Engleză online cu preșcolari? Yes, please! Rutinele online din timpul cursurilor pentru copii de 3-5 ani

2.225 de vizualizări
Foto: British Council
Mutarea cursurilor British Council de limba engleză online din cauza pandemiei de COVID 19 ne-a pus în postura de a ne întreba dacă acest mediu este cel mai potrivit pentru copii cu vârste între 3 și 5 ani. Cursurile noastre pentru această grupă de vârstă se bazează pe joc, interacțiune și descoperire. Putem replica această experiență online?

De la început, profesorii noștri au decis că nu, experiența online nu va fi identică și nici nu va înlocui cursurile de la sediile noastre, deoarece

  • Limbajul non-verbal limitat face ca interacțiunea online cu copii mici să fie mai dificilă, pentru că nu le vezi decât fața, uneori cu dificultate din cauza conexiunii, iar ei nu-ți văd tot corpul când te miști. Dacă este vreo problemă, chiar dacă reușești să-ți dai seama care este acesta și ce o cauzează, este foarte puțin probabil să le poți fi de ajutor de la depărtare.
  • Elementele de lecție care încurajează autonomia și responsabilitatea copiilor nu-și au locul în mod firesc online. Dacă la clasă copiii sunt responsabili pentru păstrarea spațiului de lucru ordonat și curat (de exemplu, strângând jucăriile sau ridicând resturile de hârtie căzute pe jos după activitatea de lucru manual și punându-le în coșul cu hârtie reciclabilă), nu e tocmai firesc să le cerem să facă la fel acasă.
  • Nici activitățile de artă și lucru manual nu-și au locul firesc într-o lecție virtuală. În clasă ne asigurăm că cei mici au materialele de care au nevoie, le aratăm un model și pașii prin care să-l realizeze. Nu știm cu siguranță că toți copiii au acces la celeași resurse, și nici nu putem supraveghea realizarea activității.
  • Din cauza vârstei, mulți nu pot folosi tehnologia independent, sau chiar dacă știu cum să pornească tableta, nu pot identifica și rezolva problemele de conexiune inerente mediului online.
  • Interactivitatea între copii este mai greu de replicat online, iar opțiunea de breakout rooms nu este tocmai potrivită pentru copii mici.

Ținând cont de toate acestea, merită să facem cursuri online cu preșcolari? Cu siguranță, da!

Andreea Iorga / Foto: British Council

Este o perioadă dificilă pentru toată lumea, dar păstrarea rutinelor zilnice este un mod de a face față, și în plus, chiar dacă experiența de învățare nu este identică, este o experiență de învățare, o modalitate de a vedea alți copii într-o perioadă când contactul social e redus, și aduce varietate în rutina lor zilnică. Noi credem că învățarea nu se face doar în sala de curs, și ce mod este mai bun de a le arăta copiilor că pot învăța oriunde decât a face cursuri chiar din camera lor?

Odată ce a fost decis că putem învăța online și la această vârstă, ne-am uitat și la cum și cu ce. Deoarece nu putem fi lângă copii pentru a-i ajuta, am recurs la părinți pentru aceasta, nu doar pentru a-i încuraja pe copii, ci și pentru a-i ajuta cu aspectele tehnice. Aceste lecții au fost identificate de la început ca fiind sesiuni părinți și copii, tocmai pentru clarifica necesitatea ca părinții să fie disponibili să-și ajute copii când aceștia au nevoie.

Oportunitatea de a implica părinții este un mare plus, pentru că le dă acestora ocazia să vadă cum lucrăm și să înțeleagă mai bine metoda noastră, ceea ce îi ajută să exerseze limba engleză, dacă doresc, și în afara lecțiilor cu profesorii noștri. În plus, au feedback direct și pot vedea cum răspunde copilul și cum progresează. Mai mult, prin platforma educațională Edmodo părinții primesc idei de activități și resurse pe care le pot folosi acasă cu cei mici, așa că lecțiile virtuale cu implicarea părinților sunt doar o extensie firească a ideilor de studiu individual. Este adevărat că un părinte ocupat trebuie să-și rupă din timp pentru a fi alături de copil și la lecțiile de engleză, dar este bine știut că pe termen lung implicarea părinților duce la rezultate școlare mai bune.

În ceea ce privește structura lecției, am hotărât să adaptăm rutina de la clasă la mediul online, astfel încât să fie cât mai similară cu cea de la clasă, acceptând de le început că anumite activități nu vor fi incluse sau vor fi incluse sub o altă formă.

Lecțiile la sediile noastre se desfășoară după o rutină clară. După activitățile de joc și explorare care îi introduc în tema zilei, copiii strâng resursele și fac cercul de bun venit, activități de mișcare și puțină recapitulare. Apoi descoperă tema zilei, urmăresc clipul de 4-5 minute avându-i ca protagoniști pe Timmy și prietenii lui, eroii cursului pe care British Council l-a creat în parteneriat cu Aardman, auzind astfel limbajul în context, urmând ca mai apoi să exerseze limbajul în diverse jocuri și activități de mișcare și de artă și lucru manual, care-i ajută să se dezvolte nu doar din punct de vedere lingvistic, ci și emoțional și social, al motricității și al creativității.

