Toate testele de la clasă, evaluările și examenele naționale, inclusiv cel suplimentar de admitere la liceu, ar urma să fie standardizate și susținute în format digital, din toamna anului 2027 – legea educației pentru învățământul preuniversitar

36.433 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Toate evaluările și examenele naționale vor fi standardizate integral și susținute în format digital în toată țara începând cu anul școlar 2027-2028, potrivit noii legi a Învățământului Preuniversitar. Pe 9 august, în urmă cu două săptămâni, Ministerul Educației a lansat în consultare publică un document ce conține informații despre cum va funcționa platforma online a Ministerului pentru evaluarea competențelor elevilor și ce trebuie să conțină.

Potrivit articolului 248 din noua lege a Învățământului Preuniversitar, toate evaluările și examenele naționale vor fi standardizate și susținute în format digital în toată țara din anul școlar 2027-2028.

Nu se precizează în lege dacă standardizarea evaluărilor și examenelor se va aplica treptat pentru anumite clase. Toate evaluările și examenele naționale vor fi susține standardizat și online printr-o platformă a Ministerului. La fel și admiterea la liceu, dar nu pentru prima generație care va susține examenul suplimentar, pentru că cei care vor susține noua variantă de intrare la liceu sunt elevii care în vara lui 2027, deci la finalul anului școlar 2026-2027, vor da examenele (n. red. adică elevii care intră în acum toamnă în clasa a V-a).

Ce înseamnă Evaluarea standardizată

Evaluarea standardizată reprezintă o testare de tip grilă, în general, realizată pe baza unor itemi ce țin de programa școlară de la o anumită disciplină. Acest tip de testare reprezintă un instrument de evaluare a performanței școlare a elevilor.

Profesorii nu sunt implicați în evaluarea testelor, răspunsurile fiind generate pe loc la finalul testului. Astfel se elimină subiectivitatea unui profesor în corectarea unui test.

Exemple de testări standardizate sunt cele PISA (Programme for International Student Assessment) sau TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study). PISA este o evaluare internaţională standardizată care se adresează elevilor cu vârsta de 15 ani. Găsiți exemple de teste aici și aici.

PISA este un studiu comparativ internaţional iniţiat de către Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), cu scopul de a măsura dezvoltarea competenţelor de bază ale elevilor de 15 ani, în trei domenii principale: lectură, matematică şi ştiinţe.

TIMSS este un studiu comparativ la nivel internațional, realizat de Asociația Internațională pentru Evaluarea Performanțelor în Educație și care măsoară performanțele la matematică și științe. Studiul este derulat de către Asociația Internațională pentru Evaluarea Performanțelor în Educație (International Association for the Evaluation of Educational Achievement, IEA). În România, evaluarea a fost implementată de către Facultatea de Psihologie și Științele Educației din Cadrul Universității din București, cu finanțare de la Ministerul Educației. 

Informații de context

Fostul ministru al Educației Sorin Cîmpeanu spunea în urmă cu un an, în iulie 2022, că Ministerul va avea propria platformă online pentru evaluările standardizate în decembrie 2023.

Însă abia miercuri, 9 august 2023, Ministerul Educației a postat un document în consultare publică ce conține informații despre cum ar trebui să arate platforma și ce funcții poate avea pentru profesori și elevi. Durată estimată de implementare tehnică a platformei este de 8 luni.

Platforma online va fi folosită atât în desfășurarea evaluărilor de la clasă cât și în cazul evaluărilor finale de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, pentru Evaluarea Națională de clasa a VIII-a, Admiterea la liceu și examenul de Bacalaureat.

Profesorii vor putea evalua elevii de la clasele primare, gimnaziu și liceu prin platformă, cu ajutorul unor teste standard create de ei pe baza itemilor creați din programa școlară ce vor fi incluși în platformă. Evoluția elevilor va fi monitorizată și se va genera un plan individualizat de învățare. Platforma va putea fi folosită și pentru examenul suplimentar de admitere, dar și pentru examenul național de bacalaureat, potrivit documentului.

