UPDATE Noile programe școlare de liceu din 2026, puse în consultare publică de Ministerul Educației / Schimbări după aproape 20 de ani

16.821 de vizualizări
Foto: © Viorel Dudau | Dreamstime.com
Programele școlare pentru disciplinele prevăzute în planurile-cadru – învățământ liceal au fost lansate în transparență de Ministerul Educației, luni, 24 noiembrie și vor sta în această procedură timp de 13 zile lucrătoare, până în data de 12 decembrie, potrivit comunicatului de presă. Programele școlare conțin materiile pentru toate disciplinele pe care le vor învăța elevii timp de 4 ani la liceu. Schimbările programelor vin după aproape 20 de ani și îi vizează pe elevii care anul acesta termină clasa a VIII-a, potrivit ministrului David.

Ministerul Educației a pus în transparență pentru consultare programele de liceu pentru noile planuri cadru, după care ar trebui să învețe elevii de liceu din toamna anului 2026.

Regăsiți mai jos, programele școlare aferente disciplinelor din învățământul liceal (conform planurilor-cadru aprobate prin Ordinul de ministru nr. 4.350/2025) supuse procesului de transparență decizională. Publicarea acestora va continua, etapizat, până în data de 26 noiembrie, inclusiv”, anunță ministerul. Intervalul alocat consultării: 24 noiembrie – 12 decembrie 2025. Asta înseamnă că perioada în care documentele vor fi în procedura de transparență este de 13 zile lucrătoare, mai puțin de trei săptămâni. (n. red Ziua de 1 Dec este zi liberă).

  • Opinii și propuneri argumentate sunt așteptate și preluate pe adresa de e-mail consultare@rocnee.ro.

Clasa a IX-a va începe, din anul școlar 2026-2027, într-o nouă logică curriculară, cu programe și manuale noi, dar și cu profesori formați în metode moderne de predare, adaptate secolului XXI, a declarat Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, pe 9 octombrie.

Lista programelor școlare pe discipline și profiluri

ANATOMIA, FIZIOLOGIA ȘI BIOMECANICA SPORTULUI: Clasele a XI-a – a XII-a; Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul sportiv, toate specializările

ARITMETICĂCurriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul pedagogic, specializarea pedagogia învățământului primar clasele a XI-a – a XII-a

BIOLOGIE: Clasa a IX-a, Trunchi comun (TC), Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera teoretică, profilul real, specializarea științe ale naturii + Descrierea macroconceptelor pentru noul curriculum de biologie, clasele IX-XII – domeniile de conținut, material de însoțire a programei pentru clasa a IX-a – proiecții pentru clasele a X-a – a XII-a

CURRICULUM DE SPECIALITATE: Curriculum pentru clasa a IX-a, învățământ liceal – filiera tehnologică, Domeniul de pregătire profesională: CHIMIE INDUSTRIALĂ

CHIMIE

CURRICULUM DE SPECIALITATE: Curriculum pentru clasa a IX-a, învățământ liceal – filiera tehnologică, Domeniul de pregătire profesională: COMERŢ

DEZVOLTARE PERSONALĂ ȘI CONSILIERE ÎN CARIERĂ: Clasele a IX-a – a XII-a, Trunchi comun (TC)

DISCIPLINE DIN DOMENIUL ARTE – ARTE VIZUALE: Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profil pedagogic, specializarea Pedagogia educației nonformale

CURRICULUM DE SPECIALITATE: Curriculum pentru clasa a IX-a, învățământ liceal – filiera tehnologică, Domeniul de pregătire profesională: ECONOMIC

EDUCAȚIE FIZICĂ ȘI SPORT: Clasele a IX-a – a XII-a, Trunchi comun (TC)

EDUCAȚIE MUZICALĂ: Clasele a IX-a și a X-a, Trunchi comun (TC), Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profil artistic, specializările: coregrafie și arta actorului

EDUCAȚIE TEATRALĂ: Clasa a XI-a, Trunchi comun (TC)

EDUCAȚIE VIZUALĂ: Clasele IX-X, Trunchi comun (TC)/filiera vocațională, profil artistic, specializarea teatru, clasele IX-X (CS) specializarea muzică, clasa a XI-a (TC), clasa a XII-a (CDEOS)

