„Școala altfel” și „Săptămâna verde”. Directorii de școli din județul Cluj nu vor aproba activitățile de petrecere a timpului liber, din categoria excursiilor și a vizitelor, în țară și/sau în străinătate – adresă a inspectoratului școlar

19.949 de vizualizări
Foto: © Fizkes | Dreamstime.com
În județul Cluj, directorii de școli nu vor aproba activităților de petrecere a timpului liber, din categoria excursiilor și a vizitelor, în țară şi/sau în străinătate, în săptămânile „Școala altfel” și „Săptămâna verde”, potrivit unui document al inspectoratului școlar. Este vorba despre instrucțiunea Inspectoratului Școlar Județean Cluj nr. 10876 din 3.10.2025.

Inspectoratul Școlar Județean Cluj a transmis că directorii de școli nu vor aproba cuprinderea în aceste săptămâni tematice a activităților de petrecere a timpului liber, din categoria excursiilor și a vizitelor, în tară şi/sau în străinătate:

„Directorii unităților de învăţământ preuniversitar se vor asigura că aceste proiecte tematice sunt girate de obiective cadru, stabilite la nivelul fiecărei unități şcolare, în cadrul unui consiliu profesoral tematic, şi nu vor aproba cuprinderea în aceste săptămâni tematice a activităților de petrecere a timpului liber, din categoria excursiilor și a vizitelor, în tară şi/sau în străinătate!

Potrivit instrucțiunii ISJ Cluj, activitățile din „Școala altfel” și „Săptămâna verde” trebuie să urmărească atingerea competenţelor specifice prevăzute în programele şcolare:

„Activităţile propuse în cadrul acestor săptămâni trebuie să fie corelate cu conţinuturile curriculare şi să urmărească atingerea competenţelor specifice prevăzute în programele şcolare. Prin urmare, în programul educațional „Şcoala altfel”, conţinuturile educaționale specifice fiecărei discipline trebuie tratate cu extinderea şi aplicabilitatea lor la viața cotidiană.”

În „Săptămâna verde”, activităţile se pot derula în două modalități alternative:

„(1) în forma educaţională clasică, cu focalizarea conținuturilor pe aspectele descrise anterior;

(2) În abordări nonformale, prin care sunt promovate activități care să faciliteze aplicarea practică a noţiunilor teoretice, stimulând dezvoltarea gândirii critice, a creativităţii, a spiritului de inițiativă şi a lucrului în echipă, precum:

  • Organizarea de ateliere practice, experimente, proiecte interdisciplinare şi vizite de studiu relevante pentru domeniul de activitate;
  • Crearea de contexte educaționale variate care să pună accent pe învățarea prin descoperire şi rezolvarea de probleme reale;
  • Implicarea activă a elevilor în procesul de proiectare şi desfăşurare a activităţilor;
  • Colaborarea cu instituţii, organizații și specialişti din comunitate, în măsura posibilităţilor.”

Conform sursei citate, sunt interzise activităţile care implică costuri din partea părintilor.

În luna iulie, Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, la Digi24, că este ilegal ca părinții să susțină financiar activitățile din săptămânile „Școala altfel” și „Săptămâna verde”. „Am dat și instrucțiuni în sistem cum trebuie să se desfășoare. Nu trebuie mers neapărat în excursii”, a spus acesta.

Documentul Inspectoratului Școlar Județean Cluj poate fi consultat mai jos:

Amintim că Bugetul Administrației Fondului de Mediu, aprobat de Guvern joi, 24 aprilie, nu are alocată nicio sumă pentru finanțarea programului Săptămâna Verde în 2025. În dreptul acestei rubrici este trecut 0 lei, spre deosebire de anul 2024 când au fost alocați 100 de milioane de lei.

Raluca Răducanu, director adjunct al Liceului Teoretic „Jean Monnet”, a spus că Săptămâna verde și Școala altfel, mai ales la liceu, nu funcționează: „Săptămâna verde și Școala altfel pot fi lăsate pentru ciclul primar, unde copiii sunt entuziaști să se plimbe. Începând de la gimnaziu și mai ales la liceu nu funcționează. Activitățile extrașcolare trebuie făcute extrașcolar și nu întrerupt procesul educativ. Elevii nu știu cum să fugă, noi n-avem niciun mod de a-i ține la școală”.

Ce sunt Școala Altfel și Săptămâna Verde

Ambele programe Școala Altfel și Săptămâna Verde permit școlilor să își aleagă perioada în care se desfășoară (câte 5 zile consecutive) și activitățile.

