Directoarea Violeta Estrella Bontilă, mesaj pentru ministrul Daniel David: Ne așteptam la respect, dar suntem certați cu toții, așa cum făcea un diriginte din anii ‘80 care s-a supărat pe întreaga clasă din cauza câtorva elevi indisciplinați. Directorii sunt ocupați cu ore, nu cu managementul

1.630 de vizualizări
Violeta Estrella Bontilă / Foto: captură TVR Timișoara – Facebook
Violeta Estrella Bontilă, directoarea Colegiului Național „Constantin Diaconovici Loga” din Timișoara, transmite pe pagina de socializare că „ne așteptam la reformă și am primit austeritate”. Referitor la ministrul Daniel David, aceasta a afirmat că „ne așteptam la respect, dar suntem certați cu toții, așa cum făcea un diriginte din anii ‘80 care s-a supărat pe întreaga clasă din cauza câtorva elevi indisciplinați.”

„După ce a implementat măsurile de austeritate cu directorii, care n-au avut o clipă de răgaz sau de concediu legal, i-a mai încălțat și cu obligația de predare mărită la cel puțin 10 ore (jumătate de normă)- management sau predare?”, mai scrie directoarea.

Violeta Estrella Bontilă a vorbit și despre imposibilitatea angajării pe funcția de îngrijitori:

„Iar ordonanța trenuleț nu ne lasă să angajăm personal vital în școli (îngrijitori de curățenie) decât pe posturi unice, de parcă o școală cu aproape 1000 de elevi și mii de metri pătrați de curățat ar putea fi igienizată corespunzător cu 1-2 femei de serviciu…”

Redăm textul integral al directoarei Violeta Estrella Bontilă:

De ce nu ne place Ministrul Daniel David?

Nu l-am cunoscut personal, deci opinia mea este formată din ceea ce am simțit pe pielea mea de când ocupă portofoliul de ministru (și pe primul și pe al doilea), din ceea ce am citit în presă, din podcasturile și interviurile la care a participat.

Și nu (ne) place!

– Ne așteptam la consultări reale, dar am avut parte de mascarade la care nici nu a participat (planurile cadru),

– Ne așteptam la reformă și am primit austeritate, nediscriminatoriu,

– Ne așteptam la respect, dar suntem certați cu toții, așa cum făcea un diriginte din anii ‘80 care s-a supărat pe întreaga clasă din cauza câtorva elevi indisciplinați,

– După ce a implementat măsurile de austeritate cu directorii, care n-au avut o clipă de răgaz sau de concediu legal, i-a mai încălțat și cu obligația de predare mărită la cel puțin 10 ore (jumătate de normă)- management sau predare?

– Nu cunoaște preuniversitarul, nici nu cred că are consilieri din preuniversitar care să îl cunoască ei înșiși și să mai aibă și „curajul” de a-l consilia obiectiv.

Multe așteptări am avut…acum avem multe temeri!

Iar ordonanța trenuleț nu ne lasă să angajăm personal vital în școli (îngrijitori de curățenie) decât pe posturi unice, de parcă o școală cu aproape 1000 de elevi și mii de metri pătrați de curățat ar putea fi igienizată corespunzător cu 1-2 femei de serviciu…

Mă tem că va avea idei ca elevii olimpici (fără burse) să-și ia un part-time job la curățenie. Hop, stați, nu putem nici așa, ca nu-s posturi unice. Păi na, poate mai primim noi profesorii și ore de curățenie, că de restul ne ocupăm….

Pe scurt:

*Reforma lui David: profesorii certați la grămadă, directorii blocați la catedră — management…nu prea, dispreț maxim.

*În nicio țară civilizată directorii nu-s forțați să predea minimum jumătate de normă. La noi, da. Plus profesori puși la colț. Asta e ‘reforma’.

*Ministrul ne promite salvarea, dar ne tratează ca pe o clasă indisciplinată: profesorii certați, directorii ocupați cu ore, nu cu managementul.

Poate personal mi-ar plăcea de domnul Profesor David, dar profesional….

https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=1853596951910728&id=100017813223707&mibextid=wwXIfr&rdid=gcg6sa4gNphZeBaG#

Amintim că directorii și inspectorii școlari trebuie să predea minimum 10 ore pe săptămână și nu mai au dreptul la plata cu ora, în anul școlar 2025-2026, potrivit legii 141/2025, legea Bolojan asumată de guvern.

Directorii din școli și licee și inspectorii școlari generali/generali adjuncți: 

  • pot fi degrevați cu până la 50% din norma de predare, învățare și evaluare,
  • nu pot desfășura activități didactice de predare remunerate prin plata cu ora sau cumul,
  • prin excepție, pot face activități în regim de plata cu ora, în unități de învățământ preuniversitar din zone izolate, cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, potrivit legii Bolojan.

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că actualul model, în care directorii sunt și cadre didactice, trebuie analizat. „Poate vom dori să gândim un model mai managerial. Trebuie să vedem dacă degrevările actuale le permit să funcționeze eficient”, a explicat Daniel David, într-un interviu la  Antena 3, pe 26 august.

Alianța Colegiilor Centenare (ACC) a criticat dur măsurile introduse prin Legea 141/2025, pe care le consideră „un atac la statutul cadrului didactic” și „o compromitere pe termen lung a calității în educație”. De exemplu, obligațiile impuse directorilor de școli de a preda 10-14 ore/săptămână creează ambiguități și inechități, potrivit unui punct de vedere transmis redacției.

