Daniel David: Ar trebui, la nivelul școlii, toată lumea să știe că temele sunt în jur de 2 ore. Elevul și-ar face cu mai mult drag o temă mai scurtă decât să-i dai nu știu câte teme pe care nu și le face sau și le face cu supărare și cu nemulțumire

37.764 de vizualizări
Foto: Grigore Popescu / Agerpres Foto
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că „ar trebui, la nivelul școlii, toată lumea să știe că temele ar trebui să fie în jur de 2 ore”. „Eu cred că elevul și-ar face cu mai mult drag o temă mai scurtă decât să-i dai nu știu câte teme pe care nu și le face sau și le face cu supărare și cu nemulțumire, și cu frustrare”, a spus acesta. Declarațiile au fost făcute într-un interviu pentru adevarul.ro.

„Noi avem reglementat, de prin 2016, timpul pe care un copil ar trebui să-l aloce pentru temele pentru acasă: este o oră la nivelul învățământului primar, 2 ore la gimnaziu, 2 ore la nivelul învățământului liceal. Și eu am apucat să spun asta, într-un anumit context, copiii n-ar trebui să aibă teme mai mult de 2 ore, nici la gimnaziu, nici la liceu și nu mai mult de o oră în zona învățământului primar”, a precizat ministrul.

Daniel David a afirmat că unii profesori nu știau de aceste reglementări și a vorbit despre principiul „less is more”:

„Evident că mi-am dat seama că unii colegi profesori din preuniversitar nu știau acest lucru, că li se părea că eu vin să reglementez acest lucru acum, deși acest lucru este reglementat din 2016. Și atunci, dacă am conștientiza aceste reglementări și le-am implementa, eu cred că ar fi un lucru bun pentru toți: copiii n-ar fi atât de încărcați, sub aspect educațional, iar, pentru profesori, mulți ar înțelege că, uneori, less is more. Adică a face mai puțin, sub aspect de conținut, poate să însemne mai bine, dacă faci acel conținut sub aspectul calității. Adică mai bine să știu ceva mai puțin, dar bine, decât să predau multe lucruri pe care copilul le uită și ajunge în zona de analfabetism funcțional.”

Moderatoare: Să spunem că în învățământul primar este mai ușor, pentru că există învățătoarea care știe câte teme a dat în acea zi și elevii se pot încadra în acea oră.

Daniel David: Eu cred că ar trebui să fie o cultură la nivelul școlii. Adică ar trebui, la nivelul școlii, toată lumea să știe că temele ar trebui să fie în jur de 2 ore.

Moderatoare: Și cum o convingem pe doamna de mate să țină cont că au elevii teme și la română?

Daniel David: Dacă devine o cultură de acest tip, de aceea ai un diriginte care poate să monitorizeze acest lucru, să vorbească cu colegii profesori care predau la clasa lui, astfel încât să se armonizeze în timp. N-ai ce face altfel. Până la urmă este o reglementare, depinde de noi să o implementăm bine și, repet, eu cred că toți am avea de câștigat. Eu cred că elevul și-ar face cu mai mult drag o temă mai scurtă decât să-i dai nu știu câte teme pe care nu și le face sau și le face cu supărare și cu nemulțumire, și cu frustrare.

La începutul lunii iunie, Daniel David a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că profesorii care dau prea multe teme „merită” să fie atenționați. Acesta a vorbit și despre sancțiuni: „aici, sancțiunile sunt cele administrative, pe care le poate lua consiliul de administrație pentru diverse alte abateri. Este, efectiv, o abatere, ca orice altă abatere de la regulamentul școlii”.

Redăm discuția pe subiectelor temelor:

Moderatoare: Sunt mulți părinți care spun că și copiii ajung la epuizare, ajung la burnout, din cauza faptului că stau la școală 5-6-7 ore, apoi acasă ajung să aibă teme și, astfel, ajung la un program mai încărcat decât al unui adult care lucrează cu normă întreaga. Ajung să lucreze mai mult de 40 de ore săptămână. Ce putem face în acest caz?