CURRICULUM DE SPECIALITATE: Curriculum pentru clasa a IX-a, învățământ liceal – filiera tehnologică, Domeniul de pregătire profesională: ELECTRONICĂ. AUTOMATIZĂRI

CURRICULUM DE SPECIALITATE: Curriculum pentru clasa a IX-a, învățământ liceal – filiera tehnologică, Domeniul de pregătire profesională: ESTETICA ȘI IGIENA CORPULUI OMENESC

FIZICĂ: Trunchi comun (TC) + Curriculum de specialitate (CS) & Proiecție curriculară pentru disciplina Fizică – TC + CS – clasele a X-a – a XII-a (document explicativ)

GEOGRAFIE: Trunchi comun (TC) – pentru toate filierele, profilurile, specializările/calificările profesionale clasele IX-XII + Curriculum de specialitate (CS) – pentru filiera teoretică, profil umanist, specializarea științe sociale clasele IX-XII și specializarea filologie clasele IX-X

GRAMATICA APLICATĂ A LIMBII ROMÂNE

GRAMATICA APLICATĂ A LIMBII GERMANE

INFORMATICĂ

INTRODUCERE ÎN MEDIERE ȘCOLARĂ: Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul pedagogic, specializările Pedagogie generală și Mediere școlară

INTRODUCERE ÎN PEDAGOGIE

INTRODUCERE ÎN PEDAGOGIE. TEORIA ȘI METODOLOGIA CURRICULUMULUI PENTRU ÎNVĂȚĂMÂNT PRIMAR: Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul pedagogic, specializarea Pedagogia învățământului primar

INTRODUCERE ÎN PEDAGOGIE. TEORIA ȘI METODOLOGIA CURRICULUMULUI PENTRU EDUCAȚIE TIMPURIEClasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul pedagogic, specializarea Educație timpurie

ISTORIE. ISTORIE UNIVERSALĂ

LIMBA MODERNĂ 1: ENGLEZĂ: Clasele a IX-a – a XII-a; Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul militar, specializarea matematică-informatică militară

LIMBA MODERNĂ 1/2: GERMANĂ, RUSĂ, JAPONEZĂ: Clasele IX – XII; Trunchi comun (TC)/Curriculum de specialitate (CS) pentru toate filierele, profilurile, specializările/calificările profesionale

LIMBA MODERNĂ 1: ENGLEZĂ, FRANCEZĂ, SPANIOLĂ, ITALIANĂ: Clasa a IX-a, Trunchi comun (TC) 2h/săptămână pentru toate filierele, profilurile și specializările/ calificările  profesionale; Curriculum de specialitate (CS) 1h/săptămână, pentru filiera teoretică, profilul umanist, specializările științe  sociale și filologie

LIMBA MODERNĂ 2: ENGLEZĂ, FRANCEZĂ, SPANIOLĂ, ITALIANĂ, PORTUGHEZĂ, CHINEZĂ, TURCĂ (DEBUTANȚI): Clasa a IX-a, Trunchi comun (TC) 1h/săptămână pentru toate filierele, profilurile și specializările/calificările profesionale; Curriculum de specialitate (CS) 1h/săptămână, pentru filiera teoretică, profilul umanist, specializările științe sociale și filologie

LIMBA MODERNĂ 2: ENGLEZĂ, FRANCEZĂ, SPANIOLĂ, ITALIANĂ, PORTUGHEZĂ, CHINEZĂ, TURCĂ (DEBUTANȚI)Clasa a IX-a, Trunchi comun (TC) 1h/săptămână pentru toate filierele, profilurile și specializările/ calificările profesionale; Curriculum de specialitate (CS) 1h/săptămână, pentru filiera teoretică, profilul umanist, specializările științe sociale și filologie

LIMBA MATERNĂ RROMANI Clasa a IX-a, Trunchi comun (TC) și Curriculum de specialitate (CS) pentru toate filierele, profilurile, specializările

LIMBA ȘI LITERATURA GERMANĂ MATERNĂ:

  • Clasa a IX-a, Trunchi comun (TC) și Curriculum de specialitate (CS) pentru toate filierele, profilurile, specializările
  • Clasa a X-a, Trunchi comun (TC) și Curriculum de specialitate (CS) pentru toate filierele, profilurile, specializările
  • Clasa a XI-a, Trunchi comun (TC) și Curriculum de specialitate (CS) pentru toate filierele, profilurile, specializările
  • Clasa a XII-a, Trunchi comun (TC) și Curriculum de specialitate (CS) pentru toate filierele, profilurile, specializările

LIMBA ȘI LITERATURA ITALIANĂ MATERNĂ: Clasele a IX-a – a XII-a, Trunchi comun (TC) și Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera teoretică, toate profilurile și specializările

LIMBI MODERNE 1 ȘI 2: Programele școlare pentru limbile moderne l1, l2 – material de prezentare

LOGICĂ: Clasa a IX-a; Trunchi comun (TC) și Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera teoretică, profilul umanist, specializarea științe sociale, specializarea filologie

MANAGEMENTUL EMOȚIILOR: Clasa a IX-a, curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul pedagogic, toate specializările

MATEMATICĂ

  • Trunchi comun (TC), filiera teoretică, profilul umanist, toate specializările; filiera tehnologică, toate profilurile, toate calificările profesionale; filiera vocațională, profilul artistic, toate specializările; filiera vocațională, profilul pedagogic, toate specializările; filiera vocațională, profilul sportiv, toate specializările; filiera vocațională, profilul teologic, toate specializările
  • Trunchi comun și Curriculum de specialitate (TC+CS) pentru filiera vocațională, profilul militar, specializarea matematică-informatică militară, clasele a IX-a – a XII-a
  • Trunchi comun și curriculum de specialitate (TC+CS) pentru filiera teoretică, profilul real, specializarea matematică-informatică, clasele a IX-a – a XII-a
  • Trunchi comun și curriculum de specialitate (TC+CS) pentru filiera teoretică, profilul real, Specializarea științe ale naturii, clasele a IX-a – a XII-a

CURRICULUM DE SPECIALITATE Curriculum pentru clasa a IX-a, învățământ liceal – filiera tehnologică, Domeniul de pregătire profesională:

PREGĂTIRE MILITARĂ: Clasele a IX-a – a XII-a; Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul militar, specializarea matematică-informatică militară

PREGĂTIRE SPORTIVĂ TEORETICĂ: Clasele a IX-a – a XII-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul sportiv

PSIHOLOGIA SPORTULUI: Clasa a XI-a; Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul sportiv, toate specializările

RELIGIE

SĂNĂTATE, NUTRIȚIE, MOTRICITATE LA COPILUL MIC: Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul pedagogic, specializarea Educație timpurie

TEHNOLOGIA INFORMAȚIEI ȘI A COMUNICAȚIILOR:

CURRICULUM DE SPECIALITATE: Curriculum pentru clasa a IX-a, învățământ liceal – filiera tehnologică, Domeniul de pregătire profesională: TURISM ȘI ALIMENTAȚIE

Reforma programelor școlare pentru liceu

Pe 3 septembrie 2025, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat că lucrările comisiilor de specialitate au început, după constituirea echipelor de lucru. „(…) Sunt 1.500 de specialiști și am încercat să construim echipele cu oameni din mediul preuniversitar, învățământ superior și din cercetare. (…) Sper ca la finalul anului să avem o variantă pe care să o putem prezenta public”, a declarat oficialul la Euronews România, în emisiunea România lui Vitalie.

Pe 26 iunie 2025, au fost publicate în Monitorul Oficial noile planuri-cadru pentru liceu, prima schimbare structurală a curriculumului liceal din ultimii 20 de ani. Acestea stabilesc disciplinele și numărul de ore alocat fiecărei materii. Următorul pas este tocmai elaborarea programelor școlare, ce vor trebui finalizate până în noiembrie 2025, pentru ca la final de an să fie lansată licitația pentru manuale.