  • Ministrul Daniel David a anunțat că va organiza, începând de săptămâna aceasta, consultări în marile orașe, centre regionale, cu directori și inspectori școlari, pentru a decide modelul spre care va merge sistemul: „Sunt 2,3 modele. Le discutăm pe acestea două-trei și să vedem ce propuneri aveți și ce implementăm în țară, atât la nivel de inspectorate, și o să am întâlniri pe acest spectru, cât și cu directorii, fiindcă, în același timp, tot în această toamnă trebuie să pregătim metodologia pentru concursul la nivel de directori, pe care va trebui să îl lansăm tot în prima jumătate a anului viitor.”
Ce s-a schimbat din septembrie 2025

Pe 1 septembrie, Guvernul a publicat în Monitorul Oficial normele metodologice care stabilesc degrevarea de normă didactică și de predare pentru personalul cu funcții de conducere, îndrumare și control în învățământul preuniversitar. Ele intră în vigoare odată cu începutul anului școlar 2025-2026.

Aceste norme, corelate cu Legea 141/2025, prevăd că:

  • Directorii de școală, grădiniță și liceu vor avea o normă fixă de 10 ore de predare/săptămână.
  • Directorii adjuncți vor avea 12 ore/săptămână.
  • Inspectorii școlari vor preda 10 ore/săptămână.
  • Consilierii de la CJRAE vor avea 16 ore/săptămână.

Prin urmare, directorii și inspectorii nu vor mai putea cumula plata cu ora, fiind obligați să predea exact numărul de ore stabilit de lege, cu excepția cazurilor aprobate de inspectoratele școlare (ex. școli izolate).

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Principalele prevederi din Legea 141/2025, care afectează Educația: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă
Citește și:
Directorul Viforel Dorobanțu: Dacă se mai așteaptă cineva din inspectorat sau minister ca vreun director să-și facă numărul de asistențe la ore, atunci are, din punctul meu de vedere, o imaginație bogată. Îmi asum că nu o să le fac, pentru că n-am cum
Ministrul Daniel David a anunțat consultări cu directorii și inspectorii școlari, privind reorganizarea inspectoratelor și concursurile pentru directori: Din toamna lui 2026, vom avea o altă paradigmă
Aproape trei sferturi din directorii de școli și două treimi din inspectorii școlari au avut ore la plata cu ora în anul școlar 2024-2025, arată datele Ministerului Educației / De la 1 septembrie, nu mai au voie să ia PCO decât în cazurile aprobate de ISJ
OFICIAL Directorii de școli, grădinițe și liceu vor avea normă didactică de predare 10 ore pe săptămână în anul 2025-2026, dacă îndeplinesc anumite condiții
Ministrul Daniel David, după ce a aplicat măsurile contabile în educație fără niciun studiu sau analiză de impact ori de eficiență: Trebuie să vedem dacă degrevările actuale îi permit unui director de școală să funcționeze eficient sau nu
Alianța Colegiilor Centenare, despre noile norme: Ce este de fapt directorul? Jumătate de profesor voluntar sau jumătate de director? / Măsurile din legea 141 sunt un atac la rolul profesorului în școală și în societate
ULTIMĂ ORĂ Directorii de școli, grădiniță și liceu vor avea normă didactică de predare 10 ore pe săptămână dacă îndeplinesc anumite condiții / Crește norma de predare a directorilor la 14 ore, dacă sunt mai puține formațiuni de studiu – proiect de metodologie


5 comments
  1. Asta numai pe la televiziuni se plimbă, în loc să își facă treaba cum trebuie la școală, ca director sau are promis un loc călduț în politică? Voi cereți respect când voi nu acordați respect? Cu ce mâna dai cu aia primești!!! Voi habar nu aveți să îi respectați pe copii și pe părinții lor. În capetele voastre alea seci, copii sunt tâmpiți, nebuni, suferă de CES. Voi îi respectați pe aceștia este doar atunci când aveți un scop bine definit, adică meditații sau cadouri consistente din partea lor, altfel sunt proști, tâmpiți, cretini și idioți. Numai meritați nici cea mai mică formă de respect.

  2. Doamna profesoara,diriginții cearta și acum in sec.XXI ,elevii și pe părinții lor .Priviti in jur și analizați ce se întâmplă în școli ,cum se comporta profesorii și fiți obiectivă.

    1. Mulți din părinții de-acum ne-au fost elevi.

      Concluzia mea după un număr suficient de mare de ani este că cei deștepți ori au făcut copii prin alte țări sau deloc, iar cei care nu erau prea deștepți încă nu s-au oprit din făcut copii.

  3. așa faceți și voi cu toată lumea, cu absolut toată lumea!
    pe orice nou venit în sistem îl prigoniți și îl hăituiți pt a va satisface voi propriile caractere meschine și frustrări penibile!
    nu v-ar fi rușine?!?!
    v-a citit cineva prea bine și v-a pus la colț și de-aia nu mai puteți de ciudă, că v-a demascat limitele și nimicnicia morală și profesională
    vai de mama noastră și de soarta copiilor care au ajuns pe mâna voastră

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Educației și Cercetării: Institutul de Științe ale Educației are o funcție cheie, trebuie să ne asigure că vom putea face politici în educație bazate pe dovezi, nu pe păreri adesea puțin informate

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David a spus joi seară, 14 martie, la prezentarea raportului săptămânal că reînființarea Institutului de Științe ale Educației (IȘE) va avea ca funcție principală „să ne…
Vezi articolul