Profilul absolventului de liceu încă nu e gata, deși termenul pe care ar fi trebuit să-l respecte Ministerul Educației era 30 septembrie / În paralel, Ligia Deca le transmite inspectorilor școlari generali că noile programe pentru liceu nu mai pot întârzia

1.005 vizualizări
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Profilul absolventului de liceu încă nu este finalizat, deși termenul pe care ar fi trebuit să-l respecte Ministerul Educației era 30 septembrie. Concret, ordinul ministrului educației privind aprobarea profilului de formare al absolventului avea termenul final 30 septembrie 2023. Marți, 10 octombrie, inspectorii școlari generali au fost convocați de către Ligia Deca, ministrul Educației, iar aceasta le-a transmis, printre altele, că „noile programe pentru liceu nu mai pot întârzia.”

Edupedu.ro a scris că profilul de formare a absolventului de învățământ obligatoriu va fi elaborat, pus în dezbatere publică și aprobat în perioada august-septembrie 2023, conform graficului privind curriculumul național.

Potrivit ordinului de ministru care aprobă măsurile tranzitorii ce vizează noile legi ale Educației, termenul final în privința aprobării profilului de formare al absolventului era 30.09.2023.

Foto: Ordin privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar și superior
Ce înseamnă profilul de formare a absolventului de liceu

Profilul de formare al absolventului reprezintă o componentă reglatoare a curriculumului național, un referențial pentru proiectarea, implementarea și evaluarea acestuia și este aprobat prin ordin al ministrului educației. Acesta indică nivelurile preconizate în dobândirea competențelor, în funcție de stadiile de dezvoltare ale elevilor”, prevede art. 89 (2) din Legea învățământului preuniversitar.

Potrivit sursei menționate anterior, „profilul de formare descrie așteptările exprimate față de absolvenții diferitelor niveluri de studiu ale învățământului preșcolar, primar, gimnazial și liceal, prin raportare la: cerințele sociale exprimate în legi, în alte documente de politică educațională și în studii de specialitate, finalitățile generale ale învățământului, precum și caracteristicile de dezvoltare a elevilor. Profilul de formare a absolventului diferitelor niveluri de studiu reprezintă o componentă reglatoare a curriculumului național și este construit pornind de la reperele fundamentale de dezvoltare, în învățământul preșcolar, și de la descriptorii competențelor-cheie, declinați pe niveluri de învățământ, în cazul învățământului primar și secundar.”

Conform Legii învățământului preuniversitar, învățământul obligatoriu cuprinde grădinița, clasele primare, clasele gimnaziale și clasele liceale. Legea învățământului preuniversitar nr. 198 din 4 iulie 2023 intră în vigoare de la date de 2 septembrie 2023.

În acest context, la întâlnirea de marți cu inspectorii școlari generali, Ligia Deca a transmis, pe pagina de Facebook, că noile programe pentru liceu nu mai pot întârzia:

„Avem nevoie să regândim modul în care ne raportăm la învățare. Noile programe pentru liceu nu mai pot întârzia. Inspecția școlară trebuie să aibă rolul de sprijin în construirea activităților didactice. Acestea au fost câteva dintre mesajele transmise la întâlnirea cu inspectorii școlari generali din țară”, a scris Ligia Deca.

Despre planurile-cadru

Noile planuri-cadru vor fi finalizate în iunie 2024, a spus Kallós Zoltán, secretar de stat în Ministerul Educației reprezentanților Declic.

Recent, ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat pentru Edupedu.ro că planurile-cadru vor fi gata până în ianuarie 2024.

Edupedu.ro: De ce la noi se pune carul înaintea bolilor în în privința facerii acestor programe școlare? De pildă, de liceu, întâi facem planuri-cadru, care înseamnă numărul de ore și apoi gândim programa. Programa poate fi făcută, apoi stabilit numărul de ore necesare predării ei integrale sau a unei părți. De ce nu demarați și realizarea programelor pentru discipline, ca să ajungă la timp, pentru că oricum procesul ăsta va dura, profesorii trebuie și ei formați, mai e timp pentru toate acestea?

Ligia Deca: Procesul este accelerat. Adică planurile-cadru vor fi gata până în ianuarie, urmând ca până în luna septembrie a anului viitor să avem și programele gata. Ceea ce noi ne dorim este ca anul care urmează și rămâne până când ele intră în vigoare să fie dedicat realizării de manuale și formării cadrelor didactice. Adică să nu mai începem cu niște programe abia adoptate, fără manuale și fără să existe o formare corespunzătoare.

Noile programe școlare pentru elevii de liceu, care ar fi trebuit să fie în școli din anul 2021, nu vor intra în vigoare nici în următorii doi ani, ci din anul școlar 2025-2026. Până la finalul lunii februarie 2024 ar urma să fie gata planurile-cadru pentru liceu, pe baza cărora se elaborează, apoi, noile programe școlare, până elevii încep clasa a IX-a în 2025.

