Astăzi ar trebui să intre în vigoare regulamentele de funcționare pentru noile inspectorate școlare, centrele pentru carieră didactică și ARACIIP

16.929 de vizualizări
Foto: © Gajus | Dreamstime.com
Nu mai puțin de 16 acte normative care să pună în aplicare legile educației în învățământul preuniversitar ar trebui să intre în vigoare de astăzi, miercuri, 1 noiembrie, potrivit calendarului oficial de termene stabilit de Ministerul Educației. Printre ele sunt ordinul de ministru (OME) cu regulamentele de organizare și de funcționare ale noilor inspectorate școlare – direcții județene de învățământ în legea 198 și Hotărârea de Guvern (HG) privind organizarea agenției care acreditează școlile și va prelua inspecțiile școlare – ARACIIP.

Mai exact, este vorba de peste 280 de documente din lista cu termene oficiale de punere în aplicare a actelor normative aprobată prin ordin de ministru pe 1 septembrie și care aplică sau urmează să aplice legea educației în învățământul preuniversitar 198/2023 în vigoare din 3 septembrie.

Printre documentele aprobate până acum se numără cele legate de organizarea consiliilor de administrație din școli, desfășurarea programului „Școala altfel”, acordarea burselor școlare și burselor studențești, normele de transport pentru elevi și studenți. Altele au fost doar puse în consultare publică recent, cum este cazul ordinul de ministru pentru aprobarea metodologiei de desfășurare a programului „Săptămâna verde” și HG de înființare a CNCE – Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare.

Ordinele de ministru și Hotărârile de Guvern cu termen de punere în aplicare 1 noiembrie sunt următoarele:

  • Hotărâre de Guvern privind aprobarea structurii organizatorice și regulamentul de funcționare ale ARACIIP și ale birourilor județene/biroului municipiului București ale/al ARACIIP
  • Hotărârea de Guvern de instituire a PNMS (n. red. Programul Național Masă Sănătoasă care prevede ca 1 milion de elevi să beneficieze de masă caldă în țară)
  • Hotărâre de Guvern privind aprobarea metodologiei-cadru privind acordarea serviciilor educaționale și de asistență oferite beneficiarilor primari cu cerințe educaționale speciale, de stabilire a nivelului de sprijin necesar, precum și de implementare a planului individualizat de servicii
  • Hotărâre de Guvern privind aprobarea Programului Național Integrat de Reducere a Abandonului Școlar
  • Ordin al ministrului educației privind aprobarea componenței Consiliului ARACIIP
  • Ordin al ministrului educației privind aprobarea metodologiei de organizare a concursului privind ocuparea funcției de director al BJ-ARACIIP
  • Ordin al ministrului educației privind aprobarea metodologiei de desfășurare a concursului pentru ocuparea funcției de președinte al ARACIIP
  • Ordin al ministrului educației privind înființarea BJ-ARACIIP
  • Ordin al ministrului educației privind aprobarea metodologiei pentru asigurarea accesului copiilor din spectrul autist la educație de calitate și servicii de asistență specifice
  • Ordin al ministrului educației privind aprobarea modelului Registrului declarațiilor de interese și procedura de declarare a intereselor
  • Ordin al ministrului educației privind aprobarea regulamentului de organizare și funcționare a DJIP/DMBIP
  • Ordin al ministrului educației privind aprobarea Regulamentului-cadru pentru funcționarea consiliului de administrație și consiliului consultativ al DJIP/DMBIP
  • Ordin al ministrului educației privind aprobarea structurii organizatorice a DJIP/DMBIP
  • Ordin al ministrului educației privind aprobarea Standardelor pentru realizarea camerelor resursă pentru suport educațional și psihopedagogic
  • Ordin al ministrului educației privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a centrelor pentru carieră didactică
  • Ordin al ministrului educației privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Comisiei Naționale pentru Inspecție Școlară

Ordinele de ministru și Hotărârile de Guvern cu termen de punere în aplicare 1 noiembrie nu au fost puse în consultare publică până la ora publicării articolului, cum a fost în cazul unora din cele menționate anterior, ceea ce poate duce la o amânare a punerii în aplicare a prevederilor. Încălcarea datelor stabilite de Ministerul Educației pentru propriile acte normative din legislația subsecventă legilor educației înseamnă încălcarea unui calendar aprobat prin ordin de ministru.

