Uniunea Geografică Internațională (IGU) solicită Ministerului Educației din România să mențină Geografia ca materie obligatorie în toți cei patru ani de liceu, avertizând că eliminarea acesteia din curriculumul obligatoriu va avea efecte negative majore asupra societății și mediului. Într-o scrisoare obținută de Edupedu.ro, organizația atrage atenția că tinerii români riscă să piardă o componentă esențială a educației, ceea ce le-ar limita înțelegerea lumii și capacitatea de a răspunde provocărilor contemporane.
„Geografia este una dintre cele mai vechi ramuri ale cunoașterii din lume, dezvoltarea sa începând în Grecia antică și evoluând într-o știință modernă extrem de dinamică. Nu putem înțelege lumea modernă fără geografie, iar în absența acesteia, viitoarele generații vor deveni analfabete spațial, cu costuri enorme atât pentru societate, cât și pentru mediu”, a declarat președinta IGU, profesoara Nathalie Lemarchand din Franța.
Organizația subliniază că România are una dintre cele mai performante echipe la Olimpiada Internațională de Geografie, fiind recunoscută la nivel global pentru excelența în acest domeniu, iar eliminarea materiei din trunchiul comun ar reprezenta un regres semnificativ pentru educație.
Iată scrisoarea de la Uniunea Geografică Internațională:
„Paris, 19 februarie 2025
Uniunea Geografică Internațională (IGU) își exprimă profunda îngrijorare cu privire la planurile de eliminare a Geografiei din curriculumul obligatoriu al ultimilor doi ani de liceu în România. Uniunea Geografică Internațională reafirmă importanța esențială a Geografiei la nivel secundar și necesitatea de a menține această disciplină în cei patru ani de liceu, astfel încât tinerii români să beneficieze de o educație completă care să îi pregătească pentru provocările secolului nostru.
Calitatea înaltă a predării Geografiei este demonstrată de succesul remarcabil al echipelor de elevi români de liceu, care se clasează constant în primele trei locuri la Olimpiada Internațională de Geografie organizată de IGU. România este pe primul loc la medalii de aur individuale (de cinci ori, ultima dată în 2024, la congresul IGU din Dublin) și a fost desemnată cea mai bună echipă de cinci ori, inclusiv în 2023, înaintea a 42 de echipe naționale.
Lipsa cunoștințelor geografice în învățământul secundar va duce la o lipsă de înțelegere a lumii, a interdependențelor, a condițiilor și consecințelor acțiunilor umane. Geografia este disciplina esențială pentru înțelegerea complexului de relații care leagă planeta noastră de locuitorii săi – indiferent de specie. Prin urmare, este fundamentală pentru a înțelege provocările secolului nostru: criza climatică, migrația, necesitatea dezvoltării durabile și, într-un sens mai larg, globalizarea. Dincolo de aceste aspecte, geografia oferă o înțelegere a consecințelor acestor schimbări, permițând planificarea, gestionarea și acțiunea adecvată. De asemenea, Geografia este o materie esențială pentru dezvoltarea unei înțelegeri fundamentale a propriei țări.
Fac un apel către Ministerul Educației Naționale să nu elimine sau să înlocuiască Geografia, care reprezintă un element fundamental al educației naționale. Geografia este una dintre cele mai vechi ramuri ale cunoașterii din lume, dezvoltarea sa începând în Grecia antică și evoluând într-o știință modernă extrem de dinamică. Nu putem înțelege lumea modernă fără geografie, iar în absența acesteia, viitoarele generații vor deveni analfabete spațial, cu costuri enorme atât pentru societate, cât și pentru mediu.
Profesor Nathalie Lemarchand
Președinta Uniunii Geografice Internaționale: 2024-2028”.
- DOCUMENT DESCARCĂ Poziția IGU față de proiectele de planuri-cadru de liceu:
Context. Proiectele de planuri-cadru de liceu lansate în dezbatere publică până pe 6 martie 2025, după care ar urma să învețe actualii elevi de clasa a VII-a, prevăd că Istoria și Geografia sunt eliminate din trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a, pentru elevii de la uman, real și tehnologic. Potrivit legii educației în forma actuală, aceștia vor studia obligatoriu în clasele finale Istoria comunismului și Istoria evreilor, Holocaustul.
Foto: © Petro | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
4 comments
Incredibil cum pentru fiecare disciplina s-au activat diverse asociații, fundatii, ONG-uri etc. Toti trag ca disperații. E clar, apa de ploaie. Nu se va schimba nimic. Îngropați invatamantul ca nu mai e nimic de facut.
Corect! Să se dubleze, să se tripleze numărul de ore la toate disciplinele! Pentru fiecare se găsesc specialiști și nespecialiști care să susțină că fără acea disciplină suntem pierduți. De parcă actualul număr de ore a avut vreun efect pozitiv. Iar ministru cedează puțin câte puțin. Ajungem de unde am plecat.
pai, desteptovici,Alis, chiar specialiștii spun, nu diletantul vremelnic șef la educatie! și nu se triplează nimic , se lasă ceea ce trebuie și se vor căuta alte modalități de îmbunătățire…
Chapeau bas, professor Lemarchand!