Citește și:
EXCLUSIV Coincidență sau licitație cu dedicație? Specificațiile cadru pentru viitoarea platformă de evaluare standardizată a Ministerului Educației, similare cu cele ale unei platforme private
Evaluările elevilor, inclusiv cele făcute de profesori, la clasă, vor fi standardizate pe o platformă a Ministerului Educației / Va putea fi monitorizată evoluția elevului și generat un plan individualizat de învățare – proiect
Standardele curriculare și de evaluare, până la finalului anului 2023 – spune secretarul de stat Bogdan Cristescu: Este nevoie de o foarte clară schimbare de abordare, de mentalitate. La evaluările internaționale, PISA, PIRLS, TIMSS, itemii sunt secreți – va fi suficient de ciudat să nu vedem subiectele și să nu credem că le ascunde cineva, dar va trebui să ne obișnuim și cu asta

15 comments
  1. @EU….Aveti dreptate! “Gramatica” este “sacra” pentru o vorbire si scriere corecte si elevate, pentru dexteritatea de a manui Fraza, pentru dezinvoltura cu care te poti exprima, si in public, fara teama si emotii si – nu in ultimul rand – “pentru a deschide Inimi si Usi!” DA, si un strain poate fi inteles ce vrea sa spuna! De ex.#Dna Profesoara rog permiti merg Bucuresti, luat Bilet Avion, merg Tara meu, vad Famili meu!# “Gramatica” este guvernata de “Norme”, ” Reguli” si…” Exceptii”! Cine le cunoaste, se exprima lejer si corect in LR! Punct!

  2. O Limba straina se poate invata usor, numai daca e predata ” pe baze stiintifice”, asta incluzand , neaparat, ” Predarea Gramaticii” ! Au aparut acum, la moda, fel de fel de modele de predare, dar, daca nu se explica gramatical, nu se poate recepta usor si corect! OK, exista un segment, care poate fi predat rapid, si anume ” Cuvinte si Formule uzuale, folosite in <>”, dar acestea reprezinta doar, o parte din “Vocabular”, si anume “Campurile lexicale”Scoala, Posta, Strada, Mall-ul, Piata, Libraria, Farmacia etc. Acestea se pot retine, dar, ca sa si conversezi, e nevoie de …” Reguli gramaticale”! PUNCT!

  3. Salutare tuturor!
    Aveți toți dreptate. Dacă sistemul ăsta continuă în același ritm nu o să putem să-i convingem pe ăștia mici care e diferența dintre almanahe si cărți. Din păcate multi “profesori” nu o mai văd nici ei. Eu cred că până la urma treana asta cade pe umerii nostrii. Nu știu…. Zic si eu….

  4. Să le scrie calculatorul răspunsurile, în timpul examenului sau după aceea! Dacă țara asta nu devine Corea de Nord, cum se dorește, nu va trece legea asta! Rămânem stupefiați! Ne iau de prosti.

  5. Așa, din proști îi faceți idioți de-a dreptul! V-ați bătut joc de educație în țara asta. Cine să protesteze, când cei mai mulți din părinții elevilor de azi au trecut și ei prin tot felul de experimente “reformatoare” sau nu au citit o carte în viața lor? Iar cei mai mulți profesori sunt la fel de analfabeți funcționali ca și elevii lor? Măcar partea cu profesorii se rezolvă în viitor, când locul le va fi luat de roboți și soft-uri și inteligențe artificiale. Nici nu visează ce îi așteaptă, sunt preocupați de 3 lei în plus la salariu, în loc să fi lucrat la a se face de neînlocuit în sistem.

    1. Greșit: nu va mai fi nevoie nici de roboți! Îți scrie calculatorul sau platforma “oficială” răspunsurile, dacă nu știai rezolvarea dinainte. Că ești băiat de membru de partid. Ca să avem academicieni ca Elena Ceaușescu. Ce atâta școală?

    2. Ok, asta urmeaza acum, dar va fac o Reconandare: ” La redactarea<>, ne-a-pa-rat sa intre numai Buni Specialisti in LR, care au Practica la Catedra si chiar au meditat Elevi”, intrucat ” Meditatiile il ajuta pe Profesor sa se depaseasca pe el insusi, toooo-ot predand si exersand aceeasi Materie!” Sa nu cumva sa alcatuiasca ” GRILE <>!” Sa nu cumva sa redacteze “Grile” Absolventi de ” Litere”, care au avut numai Functii politico-administrative ! Credeti-ma, LR a noastra este ” dureroasa”, este “plimbareata”, este “interpretabila” si…”alunecoasa”, asa cum o caracteriza,si Dna acad. Gabriela Pana Dindelegan! Punct!