În ceea ce privește noile inspectorate școlare, adică viitoarele direcții județene de învățământ preuniversitar, aceste instituții rămân fără inspecții școlare în atribuții, potrivit proiectului de Regulament-cadru de organizare şi funcţionare a direcţiilor judeţene de învăţământ preuniversitar/Direcţiei Municipiului Bucureşti, document obținut de Edupedu.ro.

Cu alte cuvinte, inspecția școlară generală, cea tematică și inspecția de specialitate trec la ARACIIP (Agenția Română pentru Asigurarea Calității și Inspecție în Învățământul Preuniversitar – n.red), nu mai rămân la inspectoratele școlare. În acest caz, nu este clar cine va plăti aceste inspecții, în condițiile în care ARACIIP este finanțată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației, precum și din venituri proprii, conform legii – detalii aici.

  • Pe 10 octombrie, inspectorii școlari generali au fost convocați de către Ligia Deca, ministrul Educației. Documentul privind reorganizarea direcțiilor județene de învățământ preuniversitar nu a fost pus în dezbatere publică, dar a fost discutat de Ligia Deca în prezența inspectorilor școlari.

Tot Edupedu.ro a prezentat, pe 19 octombrie, atribuțiile directorilor generali din viitoarele direcții județene, adică noile inspectorate școlare: responsabilitățile lor vor fi stabilite în fișa postului și nu apar în proiectul de Regulament-cadru de organizare şi funcţionare a direcţiilor judeţene de învăţământ preuniversitar/Direcţiei Municipiului Bucureşti, document obținut de Edupedu.ro. În prezent, regulamentul actual prevede că atribuțiile inspectorilor școlari generali sunt tot în fișa postului, după ce ordinul a fost modificat în 2015 de fostul ministru Sorin Cîmpeanu.

Termen la 1 noiembrie și pentru acte normative în învățământul universitar

În ceea ce privește învățământul superior, același calendar oficial de termene până la care să fie pusă în aplicare legislația subsecventă legilor educației Deca-Iohannis arată că sunt 9 documente care au termen de intrare în vigoare 1 noiembrie 2023. Câteva privesc mobilitatea cadrelor universitare – angajarea pe posturi sau promovarea în cariera didactică, o hotărâre de guvern care aprobă codul-cadru de etică și deontologie universitară, alt ordin – pentru regulamentul organizării studiilor de doctorat. Lista acestora:

  • Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Codului-cadru de etică și deontologie universitară
  • Hotărâre de Guvern privind aprobarea structurii organizatorice, atribuțiile specifice, numărul de posturi pentru Autoritatea Națională pentru Calificări
  • Hotărâre de Guvern privind aprobarea metodologiei-cadru de concurs pentru ocuparea posturilor vacante din instituțiile de învățământ superior
  • Hotărâre de Guvern pentru aprobarea metodologiei-cadru privind organizarea și desfășurarea examenului de promovare în cariera didactică
  • Ordin al ministrului educației privind aprobarea regulamentului-cadru privind studiile universitare de doctorat
  • Ordin al ministrului educației privind aprobarea standardelor minimale naționale pentru obținerea atestatului de abilitare
  • Ordin al ministrului educației privind aprobarea standardelor minimale naționale necesare și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice de conferențiar și profesor din învățământul superior, a atestatului de abilitare, precum și a diplomei de doctor
  • Ordin al ministrului educației privind aprobarea metodologiei pentru obținerea atestatului de abilitare
  • Ordin al ministrului educației privind aprobarea setului de indicatori necesari pentru monitorizarea învățământului superior

DOCUMENT DESCARCĂ Ordinul de ministru 6.072 cu termenele de intrare în vigoare pentru legislația subsecventă a noilor legi ale educației:

Foto: © Gajus | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Atribuțiile noilor inspectori generali școlari, numiți directori ai DJIP, păstrate la secret de noul Regulament de Organizare, așa cum decisese fostul ministru Cîmpeanu în 2015 – draft / Ce atribuții aveau inspectorii școlari generali în ordinul de ministru inițial
Situație paradoxală în noile direcții județene de învățământ, foste inspectorate școlare, de la 1 noiembrie: angajații nu vor mai face niciun fel de inspecție școlară, dar funcțiile lor rămân de inspectori / Care sunt atribuțiile noilor DJÎP – surse
SURSE Toți inspectorii școlari generali sunt chemați marți, 10 octombrie, la Ministerul Educației. Bursele școlare, transportul elevilor, digitalizarea evaluărilor naționale și organizarea noilor direcții județene de învățământ preuniversitar sunt pe ordinea de zi a întâlnirii
EXCLUSIV România, caz unic în Uniunea Europeană și țările OCDE ca școlile să fie controlate de două organisme – inspectorate și ARACIP. „Ineficientă și împovărătoare pentru școli” dubla-inspecție e considerată „o piedică în implementarea reformelor”, într-un raport de diagnostic al OCDE
EXCLUSIV Critici dure pentru „reforma” Deca-Iohannis din educație, într-un raport-cheie al OCDE, organizația la care România dorește să adere: România nu are o strategie națională pentru îmbunătățirea școlilor, bugetul pentru educație nu ține cont de obiectivele pe termen lung, iar sistemul rămâne foarte birocratic, cu un nivel ridicat de risipă
ARACIP, agenția care acreditează și evaluează școlile și grădinițele, primește noi puteri, în proiectul legii Deca. Va face toate inspecțiile generale și tematice, va avea birouri teritoriale în fiecare județ și de cel puțin patru ori mai mulți angajați ca în prezent / Inspecțiile de specialitate nu mai apar în atribuțiile inspectoratelor

6 comments
  1. Pentru ce aceasta graba? Nu e suficient cate ilegalitati face baba de Dogaru de cand e presul aracip? Oug 75 abrogata la intrarea in vigoare a legi invatam preuniv si Aracip face incontinuare evaluari si incaseaza bani de la scoli. Toti angajatii aracip sunt oripilati de ilegalitatile lu dogaru dar tac pt ca sunt amenintati de catre baba zilnic. Si de ce va grabiti stati oameni buni calmi voi realizati ca daca baba asta ramane pres aracip incontinuare toti angajatii vor face mai devreme sau mai tarziu puscarie din cauza acestei babe.

  2. Cine inspectorii scolari? Nu pot sa cred ca iau spaga! Ei sunt acolo sa usureze munca profilor, sa usureze pe ei uneori si sa faca numai lucruri minunate! :)))) Noapte buna romania! :))))

  3. Trebuia sa desființeze inspectoratele.Nu își justifica banii luați! Se agata de scaune cu orice preț, numai sa scape de ore la catedrele pe care și le iau după ce ajung inspectori. Dau gradații după cumetrii și prietenii. Controlați în teritoriu sa vedeți cum își fac feudele!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii vaccinați din clasa a VI-a nu pot reveni cu prezență fizică la școală din cauza unei reglementări din ordinul comun, spun părinții. Sorin Ion: La prima modificare a ordinului comun, săptămâna viitoare, voi propune să luăm în considerare petițiile

Copiii de 12 ani vaccinați, dar care sunt în clasa a VI-a, nu se pot întoarce cu prezență fizică la școală fiindcă în ordinul comun scrie că doar de la…
Vezi articolul

OpenAI, creatoarea ChatGPT, lansează un nou model puternic de inteligență artificială, GPT-4 / Într-o simulare a examenului de barou, noul model a obținut un punctaj la nivelul primilor 10% dintre cei care iau testul

OpenAI, creatoarea chatbotului de succes ChatGPT, a declarat marţi că începe să lanseze un model puternic de inteligenţă artificială cunoscut sub numele de GPT-4, transmite Reuters, citată de News.ro și…
Vezi articolul

Daniel David, președintele Consiliului Rectorilor, despre sprijinirea studenților români în străinătate: Orice susținere pentru studenți e bună dacă e ghidată de echitate și de o “politică academică deșteaptă, ce include obligatoriu excelența”

Orice sprijin pentru studenți “este bun dacă este ghidat de două valori” – echitatea, respectiv “o politică academică deșteaptă, care include obligatoriu și excelența”, consideră Daniel David, președintele Consiliului Național…
Vezi articolul