Programele școlare pentru disciplinele prevăzute în planurile-cadru – învățământ liceal au fost lansate în transparență de Ministerul Educației, luni, 24 noiembrie și vor sta în această procedură timp de 13 zile lucrătoare, până în data de 12 decembrie, potrivit comunicatului de presă. Programele școlare conțin materiile pentru toate disciplinele pe care le vor învăța elevii timp de 4 ani la liceu. Schimbările programelor vin după aproape 20 de ani și îi vizează pe elevii care anul acesta termină clasa a VIII-a, potrivit ministrului David.
- UPDATE 25 noiembrie: Programa școlară pentru Limba și literatura română, clasa a IX-a – trunchi comun și curriculum de specialitate – publicată în dezbatere de Ministerul Educației și Cercetării
- UPDATE 25 noiembrie: Alte 47 de programe școlare pentru liceu care ar trebui să fie aplicate la toate clasele a IX-a în septembrie 2026, publicate de MEC: limba maternă, discipline de specialitate, practică pedagogică
Ministerul Educației a pus în transparență pentru consultare programele de liceu pentru noile planuri cadru, după care ar trebui să învețe elevii de liceu din toamna anului 2026.
„Regăsiți mai jos, programele școlare aferente disciplinelor din învățământul liceal (conform planurilor-cadru aprobate prin Ordinul de ministru nr. 4.350/2025) supuse procesului de transparență decizională. Publicarea acestora va continua, etapizat, până în data de 26 noiembrie, inclusiv”, anunță ministerul. Intervalul alocat consultării: 24 noiembrie – 12 decembrie 2025. Asta înseamnă că perioada în care documentele vor fi în procedura de transparență este de 13 zile lucrătoare, mai puțin de trei săptămâni. (n. red Ziua de 1 Dec este zi liberă).
- Opinii și propuneri argumentate sunt așteptate și preluate pe adresa de e-mail consultare@rocnee.ro.
Clasa a IX-a va începe, din anul școlar 2026-2027, într-o nouă logică curriculară, cu programe și manuale noi, dar și cu profesori formați în metode moderne de predare, adaptate secolului XXI, a declarat Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, pe 9 octombrie.
- Pe 26 iunie 2025, au fost publicate în Monitorul Oficial noile planuri-cadru pentru liceu, prima schimbare structurală a curriculumului liceal din ultimii 20 de ani.
- Lista cu experții care au lucrat la programe o găsiți aici
Lista programelor școlare pe discipline și profiluri
- Programa pentru disciplina limba și literatura română nu a fost publicată în primul val de documente ci în 25 noiembrie.
ANATOMIA, FIZIOLOGIA ȘI BIOMECANICA SPORTULUI: Clasele a XI-a – a XII-a; Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul sportiv, toate specializările
ARITMETICĂ: Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul pedagogic, specializarea pedagogia învățământului primar clasele a XI-a – a XII-a
BIOLOGIE: Clasa a IX-a, Trunchi comun (TC), Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera teoretică, profilul real, specializarea științe ale naturii + Descrierea macroconceptelor pentru noul curriculum de biologie, clasele IX-XII – domeniile de conținut, material de însoțire a programei pentru clasa a IX-a – proiecții pentru clasele a X-a – a XII-a
CURRICULUM DE SPECIALITATE: Curriculum pentru clasa a IX-a, învățământ liceal – filiera tehnologică, Domeniul de pregătire profesională: CHIMIE INDUSTRIALĂ
CHIMIE
- Clasele IX-X, Trunchi comun (TC)
- Clasele IX-XII, Trunchi comun (TC)/Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera teoretică, profilul real, Specializarea matematică-informatică
- Clasele IX-XII, Trunchi comun (TC)/Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera teoretică, profilul real, Specializarea științe ale naturii
- Clasele IX-XII, Trunchi comun (TC)/Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera tehnologică, profilul tehnic – toate calificările profesionale profilul resurse naturale și protecția mediului – toate calificările profesionale
- Clasele IX-XII, Trunchi comun (TC)/Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul militar, Specializarea matematică-informatică militară
