Concursurile pentru directorii de școli și reorganizarea inspectoratelor școlare județene vor fi cele două mari demersuri administrative din anul 2026, astfel că, „din toamnă vom avea o altă paradigmă pentru inspectorate și o alta pentru ceea ce înseamnă director de școală”, a declarat ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, la Senat, pe 18 septembrie, în cadrul evenimentului „Implicarea mediului de afaceri în educație – de la dual la școlile pilot”.
„Reorganizarea inspectoratelor este un jalon PNRR, că vrem, nu vrem, nu îl putem evita”, a precizat Daniel David.
Ministrul Daniel David a anunțat că va organiza, începând de săptămâna viitoare, consultări în marile orașe, centre regionale, cu directori și inspectori școlari, pentru a decide modelul spre care va merge sistemul: „Sunt 2,3 modele. Le discutăm pe acestea două-trei și să vedem ce propuneri aveți și ce implementăm în țară, atât la nivel de inspectorate, și o să am întâlniri pe acest spectru, cât și cu directorii, fiindcă, în același timp, tot în această toamnă trebuie să pregătim metodologia pentru concursul la nivel de directori, pe care va trebui să îl lansăm tot în prima jumătate a anului viitor„.
Declarațiile ministrului Daniel David despre concursurile pentru directorii de școli și reorganizarea inspectoratelor școlare județene din 2026
În zona deciziilor administrative, avem actorii principali: ministerul, inspectoratele și școlile, directorii de scoli. Când vorbim despre descentralizare administrativă, ai mai multe procese implicate într-un demers de decizie, va vorbesc în calitate de psiholog, cine alege în final, cine ia decizia? și după aceea ai elementul de monitorizare și control pentru implementarea deciziei. Ori de câte ori discut cu oamenii din mediul educațional, mediul de business, autorități locale, modelele sunt diferite.
Unii spun mereu așa: învățământul preuniversitar este un învățământ obligatoriu, fiind obligatoriu este și un drept și o obligație, trebuie să ținem controlul, fiindcă avem 5.600 de unități școlare, încă câteva mii de structuri și ajungem la peste 10.000 de structuri asociate unităților cu personalitate juridică. Avem în sistem spre 4 milioane de oameni, studenți, personal administrativ, cadre didactice și așa mai departe. Într-un sistem obligatoriu trebuie să accentuăm ce? Decizia și controlul sigur că e important.
Există o altă abordare care se spune că trebuie să luăm modele mai vestice, să lăsăm inspectorate să aibă mai multă autonomie locală, școlile să aibă mai multă autonomie locală, unele vor putea să se descurce, altele n-o să se poată descurca. Nu toate autoritățile locale sunt supportive, ca să spun așa, pentru ce se întâmplă în școli. Deci aceasta este o discuție pe latura administrativă. Reflexul meu este mereu pe o descentralizare, unde se poate face, cu elemente de monitorizare și control.
De aceea, începând cu săptămâna viitoare am inițiat serii de întâlniri în marile centre, orașele din cele mai mari din regiuni, astfel încât să poată să vină directori, inspectori din aria respectivă, pentru a discuta cu ei spre ce model vrem sa mergem și vă spun de ce. Pentru ca reorganizarea inspectoratelor este un jalon PNRR, că vrem, nu vrem, nu îl putem evita, cu siguranța, începând de anul viitor trebuie să regândim inspectoratele și să ne gândim cum începem din toamna anului viitor.
Sunt 2,3 modele. Le discutăm pe acestea două-trei și să vedem ce propuneri aveți și ce implementăm în țară, atât la nivel de inspectorate, cât și cu directorii, fiindcă, în același timp, tot în această toamnă trebuie să pregătim metodologia pentru concursul la nivel de directori, pe care va trebui să îl lansăm tot în prima jumătate a anului viitor.
Astfel, gândiți-vă că, din toamnă, dacă facem bine aceste lucruri de arhitectură administrativă, vom avea o altă paradigmă pentru inspectorate și o altă paradigmă pentru ceea ce înseamnă director într-o unitate școlară din țară și acestea trebuie făcute din timp, pentru ca orice modificare să ducă din nou la scandal național.
Într-un sistem de centralizat ca al nostru, orice demers mai general te trezești ca genereaza te miri ce interpretări, care de care mai catostrafala. Deci, le luăm din timp începem discuțiile, consultările și anul viitor vom avea cele două mari demersuri administrative concursul pentru directori și reorganizarea inspectoratelor.
Informații de context
Ministrul Educației a amânat concursul de directori pentru 2026, pentru „prima parte a anului viitor”, deși termenul avansat tot de el în urmă cu două luni era decembrie 2025.
Recent, înainte de aprobarea legii nr. 141/2025 privind măsurile fiscale din Educație, Daniel David spunea că va începe procedurile pentru concursul de director de școală la finalul anului 2025: „Voi demara concursurile pentru directorii de unități școlare și vom reorganiza inspectoratele, astfel încât, din 2026 – 2027, să începem cu un nou model. E parte din viziune și, cu ajutorul profesioniștilor din educație, o vom implementa”.
De precizat, următorul concurs pentru directorii de școli, a fost amânat până pe 2 februarie 2025, o întârziere de un an față de termenul stabilit inițial în an electoral cu 4 rânduri de alegeri. Dar concursul nu a avut loc nici după anul electoral. Detalii mai jos în articol
Despre reorganizarea inspectoratelor școlare ministrul a avut poziții care s-au schimbat pe parcurs. În luna mai 2025, a spus că șefii inspectoratelor școlare să fie oficial numiți politic, iar ceilalți inspectori să dea concurs. El preciza în raportul ministrului Educației și Cercetării, QX, că organizarea inspectoratelor prevăzută în Legea Deca-Iohannis este ineficientă, complică și birocratizează sistemul.
