Senatorul Ștefan Pălărie, inițiatorul legii depolitizării numirii directorilor interimari, reintoarsă de Iohannis: România educată … mai încolo, nu astăzi / O decizie politică de a ține captive școlile în mâinile filialelor politice de județ

1.860 de vizualizări
Ștefan Pălărie / Foto: Facebook.com
Senatorul USR-PLUS Ștefan Pălărie, inițiatorul legii care prevedea ca directorii interimari din școli să nu mai fie numiți politic, a reacționat la decizia președintelui Klaus Iohannis de a o întoarce la reexaminare în Parlament, spunând pe Facebook că este „o decizie politică de a ține captive școlile în mâinile filialelor politice de județ”.

„Maniera de a face reformă reală în România – mai ales în domeniul educației – are nevoie de reformă. Și de renunțarea la duplicitarism. Altminteri facem reformă dar doar colorată potrivit. Astăzi este o zi tristă pentru România Educată – baronii locali ai politicii vechi pot să stea liniștiți, își vor menține controlul și influența prin intermediul școlilor, punând labele și pe profesori, și pe părinți, dar și pe viitorul copiilor”, a scris senatorul Ștefan Pălărie pe Facebook.

  • Amintim că legea, aprobată de Senat pe 30 iunie, care prevedea ca directorii interimari să nu mai fie numiți de inspectorii școlari județeni, majoritatea numiți la rândul lor pe criterii politice în funcție, ci de consiliul de administrație al școlii, a fost retrimisă Parlamentului de președintele Iohannis, potrivit Administrației Prezidențiale. Șeful statului invocă o serie de motive care țin de tehnica legislativă în cererea sa. Cererea de reexaminare vine în condițiile în care în luna august toți directorii de școli vor avea mandatele expirate, iar numirile vor fi făcute de actualii inspectori școlari județeni, majoritatea membri PNL.

Mai jos, postarea completă a lui Ștefan Pălărie:

„România educată … mai încolo, nu astăzi.

Am muncit alături de colegii mei 6 luni pentru inițiativa legislativă care înlocuiește pixul inspectorilor generali cu votul secret al consiliului de administrație al școlilor. Ce am făcut în 6 luni? Ne-am consultat cu profesori, cu directori, am lucrat cu juriști din partea sindicatelor, am organizat îndelungi dezbateri.

Coșmarul nostru cel mai mare atunci (ca și acum) când am elaborat legea a fost că incidentul 9 ianuarie (care a dus la schimbarea a peste 700 de directori de școli) se va repeta la scară națională în luna august (peste câteva zile) când se vor vacanta toate cele aproximativ 10,000 de posturi de directori și directori adjuncți.

Astăzi, aproape toți inspectorii școlari generali sunt numiți politic, (cu funcții de partid în spate – și foști participanți la alegerile locale în septembrie) și îi găsim cocoțați în aceste funcții tocmai pe fondul neorganizării unor concursuri transparente în 2020 sau în prima parte a lui 2021. Acești oameni urmează „în baza legii” să hotărască în luna august ce culoare politică va colora unitățile de învățământ din România.

Coșmarul acesta a fost absolut inacceptabil pentru USR PLUS și am făcut toate eforturile umane și inumane pentru a obține majoritate în Parlament în spatele acestei legi – tocmai pentru a face un prim pas către normalitate în educație. Sau către o Românie Educată.

Decizia de astăzi de trimiterii a legii către re-examinare din partea Administrației Prezidențiale – dincolo de argumentele superficiale invocate – reprezintă o decizie politică de a ține captive școlile în mâinile filialelor politice de județ.

În scenariul declanșat astăzi ce va urma este simplu de intuit:

1) Concursurile pentru ocuparea funcțiilor de director vor fi amânate și mai mult – nici până în prezent nu avem o metodologie oficială dată prin Ordin de Ministru – cine va maI grăbi ministerul acum când legea a fost întoarsă în Parlament?

2) Luna august va fi zguduită de scandalurile din fiecare județ. Vom asista la filmul tragic al „pleacă ai voștri vin ai noștri” atât de mult exersat în ultimii 30 de ani de democrație.