CURRICULUM DE SPECIALITATE: Curriculum pentru clasa a IX-a, învățământ liceal – filiera tehnologică, Domeniul de pregătire profesională: COMERŢ
DEZVOLTARE PERSONALĂ ȘI CONSILIERE ÎN CARIERĂ: Clasele a IX-a – a XII-a, Trunchi comun (TC)
DISCIPLINE DIN DOMENIUL ARTE – ARTE VIZUALE: Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profil pedagogic, specializarea Pedagogia educației nonformale
CURRICULUM DE SPECIALITATE: Curriculum pentru clasa a IX-a, învățământ liceal – filiera tehnologică, Domeniul de pregătire profesională: ECONOMIC
EDUCAȚIE FIZICĂ ȘI SPORT: Clasele a IX-a – a XII-a, Trunchi comun (TC)
EDUCAȚIE MUZICALĂ: Clasele a IX-a și a X-a, Trunchi comun (TC), Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profil artistic, specializările: coregrafie și arta actorului
EDUCAȚIE TEATRALĂ: Clasa a XI-a, Trunchi comun (TC)
EDUCAȚIE VIZUALĂ: Clasele IX-X, Trunchi comun (TC)/filiera vocațională, profil artistic, specializarea teatru, clasele IX-X (CS) specializarea muzică, clasa a XI-a (TC), clasa a XII-a (CDEOS)
CURRICULUM DE SPECIALITATE: Curriculum pentru clasa a IX-a, învățământ liceal – filiera tehnologică, Domeniul de pregătire profesională: ELECTRONICĂ. AUTOMATIZĂRI
CURRICULUM DE SPECIALITATE: Curriculum pentru clasa a IX-a, învățământ liceal – filiera tehnologică, Domeniul de pregătire profesională: ESTETICA ȘI IGIENA CORPULUI OMENESC
FIZICĂ: Trunchi comun (TC) + Curriculum de specialitate (CS) & Proiecție curriculară pentru disciplina Fizică – TC + CS – clasele a X-a – a XII-a (document explicativ)
GEOGRAFIE: Trunchi comun (TC) – pentru toate filierele, profilurile, specializările/calificările profesionale clasele IX-XII + Curriculum de specialitate (CS) – pentru filiera teoretică, profil umanist, specializarea științe sociale clasele IX-XII și specializarea filologie clasele IX-X
GRAMATICA APLICATĂ A LIMBII ROMÂNE
- Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul pedagogic, specializările Educație timpurie și Pedagogia educației nonformale
- Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul pedagogic, specializarea Pedagogia învățământului primar
- Clasele a IX-a și a X-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul pedagogic, specializarea Pedagogie generală și Mediere școlară
GRAMATICA APLICATĂ A LIMBII GERMANE
- Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul pedagogic, specializarea Pedagogia educației timpurii
- Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul pedagogic, specializarea Pedagogia învățământului primar
INFORMATICĂ
- Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul militar, specializarea matematică-informatică militară
- Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera teoretică, profilul real, specializarea matematică-informatică
- Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera teoretică, profilul real, specializarea matematică-informatică, clase cu predarea disciplinei informatică în regim intensiv
- Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera teoretică, profilul real, specializarea științe ale naturii
- Proiecție curriculară care prefigurează parcursul disciplinei pentru clasele a X-a – a XII-a
INTRODUCERE ÎN MEDIERE ȘCOLARĂ: Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul pedagogic, specializările Pedagogie generală și Mediere școlară
INTRODUCERE ÎN PEDAGOGIE
- Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională profilul pedagogic, specializarea Pedagogia educației nonformale
- Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS), pentru filiera vocaţională, profilul pedagogic, specializarea Mediere şcolară
- Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocaţională, profilul pedagogic, specializarea Pedagogie generală
INTRODUCERE ÎN PEDAGOGIE. TEORIA ȘI METODOLOGIA CURRICULUMULUI PENTRU ÎNVĂȚĂMÂNT PRIMAR: Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul pedagogic, specializarea Pedagogia învățământului primar
INTRODUCERE ÎN PEDAGOGIE. TEORIA ȘI METODOLOGIA CURRICULUMULUI PENTRU EDUCAȚIE TIMPURIE: Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul pedagogic, specializarea Educație timpurie
ISTORIE. ISTORIE UNIVERSALĂ
- Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera teoretică, profilul umanist, specializarea filologie
- Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera teoretică, profilul umanist, specializarea Științe sociale
- Clasa a IX-a, Trunchi comun (TC), toate profilurile, specializările și calificările profesionale
LIMBA MODERNĂ 1: ENGLEZĂ: Clasele a IX-a – a XII-a; Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul militar, specializarea matematică-informatică militară
LIMBA MODERNĂ 1/2: GERMANĂ, RUSĂ, JAPONEZĂ: Clasele IX – XII; Trunchi comun (TC)/Curriculum de specialitate (CS) pentru toate filierele, profilurile, specializările/calificările profesionale
LIMBA MODERNĂ 1: ENGLEZĂ, FRANCEZĂ, SPANIOLĂ, ITALIANĂ: Clasa a IX-a, Trunchi comun (TC) 2h/săptămână pentru toate filierele, profilurile și specializările/ calificările profesionale; Curriculum de specialitate (CS) 1h/săptămână, pentru filiera teoretică, profilul umanist, specializările științe sociale și filologie
LIMBA MODERNĂ 2: ENGLEZĂ, FRANCEZĂ, SPANIOLĂ, ITALIANĂ, PORTUGHEZĂ, CHINEZĂ, TURCĂ (DEBUTANȚI): Clasa a IX-a, Trunchi comun (TC) 1h/săptămână pentru toate filierele, profilurile și specializările/calificările profesionale; Curriculum de specialitate (CS) 1h/săptămână, pentru filiera teoretică, profilul umanist, specializările științe sociale și filologie
LIMBA MODERNĂ 2: ENGLEZĂ, FRANCEZĂ, SPANIOLĂ, ITALIANĂ, PORTUGHEZĂ, CHINEZĂ, TURCĂ (DEBUTANȚI): Clasa a IX-a, Trunchi comun (TC) 1h/săptămână pentru toate filierele, profilurile și specializările/ calificările profesionale; Curriculum de specialitate (CS) 1h/săptămână, pentru filiera teoretică, profilul umanist, specializările științe sociale și filologie
LIMBA MATERNĂ RROMANI Clasa a IX-a, Trunchi comun (TC) și Curriculum de specialitate (CS) pentru toate filierele, profilurile, specializările
LIMBA ȘI LITERATURA GERMANĂ MATERNĂ:
- Clasa a IX-a, Trunchi comun (TC) și Curriculum de specialitate (CS) pentru toate filierele, profilurile, specializările
- Clasa a X-a, Trunchi comun (TC) și Curriculum de specialitate (CS) pentru toate filierele, profilurile, specializările
- Clasa a XI-a, Trunchi comun (TC) și Curriculum de specialitate (CS) pentru toate filierele, profilurile, specializările
- Clasa a XII-a, Trunchi comun (TC) și Curriculum de specialitate (CS) pentru toate filierele, profilurile, specializările
LIMBA ȘI LITERATURA ITALIANĂ MATERNĂ: Clasele a IX-a – a XII-a, Trunchi comun (TC) și Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera teoretică, toate profilurile și specializările
LIMBI MODERNE 1 ȘI 2: Programele școlare pentru limbile moderne l1, l2 – material de prezentare
LOGICĂ: Clasa a IX-a; Trunchi comun (TC) și Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera teoretică, profilul umanist, specializarea științe sociale, specializarea filologie
MANAGEMENTUL EMOȚIILOR: Clasa a IX-a, curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul pedagogic, toate specializările
MATEMATICĂ
- Trunchi comun (TC), filiera teoretică, profilul umanist, toate specializările; filiera tehnologică, toate profilurile, toate calificările profesionale; filiera vocațională, profilul artistic, toate specializările; filiera vocațională, profilul pedagogic, toate specializările; filiera vocațională, profilul sportiv, toate specializările; filiera vocațională, profilul teologic, toate specializările
- Trunchi comun și Curriculum de specialitate (TC+CS) pentru filiera vocațională, profilul militar, specializarea matematică-informatică militară, clasele a IX-a – a XII-a
- Trunchi comun și curriculum de specialitate (TC+CS) pentru filiera teoretică, profilul real, specializarea matematică-informatică, clasele a IX-a – a XII-a
- Trunchi comun și curriculum de specialitate (TC+CS) pentru filiera teoretică, profilul real, Specializarea științe ale naturii, clasele a IX-a – a XII-a
CURRICULUM DE SPECIALITATE Curriculum pentru clasa a IX-a, învățământ liceal – filiera tehnologică, Domeniul de pregătire profesională:
PREGĂTIRE MILITARĂ: Clasele a IX-a – a XII-a; Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul militar, specializarea matematică-informatică militară
