EXCLUSIV Ministerul Educației confirmă că profesoara Adriana Bălaj, numită de ministrul Daniel David în comisia pentru programele școlare la Istorie prezentate de președintele Academiei Române, nu a fost consultată în realitate de Minister: „omisiunea regretabilă” e a coordonatorului grupului de lucru, care „își exprimă în mod public scuze”

3.041 de vizualizări
Documente / Foto: Pexels.com
Foto: Pexels.com
Ministerul Educației și Cercetării (MEC) confirmă pentru Edupedu.ro că profesoara de Istorie Adriana Iuliana Bălaj, numită de ministrul Daniel David în grupul de lucru pentru realizarea noilor programe școlare de liceu, nu a fost invitată la nicio întâlnire și nu a fost consultată, așa cum aceasta a reclamat public într-o postare pe rețelele sociale. Ministerul a transmis, la solicitarea Edupedu.ro, că situația a fost generată de „o deficiență de comunicare intragrup”, iar responsabila coordonării grupului își asumă public eroarea.
  • Reacția vine după ce, marți seară, 25 noiembrie, profesoara Adriana Bălaj declara că, deși numele ei apare pe lista publicată de Minister a „specialiștilor consultați”, nu a fost contactată niciodată. Ea a spus că nu a participat la nicio discuție și a aflat despre programele puse în dezbatere publică abia în momentul publicării lor.
  • „Mi se pare o formă de falsă transparență atunci când se comunică public că au fost consultați 1.500 de profesori cu expertiză, cât timp pentru mulți dintre noi colaborarea nu a existat în mod real. (…) simt nevoia să mă delimitez de acest mod de lucru și de conținutul propus”, a scris profesoara în mesajul său.

Situația a pornit în contextul dezbaterii pe noile programe școlare de liceu, prezentate de Ministerul Educației pe 24 noiembrie 2025 și explicate public de președintele Academiei Române, Ioan Aurel Pop, coordonatorul științific al documentelor pentru disciplina Istorie. Bălaj fusese inclusă pe lista oficială a grupului de lucru, însă – după cum a dezvăluit – fără ca implicarea ei să fie reală.

În răspunsul transmis Edupedu.ro, Ministerul confirmă toate aspectele semnalate de aceasta și explică faptul că profesoara a fost omisă în mod neintenționat de la convocările grupului, din cauza unei deficiențe organizatorice.

Instituția anunță că va încerca să remedieze rapid situația și promite că Adriana Bălaj va fi implicată în elaborarea formei finale a programei pentru clasa a IX-a, precum și în consultările pentru clasele X-XII.

Totodată, ministerul justifică faptul că lista programelor publicate include doar membrii care au lucrat efectiv la clasa a IX-a, explicând că au fost organizate subgrupuri distincte pentru fiecare nivel, iar unele persoane nu au fost implicate în prima etapă.

Ministerul transmite și scuze oficiale, declarându-și regretul pentru incident.

Răspunsul integral trimis de Ministerul Educației și Cercetării la solicitarea Edupedu.ro:

Bună ziua,

​Referitor la solicitarea dumneavoastră, vă comunicăm următoarele:

  • situația semnalată de doamna profesoară Adriana Iuliana Bălaj a fost generată de o deficiență de comunicare intragrup: responsabil – grup de lucru;
  • având în vedere omisiunea regretabilă a responsabilului de grup de a o invita pe doamna profesoară Adriana Iuliana Bălaj la întâlnirile de lucru pentru elaborarea programei școlare pentru clasa a IX-a, doamna consilier Mirela Popescu, în calitate de coordonator al grupului, își asumă deficiența organizatorică și își exprimă în mod public scuze;
  • ținând cont de faptul că programele școlare, inclusiv pentru disciplina Istorie, sunt actualmente în proces de transparență, Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare (CNCE) va acționa cu celeritate pentru a remedia această situație, urmând ca, în măsura disponibilității, doamna Adriana Bălaj să fie implicată în elaborarea formei finale a programelor școlare pentru clasa a IX-a. De asemenea, va fi consultată asupra anilor de studiu următori (clasele a X-a – a XII-a), urmând a fi invitată la toate întâlnirile viitoare ale subgrupurilor de lucru;
  • menționăm că, în organizarea activităților de grup, s-au format subgrupuri care să elaboreze programele școlare pentru diferiți ani de studiu. Astfel, s-a acordat prioritate elaborării programelor școlare pentru clasa a IX-a, prin urmare activitatea a implicat preponderent membrii grupului care și-au exprimat intenția de a contribui la elaborarea documentului pentru acest nivel de clasă. În acest sens, programele școlare supuse procesului de transparență au asociat la final doar membrii grupului de lucru implicați direct în elaborarea programelor de clasa a IX-a.

