Bogdan Rațiu, profesor de Limba și literatura română la Liceul UMFST „George Emil Palade” din Târgu Mureș, a vorbit despre efectele Legii Bolojan asupra cadrelor didactice. „Am primit cele 2 ore în plus. Eu nu cred că e o problemă că le-am primit. Problema este că s-au destabilizat catedrele. S-au pierdut oameni foarte buni”, a spus acesta. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.
Diana Dumitrașcu, moderatoare: Aș vrea să ne spuneți, domnule profesor, dacă vedeți deja primele efecte ale măsurilor de austeritate aplicate de Executiv, dacă le resimțiți la nivel personal, în primul rând, dar și la nivel de școală.
Bogdan Rațiu: „Ne-a fost foarte greu cu aducerea profesorilor la plata cu ora, e adevărat. Am avut multe discuții, am încercat să fim în lege de fiecare dată și ne-am descurcat foarte greu înainte cu 2 săptămâni de începerea școlii. Acum, vă spun sincer că eu sunt foarte obosit și cred că orice coleg care a stat toată vara cu ochii pe rețelele sociale și pe televiziuni să vadă breaking news din educație nu a avut o vacanță liniștită. Cred că oboseala aceasta va avea repercusiuni de-a lungul anului, pentru că, de fapt, e un sistem care s-a destabilizat foarte tare în aceste două-trei luni de când se vorbește despre măsuri de austeritate. Nu suntem neapărat supărați cât suntem dezamăgiți. Oboseala și dezamăgirea sunt cuvintele care care descriu starea și cred că în timp se vor vedea și în modul în care se vor susține cursurile.”
Diana Dumitrașcu, moderatoare: E un sistem care funcționează datorită pasiunii cadrelor didactice, dar și din inerție?
Bogdan Rațiu: „Categoric. Mult funcționează din inerție, dar sunt și foarte mulți colegi care pun pasiune în ceea ce fac, se sacrifică. (…) Multe din discuțiile care au fost în spațiul public, în ultimele luni, cel puțin pe mine nu m-au caracterizat: faptul că lucrez 40 de ore pe săptămână. Nu. Mult mai mult (lucrez – n.red); că am vacanțe lungi – n-am avut nicio zi de vacanță în care să nu stau să-mi pregătesc lecțiile, pentru că așa mi-e structura, dar am avut senzația că se vorbește doar de o anumită tipologie de profesori. Nu cred că sunt atât de mulți profesori care stau toată vara și nu se preocupă de școală. (…)
Am primit cele 2 ore în plus. Eu nu cred că e o problemă că le-am primit. Problema este că s-au destabilizat catedrele. S-au pierdut oameni foarte buni, care n-au mai reușit la titularizare să ia absolut nimic, pentru că există o tipologie de profesori despre care lumea nu vorbește. Sunt acei profesori foarte buni, care nu s-au titularizat până în acest moment, care au luat note foarte bune mulți ani la rând și care nu mai sunt în sistem.”
Potrivit sindicatelor, luni, 8 septembrie, peste 20.000 de profesori au fost în marș de la Guvern la Palatul Cotroceni. Au protestat față de prevederile din Legea Bolojan și au cerut demisia ministrului Daniel David.
Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, după întâlnirea cu Nicușor Dan, că „președintele a luat act de solicitările noastre.” Referitor la anularea măsurilor din Legea Bolojan, „domnia sa a propus o altă întâlnire cam peste cel mult 2 luni, ocazie cu care se va putea veni cu niște cifre exacte vizavi de impactul măsurilor asumate de guvernarea Bolojan”, a spus Marius Nistor.
Tot după întâlnirea cu Nicușor Dan, Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a transmis că protestele profesorilor vor continua: „Având în vedere că nu este nimic concret, în zilele următoare vom stabili calendarul de proteste. Protestele vom continua, chiar dacă avem promisiunea ca în două luni de zile să ne întâlnim.”
Informații de context
Din această toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.
Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
Sindicatele din preuniversitar au anunțat noi acțiuni de protest, după boicotarea primei zile de școală. „Este clar ca daca nu se va întâmpla nimic dupa acțiunile de pe 8 septembrie, va fi o noua consultare în randul colegilor noștri pentru noi acțiuni de protest care să înceapă din 9 septembrie. Nu ne oprim aici atâta vreme cât avem acest ministru. Dacă nu va fi demis, dacă măsurile de austeritate nu vor fi anulate, vom protesta”, a declarat Marius Nistor, liderul Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, la Antena 3.
Sindicatul Salariaților din Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică I.L.Caragiale intră în grevă japoneză, începând cu luna septembrie, prin purtarea zilnică a unei banderole albe în timpul orelor de serviciu, și se alătură protestelor actuale ale sindicatelor din educație.
Peste 300 de profesori, scriitori, regizori, actori, artiști care cer Guvernului Bolojan să retragă pachetul de austeritate ce vizează Educația, documentului trimis de semnatari către Edupedu.ro. „Măsurile recente – creșterea numărului de elevi în clase, comasarea școlilor, reducerea de personal, mărirea normei didactice a profesorilor – sunt prezentate ca soluții pentru buget, dar impactul lor fiscal este unul nesemnificativ”, se arată în document.
Despre norma didactică
Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:
- pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
- pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
- excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
- profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
- în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
- cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister
În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.
3 comments
la Anu vei mai primi,domnule! vei sta 8 ore!
Conform legii educației pe care nimeni n-o respectă, pentru că primează ordonanțele de urgență, am dreptul la o reducere a normei de predare, fără reducerea salariului, la 16 ore pe săptămână. Așa aș avea timp pentru toate prostiile administrative pe care trebuie să le fac pentru că așa ni se cere și n-are cine altcineva. (Chiar săptămâna asta ni s-au cerut statistici cu părinții plecați în străinătate, nume, prenume, țara, motivul, durata, numere de telefon, adresa completă – DE CE?? Eu nu sunt INS și nici la primărie nu lucrez.) Zilele astea are loc nebunia cu bursele, nici nu mai explic.
Două ore în plus în normă (peste cele 18 care n-au fost reduse, evident) înseamnă încă două ore de pregătire. Am pierdut toată vara nu doar cu urechea la televizor ca să aflu ce a mai visat noaptea ministrul, ci și pentru un curs la care am cam fost trimiși de dragul școlii – pentru că primește niște fonduri pentru licențe digitale în funcție de numărul de profesori care urmează cursul – 8 săptămâni la rând, cu module sincron și asincron, teme cu limită de timp și evaluare la sânge. Din ”vacanța” mea. Acum trebuie să aplic ce-am învățat acolo. Alt timp. Iar ministrul tocmai mi-a blocat 4 ore din săptămâna de lucru cu aceste noi ore de predare/pregătire.
Interesează pe cineva? Aveți impresia că suntem supraoameni? Noi n-avem viață? Familie? Trebuie să trăim, să respirăm și să visăm școala, cum pretindea ministrul mai înainte ceva?
NU. Oboseală există, dezamăgire există, nu mai există entuziasm. Nici elevii nu știu ce-i așteaptă, nici părinților nu le e clar exact în ce fel vor fi afectați… Văd pe aici pe câte unii care sunt supărați că au fost introduse opționale peste noapte. Ce vă așteptați să se întâmple? E un pansament provizoriu, până în primăvară, când va fi război extrem la completări, întregiri, transferuri, etc… Și dacă anul ăsta există pansamentul opționalelor și al orelor de umplutură pe alte discipline, la anul dispare și începe să aibă efect și noul plan cadru.
Viitorul e negru. Pentru mine ESTE o problemă că ne obligă la două ore de predare în plus, fără să respecte nicio lege votată de parlament, fără să ofere reducerea birocrației la care suntem obligați, înghesuind copiii împreună cu noi în săli supraaglomerate, iarna ghețar și vara saună, fără să ne dea nici unora timp să respirăm și să ne calmăm, de la o zi la alta.
Iar parerologii o țin p a lor cu cele 2 ore. Explica le idiotilor ce e cu cele 2 ore.