Foto: Ordin privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar și superior

Art. 2. — „(1) Planurile-cadru și programele școlare pentru învățământul preuniversitar aplicabile la data emiterii prezentului ordin rămân valabile până la modificarea curriculumului național, în conformitate cu dispozițiile Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, respectiv până la începutul anului școlar 2025— 2026. Calendarul de intrare în vigoare a noului curriculum se stabilește prin ordin al ministrului educației”, conform ordinului ministrului educației 6.072 din 31 august 2023.

În iunie anul acesta, ministrul Educației, Ligia Deca, anunța că „procesul de revizuire a planurilor-cadru pentru liceu va începe după ce avem în vigoare legile educației. Grupurile de lucru îi vor include pe cei care au „un cuvânt greu de spus””. Oficialul preciza atunci că „avem nevoie de cadrul normativ general pentru a definitiva procesul prin care ele vor fi revizuite”, referindu-se la noile legi, și că „ne dorim ca aceste planuri-cadru să reflecte viziunea societății privind profilul absolvenților”.

Ce sunt planurile-cadru

Planurile-cadru cuprind disciplinele obligatorii și opționale din fiecare clasă și numărul minim și maxim de ore aferente acestora. 

Planurile-cadru din liceu, valabile în prezent, sunt cele aprobate în 2004 și 2009, în funcție de disciplină. Acestea grupează disciplinele de studiu pe şapte arii curriculare: Limbă şi comunicare, Matematică şi Ştiinţe ale naturii, Om şi societate, Arte, Educaţie fizică, sport şi sănătate, Tehnologii, Orientare şi consiliere.

Pentru învăţământul liceal, filiera teoretică și vocaţională, planurile-cadru cuprind următoarele componente: 

  • trunchi comun, ca ofertă curriculară obligatorie, constituită din aceleaşi discipline, cu aceleaşi alocări orare, pentru toate specializările din cadrul unui profil;
  • curriculum diferenţiat, ca ofertă curriculară obligatorie stabilită la nivel central în funcţie de anul de studii, filieră, profil, specializare;
  • curriculum la decizia şcolii, care cuprinde orele alocate pentru dezvoltarea ofertei curriculare proprii fiecărei unităţi de învăţământ.
Variante de planuri-cadru, apărute în urmă cu patru luni

Amintim că au Edupedu.ro a publicat, în luna mai 2023, proiectele de planuri-cadru pentru liceu în exclusivitate, care au creat o reacție virulentă a profesorilor și a mediului academic. Ele prevăd, printre altele, ca fizica, chimia și biologia să nu mai fie în trunchiul comun pentru elevii de la profilul real, la clasele a XI-a și a XII-a și ca disciplinele „logică” și „psihologie” să nu mai fie studiate de către elevii de la profilurile uman și real, filiera teoreticăLucrul la ele s-ar fi oprit pentru a le relua după prevederile din noile legi.

Ministerul Educației s-a detașat de planurile-cadru publicate spunând că nu și le asumă. La câteva zile, într-o întâlnire din luna mai a ministrului Ligia Deca cu reprezentanții Facultății de Filosofie a Universității București, pe marginea planurilor-cadru de liceu din documentul draft, Deca le-a spus universitarilor că proiectele sunt „anumite variante de lucru interne ale experților CNPEE”.

CNPEE – Centrul Național pentru Politici și Evaluare în Educație – este instituția din subordinea Ministerul Educației care propune planurile-cadru și programele, face și administrează subiectele pentru toate examenele, evaluările și concursurile organizate de Ministerul Educației. Informația că planurile-cadru publicate de Edupedu.ro erau de fapt făcute de experții CNPEE contravenea chiar comunicatului dat cu o săptămână în urmă de Ministerul Educației, în care instituția transmitea că „este o variantă neasumată de Ministerul Educației sau de grupurile de lucru pentru elaborarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal și profesional” și că „la nivelul experților din Ministerul Educației”, au existat doar „discuții privind demersurile anterioare de revizuire și observațiile primite până acum de Ministerul Educației, înaintea demarării etapelor procedurale de modificare a planurilor-cadru”.

