Ligia Deca: Vom finaliza în două săptămâni, cel mai probabil, o procedură de management a cazurilor de violență la nivelul școlilor pentru ca fiecare om din școală să știe cum să reacționeze

1.082 de vizualizări
Foto: Radu Tuta / Agerpres Foto
Ministra Educației, Ligia Deca, a spus că în următoarele două săptămâni va fi gata, “cel mai probabil”, o procedură de management a cazurilor de violență în școli. Aceasta va conține toate procedurile tuturor instituțiilor implicate “pentru ca fiecare om din școală să știe cum să reacționeze”. Invitată la dezbateri pe proiectele legilor Educației în comisia de învățământ din Camera Deputaților, ministra Educației a vorbit și despre propunerile sindicatelor privind sancționarea elevilor în cazurile de violență sau abateri disciplinare, fiind de acord cu o parte dintre ele. Ligia Deca a amintit și de strategia parentală, lansată în dezbatere în aprilie anul trecut și care acum este în discuții tehnice prin care se incorporează amendamente primite.

Ligia Deca a precizat că în 2 săptămâni va fi “cel mai probabil finalizată o procedură de management a cazurilor de violență la nivelul școlilor”, care să explice profesorilor și “fiecărui om din școală” cum să reacționeze.

Prezentă la dezbaterile pe legile Educației în comisia de învățământ din Camera Deputaților, Ligia Deca a spus că a pornit discuții legate de violența în școli încă de la începutul mandatului său (n. red. în octombrie 2022 a fost semnalat în presă un incident la Scoala Gimnazială Jilava unde mai mulți polițiști au percheziționat elevi).

“Încă de când am preluat mandatul, îmi aduc aminte, în luna noiembrie sau decembrie, am avut mai multe cazuri de violență școlare, de data aceasta între elevi. În acel moment am inițiat discuții cu Ministerul Familiei, care are în subordine Autoritatea pentru Protecția Copilului și cu Ministerul Afacerilor Interne, care are în subordine Direcția de Siguranță Școlară. Lucrăm și o să finalizăm în 2 săptămâni, cel mai probabil, o procedură de management a cazurilor de violență la nivelul școlilor. Ce înseamnă asta? Înseamnă că fiecare instituție școală, inspectorat, direcție siguranță școlară, DGASPC au propriile proceduri în cazurile în care informații privind violență în școli ajunge la ele. Procedurile astea trebuie adunate și trebuie ca fiecare om din școală să știe cum să reacționeze. Dacă un profesor întâlnește o situație de violență, unde merge și ce trebuie să aștepte ca feedback.

Vă dau un exemplu, DGASPC-ul, atunci când este sesizat pentru cazuri grave, alocă un manager de caz, deschide o anchetă, face un raport cu specialiști, raport care include o secțiune de recomandări. Aceste recomandări trebuie să ajungă înapoi la unitatea școlară. Unitatea școlară trebuie să dea feedbackul către DGASPC. Ce s-a pus în practică sau nu, pentru că știm cu toții că mulți dintre specialiștii necesari pentru a ataca la cauză problema violenței în școală se află în alte instituții.

Este o răspundere, așa cum spunea și doamna președinte și mulți dintre dumneavoastră, colectivă, a noastră ca societate, pentru că școlile reflectă atmosfera din societate și acest lucru. Sigur că școlile trebuie să schimbe atmosfera din societate prin procesul educațional, dar trebuie să fim conștienți de acest fapt.

Am purtat discuții deja cu Ministerul Justiției, care are în analiză și Ministerul Afacerilor Interne pentru a vedea ce modificări de cadru legislativ trebuie să facem. Asta vizavi de modul în care poate răspunde familia, din punct de vedere al amenzilor sau al acțiunilor pe care familia ar trebui să le ia în cazuri de violență.

