Logica și psihologia trebuie să fie studiate în liceu, spune, cu argumente, inteligența artificială / IA poate găsi motive și pentru renunțarea la cele două materii, dar insistă pe păstrarea lor pentru abilitățile critice și de comunicare și “înțelegerea mai profundă a comportamentului uman”

2.034 de vizualizări
Foto: © Serhii Radachynskyi | Dreamstime.com
Ideea ca psihologia și logica să nu mai fie predate în liceu este una greșită, în opinia inteligenței artificiale. Aceasta e convinsă de necesitatea păstrării celor două materii, în așa măsură încât, chiar și atunci când, la cerere, găsește argumente pentru eliminarea completă sau parțială a acestor discipline, platforma IA ChatGPT insistă că ar fi mai bine, totuși, ca acestea să fie studiate în continuare, ca materii de sine stătătoare, după cum reiese dintr-un dialog cu reporterul Edupedu.ro.
  • „Discuția” cu ChatGPT a avut loc în contextul în care profesorul de științe cognitive aplicate Mircea Miclea (Universitatea Babeș-Bolyai) atrage atenția, separat, pentru Edupedu.ro: „elevii trebuie să învețe cum funcționează mintea umană și să învețe să gândească critic, dacă vor să nu fie o anexă simplă la instrumentele de inteligență artificială”Citește integral punctul său de vedere

ChatGPT, platformă IA bazată pe dialog, își construiește răspunsurile pe volume enorme de informații și baze de date. În aceste condiții, am dorit să vedem ce poate spune un astfel de sistem despre posibilitatea ca Logica și Psihologia să nu mai fie predate la liceu, așa cum reiese dintr-un proiect de modificare a planurilor cadru de liceu, consultat de Edupedu.ro

Am interogat platforma dacă fiecare dintre cele două materii este importantă și necesară ca materie în învățământul secundar superior, care ar fi argumentele posibile pentru eliminarea lor, precum și dacă Logica ar putea fi predată nu ca materie de sine stătătoare, ci, prin diverse elemente ale sale, în cadrul altor materii precum matematica, etica, filosofia sau gândirea critică (discipline care ar urma să fie incluse în planurile cadru de liceu, potrivit proiectului consultat.

Așa cum au fost formulate întrebările, ChatGPT aduce argumente atât pentru păstrarea, cât și pentru eliminarea celor două materii. Pe de altă parte, însă, programul insistă că cea mai bună opțiune este păstrarea acestor materii – punct de vedere menținut și în cazul întrebării cu privire la înlocuirea Logicii cu elemente studiate în cadrul altor materii.

  • Despre Psihologie, programul IA spune că aceasta trebuie studiată în liceu pentru că ajută la “dezvoltarea unei înțelegeri mai profunde a comportamentului uman”, la “îmbunătățirea abilităților de comunicare” și a “abilităților critice și analitice”, având aplicabilitate în diverse domenii, de la management și marketing la educație.
  • Despre Logică spune că este importantă pentru că “ajută indivizii să evalueze argumente, să evite greșelile logice și să comunice mai eficient”, iar “gândirea logică este esențială în viața de zi cu zi, de la luarea deciziilor la rezolvarea problemelor”.

Întrebat ce argumente găsește pentru eliminarea acestor materii, ChatGPT apreciază că astfel de argumente există, dar sunt “mai slabe” decât cele în favoarea predării lor. 

  • în cazul Logicii: lipsa de “importanță practică” invocată de unii, dificultatea materiei și “reducerea costurilor pentru școli”
  • În cazul Psihologiei: “lipsa de relevanță” pentru viața de zi cu zi, unii invocând că alte materii pot avea utilitate mai mare; conflictul cu valorile personale sau religioase ale unora dintre elevi sau părinți; dificultatea subiectului

În cazul ambelor întrebări cu privire la avantajele eliminării, ChatGPT include argumente în favoarea menținerii acestor materii.

Despre studierea unor elemente de Logică în cadrul altor materii, platforma IA spune că “există beneficii distincte” pentru studierea separată a acesteia: “poate oferi elevilor o bază solidă în ceea ce privește raționamentul și argumentarea”, “poate ajuta la dezvoltarea unei perspective critice asupra gândirii și argumentării, care poate fi aplicată în mod eficient în viața de zi cu zi”. 

