Planuri-cadru 2025. George Purcaru, FSLI, invocă secretomanie din partea Ministerului: Noi, sindicatele, n-am făcut parte din acest grup de lucru / Gabriel Vrînceanu, șef-serviciu Curriculum MEC: În grupurile de lucru sunt cadre didactice

888 de vizualizări
Foto: gov.ro
Vicepreședintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), George Purcaru, a declarat la Prima TV, în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, că „noi, sindicatele, n-am făcut parte din acest grup de lucru” pentru planurile-cadru de liceu 2025. Referitor la planurile-cadru de liceu, acesta a invocat secretomania Ministerului în privința grupului de lucru.

„În altă ordine de idei, este firesc ca ai noștri colegi să fie îngrijorați, pentru că trebuie să vedem care este motivația din spatele acestei schimbări majore și din spatele acestei reforme, pentru că, în ultima perioadă, ne-am obișnuit să discutăm despre reforme, dar cele mai multe au fost de formă, nu de fond. Și eu cred că trebuia sau trebuie în continuare, pentru că vorbim despre o dezbatere publică, să se țină cont de vocea tuturor actorilor implicați în educație, inclusiv a cadrelor didactice”, a precizat George Purcaru.

Vicepreședintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ a vorbit despre unda de mister în ceea ce privește grupul de lucru pentru planurile-cadru:

„Aș menționa inclusiv această, dacă vreți, undă de mister, secretomanie în ceea ce privește acest grup de lucru, pentru că noi, sindicatele, n-am făcut parte din acest grup de lucru. Eu cred că era normal să facem parte dintr-un astfel de grup de lucru, mai ales că reprezentăm un număr atât de mare de salariați din învățământ.”

Gabriel Vrînceanu, șeful serviciului de Dezvoltare Curriculum, a precizat că în grupurile de lucru sunt cadre didactice:

„Grupul de lucru a fost constituit prin ordin de ministru și cred că el este acum public. (…) Vreau să precizez că în grupurile de lucru sunt cadre didactice. Cu alte cuvinte, orice element al unei mulțimi poate fi reprezentant al mulțimii respective. Unii sunt reprezentanți canonici, alții nu, într-adevăr. (…)”, a spus Gabriel Vrînceanu.

Informații de context

Proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025 au fost lansate în dezbatere publică vineri seară, 31 ianuarie, la ora 18:00. Ele prevăd noile scheme după care liceele își construiesc orarele pentru elevi și profesori. După acestea ar urma să învețe elevii care intră în clasa a IX-a în septembrie 2026, adică actualii elevi de clasa a VII-a (anul școlar 2024-2025). Reforma curriculară inițiată în 2012 ar fi trebuit să se petreacă la liceu pentru elevii care au început clasa a IX-a în 2020, tineri care au absolvit deja liceul în 2024, însă a fost amânată succesiv de politicieni.

Proiectul de reformă curriculară a stârnit deja reacții din partea profesorilor și specialiștilor în educație, care contestă unele dintre modificările propuse. Un punct sensibil este reducerea numărului de ore pentru anumite discipline, cum ar fi Matematica la clasele a XI-a și a XII-a, unde materia devine opțională pentru profilurile de științe sociale​. Această modificare este criticată de profesorul Cătălin Ciupală, care avertizează că „o viitoare învățătoare care nu face deloc matematică în ultimii doi ani de liceu și nici la facultate nu va putea preda eficient această disciplină elevilor săi”​.

O altă schimbare controversată este eliminarea Geografiei din trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a, decizie criticată de Facultatea de Geografie a Universității din București, care susține că disciplina este esențială în contextul schimbărilor climatice și al problemelor geopolitice​. Pe de altă parte, Societatea de Geografie din România a transmis o solicitare oficială Ministerului Educației pentru păstrarea disciplinei în curriculum​.

În ceea ce privește Istoria, există dezbateri intense privind structura programei. Facultățile de Istorie din țară au cerut ca această materie să rămână obligatorie la toate specializările de liceu, subliniind că o oră pe săptămână nu este suficientă pentru a acoperi atât istoria României, cât și istoria universală​. Ministrul Educației, Daniel David, a respins acuzațiile privind marginalizarea disciplinei, afirmând că „trebuie să găsim un echilibru între centralizare și descentralizare”​.