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
SURSE Toți inspectorii școlari generali sunt chemați marți, 10 octombrie, la Ministerul Educației. Bursele școlare, transportul elevilor, digitalizarea evaluărilor naționale și organizarea noilor direcții județene de învățământ preuniversitar sunt pe ordinea de zi a întâlnirii
OFICIAL Termenele limită până la care trebuie aprobate actele normative pe noile legi ale educației, publicate în Monitorul Oficial – listă / Sunt aproape 400 de ordine de ministru și hotărâri de guvern
Profilul absolventului de liceu ar trebui aprobat în septembrie, potrivit unui proiect al Ministerului Educației
Noile planuri-cadru vor fi finalizate în iunie 2024, potrivit declarațiilor secretarului de stat Kallós Zoltán, la o întâlnire cu reprezentanții Declic
Elevii din statele care performează la testele PISA au mai multe ore de științe decât media OCDE – raport Education at a Glance 2023 / Ligia Deca: În noile planuri-cadru ar fi de dorit să găsim niște formule în care să creștem apetitul pentru știință și curiozitatea copiilor. Proiectul care vizează predarea fizicii în mod experimental ajută enorm pentru alegerile pe care elevii le fac mai târziu
Noile planuri-cadru de liceu vor include tematici despre prevenția consumului de droguri și combaterea adicțiilor, spune ministrul Educației
Apelul de selecție pentru profesorii care vor elabora planurile-cadru pentru liceu va fi lansat săptămâna viitoare, anunță Ligia Deca
Profesorii care vor scrie noile planuri-cadru pentru liceu, aleși prin selecție publică și plătiți pentru participarea în comisii. Cine poate aplica și când se lansează înscrierile – DOCUMENT
OFICIAL Termenele limită până la care trebuie aprobate actele normative pe noile legi ale educației, publicate în Monitorul Oficial – listă / Sunt aproape 400 de ordine de ministru și hotărâri de guvern
Noile planuri-cadru pentru liceu ar trebui să fie aprobate până pe 29 februarie 2024, iar programele școlare noi ar ajunge la elevii care încep clasa a IX-a în 2025 – proiect / Patru generații de liceeni, cu reforma curriculară suspendată de politicieni

4 comments
  1. Nimic nu e gata niciodată la timp in Minister.

    Școlile sunt bombardate zilnic cu solicitari si termene -‼️urgente-‼️de parcă vine in fiecare zi sfârșitul lumii.

    Motivul e simplu. Nu există nicio comunicare in departamente si responsabili nominali. E mai simplu ca fiecare departament să trimită în țară aceași solicitare dar ordonată diferit.

    In schimb când e rândul Ministerului să respecte termene și condiții (propuse tot de ei) nu se întâmplă nimic, dar absolut nimic pt ca ce sa vezi nu are cine sa ii tragă la răspundere.

    Nici măcar politică.

  2. Realizati cum se invart in jurul cozii bugetarii din minister si inventeaza fraze goale si idei care nu se vor pune niciodata in practica ?
    Am recitit de 3 ori si tot imi e greu sa inteleg care e legatura dintre problemele reale (analfabetism cronic, materia multa si haotica, ore putine, oroare, dezinteres si plictis maxim al elevilor pentru scoala, lipsa corelarii pregatirii scolare cu piata muncii, etc) si cele scrise cu emfaza si bombastic de catre birocratii din minister !

  3. Cardurile alea de carieră didactică se mai dau? Văd că nu mai zice nimeni nimic.

    La 4 zile după începerea anului școlar și cu doar o lună înainte de data remiterii cardurilor pentru cariera didactică, pe 15 septembrie 2023, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a lansat invitația de participare Nr. 153923/15.09.2023 pentru emiterea cardurilor de carieră didactică! Data limită pentru transmiterea ofertelor a fost 21 septembrie 2023. Cum să tipărești sute de mii de carduri în câteva săptămâni? Nu e ca scosul la imprimantă al unei coli A4, este un proces complicat, care presupune mai multe etape.

    Neseriozitatea guvernului este evidentă. Ce-au păzit din 12 iunie(data emiterii ordonanței de urgență 58) și până în septembrie? Au fost plecați în concedii? Păi nu cereau guvernanții profesorilor să se sacrifice, să muncească pe bani puțini, ei de ce nu își sacrifică concediul ca să emită cardurile la timp? Trei luni de zile nu au făcut nimic în privința aceasta!

    Unitățile emitente vor trebui să atragă cât mai mulți afiliați, adică comercianți la care se poate folosi acest card. Când vor face aceste demersuri, cât durează ele?

    https://mfe.gov.ro/wp-content/uploads/2023/09/306e0fed7f7aa22cf50addbff65ff150.pdf

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Evaluarea Națională 2021

19% din universități nu au publicat pe site Codul drepturilor și obligațiilor studentului. 38% din elevi nu au auzit până acum de Statutul Elevului – rapoarte ANOSR și CNE, lansate cu ocazia Zilei Internaționale a Elevului și a Studentului

19% dintre universitățile de stat din România fie nu au adoptat, fie nu au publicat pe site Codul drepturilor și obligațiilor studentului, se arată într-un raport național privind drepturile și…
Vezi articolul

Lipsa unei educații parentale duce la neglijența „fizică, educațională, emoțională, din perspectiva sănătății mentale” a copiilor, spune Sorin Cîmpeanu. De ce a fost nevoie de lansarea unei astfel de strategii de către Ministerul Educației

„O strategie națională de educație parentală este absolut necesară pentru că slaba informare a părinților, mai ales a celor din mediile dezavantajate, cu privire la creșterea și îngrijirea copiilor are…
Vezi articolul

Reforma învățământului vocațional. Studiu de caz – Spania: Relații simplificate între școli și companii, accent pe standardele de competență, mai puțină birocrație, mai multă colaborare internațională

Învățământul vocațional spaniol trece, în această perioadă, printr-o perioadă de reformă prin care se încearcă adoptarea unor modele care să răspundă noilor nevoi de pe piața muncii, de la recunoașterea…
Vezi articolul