O profesoară din București, care a participat la protestul național al cadrelor didactice, a spus, pentru Edupedu.ro, că au fost introduse noi opționale, astfel încât „să nu plece oamenii din școli”. „Dacă face domnul Nicușor Dan un calcul, așa cum îi place dumnealui, s-ar putea să vadă că sunt mai multe ore și mai mulți bani de dat în învățământ decât erau înainte de nebunia asta”, a spus aceasta.
- Potrivit sindicatelor, luni, 8 septembrie, peste 20.000 de profesori au fost în marș de la Guvern la Palatul Cotroceni.
„Ca să nu plece oamenii din școli, au fost introduse noi opționale, deci eu cred că vor ieși cu mai multe ore decât aveau înainte, pentru că fiecare școală a încercat să-și protejeze oamenii. Deci, matematic vorbind, dacă face domnul Nicușor Dan un calcul, așa cum îi place dumnealui, s-ar putea să vadă că sunt mai multe ore și mai mulți bani de dat în învățământ decât erau înainte de nebunia asta”, a precizat profesoara.
Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, după întâlnirea cu Nicușor Dan, că „președintele a luat act de solicitările noastre.” Referitor la anularea măsurilor din Legea Bolojan, „domnia sa a propus o altă întâlnire cam peste cel mult 2 luni, ocazie cu care se va putea veni cu niște cifre exacte vizavi de impactul măsurilor asumate de guvernarea Bolojan”, a spus Marius Nistor.
Tot după întâlnirea cu Nicușor Dan, Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a transmis că protestele profesorilor vor continua: „Având în vedere că nu este nimic concret, în zilele următoare vom stabili calendarul de proteste. Protestele vom continua, chiar dacă avem promisiunea ca în două luni de zile să ne întâlnim.”
Informații de context
Din această toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.
Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
Sindicatele din preuniversitar au anunțat noi acțiuni de protest, după boicotarea primei zile de școală. „Este clar ca daca nu se va întâmpla nimic dupa acțiunile de pe 8 septembrie, va fi o noua consultare în randul colegilor noștri pentru noi acțiuni de protest care să înceapă din 9 septembrie. Nu ne oprim aici atâta vreme cât avem acest ministru. Dacă nu va fi demis, dacă măsurile de austeritate nu vor fi anulate, vom protesta”, a declarat Marius Nistor, liderul Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, la Antena 3.
Sindicatul Salariaților din Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică I.L.Caragiale intră în grevă japoneză, începând cu luna septembrie, prin purtarea zilnică a unei banderole albe în timpul orelor de serviciu, și se alătură protestelor actuale ale sindicatelor din educație.
Peste 300 de profesori, scriitori, regizori, actori, artiști care cer Guvernului Bolojan să retragă pachetul de austeritate ce vizează Educația, documentului trimis de semnatari către Edupedu.ro. „Măsurile recente – creșterea numărului de elevi în clase, comasarea școlilor, reducerea de personal, mărirea normei didactice a profesorilor – sunt prezentate ca soluții pentru buget, dar impactul lor fiscal este unul nesemnificativ”, se arată în document.
Despre norma didactică
Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:
- pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
- pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
- excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
- profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
- în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
- cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister
În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.
Foto: © Lovelyday12 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
15 comments
Doamnelor și domnilor profesori,
îmi pare rău să vă informez că plângerile dumneavoastră nu pot fi preluate și nici măcar auzite…
Aveți ce ați promovat și chiar votat !!
Noapte bună!
Am ajuns în situația asta datorită lui Hancescu, a lui Nistor, Hadar, a liderilor de sindicat care au tăcut ani de zile. De ce au semnat contractul colectiv de muncă?
Se poate acest lucru, pentru că pentru a face normele s au introdus tot felul de opționale, care vor incarca și mai mult orarul elevilor.. Așa că peste 2 luni când Nicușor Dan va face analiza, s ar putea să aibă o surpriză…
as dori sa citesc lucrarile stiitifice ale dlui ministru , cele ce s obligatorii pt catedra domniei sale ?, miltumesc.
👍👍
Doamna profesoara ce materie preda ? Cred ca nu stiinte. Cand in restul societatii multi muncesc foarte mult, nu poti sa ai doar 18 ore de predare pe saptamana in invatamant.
