Matematica are cea mai mare greutate între materiile studiate la liceu în Estonia, țara europeană cu cele mai bune rezultate în testările internaționale privind competențele elevilor, PISA. Această disciplină este urmată, ca număr de ore, de limbă și literatură, de istorie și de științe, iar curriculumul de liceu include, ca materii obligatorii, și geografia, muzica și artele. Estonia este o țară cu un sistem descentralizat, în care școala are un cuvânt greu de spus în ceea ce privește felul cum sunt predate diversele discipline, dar toate liceele trebuie să urmeze o serie de reguli stabilite central, reguli concentrate pe formarea de competențe și care au fost stabilite în urmă cu 14 ani, apoi actualizate, în ultimul deceniu, de nu mai puțin de trei ori.
Așa cum sunt împărțite ciclurile de învățământ în Estonia, învățământul secundar superior generalist (liceul teoretic) are o durată de 3 ani, iar durata unui an este de 35 de săptămâni (175 de zile de studiu). Există și ruta vocațională, organizată separat. Edupedu.ro prezintă ruta teoretică, concentrată pe aplicarea unei Strategii pentru Educație cu acoperire până în anul 2035 și care urmărește întărirea educației bazate pe competențe.
- Estonia este a patra țară din lume (după Singapore, Japonia și Coreea) și prima din Europa în ceea ce privește rezultatele elevilor de 15 ani la testele de competență PISA 2022, organizate de OCDE. În cadrul acestei evaluări, Estonia a obținut cel mai mare punctaj din Europa la Matematică (510 puncte) și Științe (526 de puncte), și al doilea cel mai mare punctaj la Citire (511 puncte, față de 516 în cazul Irlandei).
Curriculumul național pentru liceu, adoptat în 2011 și actualizat în 2013, 2014 și 2018 și care în prezent este aliniat la cele opt competențe-cheie urmărite în educație la nivel european, împarte materia în discipline obligatorii și discipline opționale (la alegerea elevului). Acestea sunt grupate în următoarele arii curriculare:
- Limbă și literatură
- Limbi străine
- Matematică
- Științele naturii
- Științe sociale
- Arte
- Educație fizică
O serie de competențe-cheie sunt urmărite transversal – școlile trebuie să includă elemente asociate acestora în cadrul mai multor materii, potrivit unor principii declarate în Curriculumul național pentru liceu. În cadrul acestora, între altele, sunt vizate:
- Tema transversală „Învățare pe tot parcursul vieții” – în cadrul materiilor, elevul trebuie să se formeze ca persoană care valorizează învățarea continuă, se familiarizează cu diverse profesii, își elaborează un plan de carieră, analizează teme și norme legate de muncă, drepturi etc.
- Tema transversală „Mediu și dezvoltare durabilă”, în care, la diverse materii, elevul învață să valorizeze diversitatea biologică și culturală, să-și formeze opinii despre mediu, să înțeleagă natura ca sistem integrat
- Tema transversală „Inițiativă civică și antreprenoriat”, ce urmărește formarea elevului ca membru al comunității și societății, care participă la luarea deciziilor politice și economice. El e învățat să înțeleagă legăturile dintre sectorul public, de afaceri și non-profit, rolul individului într-un sistem politic și economic, impactul pozitiv și cel negativ al antreprenoriatului etc..
- Tema transversală „Tehnologie și inovație”, în care elevul acumulează cunoștințe despre tendințele tehnologice din diverse zone ale vieții, învață să înțeleagă ce impact au diverse inovații asupra muncii și stilului de viață, învață să evalueze critic efectele pozitive și negative ale tehnologiei și să o folosească pentru a rezolva probleme de viață, pentru a îmbunătăți procesele de învățare și de muncă
Toate aceste teme, precum și altele sunt abordate în multiple discipline, care sunt împărțite în două categorii – obligatorii și la alegerea elevului. Școlile au libertate să organizeze aceste predarea acestor discipline în funcție de propriile nevoi, dar trebuie să urmeze ținte stabilite la nivel național. De aceea, predarea este împărțită în „cursuri”, prin curs înțelegându-se o unitate de studiu de 35 de ore (cât numărul de săptămâni de școală dintr-un an), fiecare oră având 45 de minute. Numărul cursurilor poate fi defalcat de unitățile de învățământ pe parcursul celor 3 ani de studii liceale, un curs echivalând cu predarea materiei o oră pe săptămână, pe parcursul unui an școlar. Toate aceste date se bazează pe prezentarea-sinteză a sistemului de învățământ din Estonia, publicată pe platforma europeană Eurydice.
În școlile de limbă estonă se desfășoară circa 64-70 de astfel de cursuri obligatorii, iar în cele de limbă rusă sau cu predare în alte limbi – 68 până la 74 de cursuri (diferența constă de modul de abordare a predării limbii estone).
Cursurile opționale fie oferă elevilor posibilitatea de a aprofunda anumite materii din trunchiul obligatoriu, dar și să abordeze teme dedicate. În Estonia, Religia este abordată ca materie opțională, cu 2 cursuri (2×35 de ore) în cei 3 ani de liceu. Alte materii opționale sunt Apărarea națională, Economie-Antreprenoriat, Fundamentele cercetării.
