Examenul de admitere la liceu pentru 60% dintre locuri este “o formulă la care am ajuns tocmai în urma feedbackului primit” – Ligia Deca, întrebată de ce păstrează examenul în pofida opoziției exprimate de părinți, elevi, profesori față de admiterea diferențiată

2.688 de vizualizări
Foto: © Andreaobzerova | Dreamstime.com
“Această formulă pe care pachetul legislativ o include este o formulă la care am ajuns tocmai în urma feedbackului primit de la actorii în educație. Dacă vă aduceți aminte, vara trecută, în dezbatere publică, formula propusă a fost: 90% din locuri”. Așa a răspuns, miercuri, ministrul Educației, Ligia Deca, întrebată fiind de ce păstrează acest examen în pofida opoziției manifestate de elevi, părinți și profesori.

În conferința de presă ce a urmat aprobării în guvern a proiectelor de legi ale educației, care urmează să treacă prin parlament, ea a fost întrebată care e argumentul pentru acest examen, în condițiile în care “toți actorii implicați – vorbim aici despre profesori, elevi, părinți – s-au opus admiterii diferențiate la liceu”. În răspuns, ea a făcut trimitere la vechea versiune, propusă de predecesorul său Sorin Cîmpeanu – 90% din locuri scoase la concurs, spunând că în urma feedback-ului primit de minister “am ajuns la o formulă cu 60%”.

  • Ea a notat că, la liceele cu profiluri pentru care există concurență mare și unde potrivit proiectului de lege se vor organiza examene pentru 60% din locuri, pentru celelalte 40% se va concura pe baza notelor de la evaluarea națională, dar “10% vor fi acordate prioritar pentru elevii cu cerințe educaționale speciale sau pentru elevii romi”.

Întrebată cât va conta nota de la Evaluarea Națională și cât va conta nota de la examenul de admitere, ea a spus că “este un detaliu pe care îl vom stabili în metodologiile subsecvente”.

Din răspunsurile Ligiei Deca pe această temă:

Rep.: Toți actorii implicați – vorbim aici despre profesori, elevi, părinți – s-au opus admiterii diferențiate la liceu. Care este argumentul pentru care ați păstrat această formă de admitere la liceu, și cu evaluare națională, și cu examen separat?

Ligia Deca: Această formulă pe care pachetul legislativ o include este o formulă la care am ajuns tocmai în urma feedback-ului primit de la actorii în educație. Dacă vă aduceți aminte, vara trecută, în dezbatere publică, formula propusă a fost: 90% din locuri scoase la concurs pentru profilurile unde exista concurență și unde liceul își dorea. Am ajuns la o formulă cu 60%. De ce? Tocmai în ideea în care un copil care are o zi proastă și nu performează la examenul care i-ar aduce o potrivire mai bună cu profilul mai are șansa ca, pe baza notelor de la Evaluarea Națională, să aplice pentru profilul respectiv în acel liceu, să mai aibă o șansă să fie distribuit acolo. Este o formulă care, în opinia noastră, îmbină nevoia de potrivire cu profilul, cu ceea ce-ți alegi să faci pentru următorii patru ani de liceu, cu nevoia de a asigura echitate în sistem. (…)

60% din locurile pe profilurile unde a existat concurență vor putea fi scoase în concurs. Pentru celelalte 40% se va putea concura exclusiv pe baza notelor de la Evaluarea Națională. Din aceste 40%, 10% vor fi acordate prioritar pentru elevii cu cerințe educaționale speciale sau pentru elevii romi.

Rep.: Cât va conta nota de la Evaluarea Națională și cât va conta nota de la acest examen?

Ligia Deca: Acesta este un detaliu pe care îl vom stabili în metodologiile subsecvente, de organizare a concursului de admitere. Este un subiect pe care îl vom aprofunda cu specialiștii de la Centrul Național pentru Evaluare.”

