Ministrul Educației a spus că va pune în dezbatere publică forma finală a planurilor cadru săptămâna viitoare, deși anunțase inițial că o va face luni, pe 9 iunie: „Ne-am răzgândit, ca să spun direct, pentru motivul că n-am vrut să interferăm cu examenul de bacalaureat”, a spus Daniel David, joi seara, la raportul săptămânal pe pagina de Facebook a Ministerului.
„Planurile cadru: am fi putut să le dăm drumul în această săptămână, așa cum am anunțat, n-am promis, dar am anunțat, este drept, însă ne-am răzgândit, ca să spun direct, pentru motivul că n-am vrut să interferăm cu examenul de bacalaureat, n-am vrut să avem în spațiul public două tipuri de discuții. Am preferat să ne focalizăm pe bacalaureat”, a spus Daniel David la raportul săptămânal pe pagina de Facebook a Ministerului, joi, 12 iunie.
Este a doua oară când ministrul Daniel David anunță că va pune în dezbatere noile planuri cadru în forma lor finală, după ce pe 2 iunie ministrul anunța că vineri (6 iunie) sau luni (9 iunie) vor fi puse în consultare publică planurile cadru pentru liceu. „Săptămâna viitoare, luni, cel târziu, sper vineri, dar cel târziu luni, voi pune în consultare publică planurile cadru pentru învățământul liceal”, spunea atunci ministrul Educației.
Pe 23 mai spunea că sunt gata și anunțase că în următoarele 2 săptămâni le va pune în dezbatere publică.
Ce sunt planurile-cadru și ce prevăd proiectele din 2025
Proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025 au fost publicate în consultare publică de Ministerul Educației și Cercetării (MEC) vineri seară, 31 ianuarie 2025. Documentul care conține propunerile de număr de ore la fiecare disciplină și specializare de liceu a fost prezentat de Edupedu.ro aici.
Este vorba despre proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025 la filiera teoretică, adică profil real (matematică-informatică și științe ale naturii) și profil uman (filologie și științe sociale), pentru clasele IX, X, XI și XII. Au fost puse de asemenea în consultare publică și planurile-cadru pentru învățământul vocațional (pedagogic, artistic, militar) și pentru învățământul tehnologic și cel profesional.
- În prezent, sunt în vigoare planurile-cadru din 2004 și 2009, în funcție de filieră. Reforma curriculară trebuia să fie făcută încă din 2020 pentru tinerii care între timp au terminat liceul în 2024. Reforma a fost însă oprită succesiv de politicieni, sub diverse pretexte, cel mai recent la finalul anului trecut, cu 4 rânduri de alegeri.
Planurile-cadru din 2025 vor fi aplicate în forma care va rezulta după dezbatere, conform declarațiilor conducerii Ministerului Educației și Cercetării, din anul școlar 2026-2027. Dacă va fi așa, elevii care termină în anul 2025 clasa a VII-a vor fi primii care vor avea orarul făcut pe baza acestor noi planuri-cadru. Aceștia vor fi cei care, atunci când vor ajunge la finalul clasei a XII-a, vor susține primul Bacalaureat modificat pe baza actualei legi a educației.
Pe parcursul consultări publice, care a inclus și dezbateri în marile centre universitare din București, Cluj-Napoca, Iași și Timișoara, au apărut mai multe propuneri de modificare pe care reprezentanții MEC au declarat public că le-a agreat. Includerea lor în proiectele de planuri-cadru din 31 ianuarie 2025 va putea fi însă confirmată doar când MEC publică variantele finale de planuri-cadru, cu care vom reveni.
În perioada consultării, au fost primite diverse propuneri și observații. Dintre acestea:
Elevii au solicitat o reducere a numărului de ore obligatorii și o creștere a ponderii orelor opționale, pentru a personaliza parcursul educațional.
Profesorii Merito au propus reducerea numărului de discipline, integrarea Istoriei comunismului și a Holocaustului ca unități de învățare în disciplina Istorie și modificarea statutului Religiei, propunând ca aceasta să fie o oră la două săptămâni.
Uniunea Internațională de Geografie a cerut menținerea Geografiei ca materie obligatorie în toți cei patru ani de liceu, avertizând asupra riscului de analfabetism spațial în rândul viitoarelor generații.
- Geografia României va fi disciplină separată la liceu, a spus ministrul Daniel David, după întâlniri cu decanii de facultăți, Academia Română și societatea de profil: „Un lucru pe care mi l-am dorit de la început”
- Și „Istoria românilor/ României” va deveni materie obligatorie la liceu, a anunțat în februarie Daniel David, după o întâlnire cu reprezentanții Academiei Române și ai facultăților de istorie: „După păstrarea limbii latine în curriculumul de specialitate, mă bucur să fiu ministrul care poate contribui la readucerea după câteva decenii a «Istoriei românilor și a României» ca disciplină de sine stătătoare la liceu”
Asociația Profesorilor de Limba și Literatura Română „Ioana Em. Petrescu” (ANPRO) a subliniat că reducerea numărului de ore la Limba română contravine eforturilor de combatere a analfabetismului funcțional și a solicitat menținerea a trei ore pe săptămână pentru această disciplină.
Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” a sugerat amânarea aplicării noilor planuri-cadru până în septembrie 2027, pentru a permite formarea adecvată a profesorilor și a minimiza impactul asupra normelor didactice.
Universitățile de profil muzical au exprimat îngrijorări privind reducerea orelor de Educație muzicală și au solicitat menținerea acesteia în trunchiul comun, subliniind importanța formării culturale a elevilor.
Facultatea de Litere a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a propus menținerea a trei ore pe săptămână pentru Limba și literatura română în trunchiul comun, indiferent de profilul liceului, și alocarea a două ore pentru Limba modernă 2, subliniind importanța acestor discipline în formarea competențelor lingvistice ale elevilor.
Asociația Profesorilor de Limba Germană din România (APLGR) a avertizat că introducerea a prea multe discipline cu o oră pe săptămână poate avea efecte negative asupra învățării limbilor străine, reducând șansele elevilor de a dobândi competențe solide în aceste limbi.
Peste 200 de profesori au semnat o scrisoare adresată Ministerului Educației, solicitând menținerea disciplinei „Educație antreprenorială” în trunchiul comun la liceu, argumentând că eliminarea acesteia ar putea duce la reducerea normei didactice pentru profesorii titulari și la inechități sociale.
- Ministrul Daniel David a anunțat că educația antreprenorială nu va fi disciplină separată la liceu, dar va fi inclusă ca unități de învățare în trunchiul comun prin științele economice.
Profesorii de biologie din județul Sibiu au propus includerea disciplinei Biologie în trunchiul comun la filiera teoretică, profil real, și introducerea unor discipline opționale pentru aprofundarea cunoștințelor elevilor.
Informații de context
Potrivit estimărilor ministerului, prima promoție cu clasa a IX-a pe noile planuri-cadru va intra în anul școlar 2026-2027, dacă aceste lucruri merg conform planificării. Asta ar însemna că prima generație ar da noul BAC în anul școlar 2029-2030.
Amintim că elevii care au început clasa a VIII-a pe 9 septembrie 2024 ar fi trebuit să învețe la liceu după programe școlare noi și să dea un Bacalaureat cu cel puțin 5 examene scrise și 4 de competențe, potrivit Legii Deca-Iohannis.
Or, la nivel de liceu, lansarea noilor planuri-cadru a fost amânată în mod repetat pe parcursul ultimului an, sub diverse pretexte, în condițiile valului de alegeri programate în 2024 – locale, europarlamentare, parlamentare și prezidențiale, o ultimă țintă propusă pentru punerea lor în consultare fiind ianuarie 2025.
7 comments
Tehnică securistă de manipulare: lansăm planurile exact înainte de vacanță! PSDNL nu se dezminte, e vajnic urmaș al PCR!
Oare domnului ministru i-a fost teama de reactia profesorilor in ceea ce priveste planurile cadru din moment ce tot amana publicarea lor pentru dupa bacalaureat ???? S-a temut ca nu cumva sa fie nevoit dumnealui si ministeriabilii sa corecteze tezele copiilor daca profesorii vor fi nemultumiti ?????
aveti grija cu AI ul , produce someri
Perspectiva din partea unui antreprenor, am scazut foarte mult angajarile din cauza AI-ului. O sa-mi sara toti programatorii de aici in cap, dar avem la nivelul senior o crestere uriasa a productivitatii, am crescut salariile la seniori cat sa nu ii ia vreo corporatie, dar ce-i drept juniori nu am mai angajat. Nu ca nu am fi vrut, dar am avut experiente neplacute cu generatia celor care au terminat in pandemie care si-au facut studiile cu AI si nu au invatat nimic. Pe de alta parte lucrurile pe care le faceau juniorii in trecut (feature-uri mici sau teste) sunt facute acum de Claude Code. Toate astea au dus cel putin la nivelul firmei mele sa nu mai angajam juniori deloc, sunt sigur ca la corporatii este alta poveste dar in echipa noastra (50 oameni) nu a mai fost nevoie.
Daca desfiintezi Geografia de la 11 si 12, vomi fi votant AUR! !!
Mimează doar democratia. Nu l crede. nimeni.
Astea sunt planurile cadru unde se elimina se elimină știința științelor fizica din trunchiul comun????băi David ești prost????
Fizica rămâne în curriculumul de specialitate. Nu poate fi în trunchiul comun pentru că elevii de la filologie nu o mai fac începând cu clasa a 11-a. Dar la real fizica rămâne obligatorie. Nu s-a schimbat nimic, doar a apărut noțiunea de curriculum de specialitate.