  6. Am trecut si prin acele “teze unice” nationale acum vreo 15 ani.
    Rezolvam noi subiectele si le dadeam elevilor apoi.

    Si chiar si asa erau care luau 2 si apoi ii umflai in oral din burta sa le iasa 5.

    Astia care dau asa legi chiar nu sunt din romania, mai mult de o plimbare pe b-dul magheru n-au iesit in viata lor.

  7. Examenul suplimentar la liceu încurajează meditațiile, din clasa a 5-a, cu doi profesori la o materie. Propunătorii legii respective sunt niste politicieni semianalfabeți!!!
    Foarte mult îi mai ajutam pe copiii noștri care și așa sunt descurajati inca din clasa I , cu ecuația de gradul I.
    In Spania se da examen în clasa a 10-a și copiii lor nu sunt stresați ca la noi cu evaluări peste evaluare.

  8. o sa pierdeți alegerile și aceasta lege a învățământului v a fi declarată o mizerie nulă și neavenită….deca și gașca de analfabeți digitali vor fi istorie la anul… digitalizarea este cauza principala a eșecului educației

    1. Jos tortura elevilor, si pentru en,si pentru bac, obligati sa stie ” teorie literara”, “Stilistica artistica” si “Gramaticala”, “Mijloace prozodice si de sintaxa poetica”, de parca ” scoala romaneasca” vor sa dea toti elevii, la “Litere” si sa ajunga un titu maiorescu sau un george calinescu !!! Cumplit de grele sunt cerintele la “Literatura”, iar la lr, se pretind forme gramaticale, pe care, nici intelectuali de marca nu le folosesc academic: adj.” drag”, la fem.Pl./// prepozitia ” pe” langa ” care”, la ac./// formele pron. Relativ” care”, la ” g”( al, a, ai,ale carui, carei, caror) etc.,etc.,etc./// ca n-au luat bac-ul copiii nostri, nici in toamna,era de asteptat, cata vreme “Gandirea analitica” si “Creativitatea” copiilor nostri sunt anulate, obligandu-I sa memoreze “A la traznea”, “Creatiile” profesori-lor meditatori, iar obsesia numararii a 50-400 de cuvinte, ii demoleaxa de tot! “Spaima spaimelor” sunt ” examenele nationale” din ro ! Punct !

      (Comentariu editat pentru eliminarea majusculelor)

      1. Fără multă gramatica nu poți învăța Bine limbi străine. Unora nu le convine să ieșim din țara că vorbim cam mult?

        1. @EU….Aveti dreptate! “Gramatica” este “sacra” pentru o vorbire si scriere corecte si elevate, pentru dexteritatea de a manui Fraza, pentru dezinvoltura cu care te poti exprima, si in public, fara teama si emotii si – nu in ultimul rand – “pentru a deschide Inimi si Usi!” DA, si un strain poate fi inteles ce vrea sa spuna! De ex.#Dna Profesoara rog permiti merg Bucuresti, luat Bilet Avion, merg Tara meu, vad Famili meu!# “Gramatica” este guvernata de “Norme”, ” Reguli” si…” Exceptii”! Cine le cunoaste, se exprima lejer si corect in LR! Punct!

      1. Varianta de A.I. ( inteligenta Artificiala), pentru răspunsurile întrebărilor din platforma, tot în format electronic, nu va fi? Părerea mea ca va dispărea și “subiectivitatea” elevilor. Dar ceva trebuie făcut.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Silvia Mușătoiu a demisionat de la conducerea Colegiului Șincai din București: Nu e un moment bun să fiu director, într-o astfel de atmosferă de conducere la toate nivelurile: inspectorat, primărie, minister. Este o lume care nu este a mea

Silvia Mușătoiu a demisionat din funcția de director al Colegiului Național “Gheorghe Șincai” din București. În locul său, inspectoratul l-a numit, la propunerea sa, pe fostul inspector de matematică Vlad…
Vezi articolul

Ce fac britanicii pentru a lua decizii informate privind dezvoltarea și bunăstarea copiilor: studiază amănunțit evoluția preșcolarilor, de la vârste fragede până la intrarea în școală / Cel mai nou studiu, la care participă experți Oxford, Cambridge și UCL, începe acum

Autoritățile, instituțiile din învățământ sau din sănătate și alți decidenți au nevoie de argumente pentru deciziile pe care le iau în privința copiilor, în condițiile în care nevoile acestora și…
Vezi articolul