Foto: © Andreaobzerova | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


8 comments
  1. Niste nenorociti. Pretul pregatirilor copilului meu au explodat. Dau 480 de lei pe saptamana in Focsani jud.Vrancea. Sa-mi imaginez ce e in Bucuresti?

  2. Pe toți ne enervează acești nepricepuți și rău intenționați.Ministra este o marionetă care știe doar să mintă. PNL va avea soarta pnțcd-lui.

  3. Să ne prezinte documentele de la dezbaterea publică din care rezultă ce spune. Cu date, procente, etc.

  4. Sa ne spuna si noua de la cine a primit feedback, toti iti spunem ca este o mare discriminare aceasta admitere, iar ea nu intelege. Nu credeam ca este posibil sa avem un ministru mai slab dupa Anisie, dar se pare ca orice este posibil.

  5. Femeia aceasta nu pricepe nimic, exact la fel ca predecesorul ei. Amandoi au niste frustrari legate de experiente personale dezastroase. Nu e capabila sa priceapa nimic. Anul scolar viitor vom face din nou balet, asta nu e scoala, cu ferfenita de an scolar modular.
    Strans legat de subiect 60 % se vor ocupa cu PCR (pile, cunostinte, relatii) sau cu meditatii masive ( cine poate acum (PROFESORI EVIDENT), poate reusesc mai mult de 7 case din meditatii ), 10 % pentru minoritari si ces (de ce nu intra la minoritari si ungurii, evrei, nemtii, cehii, rusii, lipovenii, bulgarii, ukrainenii, avem nenumarate minoritati etc. ?) si mai raman 30% care se pot ocupa normal. Cand s-a introdus repartizarea centralizata, s-a introdus pentru a oferi TUTUROR elevilor sanse identice. Ce se face acum e contrar drepturilor elementare ale omului. Ma mir ca „avocatul poporului ” nu zice nimic….

    1. „Avocatul poporului” e ca si ea … oameni nepotriviti pt functiile lor … o moda pt Romania

  6. Absolut aberant. Cica ..”dezbatere publica”! Hai sictir tanti! Fac tot cum (prost) ii taie pe ei capatana…Sa fiu inteles, nu am copii la scoala, sau la facultate. Nici macar nu mai traiesc in Tara Romaneasc. Dar porcariile astea pe care acesti mediocrii le baga pe gat oamenilor ma enerveaza la greu!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Ordinul privind organizarea cursurilor pe timp de pandemie

Reprezentanții elevilor, despre reorganizarea agenției care acreditează și evaluează extern toate școlile: Desființarea acestei instituții sau reducerea atribuțiilor sale ar crea un precedent foarte periculos

Reprezentanții elevilor nu sunt de acord cu modificarea atribuțiilor Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), modificări cerute recent de Asociația Școlilor Particulare, spunând că „ar crea…
Vezi articolul
vârsta de pensionare, cancelarie profesori

Director de școală: Nici nu se pune problema în ziua de astăzi să mai cauți pe cineva să vină la plata cu ora. Am avut o tânără colegă care a primit la repartiție 5 ore. Eu, de fapt, din reorganizarea catedrelor, aveam 6 ore și a refuzat a șasea oră în regim de plata cu ora

Liliana Murguleț, director al Școlii Gimnaziale nr. 79 din București, a declarat că „nici nu se pune problema în ziua de astăzi să mai cauți pe cineva să vină la…
Vezi articolul
Planuri-cadru 2025

Asistențele la ore ale directorilor nu respectă graficul stabilit – punct slab identificat de ISMB / Directorul Viforel Dorobanțu, în septembrie: Dacă se mai așteaptă cineva din inspectorat sau minister ca vreun director să-și facă numărul de asistențe la ore, atunci are, din punctul meu de vedere, o imaginație bogată

Una dintre punctele slabe identificate de Inspectoratului Școlar al Municipiului București se referă la nerespectarea graficului de asistențe la ore de către directori, directori adjuncți, responsabilii comisiilor pentru curriculum, potrivit…
Vezi articolul