De ce este importantă reforma curriculară

Prima generație de elevi care va începe liceul după noile programe este cea care intră la liceu în septembrie 2026, urmând să susțină Bacalaureatul în 2030 după o nouă structură curriculară. Reforma are ca scop sincronizarea curriculumului liceal cu cel gimnazial, reformat în 2016, și reducerea decalajelor semnalate constant de profesori și organizațiile educaționale.

„Pariul meu este reducerea analfabetismului funcțional și creșterea participării la Bacalaureat. Dacă facem această schimbare curriculară și o implementăm din 2026, peste 4-5 ani ar trebui să vedem o modificare semnificativă”, declara ministrul Daniel David în iunie.

  • Reforma curriculară a fost ratată pentru elevii care au făcut clasa pregătitoare și au început gimnaziul în 2016 pe un curriculum nou, centrat pe competențe, nu conținuturi, așadar în primele două cicluri de învățământ. Ei ar fi trebuit să continue cu noi planuri-cadru și programe și la liceu, în 2020-2024, dar reforma lor curriculară a fost amânată de miniștri politicieni.
  • În schimb, în fiecare toamnă, profesorii de liceu au primit cu câteva zile înainte de începutul cursurilor „repere metodologice”, adică ghiduri în care au sugestii cum să armonizeze la clasă programa școlară din gimnaziu cu cea nereformată din liceu de două decenii.
  • Bacalaureat nou în 2030. La ce materii va fi examenul, în funcție de filieră, profil și specializare: la uman-filologie, prima probă obligatorie a profilului va fi o limbă străină, în loc de istorie cum e acum
Citește și:
OFICIAL Planurile-cadru pentru liceu, care vor intra în vigoare în septembrie 2026 pentru clasa a IX-a, au fost publicate

Comisia profesorilor care scriu programele școlare de Informatică și TIC pentru liceu 2026 – LISTĂ / Eugen Boriga de la FMI-UB și Nicolae Țăpuș de la Academia Română – coordonatori științifici
Profesorii care scriu programa de liceu la Biologie 2026 – LISTĂ / Conferențiarul Dorina Podar de la UBB Cluj-Napoca, unul din antrenorii lotului de olimpici internaționali, este coordonator științific
LISTĂ Comisia de profesori care face programa de Chimie pentru liceu 2026. Vicepreședintele Academiei Române Marius Andruh coordonează științific grupul de lucru
Profesorii care scriu programa școlară de liceu la Fizică 2026 – LISTĂ / Conferențiarul Sebastian Popescu de la UAIC, antrenor al lotului de olimpici, coordonează științific comisia
LISTĂ Profesorii și inspectorii școlari care fac programa de liceu 2026 la Geografie / Petru Urdea de la Academia Română coordonează științific grupul de lucru
LISTĂ Comisia de profesori care face programa școlară la Istorie – liceu, pentru elevii care intră clasa a IX-a în 2026 / Ioan Aurel Pop, președintele Academiei Române, este coordonatorul științific al grupului de lucru
LISTĂ Profesorii care scriu programa școlară de Limba franceză pentru liceu 2026. Inspectoarea generală Delia Manuela Anghel și profesoara Sonia Berbinski de la Universitatea din București coordonează comisia
LISTĂ Profesorii care scriu programa școlară de Limba engleză pentru liceu 2026 / Inspectoarea generală Rodica Cherciu și profesoara Gabriela Slăvuțeanu de la Universitatea din București sunt coordonatoare
LISTĂ Profesorii și inspectorii școlari care fac programa școlară la Matematică pentru liceu 2026 / Șeful CNCE Bogdan Cristescu, Gabriel Vrînceanu și Gabriela Streinu-Cercel conduc grupurile de lucru
LISTĂ Profesorii și inspectorii școlari care fac programa școlară de Limba și literatura română pentru liceu 2026 / Decana Facultății de Litere a UB, Oana Fotache Dubălaru, este coordonator științific


