La geometrie, elevii de clasa a IX-a nu mai știu să raționeze, pentru că subiectele de la Evaluarea Națională nu le cer acest lucru, spune profesorul Sorin Haiduc: Ei nu sunt capabili să deseneze o figură geometrică, pornind de la datele problemei, pentru că toate li se oferă în subiectul de examen

531 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Sorin Haiduc, director al Colegiului Național „Preparandia-Dimitrie Țichindeal” din Arad, a vorbit despre efectele pe care le au șabloanele de la examenele naționale. „Am dat la clasa a IX-a un test inițial și am constatat următorul lucru: la geometrie, copiii nu mai știu să raționeze, pentru că subiectele de la Evaluarea Națională nu le cer acest lucru”, a spus acesta. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.

Profesorul a precizat că, în ultimii ani, gradul de dificultate al subiectelor de la examenele naționale „a scăzut dramatic”. „Ajungem ca la bacalaureat, la matematică, de exemplu, să dăm un subiect de clasa a VI-a deghizat într-un subiect de clasa a X-a”, a spus Sorin Haiduc:

„Legat de examenele naționale, constatăm nu cu surprindere că, în ultimii ani, gradul de dificultate al acestor subiecte a scăzut dramatic și colegii mei profesori nu fac decât să se adapteze la aceste subiecte simple. Ajungem ca la bacalaureat, la matematică, de exemplu, să dăm un subiect de clasa a VI-a deghizat într-un subiect de clasa a X-a, dar, de fapt, în esență, tot de clasa a VI-a este. Mie mi-ar fi rușine să dau elevilor la lucrare astfel de subiecte, cum sunt unele dintre cele date la bacalaureat, plus șablonizarea.”

Directorul Colegiului Național „Preparandia-Dimitrie Țichindeal” din Arad a povestit ce a constatat după ce le-a dat elevilor de clasa a IX-a un test inițial:

„Am să dau un exemplu. Am dat la clasa a IX-a un test inițial și am constatat următorul lucru: la geometrie, copiii nu mai știu să raționeze, pentru că subiectele de la Evaluarea Națională nu le cer acest lucru. Adică ei nu sunt capabili să deseneze o figură geometrică, pornind de la datele problemei, pentru că toate li se oferă în subiectul de examen. Și, atunci, evident că nici profesorii nu vor insista asupra acestor lucruri. Copii, nici atât. Deci este limpede unde mergem.”

Informații de context

Dorica Boltașu, profesoară de Limba și literatura română la Colegiul Național „Iulia Hasdeu” din Capitală, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că este pentru schimbarea Evaluării Naționale de la finalul clasei a VIII-a. „Deja s-a întins coarda asta a șablonizării și a luptei la miime, la sutime. Se încearcă, după aceea, venirea pe ușa din dos în colegiile naționale cu tot felul de transferuri: că e rom, că e CES”, a spus aceasta.

Carmen Călugăru, profesoară de Limba română la Școala Gimnazială „Ion Simionescu” din Iași, a declarat, pentru Ziarul de Iași, referitor la rezultatele de la simularea Evaluării Naționale 2025, că elevii au „tendința de a realiza o lectură superficială a subiectelor de examen”. Conform profesoarei, uneori, acest lucru este și „o consecință a modului șablonizat de concepere a itemilor”.

Adrian Magdaș, profesor de matematică și director la Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca, a spus că trebuie regândite Evaluarea Națională și Bacalaureatul, pentru că subiectele sunt șablonizate: „Reforma la liceu trebuie completată prin regândirea examenelor de Evaluare Națională și Bacalaureat, deoarece în prezent subiectele de examen sunt extrem de șablonizate.”

În februarie, Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației la vremea respectivă, a declarat că învățarea la disciplinele de la Evaluarea Națională, Română și Matematică, nu este o învățare de profunzime, ci „se duce foarte mult pe tipologia de examen”.