Daniel David: Trebuie să ne hotărâm ce vrem să facem și aici. Repet, pe mine singurul lucru care mă apără în această perioadă, sau pe orice ministru de fapt, că, totdeauna, când devii politician, automat tot ce spui e pus din start sub semnul întrebării, nu mai ai credibilitatea din start. Pe mine mă protejează doar faptul că spun adevărul. Și mă puteți întreba: ați spus asta și cum stau lucrurile, de fapt? Și aici trebuie să ne hotărâm, pentru că, când te uiți pe anul școlar, și la nivel de gimnaziu, și la nivel de liceu, și la nivel de învățământ primar, noi avem un număr de ore mai mic decât media OECD-ului. Deci, copiii din celelalte țări europene sau ale OECD-ului – mulți copii – au mai multe ore pe parcursul anului școlar decât copiii noștri.

Cum ajungem noi, având mai puține ore pe parcursul anului școlar, să avem o încărcătură atât de mare pe parcursul zilei? Prin faptul că avem mai multe săptămâni de vacanță și atunci va trebui să ne hotărâm. Vom dori să păstrăm aceste săptămâni de vacanță? Și așa avem ore mai puține. Noi, în mod normal, ar trebui să creștem. Sigur, nu se pune problema și nu vreau să preia cineva că ministrul are în plan să crească numărul de ore. Nu am așa ceva în plan, doar că spun, în mod normal, fiind sub media Uniunii Europene și a OECD-ului, te-ai gândi că ar trebui să crești numărul de ore, doar că, având multe săptămâni de vacanță, vă dați seama că încărcătura pe săptămână ar fi și mai mare. Deci, trebuie să hotărâm ce vrem.

Noi nu avem un număr de ore atât de mare pe parcursul unui an școlar, avem pe parcursul unei săptămâni sau pe parcursul unei zile, pentru că avem multe săptămâni de vacanță. Ăsta e adevărul. Și apoi mai apare un fenomen, deși avem reglementat – și aici unii profesori au fost supărați pe mine, dar, iarăși, într-o manieră gratuită, că eu nici n-am știut că ei nu știu. Noi avem reglementat, de prin 2016, timpul pe care un copil ar trebui să-l aloce pentru temele pentru acasă: este o oră la nivelul învățământului primar, 2 ore la gimnaziu, 2 ore la nivelul învățământului liceal. Și eu am apucat să spun asta, într-un anumit context, copiii n-ar trebui să aibă teme mai mult de 2 ore, nici la gimnaziu, nici la liceu și nu mai mult de o oră în zona învățământului primar.

Evident că mi-am dat seama că unii colegi profesori din preuniversitar nu știau acest lucru, că li se părea că eu vin să reglementez acest lucru acum, deși acest lucru este reglementat din 2016. Și atunci, dacă am conștientiza aceste reglementări și le-am implementa, eu cred că ar fi un lucru bun pentru toți: copiii n-ar fi atât de încărcați, sub aspect educațional, iar, pentru profesori, mulți ar înțelege că, uneori, less is more. Adică a face mai puțin, sub aspect de conținut, poate să însemne mai bine, dacă faci acel conținut sub aspectul calității. Adică mai bine să știu ceva mai puțin, dar bine, decât să predau multe lucruri pe care copilul le uită și ajunge în zona de analfabetism funcțional.

Moderatoare: Să spunem că în învățământul primar este mai ușor, pentru că există învățătoarea care știe câte teme a dat în acea zi și elevii se pot încadra în acea oră.

Daniel David: Eu cred că ar trebui să fie o cultură la nivelul școlii. Adică ar trebui, la nivelul școlii, toată lumea să știe că temele ar trebui să fie în jur de 2 ore.

Moderatoare: Și cum o convingem pe doamna de mate să țină cont că au elevii teme și la română?

Daniel David: Dacă devine o cultură de acest tip, de aceea ai un diriginte care poate să monitorizeze acest lucru, să vorbească cu colegii profesori care predau la clasa lui, astfel încât să se armonizeze în timp. N-ai ce face altfel. Până la urmă este o reglementare, depinde de noi să o implementăm bine și, repet, eu cred că toți am avea de câștigat. Eu cred că elevul și-ar face cu mai mult drag o temă mai scurtă decât să-i dai nu știu câte teme pe care nu și le face sau și le face cu supărare și cu nemulțumire, și cu frustrare.