Asumându-și situația creată, neintenționată și regretabilă, CNCE își exprimă speranța ca activitatea grupului de lucru și, mai ales, rezultatele acestui efort de elaborare a programelor școlare să nu fie umbrite de această disfuncționalitate organizatorică”.

Informații de background

De remarcat că efortul de înnoire curriculară așteptată pentru nivelul liceu de 20 de ani a debutat cu prezentarea noilor programe școlare de istorie, de la sediul Ministerului Educației, de către președintele Academiei Române, Ioan Aurel Pop. Președinte peste o academie populată de naționaliști, „suveraniști” și promotori ai curentului protocronist apărut în perioada comunistă, după cum a arătat în repetate rânduri G4Media.ro, Ioan Aurel Pop a anunțat de la Ministerul Educației că „ne-am străduit foarte mult [ca noua programă de istorie – N.Red.] să nu conțină accente naționaliste, în înțelesul naționalismului de exagerare”.

Ioan Aurel Pop s-a transformat în doar câteva luni din criticul cel mai acerb al planurilor-cadru pentru liceu publicate în dezbatere de ministrul Daniel David, în coordonatorul științific al grupului de lucru de la Ministerul Educației pe noua programă școlară de istorie și acum în prezentatorul curriculumului de istorie al Ministerului Educației.

Dacă în februarie 2025 Ioan Aurel Pop îl acuza pe ministrul Educației David de o „nouă ofensivă contra istoriei și geografiei”, spunând că „«specialiștii» ministerului educației […] au scos istoria și geografia – cele două cenușărese ale materiilor școlare – din «trunchiul comun» (cu posibilitatea puțin probabilă ca școala să poată repara vag această nedreptate)”, în timpul verii Academia Română a adoptat un nou statut prin care și-a adăugat o nouă atribuție care îi permite amestecul în activitatea Ministerului Educației și Ministerului Culturii, după cum a relatat G4Media.ro.

În luna august 2025, același Ioan Aurel Pop era numit de Ministerul Educației și Cercetării în funcția de coordonator științific al grupului de lucru care concepe programa școlară la Istorie – liceu, pentru elevii care intră clasa a IX-a în 2026.

Amintim două dintre deciziile recente care arată ruperea Academiei Române de modernitate: respingerea candidaturii scriitorului Mircea Cărtărescu, printr-un vot în luna februarie 2025, și primirea ca membru corespondent a lui Ilie Bădescu, sociologul care a scris prefața la una din cărțile lui Dughin, în ciuda unei scrisori deschise semnate de zeci de intelectuali. Doi dintre membrii Academiei care au făcut campanie activă împotriva lui Mircea Cărtărescu au studiat în URSS: Valeriu Matei, membru corespondent și director general al editurii Academiei Române, și Ion Hadârcă – autorul unor ode închinate lui VI Lenin, notează G4Media.ro.

În ceea ce privește noua programă de Limba și literatură română pentru clasa a IX-a, aceasta a fost pusă în dezbatere de Ministerul Educației și Cercetării marți seara, pe 25 noiembrie 2025.

Cea mai dură critică la adresa noii programe școlare propuse de Minister pentru elevii abia intrați în liceu a venit de la profesorul universitar Liviu Papadima. Într-o analiză publicată pe Contributors.ro, Papadima spune: „Actualul proiect readuce, nu ezit să o spun, studiul literaturii în liceu cu trei decenii în urmă. Poate chiar cu mai mult. […] Vreau să mai adaug un lucru cât se poate de răspicat: cea mai mare parte dintre autorii «recomandați», de la Anton Pann la Nicolae Filimon, reprezintă «materia» cursului meu de la Litere la anul I”.