Un alt punct de dispută îl constituie limba modernă 2, care în noile planuri-cadru are doar o oră obligatorie pe săptămână. Asociația Profesorilor Francofoni a lansat o petiție semnată de peste 3.000 de persoane în doar 24 de ore pentru menținerea a două ore de predare pe săptămână​.

În paralel, Ministerul Educației susține că proiectele de planuri-cadru oferă mai multă flexibilitate elevilor și școlilor, lăsând posibilitatea ca fiecare unitate de învățământ să decidă în funcție de specificul său​. Coaliția pentru Educație, un grup format din părinți, elevi și profesori, a declarat că noile planuri reprezintă „cea mai bună soluție pentru toate părțile implicate”​.

De asemenea, un punct sensibil al dezbaterii este rolul disciplinelor STEM (Știință, Tehnologie, Inginerie, Matematică), care în unele filiere pierd ore în trunchiul comun. Vicepreședinta Comisiei Europene pentru Educație, Roxana Mînzatu, a atras atenția că România trebuie să prioritizeze domeniile STEM, întrucât acestea sunt esențiale pentru viitorul pieței muncii și pentru competitivitatea economică a țării​. În schimb, rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, subliniază că reforma curriculară trebuie să fie corelată cu examenele naționale, altfel riscă să creeze incoerențe majore între materiile predate și cele evaluate la Bacalaureat​.

Citește și:
ULTIMA ORĂ Schimbare de tactică a sindicatelor FSLI, care se implică în dezbaterea pe proiectele de planuri-cadru pentru liceu și anunță întâlniri cu profesorii, directorii și inspectorii școlari în 20 de orașe – lista / Hăncescu: Nu putem să facem schimbări din pix, din faţa unui birou, dacă nu mergem direct în faţa profesorilor
LISTA Persoanele numite de Ligia Deca în comisiile pentru scrierea sau refacerea planurilor-cadru de la grădiniță, primar, gimnaziu și liceu

2 comments
  1. Da, sunt cadre didactice, dar nu din toate disciplinele.Ati pus din învățământul particular, din alternative educaționale, din asociații, din ong uri, doar oameni agreați de voi, dar nu profesori care predau la clase și cunosc exact problemele de la ” firul ierbii”. Nu mai încercați sa va scuzați si sa dati bine ca sunteți doar impostori. Vreți sa va luați salarii imense pe dezinformare și minciuna.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„Suntem puși într-o situație umilitoare să stăm în picioare ore în șir”, spune un candidat din Brașov despre înscrierea la Titularizare 2025 / Ștefania Molnar, Inspector Școlar General Adjunct: Preluăm dosarele fizic pentru a avea un control asupra documentelor

Un candidat la titularizare din Brașov a spus, pentru Știrile ProTV, că „suntem puși într-o situație umilitoare să stăm în picioare ore în șir”. Amintim că profesorii sau viitoarele cadre…
Vezi articolul

Monica Anisie: Nu a spus nimeni că luăm în calcul containerele pentru distanțarea elevilor / Anisie, pe 8 iunie: Sunt state unde au fost aduse în curtea școlii containere. Vom analiza și noi

Deocamdată la nivelul Ministerului Educației nu s-a luat în calcul achiziționarea de containere sau de spații modulare pentru elevi, anunță ministrul Educației, într-o conferință la Iași transmisă de bzi.ro. Monica…
Vezi articolul

“Sunt sau nu urmăriții penal din România cei mai potriviți să le țină discursuri elevilor?” – întrebarea unui parlamentar pentru ministrul Ligia Deca, după ce primarul din Iași, Mihai Chirică, suspect într-un dosar DIICOT, a participat la un eveniment școlar

Ministrul Educației, Ligia Deca, este îndemnată “să răspundă clar: sunt sau nu urmăriții penal din România cei mai potriviți să le țină discursuri elevilor?”. Întrebarea e formulată de senatorul USR…
Vezi articolul