Online, am păstrat rutinele din cercul de bun venit, și am introdus Arată și spune (Show and tell) ca parte constantă a rutinei de început de lecție, pentru a le da posibilitatea copiilor să-și arate unul altuia ce au lucrat acasă sau altceva care-i interesează (o jucărie, un desen), de a simți că sunt parte dintr-o comunitate și de a se simți un mediu prietenos și sigur. Am păstrat activitățile de mișcare, atât de importante pentru copii, iar jocurile cu flashcards le-am adaptat pentru mediul online. Am continuat cu același program de curs, și ne-am bucurat să vedem că și online copiii îl îndrăgesc pe Timmy și se bucură să-l întâlnească și să descopere prin ce aventuri mai trece cu pretenii lui.  Deoarece am scurtat puțin durata lecțiilor, am eliminat partea de lucru manual din lecție, dar am introdus-o ca sarcină de lucru pentru acasă, profesorul demonstrând-o la sfârșitul lecției, iar copiii făcând-o acasă sub supravegherea părinților.

Care a fost rezultatul? Copiilor le-au lipsit cursurile și s-au bucurat să se revadă cu colegii și profesorii, chiar și online. În ciuda problemelor tehnice și a fluctuațiilor de internet, a comunicării care poate părea puțin mai impersonală și limbajului non-verbal mai redus, majoritatea copiilor participă cu plăcere la cursuri. Majoritatea copiilor s-au adaptat foarte bine la mediul online și s-au obișnuit rapid cu învățarea în acest nou mediu. Unii copii s-au obișnuit imediat cu platforma și au început să exploreze și alte funcții ale acesteia. Unii copii se simt mai confortabil acasă și au devenit mai dezinhibați și mai comunicativi.

Cât despre noi, profesorii? Noi ne-am bucurat să ne avem copiii alături din nou, am învățat că ne putem adapta oricăror provocări și ne putem dezvolta propriile moduri de a face față sitațiilor dificile, și că simțim aceeași satisfacție și online.

În articolul următor vom împărtăși sugestii practice pentru lecții online cu preșcolari de la profesorii noștri, cărora vreau să le mulțumesc și pentru ideile contribuite la acest articol.

Autor: Andreea Iorga – Senior Teacher Early Years & Primary în cadrul British Council
  • Această analiză face parte dintr-o serie realizată de experții educaționali ai British Council, prin care aceștia își deschid propria experiență de învățare digitală către întreaga comunitate de profesori, părinți și elevi din România.

British Council este organizaţia internaţională a Marii Britanii pentru relaţii culturale şi educaţionale. De peste 80 de ani, oferă oamenilor de pretutindeni o deschidere către creativitatea şi realizările britanice şi stabileşte relaţii durabile prin activitatea sa în domeniul educației, al limbii engleze și al artei.

De la predarea inovativă a limbii engleze pentru a modela noi generații și a susține valori umane universale, la programe care susțin formarea profesorilor în toate mediile, încrederea în puterea educației de a ne conecta și a crea oportunități și înțelegere sunt la baza activității British Council în lume și în România, iar acum sunt mai importante ca niciodată. 

În această perioadă, rețeaua globală British Council a convenit asupra unui obiectiv major: facilitarea accesului la diverse materiale și resurse culturale și educaționale, atât în sprijinul celor care doresc să învețe limba engleză și să acceseze noi oportunități, cât și al profesorilor și specialiștilor din sectorul educațional.

Citește și:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Vineri, ultima zi de școală pentru elevii și profesorii din județele Ilfov și Suceava / De luni, între 6-10 februarie, este vacanța mobilă, decisă de inspectorate

Inspectoratul școlar județean (ISJ) Ilfov și Inspectoratul școlar județean (ISJ) Suceava au fost singurele din țară care au decis că vacanța mobilă să fie între 6-10 februarie. Alte 10 județe…
Vezi articolul

BREAKING Subiectele și baremele de la Titularizare 2023 pentru educatorii și puericultorii din grădinițe și creșe, publicate de Ministerul Educației. Candidații au avut de scris un eseu de maximum 2 pagini în care să prezinte importanța funcțiilor educației. La subiectul I a picat basmul cult

Subiectele și baremele de la Titularizare 2023 pentru educatorii și puericultorii din grădinițe și creșe au fost publicate de Ministerul Educației la ora 15:00. Proba scrisă a concursului național a…
Vezi articolul

Afacerea grădiniței mutate de Primăria Sector 4 la marginea orașului: Sume uriașe plătite pe chirie, amenajare și avizul ISU pentru doar șase luni de funcționare, părinții reclamă că o mașină de pompieri nu poate ajunge la imobil

Mutarea timp de șase luni de către Primăria Sector 4 a Grădiniţei „Înşir-te mărgărite” într-un ansamblu rezidenţial de la marginea Bucureștiului ridică noi semne de întrebare. Informațiile publice arată că…
Vezi articolul