De asemenea, cu Ministerul Afacerilor Interne purtăm discuții vizavi de procedura de identificare și confiscare a obiectelor interzise introduse în școli acolo este clar că percheziția, în acest moment în legea nu poate fi realizată de câte către personal abilitat poliție, jandarmerie. Trebuie să vedem cum procedăm în școală, pentru că nu poate un cadru didactic sau directorul școlii să se substituie personalului abilitat în acest sens și nici nu cred că este recomandabil. Cred că în altă parte poate contribui cadrul didactic pentru prevenirea violenței.

Am auzit și propunerile din partea federațiilor sindicale, cu unele dintre ele înclin să fiu de acord, dar aș vrea să le verificăm din punct de vedere legislativ și tehnic ce propunem prin noua lege. Propunem, de asemenea o extindere a atribuțiilor centrelor județene de resurse și asistență educațională, incluzând dezvoltarea, coordonarea, monitorizarea și evaluarea de intervenții în situații de violență școlară, plus medierea conflictelor și consilierea atât a beneficiarilor direcți preșcolari, elevi în situații de violență școlară”.

Ministra Educației a amintit și despre strategia națională pentru educație parentală, lansată în dezbatere publică în aprilie 2022 (n. red. la 4 ani de la scandalul care a dus la retragerea unui document similar). Strategia prevede că până în 2030 peste 2,2 milioane de părinți participă la cursuri de educație parentală în momentul în care copilul intră într-un nou ciclu de învățământ. Ligia Deca a spus că strategia se află acum în discuții tehnice după ce s-au primit amendamente.

“De asemenea, așa cum știți, Ministerul Educației a avut în dezbatere publică strategia națională pentru educație parentală. Avem termen în lege stabilit în șase luni. Ea trebuie adoptată, este la discuții tehnice, de integrare a feedback-ului primit. Este esențial să implicăm familia în acest proces pe care școala, acum, din păcate, poate că-l gestionează preponderent”, a mai spus Ligia Deca.

Informații de context

Declarațiile ministrei Educației legate de siguranța în școli și măsurile propuse de sindicate, vin pe fondul a două incidente grave petrecute săptămâna trecută. Primul, la Colegiul Național “Ion Creangă” din București, când o profesoară de japoneză a fost rănită cu un cuțit în zona gâtului de un elev de 16 ani, în timpul orei. Elevul a fost plasat în arest preventiv pentru 30 de zile, acuzat de tentativă de omor calificat. Procurorii spun că a premeditat săvârşirea faptei.

Al doilea incident s-a petrecut câteva zile mai târziu, la școala gimnazială din Brebu, județul Prahova, când mai mulți elevi de 13 ani au batjcorit o profesoară în timpul orei. Aceștia au dosar penal și nota scăzută la purtare cu 6 puncte și mustrare scrisă.

Ministerul Educației a fost observator la toate cazurile de violență asupra cadrelor didactice, din școli. Ca reacție la umilirea filmată a unei profesoare de către elevi de gimnaziu, instituția a anunțat că „a demarat discuții”. Amintim că, și în cazul incidentului grav de la Colegiul Național Ion Creangă din București, Ministerul Educației era tot observator, fiind doar în ipostaza de a fi informat și de a ține legătura cu inspectoratul sau să monitorizeze acțiunile școlii.

Marți, în cadrul dezbaterilor pe legile educației din comisia de învățământ din Camera Deputaților, sindicatele profesorilor au propus reintroducerea exmatriculării elevilor în lege, plus detenție școlară și amenzi pentru părinți. Nota la purtare să fie luată în calcul la admiterea la liceu sau BAC.

Ligia Deca a spus că ar fi de acord cu exmatricularea pe 3 zile, propusă de sindicate.

Reamintim că Ministerul Educației a lansat în consultare publică Strategia Națională „Părinți educați, copii fericiți”, pe 20 aprilie 2022, în urmă cu aproape un an. De atunci nu a mai fost pomenită până în prezent. Documentul prevedea că 8 din 10 părinți sau reprezentanți legali ar urma să participe la programe de educație parentală până în anul 2030, pe durata acestei strategii.

