Profesorii care dau prea multe teme „merită” să fie atenționați, spune Daniel David. Sancțiunile sunt cele administrative, pe care le poate lua consiliul de administrație

1.499 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos – George Călin
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că profesorii care dau prea multe teme „merită” să fie atenționați. Acesta a vorbit și despre sancțiuni: „aici, sancțiunile sunt cele administrative, pe care le poate lua consiliul de administrație pentru diverse alte abateri. Este, efectiv, o abatere, ca orice altă abatere de la regulamentul școlii”.

Reporter: Vă spun că se plâng copiii de faptul că au foarte multe teme, teme care se duc și peste weekend, și nu mai au timp să se relaxeze. Mi se pare că, deși e un volum mare de studiu, nu știu în ce măsură avem și rezultate. Înțeleg că nu prea sunt rezultate.

Daniel David: Despre teme am mai discutat. În mod normal, la nivel de gimnaziu, n-ar trebui să fie teme, adunate de la toate disciplinele, care să ducă la un timp mai lung de 2 ore pe zi. Din păcate, se întâmplă să aibă copiii teme care durează mai mult de 2 ore, nu se coordonează în ei profesorii. Cine ar trebui să facă coordonarea? Ar trebui să o facă, probabil, dirigintele, care ar trebui să fie atent la aceste lucruri. Ministerul a reglementat: la nivel de primar – 1 oră, la nivel de gimnaziu – 2 ore, la nivel de liceu – 2 ore. Controlul efectiv legat de implementare ar trebui să fie făcut la nivelul școlilor și de ce nu să se implice și părinții, care pot semnaliza astfel de probleme dirigintelui, care ar putea să ia măsuri prin discuții și coordonări cu profesorii care au ore, astfel încât să se pună de acord cu volumul termelor.

Reporter: Domnule ministru, dacă dumneavoastră încurajați părinții să se plângă atunci când elevii au prea multe teme și spuneți să existe acest dialog cu diriginta, adică n-ar putea fi percepută această declarație ca o știrbire a autorității sau a autonomiei pe care un profesor ar trebui să o aibă la clasă?

Daniel David: Noi avem o lege, să ne înțelegem. Aici nu este o părere că 2 ore ar trebui să fie. Noi avem un ordin de ministru care spune că nu-i voie mai mult de 2 ore. Cine nu respectă acest lucru merită să fie atenționat.

Reporter: Și care sunt sancțiunile dacă nu sunt respectate pentru profesori?

Daniel David: Aici sancțiunile sunt cele administrative, pe care le poate lua consiliul de administrație pentru diverse alte abateri. Este, efectiv, o abatere, ca orice altă abatere de la regulamentul școlii. Sunt multe niveluri, inclusiv în codul administrativ vă puteți uita. Deci, scurt spus, nu este o chestie opțională. Aici trebuie să înțelegem. Acest lucru este foarte clar.

Despre temele pentru acasă

În luna aprilie, Daniel David, Ministrul Educației și Cercetării, a declarat, la prezentarea raportului săptămânal, referitor la temele elevilor, ca dirigintele să aibă grijă de coordonarea între profesori, „pentru a nu încărca, într-adevăr, mai mult decât este cazul copiii”. Acesta a afirmat că „temele n-ar trebui la nivelul învățământului primar să depășească o oră pe zi, 2 ore la gimnaziu și la învățământul liceal.”

Recent, Ministrul Educației și Cercetării le-a transmis părinților îngrijorați că elevii primesc prea multe teme „să sesizeze dirigintele, directorul școlii”. Dacă nu primesc răspuns, să se îndrepte spre inspectorat și abia apoi la minister, a spus acesta.

Adriana Iancu, profesoară de Limba română și directoare a Școlii Gimnaziale nr. 206 din București, a declarat, pentru Prima TV, că „temele nu trebuie privite numai din perspectiva aceasta a formării, a învățării imediate”. Aceasta este de părere că temele sunt „un exercițiu, în primul rând, pentru gestionarea timpului, pentru gestionarea atenției”.

Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București, a spus, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că elevii trebuie să vină să spună profesorului dacă a înțeles sau nu a înțeles ceva din temă sau din lecția predată. Dacă lucrurile sunt în neregulă, abia atunci să solicite ajutorul unui alt profesor, consideră Dana Bobocea.

Un studiu experimental condus de cercetătorul Dacian Dolean, care a explorat impactul temelor asupra elevilor de clasa a III-a, la Română și la Matematică, a întors „efecte uriașe la dezvoltarea cunoștințelor (2.58), dar și la rotunjirea numerelor naturale (0.71) și la aflarea termenului necunoscut (0.20)”, în condițiile în care „efectele medii ale programelor de intervenție educațională sunt în general pe la 0.1 dintr-o abatere standard”, a explicat acesta pentru Edupedu.ro.

Cercetătorul a declarat, într-un interviu acordat Edupedu.ro, că a derulat cercetarea pornind „de la premisa că la clasa a III-a timpul de rezolvare a temei pentru acasă nu ar trebui să depășească 40 de minute”. O altă specificitate a acestui experiment a fost implicarea părinților elevilor, care au fost sprijiniți cu ghiduri create special pentru ei să își ajute copiii cu efectuarea temelor pentru acasă.

