EXCLUSIV Coincidență sau licitație cu dedicație? Specificațiile cadru pentru viitoarea platformă de evaluare standardizată a Ministerului Educației, similare cu cele ale unei platforme private

4.764 de vizualizări
Foto: colaj edupedu.ro / surse – rocnee.eu/brio.ro
Ministerul Educației a lansat acum două zile specificațiile-cadru pentru viitoarea platformă de evaluare standardizată pentru examenele școlare și pentru evaluările de la clasă ale elevilor. Mai multe pasaje din descrierile platformei sunt similare cu cele din prezentarea Brio.ro, o platformă privată de testare standardizată care oferă teste contra-cost și care după ce a făcut un parteneriat cu Ministerul Educației în 2021 și a derulat o testare pe circa 150 de mii de elevi din peste 500 de școli, a câștigat un contract cu aceeași instituție, în 2023, prin proiectul ROSE – finanțat printr-un împrumut de la Banca Mondială, după cum Edupedu.ro a semnalat pe 19 iulie.

Ministerul Educației a pus miercuri, pe 9 august, în consultare publică, documentul ce prezintă „conceptul de ansamblu pentru crearea și dezvoltarea unui ecosistem digital de evaluare în mediul online“. Instituția urmează să cumpere prin bani din PNRR o platformă de evaluare standardizată pe care se vor desfășura toate examenele naționale pentru elevi și toate evaluările, inclusiv cele de la clasă.

În draft, cei de la Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație scriu că „Platforma va fi livrată cu un număr suficient de seturi de itemi, calibrați prin testarea pe eșantioane reprezentative de elevi. Această componentă va fi detaliată în documentația tehnică ce se va publica în conformitate cu procedurile aferente de achiziție publică. De exemplu, doar la disciplina Matematică ar trebui să existe peste 20.000 de itemi care acoperă în totalitate programa școlară“.

Pe site-ul brio.ro, platformă deținută de SC Brio Teste Educaționale SRL, al cărei acționar majoritar este Dragoș Iliescu, specialist în psihologie organizațională și măsurare psihologică și profesor universitar în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației, Universitatea București, scrie că „Brio are la bază un număr foarte mare de itemi (probleme de rezolvat), calibrați prin testarea pe eșantioane reprezentative de elevi români. Brio este un sistem computerizat și se bazează numai la matematică pe o bancă de peste 20.000 de probleme care acoperă în totalitate programa școlară.

Un alt pasaj preluat integral de cei de la Ministerul Educației in descrierea de pe site-ul Brio.ro este cel de la condiții generale. Acolo apare faptul că „itemii și testele trebuie dezvoltați de specialiști în psihometrie și profesori cu expertiză recunoscută, pe baza unor modele și proceduri statistice consacrate internațional și utilizate în prestigioasele teste GMAT, GRE și SAT. Testele se bazează pe un model psihometric numit Teoria Răspunsului la Item (Item Response Theory, IRT)“.

Pe site-ul companiei private apare fix același pasaj ca cel din descrierea Ministerului, cu tot cu punctuația respectivă.

„Metoda Brio este dezvoltată de specialiști în psihometrie și profesori cu expertiză recunoscută, pe baza unor modele și proceduri statistice consacrate internațional și utilizate în prestigioasele teste GMAT, GRE și SAT. Testele se bazează pe un model psihometric numit Teoria Răspunsului la Item (Item Response Theory, IRT)“.

Foto: colaj edupedu.ro / surse – rocnee.eu/brio.ro

În documentul de la Ministerul Educației mai sunt multe alte referiri care coincid cu descrierile platformei private.

Brio teste Educaționale SRL este aceeași care în 2022 a încheiat un parteneriat cu Ministerul Educației, anunțat de ministrul de atunci, Sorin Cîmpeanu, să facă o testare pe 150 de mii de elevi din 500 de școli. Testarea realizată nu a oferit date reprezentative sau măcar date care să poată fi folosite de Ministerul Educației sau de experți. Datele nu sunt publice, nu au fost puse la dispoziția nimănui, acei 150 de mii de elevi testați fiind doar folosiți, după cum scriam întrun articol aici. Datele despre cunoștințele elevilor și despre competențele acestora au ajuns la firma care le-a colectat și care susține că le-a oferit Ministerului, împreună cu un raport. Ministrul Educației de atunci, Sorin Cîmpeanu, a anunțat publicarea raportului de la testarea standardizată privată, făcută în iunie 2022, fără să spună un cuvânt despre rezultatele din raportul publicat.