Despre temele pentru acasă

În luna aprilie, ministrul Educației și Cercetării a declarat, la prezentarea raportului săptămânal, referitor la temele elevilor, ca dirigintele să aibă grijă de coordonarea între profesori, „pentru a nu încărca, într-adevăr, mai mult decât este cazul copiii”. Acesta a afirmat că „temele n-ar trebui la nivelul învățământului primar să depășească o oră pe zi, 2 ore la gimnaziu și la învățământul liceal.”

în luna martie, ministrul Educației și Cercetării le-a transmis părinților îngrijorați că elevii primesc prea multe teme „să sesizeze dirigintele, directorul școlii”. Dacă nu primesc răspuns, să se îndrepte spre inspectorat și abia apoi la minister, a spus acesta.

Adriana Iancu, profesoară de Limba română și directoare a Școlii Gimnaziale nr. 206 din București, a declarat, pentru Prima TV, că „temele nu trebuie privite numai din perspectiva aceasta a formării, a învățării imediate”. Aceasta este de părere că temele sunt „un exercițiu, în primul rând, pentru gestionarea timpului, pentru gestionarea atenției”.

Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București, a spus, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că elevii trebuie să vină să spună profesorului dacă a înțeles sau nu a înțeles ceva din temă sau din lecția predată. Dacă lucrurile sunt în neregulă, abia atunci să solicite ajutorul unui alt profesor, consideră Dana Bobocea.

Un studiu experimental condus de cercetătorul Dacian Dolean, care a explorat impactul temelor asupra elevilor de clasa a III-a, la Română și la Matematică, a întors „efecte uriașe la dezvoltarea cunoștințelor (2.58), dar și la rotunjirea numerelor naturale (0.71) și la aflarea termenului necunoscut (0.20)”, în condițiile în care „efectele medii ale programelor de intervenție educațională sunt în general pe la 0.1 dintr-o abatere standard”, a explicat acesta pentru Edupedu.ro.

Cercetătorul a declarat, într-un interviu acordat Edupedu.ro, că a derulat cercetarea pornind „de la premisa că la clasa a III-a timpul de rezolvare a temei pentru acasă nu ar trebui să depășească 40 de minute”. O altă specificitate a acestui experiment a fost implicarea părinților elevilor, care au fost sprijiniți cu ghiduri create special pentru ei să își ajute copiii cu efectuarea temelor pentru acasă.

În februarie 2023, Oana Moraru, educatoare, expert educațional și director de școală privată, a explicat de ce părinții trebuie să îi ajute pe copii la teme, în special în primele clase: “Recomand părinților, cel puțin la clasele I și a II-a, să-și dedice cât mai mult timp temelor copiilor și să se oprească din a formula în jurul lor expresii de genul: hai mai repede, să le terminăm ca să te jocihai mai repede, hai să nu le mai lăsăm pe ultima sută de metri, să scăpăm de ele”. “Felul în care privim noi învățarea se duce în sistemul copilului ca un virus”, a spus Oana Moraru în podcastul Cu capul în Nori.

Tema nu trebuie să fie o pedeapsă sau o armă. Tema trebuie să fie efectiv o posibilitate ca el (elevul – n.red) să-și consolideze acasă, să-și însușească foarte bine ceea ce a învățat la școală, să-și întipărească lucrurile acelea în minte, atât”, a precizat Florentin Gheorghe, profesor de Limba română, la Radio România Actualități.