În februarie 2023, Oana Moraru, educatoare, expert educațional și director de școală privată, a explicat de ce părinții trebuie să îi ajute pe copii la teme, în special în primele clase: “Recomand părinților, cel puțin la clasele I și a II-a, să-și dedice cât mai mult timp temelor copiilor și să se oprească din a formula în jurul lor expresii de genul: hai mai repede, să le terminăm ca să te jocihai mai repede, hai să nu le mai lăsăm pe ultima sută de metri, să scăpăm de ele”. “Felul în care privim noi învățarea se duce în sistemul copilului ca un virus”, a spus Oana Moraru în podcastul Cu capul în Nori.

Tema nu trebuie să fie o pedeapsă sau o armă. Tema trebuie să fie efectiv o posibilitate ca el (elevul – n.red) să-și consolideze acasă, să-și însușească foarte bine ceea ce a învățat la școală, să-și întipărească lucrurile acelea în minte, atât”, a precizat Florentin Gheorghe, profesor de Limba română, la Radio România Actualități.

Citește și:
Profesorul Flavian Georgescu: La vârstele mici e important ca elevii să nu facă nonstop doar școală, teme. Un elev trebuie să mai și alerge, să înoate, să joace fotbal cu colegii, să meargă la o piesă de teatru
Temele pentru acasă. Ministrul Educației: Dirigintele să aibă grijă de coordonarea între profesori, pentru a nu încărca, într-adevăr, mai mult decât este cazul copiii
Daniel David, despre temele pentru acasă: Profesorii trebuie să se coordoneze între ei, dar în același timp este nevoie și de flexibilitate. Până la urmă, temele sunt date de profesori în interesul și în beneficiul copiilor
Daniel David, către părinții îngrijorați că elevii primesc prea multe teme: Dacă sunt astfel de probleme sesizați dirigintele, directorul. Dacă nu primiți răspuns, mergeți în zona inspectoratului școlar până să ajungeți la minister – VIDEO
Profesoara Adriana Iancu: Temele nu trebuie privite numai din perspectiva învățării imediate. Ele sunt un exercițiu, în primul rând, pentru gestionarea timpului, pentru gestionarea atenției
Sociologul Claudia Petrescu: Modelele oferite de părinți, implicarea în viața școlară, ajutorul la teme influențează succesul școlar al copilului
Trăim într-o societate în care părinții sunt toată ziua plecați la serviciu, apoi se întorc acasă seara foarte târziu și, din păcate, petrec timp doar câteva minute cu propriii lor copii, spune profesorul Flavian Georgescu: Acolo unde se poate, recomand cu multă căldură ca bunicii să îi ia de la școală, să îi ajute la teme
Care este efectul temelor pentru acasă asupra performanțelor elevilor? Rezultatele unui studiu experimental implementat la clasa a III-a, explicate de cercetătorul Dacian Dolean: Am obținut efecte uriașe la dezvoltarea cunoștințelor, la rotunjirea numerelor naturale și aflarea termenului necunoscut
La Matematică, mulți profesori nu verifică temele date elevilor și nu sunt respectate normele de evaluare și notare – raport al Inspectoratului Școlar Județean Buzău
Studiu: Ce se întâmplă când sprijinim părinții să își ajute copiii cu temele pentru acasă? – cercetătorul Dacian Dolean
Studiu: Cât de eficiente sunt temele pentru acasă în învățământul primar – cercetătorul Dacian Dolean
Inspecții an școlar 2024-2025. Monitorizarea modului de corelare a temelor pentru acasă cu vârsta elevilor și utilizarea metodelor moderne de predare-învățare-evaluare, printre aspectele vizate
Temele pentru acasă să nu aibă un volum mare, se arată în scrisoarea metodică a Inspectoratului Școlar Brașov pentru învățători
4 februarie 2023 – La ce folosesc temele pentru acasă? Oana Moraru: Există foarte mulți copii care aparent pricep în clasă, dar când sunt puși în situația de a rezolva singuri, nu mai au abilitatea de a se descurca pe cont propriu. Recomand părinților, în special în clasele I și a II-a, să-și dedice timp temelor
10 decembrie 2022 – Cum putem regândi temele pentru acasă. Brian Gravel, pedagog american: Să schimbăm discuția de la “dacă să le dăm teme” la “ce le-am putea cere să exploreze acasă”
14 mai 2022 –Temele pentru acasă au avantaje pentru copiii de școală primară, dar nu-i ajută aproape deloc, din punct de vedere al rezultatelor de învățare, pe cei care nu primesc ajutor – analiza unui cercetător britanic
27 aprilie 2022 – Tema nu trebuie să fie o pedeapsă sau o armă, spune profesorul de Limba română, Florentin Gheorghe / Nu insist pe teorie, de exemplu, niciodată nu mi s-a părut interesant să-mi spui definiții
1 august 2020 – Ce s-a întâmplat când o școală a făcut temele pentru acasă opționale – experimentul unei școli din Dubai
15 octombrie 2019 – Temele pentru acasă – Cât de mult este prea mult? Primul studiu experimental implementat în România validează regula “10 minute pe nivel școlar”