PREGĂTIRE SPORTIVĂ TEORETICĂ: Clasele a IX-a – a XII-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul sportiv
PSIHOLOGIA SPORTULUI: Clasa a XI-a; Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul sportiv, toate specializările
RELIGIE
- Cultul Ortodox de Rit vechi (ruși lipoveni), Clasele a IX-a – a XII-a, Trunchi Comun (TC) pentru toate filierele, profilurile, specializările
- Cultul Baptist, Clasele a IX-a – a XII-a, TC
- Cultul evanghelic C. A., Clasele a IX-a – a XII-a, Trunchi comun (TC)
- Cultul Ortodox Ucrainean, Clasele a IX-a – a XII-a, TC
- Cultul Ortodox, Clasele a IX-a – a XII-a, TC
- Cultul Adventist de Ziua a Șaptea, Clasa a IX-a – a XII-a, Trunchi comun (TC)
- Cultul Creștin după Evanghelie, Clasele a IX-a – a XII-a, TC
- Cultul greco-catolic, Clasele a IX-a – a XII-a, TC
- Cultul Musulman, Clasele a IX-a – a XII-a, Trunchi comun (TC)
- Cultul Penticostal, Clasele a IX-a – a XII-a, TC
- Református és Evangélikus felekezetek részére, IX.-XII, osztályok, Közös törzsanyag (TC)
- Cultul Reformat și Cultul Evanghelic Clasele a IX-a – a XII-a Trunchi comun (TC) Învățământ liceal
- RÓMAI KATOLIKUS VALLÁS, tantárgyhoz IX-XII. osztály, Közös törzsanyag (TC)
- Cultul romano-catolic de limba maghiară, Clasele IX-XII, Trunchi comun (TC)
- Cultul Unitarian, Clasele a IX-a – a XII-a, TC
- Cultul romano-catolic de limba română, Clasele IX-XII, Trunchi comun (TC)
SĂNĂTATE, NUTRIȚIE, MOTRICITATE LA COPILUL MIC: Clasa a IX-a, Curriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul pedagogic, specializarea Educație timpurie
TEHNOLOGIA INFORMAȚIEI ȘI A COMUNICAȚIILOR:
- Clasa a IX-a, Trunchi comun (TC)
- Proiecție curriculară care prefigurează parcursul disciplinei pentru clasele a X-a – a XII-a
CURRICULUM DE SPECIALITATE: Curriculum pentru clasa a IX-a, învățământ liceal – filiera tehnologică, Domeniul de pregătire profesională: TURISM ȘI ALIMENTAȚIE
Reforma programelor școlare pentru liceu
Pe 3 septembrie 2025, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat că lucrările comisiilor de specialitate au început, după constituirea echipelor de lucru. „(…) Sunt 1.500 de specialiști și am încercat să construim echipele cu oameni din mediul preuniversitar, învățământ superior și din cercetare. (…) Sper ca la finalul anului să avem o variantă pe care să o putem prezenta public”, a declarat oficialul la Euronews România, în emisiunea România lui Vitalie.
Pe 26 iunie 2025, au fost publicate în Monitorul Oficial noile planuri-cadru pentru liceu, prima schimbare structurală a curriculumului liceal din ultimii 20 de ani. Acestea stabilesc disciplinele și numărul de ore alocat fiecărei materii. Următorul pas este tocmai elaborarea programelor școlare, ce vor trebui finalizate până în noiembrie 2025, pentru ca la final de an să fie lansată licitația pentru manuale.
- Vezi aici care sunt profesorii care fac programele școlare la pedagogie pentru liceele de educatori și învățători 2026. Șeful DPPD al UB Ovidiu Pânișoară, Firuța Tacea, Mariana Crașovan, Laura Ciolan și Daniel Mara sunt coordonatori.
De ce este importantă reforma curriculară
Prima generație de elevi care va începe liceul după noile programe este cea care intră la liceu în septembrie 2026, urmând să susțină Bacalaureatul în 2030 după o nouă structură curriculară. Reforma are ca scop sincronizarea curriculumului liceal cu cel gimnazial, reformat în 2016, și reducerea decalajelor semnalate constant de profesori și organizațiile educaționale.
„Pariul meu este reducerea analfabetismului funcțional și creșterea participării la Bacalaureat. Dacă facem această schimbare curriculară și o implementăm din 2026, peste 4-5 ani ar trebui să vedem o modificare semnificativă”, declara ministrul Daniel David în iunie.
- Reforma curriculară a fost ratată pentru elevii care au făcut clasa pregătitoare și au început gimnaziul în 2016 pe un curriculum nou, centrat pe competențe, nu conținuturi, așadar în primele două cicluri de învățământ. Ei ar fi trebuit să continue cu noi planuri-cadru și programe și la liceu, în 2020-2024, dar reforma lor curriculară a fost amânată de miniștri politicieni.