Citește și:
La clasele I-IV, timpul alocat rezolvării temelor pentru acasă va fi de maximum o oră – scrisoare metodică pentru învățători. Tema pentru acasă se stabileşte diferențiat, în funcție de nivelul de pregătire al elevilor
Profesorii care dau prea multe teme „merită” să fie atenționați, spune Daniel David. Sancțiunile sunt cele administrative, pe care le poate lua consiliul de administrație
Profesorul Flavian Georgescu: La vârstele mici e important ca elevii să nu facă nonstop doar școală, teme. Un elev trebuie să mai și alerge, să înoate, să joace fotbal cu colegii, să meargă la o piesă de teatru
Temele pentru acasă. Ministrul Educației: Dirigintele să aibă grijă de coordonarea între profesori, pentru a nu încărca, într-adevăr, mai mult decât este cazul copiii
Daniel David, despre temele pentru acasă: Profesorii trebuie să se coordoneze între ei, dar în același timp este nevoie și de flexibilitate. Până la urmă, temele sunt date de profesori în interesul și în beneficiul copiilor
Daniel David, către părinții îngrijorați că elevii primesc prea multe teme: Dacă sunt astfel de probleme sesizați dirigintele, directorul. Dacă nu primiți răspuns, mergeți în zona inspectoratului școlar până să ajungeți la minister – VIDEO
Profesoara Adriana Iancu: Temele nu trebuie privite numai din perspectiva învățării imediate. Ele sunt un exercițiu, în primul rând, pentru gestionarea timpului, pentru gestionarea atenției
Sociologul Claudia Petrescu: Modelele oferite de părinți, implicarea în viața școlară, ajutorul la teme influențează succesul școlar al copilului
Trăim într-o societate în care părinții sunt toată ziua plecați la serviciu, apoi se întorc acasă seara foarte târziu și, din păcate, petrec timp doar câteva minute cu propriii lor copii, spune profesorul Flavian Georgescu: Acolo unde se poate, recomand cu multă căldură ca bunicii să îi ia de la școală, să îi ajute la teme
Care este efectul temelor pentru acasă asupra performanțelor elevilor? Rezultatele unui studiu experimental implementat la clasa a III-a, explicate de cercetătorul Dacian Dolean: Am obținut efecte uriașe la dezvoltarea cunoștințelor, la rotunjirea numerelor naturale și aflarea termenului necunoscut
La Matematică, mulți profesori nu verifică temele date elevilor și nu sunt respectate normele de evaluare și notare – raport al Inspectoratului Școlar Județean Buzău
Studiu: Ce se întâmplă când sprijinim părinții să își ajute copiii cu temele pentru acasă? – cercetătorul Dacian Dolean
Studiu: Cât de eficiente sunt temele pentru acasă în învățământul primar – cercetătorul Dacian Dolean
Inspecții an școlar 2024-2025. Monitorizarea modului de corelare a temelor pentru acasă cu vârsta elevilor și utilizarea metodelor moderne de predare-învățare-evaluare, printre aspectele vizate
Temele pentru acasă să nu aibă un volum mare, se arată în scrisoarea metodică a Inspectoratului Școlar Brașov pentru învățători
4 februarie 2023 – La ce folosesc temele pentru acasă? Oana Moraru: Există foarte mulți copii care aparent pricep în clasă, dar când sunt puși în situația de a rezolva singuri, nu mai au abilitatea de a se descurca pe cont propriu. Recomand părinților, în special în clasele I și a II-a, să-și dedice timp temelor
10 decembrie 2022 – Cum putem regândi temele pentru acasă. Brian Gravel, pedagog american: Să schimbăm discuția de la “dacă să le dăm teme” la “ce le-am putea cere să exploreze acasă”
14 mai 2022 –Temele pentru acasă au avantaje pentru copiii de școală primară, dar nu-i ajută aproape deloc, din punct de vedere al rezultatelor de învățare, pe cei care nu primesc ajutor – analiza unui cercetător britanic
27 aprilie 2022 – Tema nu trebuie să fie o pedeapsă sau o armă, spune profesorul de Limba română, Florentin Gheorghe / Nu insist pe teorie, de exemplu, niciodată nu mi s-a părut interesant să-mi spui definiții
1 august 2020 – Ce s-a întâmplat când o școală a făcut temele pentru acasă opționale – experimentul unei școli din Dubai
15 octombrie 2019 – Temele pentru acasă – Cât de mult este prea mult? Primul studiu experimental implementat în România validează regula “10 minute pe nivel școlar”


17 comments
  1. Copilul nu trebuie să aibă teme acasă!
    În loc să băgați tot felul de idioțenii în ei mai bine construiți o programa deșteaptă, nu atât de stufoasă dar care să asigure o cultură minimă generală! Acum doar îi amețiți de cap , îi scârbiți de anumite ore! De aceea au calitate slabă!
    Vă dau un exemplu , am 63 de ani și nu am folosit niciodată noțiune de ,, hexan,, !