Foto: © Serhii Radachynskyi | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
SURSE Logica și psihologia nu ar mai fi studiate la profilurile uman și real, potrivit noilor planuri-cadru de liceu – proiect
Mircea Miclea, despre posibila eliminare a Psihologiei și Logicii de la liceu: Este o proiecție a minții celor care au decis planurile cadru – ilogică și lipsită de empatie, de sensibilitate pentru ceea ce este necesar pentru elevi
Daniel David, despre schimbările propuse în planurile-cadru pentru liceu: A elimina aspectele fundamentale de fizică și chimie de la real e ca și când am vorbi despre cerc pătrat. Zona umană elimină cele două materii care contribuie la definirea ta ca om

3 comments
  1. Zic să ne lipsim de experți și să-l întrebăm pe ChatGPT. Nu poate face erori mai mari decât ei. E și mai ieftin. Știm și cu cine să ne certăm în cazul în care nu ne convine. Că ChatGPT sigur își asumă răspunderea, nu ca ministerul nostru, care zice că nu știe nimic despre ce a publicat Edupedu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Cheltuielile unei familii cu Educația: comparația cu ceilalți ani

Competențele financiare: diferențe majore între elevii în vârstă de 15 ani din medii avantajate și cei dezavantajați, la nivel OCDE și mai ales în Europa Centrală și de Est – cele mai noi date PISA 2022 / Aproape o cincime dintre elevii din țările participante nu au competențe de bază

Unul din zece elevi în vârstă de 15 ani care au participat la evaluarea competențelor financiare în cadrul testării internaționale PISA 2022 a obținut punctaje maxime – Nivel 5, în…
Vezi articolul

Profesorul Radu Gologan: Profesorii au ajuns birocrați. Într-un an de zile s-a ajuns la niște chestii îngrozitoare – nici nu vă închipuiți câtă birocrație e în sistemul de învățământ și nimeni nu vrea să o dea afară. De ce? Pentru că e un aparat imens în sistem care stă bine-mersi acolo

Profesorul Radu Gologan trage un semnal de alarmă: birocrația sufocă școala românească. Într-o declarație la Metropola TV. Profesorul Gologan a vorbit despre cum profesorii au fost transformați în birocrați și…
Vezi articolul

Domeniile de studii universitare cu cei mai mulți studenți din România: Afacerile, ingineria, medicina se detașează în fața celorlalte / Dreptul, domeniu pentru care România lipsește din clasamentele internaționale, conduce din punct de vedere al ofertei de studii 

Doar șase domenii de licență, dintr-un total de circa 80 câte există în România, atrag un sfert dintre totalul studenților pe care îi pot primi, în anul I, universitățile din…
Vezi articolul

„România Educată” – șase ani de „reformă la scară largă” datorată Președinției, dar răspunderea pentru succes și efecte trebuie căutată la echipa care o implementează, la „sistem” și în „politica nestatornică”, susțin Ligia Deca și Robert Santa, consilieri în cadrul Administrației Prezidențiale

Proiectul “România educată” este prezentat drept o reformă majoră, de șase ani, promovată de Președinte, dar responsabilii pentru succesul lui trebuie căutați în altă parte, anume la echipa care răspunde…
Vezi articolul

Cine este noul ministru al Educației din Franța. Fosta jucătoare profesionistă de tenis Amélie Oudéa-Castéra, colegă de promoție la facultate cu președintele Macron, preia un mega-portofoliu al Educației, Sportului și Jocurilor Olimpice

Noul ministru al Educației din Franța, după ce fostul deținător al portofoliului, Gabriel Attal, a devenit premierul Republicii, este Amélie Oudéa-Castéra, o fostă jucătoare de tenis care a absolvit Școala…
Vezi articolul

Pregătirea olimpicilor internaționali rămâne subfinanțată, atrag atenția mai mulți profesori. Ministerul Educației acordă câte 100 de lei per participant, din bugetul propriu, pentru taberele celor mai performanți elevi, fără o reglementare exactă pentru aceste fonduri

Finanțarea pentru pregătirea olimpicilor internaționali ai României este făcută de Ministerul Educației la un nivel derizoriu, după cum semnalează mai mulți profesori consultați de Edupedu.ro. Aceștia mai spun că cei…
Vezi articolul