3) Tot în luna august se dorește constituirea unui grup transpartinic pentru implementarea proiectului „România Educată” – și transpunerea lui în legislație – proiect care în esență nu își propune descentralizarea sistemului de învățământ din România – ci doar o mică pilotare în 60 de unități de învățământ, pilotare care a mai avut loc în anul 2004-2005 încheiată cu rapoarte de implementare.

În concluzie … maniera de a face reformă reală în România – mai ales în domeniul educației – are nevoie de reformă. Și de renunțarea la duplicitarism. Altminteri facem reformă dar doar colorată potrivit. Astăzi este o zi tristă pentru România Educată – baronii locali ai politicii vechi pot să stea liniștiți, își vor menține controlul și influența prin intermediul școlilor, punând labele și pe profesori, și pe părinți, dar și pe viitorul copiilor.”

Foto: Facebook.com / Ștefan Pălărie


2 comments
  1. Banii pentru administrarea scolilor de la Ministerul Educatiei intra la primarii si apoi dupa cum vrea muschii primarului ajung la scoli. Primarii au reprezentanti in CA si dau directia votului, asa ca directorul ca sa existe scoala pentru elevi joaca dupa cum canta primarul. Doar asa elevii mai au scoala, daca faci pe plac primarului.

  2. De mâine se depun CV urile la sediile PNL, pentru funcția de director, Johannis toate numirile politice de luna viitoare se vor sparge în capul tău, ai picat în plasa USR!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

An școlar 2025-2026. Lista posturilor pentru profesori a fost actualizată, pe fiecare județ, după repartizarea candidaților de la Titularizare 2025 pe posturi pe perioadă nedeterminată

Marți, 5 august, site-ul Titularizare 2025 a fost actualizat cu lista posturilor pe fiecare județ, după repartizarea candidaților pe posturi pe perioadă nedeterminată. Repartizarea candidaţilor pe posturile didactice de predare vacante…
Vezi articolul

Proiectul SuperTeach este susținut de Telekom Romania

Ligia Deca, consilier prezidențial: Suntem în discuție cu Ministerul Educației și cu Ministerul Fondurilor Europene cu privire la alinierea priorităților de finanțare pentru următorul exercițiu financiar 2021-2027, pentru Planul Național de Reziliență / Bani or să fie

Corelarea resurselor de finanțare centrale, europene și locale cu nevoile din școli și din comunități – aceasta este una dintre cele mai mari provocări pentru Educație, a spus Ligia Deca,…
Vezi articolul

Directorii adjuncți vor avea norma de predare 12 ore pe săptămână / Cea mai mare normă de predare, 16 ore, este pentru directorii adjuncți ai Centrelor județene de resurse și asistență educațională și ai unităților de educație extrașcolară – proiect

Directorii adjuncți vor avea o normă de predare de 12 ore pe săptămână, potrivit proiectului de hotărâre de Guvern privind degrevarea de normă didactică de predare pentru personalul didactic cu funcții de…
Vezi articolul
Vaccinul pentru Covid-19

Vaccinul pentru Covid-19 și opinia publică. Modelul folosit de “școala BBC” pentru a-i învăța pe oameni esența problemei: Ce înseamnă “risc” și “riscant” și diferența între “sigur” și “inofensiv” / Complicațiile comunicării despre vaccin în fața dezinformării și campaniilor antivaccin

Moartea cauzată de noul coronavirus – acesta este punctul de plecare pentru serviciul public de radiodifuziune din Marea Britanie, BBC, în efortul său de a educa populația despre siguranța noilor…
Vezi articolul

Admitere liceu 2021. Cum alegem profilul potrivit? Psiholog școlar: Există mai multe prejudecăți care-i determina pe părinți să ignore realitatea. Costurile unei alegeri greșite sunt multiple: scăderea stimei de sine, frustrare, atacuri de panică, depresie, conflicte în familie, sacrificii, bani pe meditații

Săptămâna aceasta, vineri, 16 iulie, este prima zi când absolvenții claselor a VIII-a și părinții lor pot completa fișa cu opțiuni pentru licee în funcție pentru repartizarea computerizată care va…
Vezi articolul