    1. Dar știi ce este. Dacă vine unul și încearcă să te ducă de nas promițând sănătate și viață veșnică printr-un tratament minune cu ”hexani”, ți-ar suna un clopoțel de alarmă cel puțin.

      Celor din ziua de azi, care trăiesc online și așteaptă să fie hrăniți de chatboți cu fiecare informație necesară supraviețuirii nu le-ar suna nimic, n-ar auzi nici alarma de pompieri dacă ar suna-o cineva. S-ar duce ca oile să cumpere tratamentul minune și s-ar supăra pe doctori că le spun să termine. Sau mai rău, ar avea parte de doctori care le prescriu minunea.

  2. Am impresia că acesta este ministrul căruia îi place cel mai mult sa vorbească fara să aibă habar: el își dă cu părerea despre orice. Aceeași temă poate sa ii ia unui elev 40 de minute, altuia – o ora, iar altuia – o ora și jumatate. Temele nu se dau in mod diferențiat, ci raportat la programa școlară, la ce trebuie copilul să știe.

  3. Cred ca sunteți puțin rupt de realitatea din teren, domnule ministru!
    O ora dureaza temele la clasele primare?! Ce ați spune dacă, uneori, temele la un copil de clasa a treia (cum e și fiica Dv) ajung sa dureze 3-4 ore?
    Dar ce ați spune învățătoarei fiicei Dv daca, în mijlocul vacantei de saptamana aceasta, copiii din clasa ei mai primesc teme, după ce primiseră suficiente în ultima zi de școală?

  4. Temele sa fie date prin tragere la sorti, cate un elev din clasa pe zi si daca trage la sorti tema la mai multe materii sa ramana doar cu prima tema. Bineinteles raspunsul sa-l gaseasca in enunt, in prima parte a enuntului astfel incat sa se incadreze in cele 2 ore.

  5. Să pună toți prof. temele zilnic in catalogul digital și se va vedea clar și autoregla timpul acesta pt teme. Simplu.
    Ce e aia că prof. să trimită seara încă o fișă de lucru, așa, pe lângă temă? Păi când are timp să corecteze?!
    Nu știu cum să vă zic dar agenda copilului e document oficial în țările UE, deci și în agendă temele nu trebuie să însumeze mai mult decât timpul maxim. Punct și terminați cu WhatsApp-urile copiilor cu prof. – in directă relație cu supraîncărcarea cu teme și alte dude, cum ar fi aruncarea la gunoi a autonomiei în lucrul la exerciții acasă!

    1. La sport să-i dea sau nu teme? Toți profii au aceeași salarii!

  6. Acest incompetent isi imagineaza ca se petrece asa o coordonare intre profi, ca un miracol, de la sine. Nu exista nici o coordonare bre. Fiecare prof pe limba lui, cu numarul lui de ore si cu cantitatea lui de teme LOL.

  7. Prin urmare se considera ca un elev trebuie sa invete minim 8 ore pe zi – minim 8 ore de concentrare … psihopedagogii ce spun ?
    Personal cred ca un elev se poate concentra maxim 2-3 ore pe zi ….
    De ce nu arunca o privire spre tarile nordice ? – nu trebuie sa redescoperim roata !
    Toate temele vor fi rezolvate perfect de catre AI ! Mai bine punem AI-ul sa predea !

    1. Liviut, draga, lasa-ti mintea sa se recreeze! Cand se vor certa Gigel cu Ionel , sa-l chemi pe AI sa i desparta!
      🤣 Eu zic sa punem 2-3 gardieni si un AI care sa conduca sciala🤣 Prea ne incurca temeke si nu avem timp de tiktok,insta sau facebook

  8. Elevul nu are teme la aceeași materie în fiecare zi. Poate ar fi cazul să le spui d-ta părinților să verifice dacă al lor copil își face temele ZILNIC sau le lasă pe toate la final de săptămână (unii le lasă pentru pauza dinaintea orei pentru care era tema respectivă).