Edupedu.ro a semnalat că toate cheltuielile estimate pentru pregătirea părinților se bazau pe calcule confuze și fără date de referință. Ministerul Educației a refăcut calculele din fundamentarea proiectului și, în loc de 19 milioane de lei, au rezultat aproximativ 21 de milioane de lei – atât ar urma să coste, anual, pregătirea părinților în cadrul cursurilor de educație parentală ce urmează să fie lansate în anii următori, conform proiectului de Strategie națională pentru educație parentală, într-o variantă actualizată prezentată în Comitetul pentru Dialog Social, conform informațiilor Edupedu.ro.

În 2018 lansarea unei strategii similare s-a lăsat cu scandal, documentul fiind retras după ce părinții și o parte a societății civile, plus cultele au criticat abordările ca fiind progresiste și că ar introduce educația de gen în școală.

Citește și:
Săptămâna neagră pentru profesori

18 comments
  1. Asteptam si o procedura pentru cazurile in care profesorii vor fi decapitati in direct, in timpul orelor, de catre elevi.

  2. Mai bine ar finaliza planurile cadru si ar scoate limba engleza din predare, total inutila fiind nu ma mira lipsa de autoritate a profesorului.

    1. Explicati-ne ce are engleza cu”prefectura”, ca ori dvs faceti parte din alta galaxie, ori ne-am tampit noi si nu percutam la logica dvs profunda.

  3. Alta hartogarie, inutila, sa se respecte legea educatiei, acolo scrie foarte clar, profesorul nu poate fi impiedicat de nimeni sa-si desfasoare ora la clasa, si e foarte simplu, daca elevul deranjeaza, sa fie amendat parintele cu sume potrivite 2-5000 lei , sa vezi cum se potolesc si stau in banca lor. Ce este asa de greu sa implementezi si niste amenzi ca sa respecte legea.

    1. Corect. La orice prostie a elevilor sufera profesorul: comisii, hartoage, planuri remediale gratuite, dare cu subsemnatul. Acun mai debiteaza ministresa de monitorizare video, care oricum e egal cu 0. Elevii au stiut ca au camerele deschise dupa EN si-n cot i-a durut desi au fost si avertizati. Unii mai urat faceau sau fluturau mana la camera sa se simta vedete. Sanctiuni clare si punct. Iar sindicatele greva. Nu va faceti ca uitati. In mai va veti trezi ca nu intra lumea la clasa.

      1. Absoulut corect. Nu vreti camere de detentie sau alte pedepse? Nici o problema, se face contract cu scoala si parintele/tutorele, etc. isi asuma raspunderea pentru cei sapte ani de acasa ai copilului. Fara pedepse? Bine, atunci cu amenzi.

  4. Doamna Deca din noiembrie se confrunta cu situații de violență în școli, nu i s-a părut urgentă problema. Dar de-acum, s-a terminat! Face o comisie, iar profesorii fac un curs. Gata, asta e tot ce poate să facă pentru noi. Dacă nici după asta nu ne descurcăm, să fim sănătoși!
    Nu am nici un pic de încredere în doamna Deca. Nu am motiv să am încredere.

    1. Certificatul de absolvire a cursului poate împiedica cuțitul, așa crede d-na Deca.

      Până acum, cel puțin în povestea cu elevul din București, nimeni n-a lămurit încă de ce, dacă testul era neanunțat, elevul venise la școală cu cuțitul în geantă. Ce făcea cu el, dacă n-avea test?

      O mie de cursuri și procese verbale nu vor aduce mortul înapoi de la groapă.

  5. Gata. S-a rezolvat.
    Încă un teanc de hârtii prin care să nu se poată face nimic concret!

    P.S.

    Nu vreau să blamez pe nimeni dar aș vrea să vad o statistică privind intervențiile consilierilor psihologici pe cazuri concrete .
    Si rezultatele la finalul terapiei. (adică elevul a recidivat sau nu?
    Si-a schimbat comportamentul sau a continuat agresiunile?
    Pt anul 2022 măcar.

    Desigur, Ministerul nu are așa ceva.
    E ocupat cu justiția climatică, istoria poporului x, și alte bazaconii conexe uitând de rolul primordial al școlii.