- În schimb, în fiecare toamnă, profesorii de liceu au primit cu câteva zile înainte de începutul cursurilor „repere metodologice”, adică ghiduri în care au sugestii cum să armonizeze la clasă programa școlară din gimnaziu cu cea nereformată din liceu de două decenii.
- Bacalaureat nou în 2030. La ce materii va fi examenul, în funcție de filieră, profil și specializare: la uman-filologie, prima probă obligatorie a profilului va fi o limbă străină, în loc de istorie cum e acum
5 comments
Pentru Informatică se pare că se intră direct în programare, programare modulară, liste, chiar și programarea orientată pe obiecte. Până acum, în clasa a 9-a se punea accentul pe pseudocod, pe algoritmi elementari, pe prelucrarea numerelor, pe șirurilor de valori, deci pe formarea unei gândiri algoritmice și pe conceptele de bază. Dacă îi bagi direct în concepte destul de avansate de programare pentru nivelul lor, eu sunt curios când vor mai avea ei timp să își formeze acea gândire axată pe rezolvarea problemelor. Mi se pare că ați distrus ceea ce era decent. Nu era perfect, dar programa de clasa a 9-a permitea copiilor să înțeleagă cum să realizeze algoritmi, cum să gândească. Credeți că în gimnaziu vor avea această oportunitate? Ideea Informaticii este să învețe să gândească, să se adapteze, să fie flexibili și de abia apoi să își exercite aceste aptitudini pentru a realiza programe. Ca profesor, acest proiect mă descurajează.
Vad ca la clasa a 9-a este zero gramatică. DAR sa relateze la trecut.Nu era bine la prezent ca trecutul nici la romana nu îl știu?
Ei nu stăpânesc limba română,mulți etnici și alte naționalități care sunt la liceele tehnice și tehnologice nu au noțiuni de baza de limba română se uita la tine ca la mașini străine când zici noțiuni de baza la română. Iar faceți praf totul. Sa fie cât mai simplu dar nu asa simplu!
Ei nu stiu în limba romana sa relateze ce se cere acolo și voi le vreți în limba străină cu o ora pe săptămână!
Bravos!
Elevii de la liceul tehnologic au la fizică, în doar o oră pe săptămână, aceleași conținuturi ca cei de la mate-info, cu trei ore pe săptămână. Aceeași mecanică, dar în doar o treime din timp. Bănuiesc că dacă ajunge disciplină de bacalaureat, vor fi aceleași subiecte. Iar la tehnologic nu poți adăuga CDȘ-uri, nu e loc în plan pentru ele, ca să mai recuperezi ceva cu ei.
Apoi pentru clasele X-XII urmează (tot la o oră pe săptămână): a X-a: aceeași termodinamică, electrostatică și curent continuu. A XI-a: Magnetism, Dinamica Fluidelor, Oscilații și unde mecanice, a XII-a: Oscilații electromagnetice, Optică geometrică și ondulatorie.
Deci ZERO curent alternativ, indiferent de specializarea clasei. ZERO optică fotonică/cuantică, în era panourilor fotovoltaice. O să ajungă să creadă că funcționează prin magie. Zero relativitate, zero radiații (poate ceva pe la oscilații și câmp electromagnetic, dar oricum nimic despre radiații nucleare – din nou, o să ajungă să creadă că fac cancer că așa a vrut doamne-doamne și că tratamentele cu radiații sunt magie curată.)
La TEHNIC. Nu la mate-info (unde oricum baza e matematica și/sau informatica). Nu la filologie unde oricum nu-i interesează. La TEHNIC.
O să avem ZERO elevi care mai merg la Politehnică și în consecință ZERO ingineri, maiștri, tehnicieni de orice fel. ZERO BARAT.
DEMISIA DAVID!
Buna seara!
Programa la biologie este grea.la clasa a IX și pt profesori și pt elevi..Literatie… ? 90.%din cuvintele de la celula sunt neologisme pt elevi..
Sprit civic și antreprenoriat? cum? pe drepturile mele de autor? eu ii las pe elevi să explice pe tik tok ce le zic eu le ore, dar nu nu mi se pare normal.. am drepturi de autor. Eu refuz să facă atreperenonita pe ce învață de la mine. Ei pot face asta…ai eu le pot zice asta, dar drepturile mele că profesor unde sunt?
de curozitate
Noi nu avem drepturi.Nici măcar ca oameni nu suntem văzuți.