5 comments
  1. Pentru Informatică se pare că se intră direct în programare, programare modulară, liste, chiar și programarea orientată pe obiecte. Până acum, în clasa a 9-a se punea accentul pe pseudocod, pe algoritmi elementari, pe prelucrarea numerelor, pe șirurilor de valori, deci pe formarea unei gândiri algoritmice și pe conceptele de bază. Dacă îi bagi direct în concepte destul de avansate de programare pentru nivelul lor, eu sunt curios când vor mai avea ei timp să își formeze acea gândire axată pe rezolvarea problemelor. Mi se pare că ați distrus ceea ce era decent. Nu era perfect, dar programa de clasa a 9-a permitea copiilor să înțeleagă cum să realizeze algoritmi, cum să gândească. Credeți că în gimnaziu vor avea această oportunitate? Ideea Informaticii este să învețe să gândească, să se adapteze, să fie flexibili și de abia apoi să își exercite aceste aptitudini pentru a realiza programe. Ca profesor, acest proiect mă descurajează.

  2. Vad ca la clasa a 9-a este zero gramatică. DAR sa relateze la trecut.Nu era bine la prezent ca trecutul nici la romana nu îl știu?
    Ei nu stăpânesc limba română,mulți etnici și alte naționalități care sunt la liceele tehnice și tehnologice nu au noțiuni de baza de limba română se uita la tine ca la mașini străine când zici noțiuni de baza la română. Iar faceți praf totul. Sa fie cât mai simplu dar nu asa simplu!
    Ei nu stiu în limba romana sa relateze ce se cere acolo și voi le vreți în limba străină cu o ora pe săptămână!
    Bravos!

  3. Elevii de la liceul tehnologic au la fizică, în doar o oră pe săptămână, aceleași conținuturi ca cei de la mate-info, cu trei ore pe săptămână. Aceeași mecanică, dar în doar o treime din timp. Bănuiesc că dacă ajunge disciplină de bacalaureat, vor fi aceleași subiecte. Iar la tehnologic nu poți adăuga CDȘ-uri, nu e loc în plan pentru ele, ca să mai recuperezi ceva cu ei.

    Apoi pentru clasele X-XII urmează (tot la o oră pe săptămână): a X-a: aceeași termodinamică, electrostatică și curent continuu. A XI-a: Magnetism, Dinamica Fluidelor, Oscilații și unde mecanice, a XII-a: Oscilații electromagnetice, Optică geometrică și ondulatorie.

    Deci ZERO curent alternativ, indiferent de specializarea clasei. ZERO optică fotonică/cuantică, în era panourilor fotovoltaice. O să ajungă să creadă că funcționează prin magie. Zero relativitate, zero radiații (poate ceva pe la oscilații și câmp electromagnetic, dar oricum nimic despre radiații nucleare – din nou, o să ajungă să creadă că fac cancer că așa a vrut doamne-doamne și că tratamentele cu radiații sunt magie curată.)

    La TEHNIC. Nu la mate-info (unde oricum baza e matematica și/sau informatica). Nu la filologie unde oricum nu-i interesează. La TEHNIC.

    O să avem ZERO elevi care mai merg la Politehnică și în consecință ZERO ingineri, maiștri, tehnicieni de orice fel. ZERO BARAT.

    DEMISIA DAVID!

  4. Buna seara!
    Programa la biologie este grea.la clasa a IX și pt profesori și pt elevi..Literatie… ? 90.%din cuvintele de la celula sunt neologisme pt elevi..
    Sprit civic și antreprenoriat? cum? pe drepturile mele de autor? eu ii las pe elevi să explice pe tik tok ce le zic eu le ore, dar nu nu mi se pare normal.. am drepturi de autor. Eu refuz să facă atreperenonita pe ce învață de la mine. Ei pot face asta…ai eu le pot zice asta, dar drepturile mele că profesor unde sunt?
    de curozitate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

GHID Înscrierea în clasa pregătitoare 2023. Părinții care își înscriu copiii la altă școală decât cea de circumscripție pot bifa să le fie locul păstrat la școala de care aparțin / Răspunsuri de la Ministerul Educației la cele mai frecvente întrebări

Cele mai frecvente întrebări privind înscrierea copiilor în clasa pregătitoare 2023 au primit răspunsuri de la Ministerul Educației într-un ghid publicat miercuri pe site-ul instituției. Astfel, pot fi înscriși la…
Vezi articolul