Iar în școlile de limbă estonă curriculumul obligatoriu trebuie să includă – calculat în total cursuri (seturi de câte 35 de ore), predate pe parcursul celor 3 ani de liceu (sursa: Eurydice):
- Limba estonă – 6 cursuri
- Literatură – 5 cursuri
- Limbă străină 1 – 5 cursuri
- Limbă străină 2 – 5 cursuri
- Matematică (de bază ) – 8 cursuri
- Matematică (extinsă) – 14 cursuri
- Istorie – 6 cursuri
- Fizică – 5 cursuri
- Chimie – 3 cursuri
- Educație fizică – 5 cursuri
- Geografie – 3 cursuri
- Muzică – 3 cursuri
- Arte – 2 cursuri
- Educație civică – 2 cursuri
- Educație socială și de sănătate – 1 curs
- Subiect la alegere (cercetare de studiu sau lucrare practică) – 1
Cursurile opționale puse la dispoziția elevilor, cu numărul total de cursuri aferente fiecăruia (35 de ore per curs) în cei 3 ani de liceu, sunt:
- Limbă și literatură – 4 cursuri
- Limbă străină – 6 cursuri
- Matematică – 14 cursuri
- Științe – 8 cursuri
- Discipline sociale – 7 cursuri
- Educație fizică – 2 cursuri
- Studii religioase – 2 cursuri
- Apărare națională – 2 cursuri
- Studii economice și de antreprenoriat – 2 cursuri
- Fundamentele cercetării – 1 curs.
Cursurile opționale pot fi organizate prin colaborare între școli sau între școli și diverse organizații, precum cele ce oferă soluții tehnologice.
Foto © Akeksandr Berdyugin | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
9 comments
Estonia este tara cu rezultate Pisa extrem de bune, iar asta se observa din:
Matematica 8+14 cursuri => medie de peste 7 (șapte) ore/săptămâna.
Fizică 5 cursuri => medie de aproape 2 (două) ore/săptămână!!!
In momentul in care pui valoare pe științe, poți avea si rezultate bune in alte zone.
Printre altele, trebuie amintit si ca Estonia este tara cu cel mai mare nivel de digitalizare, dar si cu un sistem de start-up-uri extrem de puternic. Iar toate acestea sunt susținute, desigur, de o educație (cu baze științifice) puternică.
Acolo sigur vin profesorii la ore și predau elevilor,la noi nu vin profesorii la ore și nu predau.😡
I-auzi!!!!! De unde știi tu???? Ai fost acolo? Poate și elevii vin la ore . Nu sunt în baruri.
Domnule Ministru,
Actuala prevedere din noul plan – cadru de 0,5 ore/săptămână , educație muzicală, este insuficientă pentru dezvoltarea competențelor muzicale la clsele IX – XII. Muzica nu este doar un domeniu artistic, ci un instrument fundamental în dezvoltarea armonioasă a copiilor, având un impact major asupra inteligenței emoționale, creativității, ritmicității limbajului și capacității de concentrare.
În toate sistemele educaționale europene avansate, educația muzicală are cel puțin o oră/săptămână în trunchiul comun al învățământului de masă.
Problema este aceea ca au in Estonia vacanta de vara mai scurta. Apoi ei in total 11 clase, noi avem 12 si tot analfabeti PISA ramanem. Manualele lor sunt mai aerisite, structurate pe elemente esentiale si mai actuale.
Ați abandonat deja modelul finlandez al lui Cati Andronescu și a si Szekely?
Sau e după interesele grupurilor de lobby sau de interese?
Exemplele izolate sunt nocive.
Putem alege Spania, Italia, Ungaria etc
Rezultatele la testele PISA nu se transpun și in rezultate economice ulterioare deoarece resursa umană existenta in Romania este viciată de politicieni.
Mai pe scurt cei cu rezultate bune la testele internaționale vor fi plecat de mult.
Tot așa se va întâmpla si acum.
Soluții sunt mereu….
Școli dedicate si școli de masă.
Acum 7 ani am luat legătura cu un omolog chinez pt a-mi pune la dispoziție programele si conținuturile lor pt Inteligenţa Artificială pe care o preda la …. grădiniță.
A refuzat spunând ca guvernul a investit miliarde in cercetare, dotare si formarea profesională pe acest domeniu
Mi-a explicat ca pt fiecare domeniu e la fel…
Pe scurt.
Nu planurile cadru, nr de ore sunt problema ci lipss unei viziuni si a alocării bugetare pt a aduce specialiști (dacă nu ii avem) pt domenii cheie (inginerie, fizică, chimie, computere cuantice, energii regenerabile avansate etc)
Școala de azi este doar o biată pârloagă pe care fiecare politruc vine si mai pune câte un răsad si apoi se laudă cu câteva bălării.
Niciun politician nu este interesat cu adevărat de educație.
Lor le e frică doar sa nu piardă voturi.
Nu au niciun fel de viziune.
Sistemul de selecție a talentelor este inexistent. Mijloacele de învățământ inexistente.
Manualele de inceput de secol 21. Motivația intrinsecă pt învățare este nulă.
Dar toți vor rezultate la teste internaționale.
Nu Estonia! Am crea să știm din Germania, Franța, Anglia.
Domnule ministru, poate ar fi bine să luați legătura cu omologul dumneavoastră din Estonia și să vedeți cum de au reușit dânșii să mențină matematica în curriculum-ul național! Elevii învață greu matematica și dacă o păstrezi în curriculum, dar dacă o scoți din planurile cadru (așa cum se pare că v-ați propus dumneavoastră), atunci nu o vor ști deloc!
Totuși, de ce nu dați organizarea din Burkina Faso?