Ministrul Daniel David propunea în iunie 2025 ca inspectorii generali să vină și să plece cu ministrul și programul de guvernare: „Este o ipocrizie în acest moment să consideri că inspectorul general, care reprezintă ministerul în județ, poate să fie un om independent de programul de guvernare”, spunea David în podcastul Friendly Fire.
Concursul de directori ar fi trebuit să se desfășoare după aprobarea la începutul lunii februarie 2024 a regulilor de organizare a selecției pentru managerii unităților de învățământ. Calendarul de intrare în vigoare a legislației subsecvente legilor educației 198/2023 și 199/2023 a fost însă prorogat, în an cu 4 rânduri de alegeri electorale, iar noul grafic adoptat la începutul anului prevede amânarea termenului inițial cu un an.
Mai exact, pe 4 februarie 2025 a fost termenul de aprobare a „ordinului de ministru al educației privind aprobarea metodologiei de organizare a concursului național de recrutare pentru ocuparea funcțiilor de director și de director adjunct din unitățile de învățământ”.
În anul 2022, trei sesiuni de concurs de directori de școli s-au organizat în România. În primele două etape au fost ocupate 6.969 de posturi de director adjunct și directori, din cele 8.692 de posturi scoase la concurs. Cele rămase neocupate, pentru care s-a organizat o a treia etapă în septembrie, erau 1.723 de posturi (sursa).
Edupedu.ro a scris în martie 2023 că erau 1.761 de directori și directori adjuncți de școli care au fost numiți prin detașare, de către inspectorii-politicieni, după ce în trei sesiuni de concurs pentru directori aceste posturi nu s-au ocupat. Asta arăta un raport al Ministerului Educației.
Și toate posturile din actualele inspectorate școlare urmau să fie scoase la concurs în 2024, an, prevedea proiectul de calendar pentru legislația subsecventă din august 2023. Regulile pentru recrutarea șefilor de direcții județene și a inspectorilor trebuiau stabilite până în februarie 2024, dar ministerul condus de Ligia Deca le-a amânat cu un an, până în iunie 2025.
Nici în prezent nu s-a anunțat organizarea unui concurs nici pentru directori, nici pentru inspectori școlari.
Un raport publicat în martie 2023 de Ministerul Educației, instituție care refuză de trei ani să organizeze concursuri, așa cum îi cere legea, arată că toate funcțiile de conducere din inspectoratele școlare și casele corpului didactic sunt ocupate politic, prin detașare. Peste 1.700 de directori de școli sunt puși tot politic – detalii aici.
Vezi aici lista inspectorilor școlari generali, în septembrie 2022: 21 sunt de la PNL, 17 de la PSD și 2 de la UDMR.
Un raport Code for Romania publicat în septembrie 2023 arăta că “managementul educațional al școlilor din România este puternic afectat de politizarea funcțiilor de conducere de la nivelul sistemului de învățământ, cât și de cadrul legal inconsistent în ceea ce privește descentralizarea, relațiile și atribuțiile dintre multitudinea de actori implicați în proces”.
Cel puțin 31 de inspectori generali școlari au candidat la alegerile locale din 9 iunie 2024, conform datelor analizate de Edupedu.ro pe baza listelor de candidați depuse de partidele politice la Biroul Electoral Central. Majoritatea șefilor Inspectoratelor Școlare Județene (ISJ) sunt membri PNL, iar 16 dintre ei au candidat la scrutinul din 9 iunie. Alți 12 șefi de inspectorate, membri PSD, au candidat și ei, la fel și 2 șefi de ISJ membri UDMR.
11 comments
Ar fi foarte bine dacă la aceste întâlniri ar participa și foștii miniștri din educație. Trebui să preluam din experiența celor care au implementat la rândul lor niște măsuri.
Fiecare ministru vine cu noi reguli și duce într-un mare haos învățământul.
Am ocupat 15 ani funcția de director, pana la 31.08.2025 și am „obosit” de atâtea schimbări.
spre exemplu denumirea Ministerului ….
foarte bine,desființate și inspectoratele și cjrae…bani aruncați de pomană
Se netezeste o cale doar pentru pilosi in educatie! Asta e domne, calea spre o educatie de calitate, realizata cu profesionalism si competenta. Un alt ministru al educatiei care doar bajbaie, dupa o intreaga peiada de altii asemeni lui.
Discută doar cu inspectorii – puși politic – și directorii – puși politic. Omul nu va purta o discuție, va vorbi cu ecou și atât. Subiectul nici nu mai contează.
Logic ar fi să organizați mai întâi concursul pentru posturile de conducere, îndrumare și control din inspectoratele școlare și apoi pentru cele de conducere din școli.
Dar de ce atat grabă- toamna 2026!
Pentru fraierii de rând s-au dat legi in trei zile si s-au aplicat,,ieri” , însă pt ocrotiți sistemului plasam totul in viitorul îndepărtat!
ce viziuni, modele, numirea din pix e baza, se imparte intre partide, cine si ce functie ocupa.
Este evident faptul ca David le pregătește ceva urat inspectorilor și directorilor, lucru care nu este OK.
Sper ca sunteți ironic :))
Directorii si inspectorii putea blocau pentru ca nu se puteau face alte norme intr-o luna. Daca s-au supus acum va veni decontul.
Este corectă afirmația, acest ministru le va pregăti ceva sinistru atât directorilor cât și inspectorilor! Dacă nu credeți, ar trebui să reflectați la ceea ce a produs acest ministru până acum: mărirea numărului de ore ca obligație de catedră pentru directori și inspectori. Suntem singura țară din UE în care directorii( pentru că nou nu avem manageri în școli) nu sunt degrevați de ore de predare!