8 comments
  1. Cum ar putea profesorii sa isi coordoneze temele care le dau la o clasa? Luni vin 6 profesori la clasa: 3 dau teme pentru ziua urmatoare si restul pentru miercuri si vineri.. Profesorul care are ore marti si vineri de unde sa stie ce teme mai are elevul? Sau ar trebui sa i se spuna “nu puteti da tema la materia asta ca deja au copiii teme la celelalte materii”?
    De unde sa stie profesorul de materia x cat timp ii va lua copilului sa termine tema la materia y ? Poate copilul nu se descurca bine la o materie si are nevoie de cateva ore pentru a rezolva niste exercitii simple sau pentru a citi si a-si insusi niste notiuni elementare…
    Consider ca este imposibil de cuantificat timpul necesar pentru teme deoarece depinde de fiecare copil cum se organizeaza, cum se descurca la fiecare materie etc.
    2 ore pentru teme inseamna absenta totala a aprofundarii si reprezinta doar o exersare superficiala si total insuficienta a notiunilor predate la clasa. Iar mai tarziu spunem ca suntem tara cu cei mai multi analfabeti, ca avem rezultate din ce in ce mai slabe la examene desi subiectele sunt mai usoare de la un an la altul etc. Si asa s-au scos atatea din programele scolare ca nu mai au legatura notiunile predate intre ele, iar copiii nu reusesc sa isi fixeze nici macar niste lucruri elementare.
    Daca se mai “relaxeaza” mult invatamantul preuniversitar vor trebui ori sa inchida universitatile definitiv, ori la facultate studentii sa invete sa scrie si sa citeasca deoarece nivelul intelectual al absolventilor de liceu este din ce in ce mai scazut….
    Reprezentantii ministerului ar trebui sa fie mai pragmatici cand vine vorba de copii. Ar trebui interzis accesul la social media pana la 18 ani, asa cum procedeaza toate tarile civilizate, iar copiii ar trebui sa invete cat mai mult, atat notiuni abstracte cat si lucruri practice, astfel incat sa ridicam nivelul intelectual al elevilor.

  2. Dar chiar așa. Cum își pot permite acești profesori sa ofere posibilitatea consolidării informației?
    Elevii trebuie sa fie superficiali la toate materiile, nu doar la unele.

  3. Simplu. Temele pot fi standardizate de minister. Elevul va avea biblioraftul personal cu teme care va fi luat zilnic la școală.

  4. Copiii, de la începutul școlii, primesc teme foarte multe pentru acasă, de au ajung săracii să aibă, ca un adult, program de 8-9 ore și să numai aibă timp liber deloc, deoarece profesorii, nu își fac mai deloc treaba la clasă. Dacă sunt materii de examen, vin la clasă pentru a-și face clientelă pentru meditații, în rest, timpul trece, leafa (prea mare, pentru puținele ore pe care le petrec la școală, dar se plâng că vai ce mult muncesc) merge. Pentru chestia asta nu ar trebui sancțiuni administrative, din contră, tăiat salariul cu 25%, de două ori, a treia oară, concediat, exact cum se face la privat, că prea se cred dumnezei

    1. Si cum ar trebui profesorul sa verifice cunstiintele elevilor fara a-i penaliza la nota? Si cum poti face cuantumul timpul de realizare a temelor cand un elev o rezolva in 10-15 minute si altul in 30? Poate daca elevii ar fi mai atenti la clasa, nu ar pierde atat de mult timp rezolvand tema. Unii dintre voi poate nu mai cunoașteți rolul temelor pentru acasa asa ca ar trebui sa dati mai puțin din gura cand nu sunteti informati

  5. SI cine stabilește ca ‘e prea mult’ , ta’ su cu 8 clase ,in timp ce asculta in bemveul tunat, filipeza lui țanca uraganu’ ?

  6. Lăsaț’ ca nu muncesc ei , isi fac temele cu chatgpt ul . ei doar pun întrebarea sau problema și Măria sa inteligența artificiala le raspunde instant , clasa a cincea Pe urma se duc la mall si spun părinților ca au fost la biblioteca sa conspecteze. Caz real. Cinena sa i spună Domnului ministru cum sta treaba ciu AIul . Până nu e prea târziu. urmeaza cateva generatii handicapate . cu cele mai bune intenții.
    Eu stiu ca big TECH are actionari cu apetit mare pt castig , tocmai de aia trebuie pusi cainii la stana .. din aia cu coloana vertebrala , nu cotarle.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Evaluare Națională cu testare din mai multe discipline. Liderul sindical Marius Nistor: Nu trebuie să fie niciun stres suplimentar pentru elevi. Până la urmă, au nevoie și de puțină geografie, și de puțină istorie, și de puțină cultură muzicală

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, referitor la propunerea ca Evaluarea Națională să fie dată din mai multe materii, că „nu trebuie să fie niciun…
Vezi articolul