Școala Altfel este un program introdus în anul școlar 2011-2012, ca „săptămână dedicată activităţilor extracurriculare şi extraşcolare, având un orar specific”. Potrivit metodologiei de la acel moment, „scopul acestui program este implicarea tuturor copiilor preşcolari/elevilor şi a cadrelor didactice în activităţi care să răspundă intereselor şi preocupărilor diverse ale copiilor preşcolari/elevilor, să pună în valoare talentele şi capacităţile acestora în diferite domenii, nu neapărat în cele prezente în curriculumul naţional, şi să stimuleze participarea lor la acţiuni variate, în contexte nonformale”.

Potrivit metodologiei programului Școala Altfel, fiecare școală trebuie să analizeze rezultatele și eficiența programului.

Ministerul Educației nu a dat publicității niciun raport centralizat al analizei acestui program din 2012 până în prezent a datelor din țară privind modul de desfășurare al programului.

Există însă o analiză realizată de UBB, în 2021, la 10 ani de la introducerea programului. Din document reies punctele tari, dar și cele slabe ale programului. Plusurile ar fi faptul că au participat 90% dintre elevi și toate cadrele didactice, iar raportul mai arată că a fost vorba despre „dezvoltarea spiritului competitiv, atât sportiv, educaţional, spiritului civic şi ecologic al elevilor, descoperirea de către elevi a unor abilităţi/ deprinderi necunoscute de ei”.

Printre punctele slabe: „mijloacele de transport suprasolicitate, transportul în comun foarte aglomerat, probleme cu existenţa unei baze sportive adecvate sau acolo unde a existat a rezultat suprasolicitarea acesteia, lipsa finanțării”.

La recomandări, raportul sugera ca Ministerul să pună la dispoziția școlii fonduri materiale pentru procurarea mijloacelor necesare, elaborarea unor auxiliare didactice care să sprijine cadrele didactice și elevii în organizarea și desfășurarea activităților din programul „Școala Altfel”, asigurarea transportului elevilor de către școală.

La 12 ani de la introducerea unui program cu un alt tip de învățare, a apărut în calendarul școlar și Săptămâna Verde, în anul școlar 2023-2024, la inițiativa președintelui Klaus Iohannis, pusă în practică fără niciun studiu sau comentariu de la fostul ministru Sorin Cîmpeanu.

De remarcat că Guvernul susține financiar numai programul introdus în Legea învățământului de către președintele Klaus Iohannis, deși școlile din România au două săptămâni în care profesorii și elevii trebuie să realizeze activități extracurriculare: Săptămâna Școala altfel, introdusă de Legea Miclea-Funeriu în 2011, și Săptămâna Verde, introdusă Klaus Iohannis, președinte la acea vreme.

În anul școlar 2024-2025, programul „Săptămâna verde” a primit 100 de milioane de lei din Fondul pentru mediu, deși suma anunțată inițial de ministrul Mediului, Mircea Fechet, în iulie 2023, era de 100 de milioane de euro. Școlile care au aplicat pentru finanțarea activităților din programul Săptămâna Verde 2024-2025 ar trebui să primească banii începând cu luna octombrie.

Săptămână Verde a fost introdusă de președinție și de Ministerul Educației condus de fosta consilieră a lui Klaus Iohannis, Ligia Deca, fără a prelungi anul școlar cu cel puțin 5 zile, atât cât le-a fost eliminat profesorilor din predarea curriculumului obligatoriu menținut nemodificat. Amintim că România se clasează constant în rândul țărilor europene cu cele mai puține zile de școală. Anul acesta școlar, România este în top 5 țări din Europa cu cele mai multe zile fără școală: elevii au 8 perioade de vacanță, care înseamnă 120 de zile libere – potrivit raportului european Eurydice.

Într-o analiză cu experți, părinți, profesori și elevi, Edupedu.ro a scris despre școala ciuruită de zile libere, punți, săptămâni altfel și verzi, module cu multe vacanțe. În mai 2023, când am publicat analiza, experții așteptau răspunsurile acestui studiu privind impactul împărțirii anului școlar pe module.