  6. Ministreasa nu-i căzută de pe lună, ci este parte a mafiei politice care a încurajat toate mușamalizările abuzurilor și corupției din sistemul de învățământ; așadar, înainte de a face afirmații pompoase, scoateți voi o lege clară, cu obligații clare pentru elevi și profesori, cu sancțiuni clare pentru elevi și profesori… dacă este posibil într-un sistem politizat masiv și condus exclusiv de căței de partid, limitați și slugarnici cu haita care-i numește! Și, sancționați inclusiv șpăgile către dascăli, dar și meditațiile cu profesorul de la clasă.

  7. Buna ziua!
    Însă despre profesorii care agresează nu se spune nimic. Cum sunt acești profesori sancționați pentru faptul că amenință, agresează verbal și emoțional un elev?

      1. corect!
        sa și-i educe fiecare pe acasă, sa le spună (fa cum zice popa, nu ce face popa) cum trebuie sa se comporte un elev si de ce merge la școală și de restul ne ocupam noi.
        nu așteptați ca in cele 50 de minute sa si predam si sa le si dam cei 7 ani de acasă.

    1. Spre deosebire de elevi, cărora li se scade nota la purtare, așa … pe la Sfântul Așteaptă, profesorii sunt suspendați imediat ce s-a constatat/sesizat o manifestare de violență la adresa elevilor. Chiar dacă un elev minte că a fost agresat de profesor, până la stabilirea faptelor, profesorul riscă deschiderea unui cazier. Legea este foarte drastică pentru profesori, în apărarea minorilor. Așa că nu le mai suflați în coarne copiilor ci poftiți la catedră dacă vă simțiți în stare.
      Spre deosebire de elevi, pe care nota la purtare îi afectează cât negru sub unghie, profesorul cu calificativul scăzut poate pierde ani din viața profesională sau chiar postul.
      Citiți în arhivele presei și veți vedea că profesorii sunt primii care o pățesc de fiecare dată. Dacă nu știți dvs., nu înseamnă că nu se întâmplă.
      Există „săptămâna altfel” – pregătiți o lecție, orice fel, de vopsit ouă de exemplu, și mergeți singurică la clasă și desfășurați o activitate coerentă cu toată clasa, să zicem 2 ore. Apoi vă aștept aici să continuăm această discuție.

  8. Ți se pare ca nu știu cum sa reacționez?Probabil ca vor fi iarăși reguli tâmpite care vor limita acțiunile profesorului și va mângâia pe creștet agresorul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Conferințele „Școala de Bani începe școala” sunt susținute de BCR

VIDEO Includerea în programele școlare revizuite și în practica la clasă a noțiunilor transdisciplinare de Educație financiară, susținută de reprezentanții Ministerului Educației și ai inspectoratelor școlare

Noțiunile și aplicațiile de educație financiară pot fi folosite în mod transdisciplinar de către orice profesor, la clasă, au susținut reprezentanții Ministerului Educației și ai inspectoratelor, la conferințele din seria…
Vezi articolul

„Am primit sfaturi de la mulți profesori din facultate, dacă totuși vrem să intrăm în învățământ, să o facem în afară, ceea ce mi se pare lipsit de speranță” – mesajul unei studente care vrea să fie profesoară, prezentă la protest

„Eu vreau să fiu profesoară și situația profesorilor este absolut jenantă. Suntem din ce în ce mai puțini tocmai pentru că suntem descurajați de condițiile din învățământ. Am primit chiar…
Vezi articolul

Material susținut de Samsung Electronics Romania

Peste 1.500 de surse de lecții digitale pe care profesorii le pot adapta pentru elevii lor, lansate gratuit pe platforma Livresq / Aplicația LIVTOME propune cadrelor didactice 300 de fișe editabile pentru tablele interactive

Peste 1.500 de surse de lecții care acoperă subiecte de la nivelul preșcolar până la clasa a XII-a, create de profesori care au decis să le împărtășească gratuit cu alte…
Vezi articolul