș, dar, totuși, pentru aceste 2 ore, un profesor trebuie să muncească mult mai mult. Cât de mult deranjează și cât de mult înseamnă în activitatea unui profesor aceste 2 ore?

Bogdan Rațiu: „Pentru mine, ca profesor de Limba română, înseamnă direct 4 ore, pentru că îmi ieșeau 18 ore cu un anumit număr de clase și, având 4 ore la o clasă, nu puteam să împart ca 2 ore să le facă o colegă de Limba română și 2 ore să le fac eu. Automat înseamnă mai multe lucrări, noi clase la care trebuie să fii atent, pregătirea altor materiale. Eu funcționez cumva după o altă strategie. Nu folosesc neapărat auxiliarele de pe piață sau manualele, ci încerc să-mi modelez predarea după fiecare clasă și după specificul elevilor.

E foarte greu, pe mine mă obosește, dar, în același timp, nu e capăt de lume. Le voi duce, categoric. Doar că mai degrabă pe mine m-a deranjat faptul că nu este încredere în munca profesorului. Am avut senzația că suntem doar niște oameni care intrăm la clasă și ieșim de la clasă, fără să punem suflet, fără implicare emoțională, fără reflexivitatea și judecata după ce ieși de la ore, care-ți mănâncă foarte mult din energie.

Am senzația că deseori se vorbește despre noi de cei care nu fac parte din sistem sau cei care nu intră propriu-zis la clasă, pentru că, dacă ești profesor cu vocație, ora nu se termină după 50 de minute. Ora continuă și după ce ai ieșit de pe poartă școlii și stai și te gândești la un anumit elev și, credeți-mă, este un efort psihic și intelectual care nu se oprește de-a lungul anului.”

Potrivit sindicatelor, luni, 8 septembrie, peste 20.000 de profesori au fost în marș de la Guvern la Palatul Cotroceni. Au protestat față de prevederile din Legea Bolojan și au cerut demisia ministrului Daniel David.

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, după întâlnirea cu Nicușor Dan, că „președintele a luat act de solicitările noastre.” Referitor la anularea măsurilor din Legea Bolojan, „domnia sa a propus o altă întâlnire cam peste cel mult 2 luni, ocazie cu care se va putea veni cu niște cifre exacte vizavi de impactul măsurilor asumate de guvernarea Bolojan”, a spus Marius Nistor.

Tot după întâlnirea cu Nicușor Dan, Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a transmis că protestele profesorilor vor continua: „Având în vedere că nu este nimic concret, în zilele următoare vom stabili calendarul de proteste. Protestele vom continua, chiar dacă avem promisiunea ca în două luni de zile să ne întâlnim.”

Informații de context

Din această toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.

Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Sindicatele din preuniversitar au anunțat noi acțiuni de protest, după boicotarea primei zile de școală. „Este clar ca daca nu se va întâmpla nimic dupa acțiunile de pe 8 septembrie, va fi o noua consultare în randul colegilor noștri pentru noi acțiuni de protest care să înceapă din 9 septembrie. Nu ne oprim aici atâta vreme cât avem acest ministru. Dacă nu va fi demis, dacă măsurile de austeritate nu vor fi anulate, vom protesta”, a declarat Marius Nistor, liderul Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, la Antena 3.

Sindicatul Salariaților din Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică I.L.Caragiale intră în grevă japoneză, începând cu luna septembrie, prin purtarea zilnică a unei banderole albe în timpul orelor de serviciu, și se alătură protestelor actuale ale sindicatelor din educație.

Peste 300 de profesori, scriitori, regizori, actori, artiști care cer Guvernului Bolojan să retragă pachetul de austeritate ce vizează Educația, documentului trimis de semnatari către Edupedu.ro. „Măsurile recente – creșterea numărului de elevi în clase, comasarea școlilor, reducerea de personal, mărirea normei didactice a profesorilor – sunt prezentate ca soluții pentru buget, dar impactul lor fiscal este unul nesemnificativ”, se arată în document.

Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Citește și:
Bogdan Rațiu: Ne-a fost foarte greu să le spunem profesorilor că-i vom plăti doar cu 22 de lei pe oră. Cum să le spunem că va trebui să mai lucrăm cu ei pentru olimpiade, să facem ore suplimentare?
De 4-5 ani, 12 ore de Fizică nu se iau la Colegiul Național I. L. Caragiale din București, spune directoarea Andreia Bodea: Apelăm la profesori pensionari, dar acesta este ultimul an în care cele două foste colege de-ale noastre, profesoare la pensie, și-au dat acceptul
Cum e posibil ca profesorul de engleză să predea desen și franceză? Ministrul Daniel David: Sunt de acord că a ieși din aria curriculară parcă nu este în regulă. Este un mecanism care exista și înainte, doar că acum se vede
Director de școală: Nici nu se pune problema în ziua de astăzi să mai cauți pe cineva să vină la plata cu ora. Am avut o tânără colegă care a primit la repartiție 5 ore. Eu, de fapt, din reorganizarea catedrelor, aveam 6 ore și a refuzat a șasea oră în regim de plata cu ora
Profesorul Bogdan Rațiu: Nu cred că e o problemă că am primit 2 ore în plus. Problema este că s-au destabilizat catedrele. S-au pierdut oameni foarte buni
Profesoară: Daniel David ar trebui să înțeleagă că nu suntem pe șantier, intru în clasă, trântesc ușa clasei și îmi văd de treabă. Avem o muncă ce necesită foarte multă analiză
Ministrul Educației, către profesori: A trece de la 18 ore pe săptămână la 20 nu mi se pare un lucru neobișnuit, chiar pentru spațiul vestic. Eu, ca profesor, aș prefera, din cele 40 de ore, să predau cât mai mult
Daniel David: Întotdeauna, când am vorbit de păstrarea oamenilor, în mintea mea au fost titularii. Eu știu că și suplinitorii sunt importanți. Avem mulți și o să avem foarte mulți suplinitori în sistem


3 comments
  1. Vorbim vorbe si astia, cozile de topor distrug sistemul

  2. nu inteleg la ce ne vaitam?
    suntem la ore?
    am dat bacul in toamna?
    am luat 20 de ore?
    am acceptat 30 in clasa?

    Atunci ciocul mic!
    Avem greva generala 100%la 100% in scoli?
    Nu
    Ciocu mic si sa ramanem sclavi pe plantatie!!!!

    Toata vara am stat pe vacante si pe vrajeala ca ne rezolva sindicatele sau altii problemele
    Desi si au batut joc de noi cu 30 lei plata cu ora ati rupt usa la sedinte .
    desi puteati sa boicotati bacul va ti dus pentr u 200-400 ron pe zi

    asa ca ciocul mic ,joc de glezne,si capul plecat ca oricum suntem cei mai dezbinati din toate sindicatele existente.

    stai ca abia au vazut ca suntem ,,slabi,, dupa ce ne au dat 1000 de masuri in cap
    eheee la anul o sa faca norma 22 ca au vazut ca se poate si 40 in clase ca daca intra 33-34mai intra 6
    suntem PENIBILI

  3. Nu știu ei detalii din astea…ori nu vor ori nu pot.

    Și nici despre starea de bine care influențează extrem de mult calitatea actului educațional nu știu deși sunt doctori…doctori mari

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Secretarii de stat de la Educație pleacă, de miercuri, în teritoriu să îi îndemne pe profesori să se vaccineze, anunță Sorin Cîmpeanu / Campania, demarată când școlile sunt în vacanță

Ministerul Educaţiei va demara începând de miercuri o campanie de informare intitulată „Vaccinare şi testare pentru învăţare”, a anunţat marţi, la Digi 24, ministrul Sorin Cîmpeanu, potrivit Agerpres. În această…
Vezi articolul

Eliminarea numelui lui Mircea Vulcănescu, antisemit condamnat pentru crime de război, din numele unui liceu bucureștean ar fi “inoportună” pentru că unii academicieni îl consideră “eminent gânditor”, conform unei comisii din subordinea prefectului Capitalei  / Liceul și-a schimbat deja numele

Comisia de atribuire de denumiri a municipiului București, instituție subordonată Prefectului, a avizat nefavorabil, săptămâna trecută, schimbarea denumirii Liceului Tehnologic “Mircea Vulcănescu” din București, prin înlăturarea numelui publicistului și politicianului…
Vezi articolul