Foto: © Fizkes | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Este ilegal ca părinții să dea bani pentru activitățile din săptămânile „Școala altfel” și „Săptămâna verde”, spune ministrul Daniel David: Nu trebuie mers neapărat în excursii
N-am vrut să scot Săptămâna Verde și Școala Altfel pentru că ele reprezintă o apropiere de filosofia OECD, spune ministrul Educației: După ce am predat curriculum standard, nu mergem să ne plimbăm, ci să discutăm cum folosim în viața de zi cu zi ce am învățat
DOCUMENT Noile instrucțiuni pentru Școala altfel și Săptămâna verde, trimise în școli de Ministerul Educației: propuneri de abordări clasice și nonformale, printre care învățarea prin experiență și rezolvarea de probleme reale / Alte instrucțiuni anunțate pentru începutul anului școlar
Noi seturi de instrucțiuni, anunțate de ministrul Educației pentru Școala altfel și Săptămâna verde: Ele nu sunt o pauză în procesul educațional. Ora poate să rămână de matematică, de chimie, de fizică, de biologie
Cele 36 de săptămâni din structura anului școlar 2024-2025 rămân 29.2, semnalează profesoara Irina Căpățînă: Pe celelalte le-au înghițit, pe rând, Școala Altfel, Săptămâna Verde, două rânduri de simulări, bacalaureatul în timpul cursurilor, sărbători laice și religioase, punți și poduri unde și când s-a putut
Săptămâna „Școala altfel” din anul școlar 2025-2026 o să aibă două teme obligatorii, violența și consumul de substanțe, anunță ministrul Educației: Activitățile vor fi semi-structurate, adică vom spune cam ce ne dorim acolo
Săptămâna verde și Școala altfel, mai ales la liceu, nu funcționează, spune profesoara Raluca Răducanu: Elevii nu știu cum să fugă, noi n-avem niciun mod de a-i ține la școală


8 comments
  1. Facem pariu ca până în primăvara ministrul pleacă și vine altul.Si că în săptămâna verde se vor permite excursii tematice cu copiii.Si că diferențele salariale obținute prin hotărâre judecătorească definitivă se vor da până în martie .( nu știu ce procent din ele).

  2. Ce nu spune ME e ca totul costa bani. Orice activitate costa bani, chiar daca nu e excursie. Cum scolile nu au bani alocati pentru asa ceva, iar ME solicita expres sa nu se solicite bani părinților pentru astfel de activități, se presupune ca trebuie sa puna profesorii de la ei. Nu poți face din rahat bici, zice un proverb romanesc. Altfel, totul se transforma in improvizație. Orice activitate presupune niște fonduri pentru a achiziționat materialele minime necesare. Nu poți face activități interesante fără fonduri, ci doar improvizații de doi bani.

  3. Sunt de părere că vizitele, excursiile, expedițiile, taberele sunt evenimente educaționale remarcabile, ele ar trebui finanțate de către bugetul public, astfel încât accesul elevilor să fie nediscriminatoriu. PNRAS și ROSE au finanțat asemenea activități, iar feedbackul a fost pozitiv. Din nefericire, însă, generalizarea consumului de droguri în rândul adolescenților transformă aceste activități în provocări ale curajului pentru profesorii însoțitori. Sper ca accentul să nu fie pus pe interdicție, ci pe recuperarea într-o zonă sigură a acestor activități, iar părinții să fie protejați, dar nu prin interdicție, ci prin bugetarea excursiilor din surse publice. Din păcate, sub incitările ministrului „Demisia!”, educația a devenit Cenușăreasa țării, toate nedreptățile fiindu-i puse în cârcă. Sub asaltul batjocoritor al politicienilor de pripas, banii îi sunt furați și direcționați spre zone mai profitabile pentru cei puțini, dar speciali. Urmând ca elevii să își gestioneze furia doar închiși între zidurile școlii.

    1. Ce tipuri de activități,”” cu nume si prenume „”trebui sa se facă, unde si cum sa se facă, cine gireaza eficienta acestor activități?? Pe beneficiarii acestor experiente , adică pe copii noștri, i ati întrebat dacă le place si le este de folos saptamana altfel, saptamana in care nu fac NIMIC ! Copii nostri au devenit niste cobai! De ani de zile se fac tot felul de experiente asa zise educative, dar observam cu adanca ingrijorare cum se prabuseste sistemul de invatamant, cum sunt tot mai prost pregatiti de sistem , cum meditatiile pe bani grei au cuprins ca un cancer tot invatamantul , cum elevii sunt preocupati mai mult de droguri, sex , alcool si alte activitati care ii fac din oameni , neoameni!Parintii nu știu prea bine cu ce se ocupa copii lor, in aceasta saptamana, simt doar cum le este deranjat, schimbat programul familiei!