Ligia Deca a fost, pe 11 mai 2023, în calitate de ministru al Educației, prezentă la lansarea unui așa-zis „raport național de literație”, prezentat de compania care câștigase contractul cu Ministerul Educației în ianuarie 2023, pentru proiectul ROSE. Autorul raportului respectiv și acționarul majoritar al companiei SC Brio Teste Educaționale SRL, Dragoș Iliescu, declarase cu un an înainte, despre un raport similar, că acea publicație nu oferă date științifice, reprezentative, sau care să poată sta la baza unor politici publice.


10 comments
  1. Grad ridicat de analfabetism funcțional la Ministerul Educației!

    Documentul lansat în consultare publică de către Ministerul Educației, prin Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, intitulat „Concept consultare publică platformă evaluare online” are câteva greșeli flagrante care dovedesc analfabetismul funcțional al celor care l-au conceput. Câteva mostre:

    La pagina a doua, primul rând se vorbește despre „panel de experți”. V-a fost silă să spuneți grup? Panelul de experți nu există în limba română! La sfârșitul paginii e scris feedback în loc de reacție sau răspuns. Să zicem că astea sunt două aspecte minore.

    Dar la pagina 4, paragraful CERINȚE GENERALE se vorbește despre „profesori cu expertiză recunoscută”. Aceștia nu există! Expertiza este un document juridic întocmit de un specialist, de un expert la cererea sau ordinul unui judecător. Probabil că ați vrut să spuneți experiență, vorbitorii de limbă română cunosc acest cuvânt. Greșeala este cu atât mai gravă cu cât este într-un document emis de Ministerul Educației. Toate documentele emise de acest minister, indiferent de nivelul de la care au fost emise(ministru, direcție, secretar de stat etc), de mărimea lor, de locul unde sunt lansate ar trebui să fie ireproșabile din punct de vedere al gramaticii, al exprimării, al clarității, al conciziei, să fie modele pentru restul societății.

    1. INSAM e de la Softwin și nu m-ar mira dacă nu cumva aceștia din urmă să fie de fapt baza acestei platforme. Cât despre itemii de la INSAM, ei sunt undeva, acolo, și cu siguranță vor popula noua platformă, ceea ce nu ar fi un lucru rău.

  2. Nu mai spuneti! BRIO care e condusa de dl Dragos Iliescu? Cel care a studiat la Academia SRI la Facultatea de Sociologie si Psihologie? Cel care e mare prof la UB, director de scoala doctorala?
    Coincidenta? Nu cred.

  3. Una e teoria și alta e realitatea în devenire. Politicul romănesc bate toate teoriile logice. Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, un sanatoriu pentru toate neamurile nomenclaturii, vînd gogoși răncezi. Domnul Ciolacu, uite o altă instituție care taie frunze la căini.

  4. Ei, NU MAI SPUNE!!!

    Anul trecut mă certam cu lumea pe aici că Brio e prea pe față preferată de Câmpeanu ca să facă ei așa ”teste de literație” (nedefinită literația ca să aibă sens ”studiul” Brio) din bunătatea și generozitatea inimii proprietarilor… Cică sunt eu paranoic.

    Nu e paranoia când de fapt ajungi să ai dreptate. De când cu ofertele guvernamentale, condițiile puse cu mâna ca să câștige cine trebuie sunt marcă înregistrată pentru corupți.

    Sunt curios ce-o să se întâmple.

  5. Schimba specificatiile si tot Brio o sa fie impus ca unica solutie. Politica este despre bani si interese, educatia mai poate astepta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Școala hibridă răspunde “problemelor sistemice ale educației din România” și “răspunde nevoii de digitalizare a educației” – Camera de comerț româno-americană AmCham, în sprijinul strategiei SmartEdu

“Pentru îmbunătățirea performanțelor sistemului de educație din România, propunem adoptarea unui model de învățământ hibrid, la nivelul întregului sistem public și particular acreditat de educație din România”, arată Camera de…
Vezi articolul