    Și fix de grija copiilor plângi tu acum, când ei folosesc douăzeci de aplicații și sprijin AI ca să rezolve 2+2…

    1. De ce generalizați?
      Ce ați spune dacă al Dv copil (mai bine imaginati-va ca Dv sunteți copilul) de clase primare sa facă teme pana la orele 20-21, după ce își ia prânzul?
      Dar, ce at spune dacă, în mijlocul vacantei de o săptămână ați mai primi niște teme (prin forum-ul parintilor)?
      Cunosc lozinca, sa-i ținem ocupați!!!
      Vacantele sunt pentru aerisirea și odihna creierului. Fiindcă se încalcă, pur și simplu, tot mai mult drepturile copilului la recreere, ajung tot mai multi dintre ei cu probleme de sănătate la vârsta când ar trebui sa-si înceapă viata!

      1. Ce teme are d-le copilul d-tale ca să stea ocupat până la 8 seara?! De ce are nevoie de atât de mult timp? Lasă toate temele din săptămână pentru ultima zi? Se uită cu un ochi în caiet și cu un ochi în telefon? Trage de timp și face orice altceva doar temele nu?

        Exagerați crunt. Zilnic teme până la 8, teme și în vacanță? Serios? Măi să fie…

        1. Se vede clar că nu ai copii la școală. Eu am doi și știu ce înseamnă teme trimise pe WhatsApp seara în format foto din, habar n-am ce carte, chiar dacă au manuale, caiete de lucru, culegeri și alte auxiliare cumpărate. Profesorii nu comunică între ei cu privire la câte teme, portofolii și fișe le dau elevilor și nici câte cărți au de citit, la care să le facă rezumatul pe capitol. De asemenea, la matematică și limba română li se cere să aibă câte patru caiete, două A5 și două A4 (eu aveam câte un caiet A5). Nimănui din învățământ nu-i pasă câte kilograme are ghiozdanul în fiecare zi.
          Deci, vă rog să nu-i mai ironizați pe cei care au copii și care se confruntă cu problemele menționate de domnul ministru, fiindcă sunt probleme reale pe care le-am tot adresat la ședințe, dar degeaba. Programa e prea stufoasă, iar temele sunt prea multe degeaba.

  9. Domnule Ministru,

    Pana nu se implementeaza o centralizare a timpului pentru temele acordate pe clasa, se vor depasi cu multe ore cele 2 ore. La matematica se da o ora, la romana inca o ora , la fizica jumatate de ora, la biologie inca 20 de minute si uite asa pentru cele 6-7 ore zilnice se ajunge la multe ore de teme care nu le mai lasa copiilor timp pentru sport si activitati recreactive.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Aplicație pentru profesori, făcută de soțul unei educatoare, prin care camera telefonului se poate conecta la calculator drept cameră suplimentară pentru a-i ajuta să predea online. Funcționează pe dispozitive iOS (iPhone, iPad)

O nouă aplicație care le permite profesorilor să își folosească iPhone-ul sau iPad-ul ca o cameră foto suplimentară care să filmeze un caiet de lucru, sau activități, ori tabla, în…
Vezi articolul

Manifestanții pro-Palestina – notificați să părăsească până joi seară spațiul din campusul Universității din București, care invocă acțiuni de vandalizare și agresiuni fizice la adresa unor studenți

Universitatea din București a cerut manifestanților pro-Palestina care ocupă de câteva săptămâni un spațiu din campusul său să elibereze acel spațiu până joi seara, în condițiile în care, potrivit instituției…
Vezi articolul

Luciana Antoci, consilier pe educație la cancelaria premierului Bolojan: Concursul pentru directori de școli va avea loc în primăvara anului 2026 și se va regândi normă didactică / Nu e totuna să conduci o școală cu 400 de elevi sau un colegiu național cu 1500 de elevi

„În primăvara anului următor se va desfășura concursul pentru ocuparea posturilor de director și director adjunct, posibil și pentru inspectorii școlari, iar din această perspectivă se va regândi formula de…
Vezi articolul

UPDATE Aproape 2.500 de locuri la master – tăiate din capacitatea de școlarizare, în 32 de domenii, pentru anul universitar viitor / Domeniile și programele de studii de master pentru 2023-2024 au fost aprobate de guvern

Capacitatea de școlarizare la studii de master s-a diminuat scade în viitorul an universitar, în 32 de domenii de studii, cu aproape 2.500 de locuri, potrivit unei hotărâri de guvern…
Vezi articolul