As accepta (precum Catavencu) sa nu se modifice nimic dar profesorii să facă cele 8 ore (predare plus pregătire) în școală (și nu acasă), să facă 21 + zile de concediu, în vacanțe, și restul la școală pregătind anul următor nu acasă (cu excepția zilelor când sunt în tabere, olimpiade etc).
Și eu la fel, daca ar fi condițiile potrivite de pregătit lecții.Nu as mai folosi laptopul,imprimanta si hartia personale.Dar ,de exemplu, la noi in școală suntem vreo 50 in cancelarie( primar,gimnazial,liceal) si este un calculator si o imprimantă. Mi-ar veni rândul la o săptămână o data.
Exact! Și eu aș prefera să mă bucur de părinții mei in liniște, începând cu ora 16:00 și să nu-i mai văd cum tot fac și trimit rapoarte și situații, până seara târziu, dar și în weekend. Aveți dreptate!
De acord! Poftiți să vedeți condițiile în anumite şcoli, exact ca şi în evul mediu.
Si eu as vrea asta. 8 ore in scoala si apoi pot sa sting lumina? Caci acum, stau cele 20 de ore la scoala, plus inca vre-o 2 pt semnarea condicii (asta, e o activitate in sine – nu e doar o sembatura, e completarea activitatii ora cu ora / clasa cu clasa). Apoi acasa, unde suna telefonul sau whatsapp-ul sau emailul indiferent de ora (parinti, colegi, directori). Pe curentul meu, internetul meu, imprimanta mea, laptopul meu, fiind acasa dar de fapt la servici, fara ceas, fara contor. In realitate pina imi termin treaba. Si cum – ghinion, nu? – sunt pasionat de meseria mea, treaba nu se prea termiba cu adevarat niciodata. E un continuu. Asa ca, DA! Vreau 8 ore la scoala. Sa imi de-a scoala macar un scaun si 60 de cm de birou timp de 8 ore, acces la laptop, net, hirtie si ceva liniste. Asa s-ar putea sa reusesc sa ma rup de activitatea didactica odata iesit de pe poarta scolii. Spre binele meu. Acum, pe consumul meu, e spre binele scolii si al sistemului, care daca inca merge cum merge o face datorita dascalilor ca mine. Scuzati liosa de modestie, dar m-am saturat de atotstiinta unora care vorbesc de dascali inainte sa se uite in ograda lor. Petreceti 1 an la catedra, apoi vorbiti.
Tot restul, domnule profesor! Părinții mei, ca și dumneavoastră, ca și restul profesorilor, muncesc haotic, fără un program exact. Ca și copil de dascăli, sunt foarte revoltată pe sistemul lui pește prăjit. Noi, copiii de profesori, suntem într-o oarecare măsură …..orfani.
Domnule dragă, părinții mei nu au avut concediu nici măcar 2 săptămâni legate , nu au avut liniște în iulie și august și toate astea, din cauza sistemului de cacao. Au fost chemați la scoli din concediu , lucru ILEGAL. Părinții mei ar prefera 100% să aibă programul de la 8 la 16, dar cu condiția ca NIMENI (directori, isj, părinți) să nu-i mai deranjeze după ora 16. În weekend, părinții mei fac situații și rapoarte, cerute de directori, cărora le sunt impuse de inspectori și minister. Părinții mei nu au putut niciodată să mă vadă la o serbare sau premiere. S-a gândit cineva vreodată și la copiii profesorilor? Ar fi multe de spus, multe de discutat, dar înțelege doar cine lucrează în marele sistem de cacao, restul judecă după propria putere de înțelegere. Eu mă bucur pentru că am luat decizia de a nu continua tradiția familiei și am ales să urmez un alt domeniu. Aș fi murit de foame și de stres în învățământ.
Sunt ore mai multe dar sunt norme mai putine. Sunt unele scoli in care nu au scazut numarul de norrme pentru ca au fost introduse optionale.
Au facut economii pentru ca au fost concediati profesori chiar daca pe hartie sunt ore in plus.
Ministrul David pare să ignorea criticile și protestele profesorilor, motivând creșterea normelor didactice cu menișe birocratice. Aștept cu nerăbdare cum va reuși să justifice aceste măsuri care subminează educația, deși datele arată contrariul. Sindicatele au dreptate să continue acțiunile de protest!