Tema pentru acasă se stabileşte diferențiat, în funcție de nivelul de pregătire al elevilor, după cum se arată în scrisoarea metodică a Inspectoratului Școlar Județean Buzău pentru învățători. La clasele I-IV, timpul alocat rezolvării temelor pentru acasă va fi de maximum o oră. În scrisoarea metodică este citat ordinul nr. 5893/2016 privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar.
La începutul lunii iunie, Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că profesorii care dau prea multe teme „merită” să fie atenționați. Acesta a vorbit și despre sancțiuni: „aici, sancțiunile sunt cele administrative, pe care le poate lua consiliul de administrație pentru diverse alte abateri. Este, efectiv, o abatere, ca orice altă abatere de la regulamentul școlii”.
Iată ce prevede ordinul nr. 5893/2016 privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar:
Prin temele pentru acasă se urmăreşte „obținerea unor performanțe imediate în învățare, obținerea unor efecte pe termen lung în învățare, obținerea unor efecte în planul dezvoltării personale a elevilor şi consolidarea relației familie-şcoală”.
Tema pentru acasă se stabileşte diferențiat, în funcție de nivelul de pregătire al elevilor. Astfel, acestea pot fi: teme obligatorii pentru toți elevii (nivel mediu de dificultate), tema suplimentară, individuală şi diferențiată, fără caracter permanent (activități de recuperare/dezvoltare), tema în scopul realizării unor lucrări ample, de sinteză.
La clasa pregătitoare nu se vor da teme pentru acasă.
Timpul alocat rezolvării temelor pentru acasă va fi de maximum o oră.
De regulă, în perioada vacanțelor şcolare, nu se vor da teme pentru acasă.
Temele pentru acasă trebuie evaluate frontal, prin discutarea în clasă, a părților la care elevul a întâmpinat dificultăți sau printr-o testare.
Notarea temelor pentru acasă nu este obligatorie.
Documentul Inspectoratului Școlar Județean Buzău poate fi consultat mai jos:
Despre temele pentru acasă
În luna aprilie, Daniel David, Ministrul Educației și Cercetării, a declarat, la prezentarea raportului săptămânal, referitor la temele elevilor, ca dirigintele să aibă grijă de coordonarea între profesori, „pentru a nu încărca, într-adevăr, mai mult decât este cazul copiii”. Acesta a afirmat că „temele n-ar trebui la nivelul învățământului primar să depășească o oră pe zi, 2 ore la gimnaziu și la învățământul liceal.”
în luna martie, Ministrul Educației și Cercetării le-a transmis părinților îngrijorați că elevii primesc prea multe teme „să sesizeze dirigintele, directorul școlii”. Dacă nu primesc răspuns, să se îndrepte spre inspectorat și abia apoi la minister, a spus acesta.
Adriana Iancu, profesoară de Limba română și directoare a Școlii Gimnaziale nr. 206 din București, a declarat, pentru Prima TV, că „temele nu trebuie privite numai din perspectiva aceasta a formării, a învățării imediate”. Aceasta este de părere că temele sunt „un exercițiu, în primul rând, pentru gestionarea timpului, pentru gestionarea atenției”.
Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București, a spus, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că elevii trebuie să vină să spună profesorului dacă a înțeles sau nu a înțeles ceva din temă sau din lecția predată. Dacă lucrurile sunt în neregulă, abia atunci să solicite ajutorul unui alt profesor, consideră Dana Bobocea.
Un studiu experimental condus de cercetătorul Dacian Dolean, care a explorat impactul temelor asupra elevilor de clasa a III-a, la Română și la Matematică, a întors „efecte uriașe la dezvoltarea cunoștințelor (2.58), dar și la rotunjirea numerelor naturale (0.71) și la aflarea termenului necunoscut (0.20)”, în condițiile în care „efectele medii ale programelor de intervenție educațională sunt în general pe la 0.1 dintr-o abatere standard”, a explicat acesta pentru Edupedu.ro.
Cercetătorul a declarat, într-un interviu acordat Edupedu.ro, că a derulat cercetarea pornind „de la premisa că la clasa a III-a timpul de rezolvare a temei pentru acasă nu ar trebui să depășească 40 de minute”. O altă specificitate a acestui experiment a fost implicarea părinților elevilor, care au fost sprijiniți cu ghiduri create special pentru ei să își ajute copiii cu efectuarea temelor pentru acasă.
În februarie 2023, Oana Moraru, educatoare, expert educațional și director de școală privată, a explicat de ce părinții trebuie să îi ajute pe copii la teme, în special în primele clase: “Recomand părinților, cel puțin la clasele I și a II-a, să-și dedice cât mai mult timp temelor copiilor și să se oprească din a formula în jurul lor expresii de genul: hai mai repede, să le terminăm ca să te joci, hai mai repede, hai să nu le mai lăsăm pe ultima sută de metri, să scăpăm de ele”. “Felul în care privim noi învățarea se duce în sistemul copilului ca un virus”, a spus Oana Moraru în podcastul Cu capul în Nori.
„Tema nu trebuie să fie o pedeapsă sau o armă. Tema trebuie să fie efectiv o posibilitate ca el (elevul – n.red) să-și consolideze acasă, să-și însușească foarte bine ceea ce a învățat la școală, să-și întipărească lucrurile acelea în minte, atât”, a precizat Florentin Gheorghe, profesor de Limba română, la Radio România Actualități.
Foto: Petro | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
1 comment
Voi încurajați analfabetismul! Cum o oră?
Copilul acela trebuie să învețe literele, să citească, să socotească, să scrie corect și frumos.
Unii cred că totul este posibil într-o oră pe zi. Muncă suplimentară nu fac „nu a cerut Doamna”. Majoritatea fac ce le cere Doamna și atât.
Lăsați prostiile!!!
Copilul până în clasa a V ar trebui să aibă citite cel puțin 10 000 de pagini.
Unii atât înțeleg!
Vremurile ușoare nasc oameni slabi!