Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că „orice profesor trebuie să înțeleagă că, dacă copiii încep să vadă temele ca un element negativ, indiferent ce teme le dai, cu toată intenția bună pe care o ai ca profesor, de fapt, vei obține efecte negative”. Acesta a mai spus că „va trebui să gândim” ce facem cu temele în timpul activităților educaționale și în vacanțe. Declarațiile au fost făcute, miercuri, 5 noiembrie, la prezentarea raportului săptămânal.
„O scrisoare oarecum deschisă, ca să spun așa, dar pe site-ul ministerului, este legată de temele prea numeroase care se dau în vacanță. Acest lucru, iarăși, va trebui analizat. Eu am mai și spus că noi avem reglementată durata temelor pe care copiii le pot primi”, a afirmat ministrul Educației și Cercetării.
Daniel David a precizat că durata temelor este reglementată, „doar că va trebui să găsim niște mecanisme prin care să putem și respecta această reglementare”:
„Orice profesor trebuie să înțeleagă că, dacă copiii încep să vadă temele ca un element negativ, indiferent ce teme le dai, cu toată intenția bună pe care o ai ca profesor, de fapt, vei obține efecte negative. Și cred că punctul de vedere este unul corect. Va trebui să gândim – nu doar în timpul activităților educaționale, ci și în vacanțe – ce facem cu aceste teme. Repet, durata este reglementată, doar că va trebui să găsim niște mecanisme prin care să putem și respecta această reglementare. Știu că sunt un pic ciudat: să reglementăm respectarea reglementării, dar se pare că va trebui să o facem într-o manieră care să ajute procesul educațional și pe profesor și, în final, și pe copii.”
Recent, ministrul Educației și Cercetării a precizat că „ar trebui, la nivelul școlii, toată lumea să știe că temele ar trebui să fie în jur de 2 ore”. „Eu cred că elevul și-ar face cu mai mult drag o temă mai scurtă decât să-i dai nu știu câte teme pe care nu și le face sau și le face cu supărare și cu nemulțumire, și cu frustrare”, a spus acesta. Declarațiile au fost făcute într-un interviu pentru adevarul.ro.
La începutul lunii iunie, Daniel David a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că profesorii care dau prea multe teme „merită” să fie atenționați. Acesta a vorbit și despre sancțiuni: „aici, sancțiunile sunt cele administrative, pe care le poate lua consiliul de administrație pentru diverse alte abateri. Este, efectiv, o abatere, ca orice altă abatere de la regulamentul școlii”.
Despre temele pentru acasă
În luna aprilie, ministrul Educației și Cercetării a declarat, la prezentarea raportului săptămânal, referitor la temele elevilor, ca dirigintele să aibă grijă de coordonarea între profesori, „pentru a nu încărca, într-adevăr, mai mult decât este cazul copiii”. Acesta a afirmat că „temele n-ar trebui la nivelul învățământului primar să depășească o oră pe zi, 2 ore la gimnaziu și la învățământul liceal.”
în luna martie, ministrul Educației și Cercetării le-a transmis părinților îngrijorați că elevii primesc prea multe teme „să sesizeze dirigintele, directorul școlii”. Dacă nu primesc răspuns, să se îndrepte spre inspectorat și abia apoi la minister, a spus acesta.
Adriana Iancu, profesoară de Limba română și directoare a Școlii Gimnaziale nr. 206 din București, a declarat, pentru Prima TV, că „temele nu trebuie privite numai din perspectiva aceasta a formării, a învățării imediate”. Aceasta este de părere că temele sunt „un exercițiu, în primul rând, pentru gestionarea timpului, pentru gestionarea atenției”.
Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București, a spus, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că elevii trebuie să vină să spună profesorului dacă a înțeles sau nu a înțeles ceva din temă sau din lecția predată. Dacă lucrurile sunt în neregulă, abia atunci să solicite ajutorul unui alt profesor, consideră Dana Bobocea.
Un studiu experimental condus de cercetătorul Dacian Dolean, care a explorat impactul temelor asupra elevilor de clasa a III-a, la Română și la Matematică, a întors „efecte uriașe la dezvoltarea cunoștințelor (2.58), dar și la rotunjirea numerelor naturale (0.71) și la aflarea termenului necunoscut (0.20)”, în condițiile în care „efectele medii ale programelor de intervenție educațională sunt în general pe la 0.1 dintr-o abatere standard”, a explicat acesta pentru Edupedu.ro.
Cercetătorul a declarat, într-un interviu acordat Edupedu.ro, că a derulat cercetarea pornind „de la premisa că la clasa a III-a timpul de rezolvare a temei pentru acasă nu ar trebui să depășească 40 de minute”. O altă specificitate a acestui experiment a fost implicarea părinților elevilor, care au fost sprijiniți cu ghiduri create special pentru ei să își ajute copiii cu efectuarea temelor pentru acasă.