„Ați spus un lucru foarte important. Din păcate, copiii noștri învață pentru examen. Ne trezim că în gimnaziu, mai ales în ultimii 2 ani, învață numai la matematică și la română. Și nici acolo învățarea lor nu este o învățare în profunzime, ceea ce numim deep learning, ci se duce foarte mult pe tipologia de examen. Uitați-vă câtă cerere este pentru teste de antrenament și pentru modele. Din acest motiv, tocmai pentru că avem ocazia să discutăm, Ministerul are această abordare prin care dezvoltă standardele de evaluare și platforma națională de evaluare (…)”, a menționat secretarul de stat.

Președintele Asociației Naționale a Colegiilor și Liceelor Pedagogice din România, Mircea Bertea, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „din păcate, în România, școala nu te pregătește pentru viață”. Acesta a spus că „școala te pregătește să ai succes la examenul de la școală.”

„Oricât m-aș da peste cap și oricâte mijloace digitale aș folosi și oricât m-aș coborî la nivelul lor, totuși, ei se canalizează în clasele a VIII-a strict pe română și matematică și atunci celelalte discipline suferă puțin”, a declarat Claudia Puzdrea, profesoară de chimie la o școală gimnazială din București, în emisiunea Educație la putere din 6 mai.

Amintim că Mihaela Curcan, profesoară de geografie la Colegiul Național „Frații Buzești” din Craiova, a adus în atenție, la TVR Craiova, că elevii de clasa a VIII-a se axează doar pe disciplinele de la Evaluarea Națională, adică Română și Matematică. „Celelalte discipline sunt lăsate pur și simplu de izbeliște”, a adăugat cadrul didactic.

Profesorul Radu Gologan este de părere că „principala problemă cu Matematica în clasele mai mari provine din felul în care sunt organizate examenele”. Acesta a declarat pentru TVR Info că subiectele de la Evaluarea Națională și de la examenul național de Bacalaureat „verifică nişte reţete”.

În decembrie 2024, profesorul de matematică Flavian Georgescu a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „orele trebuie să fie mult mai practice”. „Evident, copiii au nevoie să înțeleagă practic cum stau lucrurile și la ce le folosesc. Noi nu mai putem veni să fim niște mașini de scris în fața lor”, a precizat acesta.

Citește și:
Interesul copilului este să aibă la clasă profesori calificați la fiecare disciplină în parte, spune directorul Sorin Haiduc: Nu un profesor de, eu știu, matematică să predea și fizică, să predea și chimie
Săptămâna aceasta, elevii mei de clasa a IX-a m-au întrebat în mod repetat «ne puteți da un model, un șablon?», spune Maria Manea, profesoară de Limba română: Am înțeles că vin din această logică a pregătirii clasei a VIII-a, dar n-am acceptat


2 comments
  1. Concluziile profesorilor sunt clare,intotdeauna pentru că nu știu și nu înțeleg la școală nimic , elevii și familiile lor sunt vinovații .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„M-am lăsat de școală din cauza banilor, ăsta e adevărul. Mama nu avea cu ce să ne încalțe. N-a fost că n-aș fi vrut eu sau că n-aș fi putut învăța, dar n-am mai avut” – mărturiile a patru elevi care au abandonat școala pe fondul lipsei politicilor generalizate și țintite de susținere din partea autorităților

„După ce s-a născut copilul, nimeni nu a mai zis nimic despre școală. Toți au spus că e mai bine să stau acasă, să am grijă de el”, spune o…
Vezi articolul

Guvernul ia banii copiilor: indexarea anuală a alocațiilor cu inflația, obligatorie prin lege, blocată de Cabinetul Ciolacu prin ordonanța-trenuleț – proiect / În urmă cu două luni ministra Muncii anunța creșterea acestora într-un mesaj pre-campanie

Proiectul de Ordonanță de Urgență (OUG) „trenuleț” cu măsuri fiscal-bugetare pentru anul 2025, publicat duminică de Ministerul Finanțelor, prevede înghețarea alocațiilor pentru copii la valorile stabilite în 2024. Măsura oprește…
Vezi articolul