Citește și:
Acuzații grave împotriva Ministerului Educației: Profesoara de Istorie Adriana Bălaj, membru în grupul de lucru pentru noua programă școlară de liceu: Nu am fost niciodată contactată de la înscrierea în grup. Mă delimitez de acest mod de lucru și de conținutul propus
INTERVIU Mihai Manea, președintele Asociației Profesorilor de Istorie, despre programă școlară pentru clasa a IX-a, pusă în consultare: La nivel de conținuturi programa nu pune probleme elevului / Metodele didactice moderne cu AI sunt foarte bune dar e nevoie neapărat de o formare serioasă și deplină din punct de vedere didactic
Nu aruncăm literatura în lada istoriei, spune profesoara Maria Manea despre noua programă de Limba și literatura română pentru clasa a IX-a
Scriitoarea Luminița Corneanu: Ideea de identitate apare de 12 ori în noua programă de română pentru clasa a IX-a. Spre comparație, în programa în vigoare apare o singură dată. Îți vine să întrebi „cine v-a lucrat aici”? Ce s-a întâmplat între 2009 și 2025?
„Programa retrogradă” propusă pentru elevii de liceu la Limba română de Ministerul Educației este criticată de consilierul ministrului, Radu Szekely: „Din Raportul QX se alege praful și pulberea…” – spune Szekely, care citează analiza profesorului Liviu Papadima
Profesorul Ștefan Baghiu, critici dure față de noua programă de Limba română pentru clasa a IX-a: Este mai învechită decât cea din anii 1990. Și la facultate e arid să faci doar asta, la clasa a IX-a e somn direct / Ministrul educației chiar a ieșit zilele trecute să ne anunțe că cine intră după reforma lui la liceu va merge rachetă
Marius Neacșu, profesor universitar și membru al grupului de lucru pentru programa școlară la Geografie: La clasa a IX-a se va studia Meteorologia / Am încercat să generăm competențe transversale: ce să faci când vremea se manifestă cum se manifestă, cum să reacționezi la un cutremur, o inundație
Mihaela Popa, fost secretar de stat în educație: Geometria în spațiu lipsește din noile programe școlare de liceu la clasa a X-a și nu înțeleg de ce. Apar conicele, prin care revenim la programa din ’78 / Viitorii ingineri, ingineri-constructori, arhitecți fac meditații pentru a învăța geometria în spațiu, cu profesori de la universități, pentru că în liceu noi nu studiem
VIDEO Geografia României revine ca materie de sine stătătoare în clasa a XI-a / În clasele a X-a și a XII-a, programa include teme despre România precum Delta Dunării, satul românesc și Uniunea Europeană
VIDEO Noile programe școlare de liceu pentru Disciplinele Artistice, prezentate de experții universităților de arte: Teatrul nu se adresează doar celor talentați. Teatrul, muzica și artele sunt ale tuturor
LISTĂ Alte 47 de programe școlare pentru liceu care ar trebui să fie aplicate la toate clasele a IX-a în septembrie 2026, publicate de MEC: limba maternă, discipline de specialitate, practică pedagogică


3 comments
  1. jenant!

  2. Coordonatorul sa isi dea demisia, ca de dat afara nu poți sa te atingi de vreun picior de bugetar. Astia sunt ca pensiile speciale, pe viata.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Schimbări majore în Educație / Cîmpeanu: Se renunță la mediile semestriale și obligativitatea tezelor, numărul de note stabilit este N+3. Profesorii vor avea mult mai multă autonomie la evaluare pe parcursul anului

„Se renunță la mediile semestriale, se renunță la obligativitatea susținerii tezelor semestriale, va fi necesară o singură medie generală la finalul anului școlar, iar profesorul va avea mult mai multă…
Vezi articolul

VIDEO O echipă de elevi din Galați a câștigat un premiu internațional pentru modernizarea „verde” a Falezei/ Ideile premiate: un robot care să cureţe selectiv Faleza, dale care generează electricitate, bărci cu hidrogeneratoare

Patru elevi de la Colegiul Naţional „Costache Negri”, coordonaţi de profesorul de fizică Dan Voiculescu, care au câştigat faza naţională a Concursului şcolar „EU – CONEXUS. Think Smart, Create Green”…
Vezi articolul

Profesorul Radu Gologan: Bacalaureatul este învechit și nu verifică competențele unui elev de 18 ani, nici articularea la ceea ce este nou. Peste 10 ani vom avea copii care gândesc altfel și care trebuie testați altfel

„Bacalaureatul, așa cum este conceput la noi, este oarecum învechit și nu verifică competențele unui elev de 18 ani, care a trecut 12 ani prin școală. Nu verifică nici articularea…
Vezi articolul