  4. În contextul predării inter și transdisciplinare, aceste săptămâni nici nu își mai au rostul. Iar planificările și raportările din spatele lor umplu timpul profesorilor cu alte ore de hârțogăreală pe care le-ar putea petrece făcând lucruri cu adevărat utile în educație. Se face planificare pe hârtie, raportare pe hârtie, iar o persoană din fiecare școală transferă toate aceste informații în formate digitale pe care, probabil, nu le citește nimeni niciodată, dar poate vreun cap angajat politic în minister sau inspectorate își justifică astfel existența. Să nu mai povestim că au apărut o puzderie de întreprinzători care oferă activități la variate costuri.
    Aranjate în dosare (cu șină) și stivuite una peste alta, planificările unei școli pentru o astfel de săptămână formează un vraf de o înălțime respectabilă.
    Planificarea și raportarea trebuie întocmită pentru FIECARE ACTIVITATE ÎN PARTE:
    1. Denumirea activității
    2. Data
    3. Clasa
    4. Nr. elevi participanți
    5. Coordonatorul activităţii
    6. Nr. cadre didactice
    7. Nr. parteneri participanți
    a) părinți
    b) comunitate locală
    c) ONG
    d) alții
    8. Durata activităţii
    9. Obiectivele (2, max. 3)
    10. Descrierea activităţii (max. 5 fraze)
    11.Tip /categorie activitate ( de ex: exploatarea iresponsabilă a resurselor naturale, poluarea, risipa alimentară, managementul deșeurilor, consumul și producția sustenabile, biodiversitatea, pădurile și viața terestră, apele și viața acvatică, catastrofele naturale, energia verde, justiția socială etc).
    *Activitatea se incadreaza la un singur domeniu/categorie activitate.
    12. Reușite
    13. Resurse
    14. Dificultăți
    15. Soluții
    Și acum așteptăm instrucțiunile pentru săptămânile educației rutiere, financiare și ce le mai trece prin cap unora care nu au mai dat pe la catedră de ceva vreme. Asta după ce s-au gândit că materia din programele școlare încape în 75% din timpul de predare, iar 25% rămâne la dispoziția profesorului care se plictisea oricum.

    1. Trgeți, doamnă, de urechi liderii sindicali! Cu se ocupă ei?! Nu știu că aceste două programe se implementează în modul karaoke și că ia mai mult completarea hârțogăriei decât activitatea propri-zisă?

      La ultima grevă și la ultima manifestație nu-mi aduc aminte să fi fost ceva legat de subiect printre revendicări. Ciudat, nu?

  5. Nu degeaba ne-au obligat sa programam Săptămanile acestea inca din martie, anul scolar precedent!

    Există planuri de afaceri serioase in industria turismului care depind de ele, exista sute de agenti de turism ‘sub acoperire’ in scoli si licee care organizeaza excursii pe banda rulanta in vacantele de toate soiurile si in afara lor, in cele doua Săptămani + un pic inainte si dupa ele, in „punți” si in preajma lor, cu ocazia banchetelor sau in weekend-uri prelungite, cu grupuri mici sau cu promotii intregi, in tara sau in strainatate, uneori chiar si pe alte continente.

    Vizate sunt, in primul rand, scolile cu elevi care au parinti cu dare de mâna, evident, dar clienti se pot gasi peste tot – important e sa motivezi corespunzator oamenii din branșă si pe agentii care fac rost de turisti platitori in mod constant. Inca o afacere mega-profitabila in scoli, pe langa multe altele la fel … Si, desi au mai aparut articole si luari de pozitie pe aceasta tema, chiar si de curand, nimeni din aceasta industrie (divizia Școli) nu a fost deranjat vreodata cu adevarat. Deducem ca fenomenul atinge toate nivelurile, mari si mici si, din nou, ridicam din umeri.😡

    1. Adică exact, dar exact la fel ca în cazul „auxiliarelor”, nu?

      Manualele nici măcar nu mai sunt deschise de către elevi vreodată pe parcursul anului școlar, la majoritate materiilor.

      De câte petiții înaintate către inspectorat/minister aveți cunoștință (în nume propriu, al catedrei sau al sindicatului) în care să se ceară modificarea manualelor astfel încât să nu mai fie nevoie de celebrele „auxiliare”?

      Păi, cum așa?! 😮 Doar nu vă deranjează selectiv – este același mecanism și aceeași idee de căpușare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Inspecții an școlar 2024-2025. Monitorizarea modului de corelare a temelor pentru acasă cu vârsta elevilor și utilizarea metodelor moderne de predare-învățare-evaluare, printre aspectele vizate

Monitorizarea modului de corelare a temelor pentru acasă cu vârsta elevilor este unul dintre aspectele urmărite de Inspectoratul Școlar Județean Buzău în cadrul inspecțiilor din anul școlar 2024-2025. Alte aspecte…
Vezi articolul