În februarie 2023, Oana Moraru, educatoare, expert educațional și director de școală privată, a explicat de ce părinții trebuie să îi ajute pe copii la teme, în special în primele clase: “Recomand părinților, cel puțin la clasele I și a II-a, să-și dedice cât mai mult timp temelor copiilor și să se oprească din a formula în jurul lor expresii de genul: hai mai repede, să le terminăm ca să te joci, hai mai repede, hai să nu le mai lăsăm pe ultima sută de metri, să scăpăm de ele”. “Felul în care privim noi învățarea se duce în sistemul copilului ca un virus”, a spus Oana Moraru în podcastul Cu capul în Nori.
„Tema nu trebuie să fie o pedeapsă sau o armă. Tema trebuie să fie efectiv o posibilitate ca el (elevul – n.red) să-și consolideze acasă, să-și însușească foarte bine ceea ce a învățat la școală, să-și întipărească lucrurile acelea în minte, atât”, a precizat Florentin Gheorghe, profesor de Limba română, la Radio România Actualități.
7 comments
Orice copil va intelege, daca-i explici zilnic importanta temelor, ca a te pregati pt. viata nu e o treaba usoara, dar necesara. Si-i vei schimba percepria negativa. Pe vremea lui Ceasca, aceasta frica de teme era rapid rezolvata de parintii nostri, care ne spuneau direct: ori inveti, ori … la fabrica sau la vaci Omul asta e psiholog, dar nu are habar deloc de un mimim de psihopedagogie scolara. El trebuie sa distruga doar.
și exact la fel și la matematica, daca ar primi teme cu caracter aplicativ, de exemplu: aveți de zugrăvit o camera de 3×4 mp, cu înălțime 2,50, care are o ușă și o fereastră. calculați ce suprafață va trebui vopsita și de Cati litri de vopsea are nevoie, daca vopseaua aleasa are puterea de acoperire de 15mp . sau diferite proiecte de construit o cușcă pentru căței cu anumite dimensiuni, etc …
ar trebui redus volumul de informații turnat pe gâtul elevilor, astfel încât să aibă timp în clasa la școală să exerseze suficient, nu sa le dați acasă zeci de exerciții. nu știți să faceți deloc interesanta materia, nici conținutul predat, nici exercițiile. daca materia s-ar preda cu entuziasm, să trezească curiozitatea și interesul elevilor, apoi daca le-ar da șansa fiecărui elev să încerce să rezolve în clasa și să fie asistat/ajutat de profesor iar apoi provocat sa rezolve o mica sarcina acasă (de tip proiect in care sa aplice cunoștințele învățate la școală sau sa caute pe internet și să aprofundeze anumite teme), cu siguranță ar fi alte reacții fata de teme… elevii ar veni acasă dornici sa caute să afle informații pentru a-și finaliza proiectele și ar fi nerăbdători să meargă la școală să le prezinte în fața clasei sau sa le publice în revista scolii/pagina de FB a școlii, etc.
De ex., un copil în clasa a 4, primește la lecția de la biologie o schiță (caracteristici fizice- cu blana, cu pene, cu solzi, cu 2/4 picioare, etc, mediul de viață, hrana, nocturn/diurn, înmulțirea – naște unul sau mai multi pui sau face oua) pe care va trebui sa o completeze acasă despre un anumit animal (ales în clasa). va fi dornic și implicat în rezolvarea temei, și nerăbdător să își prezinte lucrarea… iar apoi la final, toți vor afla o mulțime de informații despre diferite specii de animale, care pot fi ulterior grupate teoretic cum dorește profesorul, o scurta sinteza: animale ierbivore/carnivore, mamifere, etc.
Tabla înmulțirii nu e interesantă, e UTILĂ.
Încetați să mai puneți egal între educație și distracție. A învăța presupune efort intelectual din partea elevului, O să aibă parte de ”distracție” destulă după ce termină cumva școala și intră în câmpul muncii.
Nu vă temeți, copiii celor cu bani nu vor avea nicio problemă. Dar dacă n-aveți averi să le lăsați, copiii DVS vor avea de suferit. Pentru că au preferat să se distreze când ar fi trebuit să învețe.
Guta vrea sa faca schimbari paradigmatice cu zero lei, cu mult aroganta, cu palavrageala la TV sau la ziar si cu jumatati de masura. Din pacate e doar campanie electorala, vorbe goale. E o diferenta enorma intre ce declara si ce face. Probabil ca isi imagineaza ca il va vota cineva presedinte.
Orice ministru trebuie să înțeleagă că, dacă 250.000 profesori simt ”reformele” ca un element negativ, cu toată ”intenția” bună pe care o ai, vei obține efecte negative.
Hai cu demisia! Si de la Minister, dar si de la BB!
Mulți vad tot procesul educativ ca element negativ ce sta în fata TIcTok etc.Scoala este pentru ei un element negativ,învățatul este un element negativ!