Daniel David, la ultima dezbatere națională pe proiectele de planuri-cadru pentru liceu: Civilizația noastră s-a fondat pe cei doi piloni, știință și religie. Mai e nevoie de componenta de cultură națională și de disciplinele care pregătesc elevii pentru viață / Mitropolitul Banatului, către ministru: Thanks! că l-ați păstrat pe Hristos în școală

1.915 vizualizări
Foto: capturi video dezbatere
Noile planuri-cadru pentru liceu trebuie să asigure un echilibru între patru componente fundamentale ale educației: știința, religia, cultura națională și disciplinele care pregătesc elevii pentru viață, a afirmat ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, într-o intervenție online, la ultima dezbatere națională în format fizic despre proiectele noilor planuri-cadru de liceu. Intervenția ministrului a fost urmată de un discurs al mitropolitului Banatului, care i-a spus „thanks” (mulțumesc) ministrului, „că nu l-ați scos pe Hristos din școală”.
  • La ora 16 a început ultima dezbatere națională despre planurile-cadru de liceu 2025, în format fizic, astăzi, 4 martie 2025, în Aula Magna a Universității de Vest Timișoara.

Referitor la știință și religie, ministrul a afirmat că „pentru mine ambele componente sunt importante, civilizația noastră s-a fondat pe cei doi piloni”.

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Cum vrem să arate absolvenții noștri, copiii când termină liceu? Am spus: buni specialiști, nivel de calificare 3-4, buni cetățeni, adică români, protectori ai democrației și oameni mulțumiți de propria viață, echilibrați psihologic. Pentru acest lucru, nouă ne trebuie un echilibru între patru componente și anume: știința și religia.

Ați văzut că am fost criticat de unii că am păstrat religia, alții că este prea puțină componentă care ține de religie, dar pentru mine ambele componente sunt importante. Civilizația noastră s-a fondat pe cei doi piloni, știință și religie și ambii piloni sunt acolo.

După aceea ai componenta de cultură națională. Și ați văzut dezbaterile publice pe care le-am avut, inclusiv cu președintele academiei, când i-am spus foarte clar: putem da ore pentru elemente de cultură națională, în condițiile în care văd cultură națională. Noi n-avem geografia României, n-avem istoria României de 20 de ani, haideți să regândim istoria, să regândim geografia, să readucem gramatica la liceu, fiindcă copiii noștri nu mai vorbesc corect limba română. Și atunci da, dăm ore pentru elemente de cultură națională, să re-gândim modelul.

Și a patra componentă, acele discipline care ne pregătesc pentru viață și ați văzut acolo consiliere și orientare. Toți ne plângem de consumul de droguri, ne plângem de comportament alimentar nesănătos, sex neprotejat, agresivitate. Am venit cu propuneri noi legate de stil de viață sănătos.

Deci avem nevoie de acest echilibru între cele patru componente, dar în același timp, recunoscând că avem filiere diferite, specializări diferite și atunci, în timpul acestor dezbateri și am văzut sugestii foarte bune, începând de la dezbaterea din București, Cluj, Iași. Sper să primim la fel de interesante comentarii și sugestii și din dezbaterea de la Timișoara, în care oamenii educație au început să regândească cu adevărat disciplină, modul în care își gândesc disciplinele și sunt aproape toți întâlnirile pe care le-am avut, asociații profesionale, Academie, Academia Română dispuși să se implice mai departe în programe, fiindcă nu ne oprim la planul cadru. Elementul cheie va fi până la urmă legat, cum spuneam, de a parcurge ceilalți pași: programe, manuale și training.

Replica mitropolitului Banatului către ministrul Educației: Thanks!

Mitropolitul Banatului și-a exprimat recunoștința pentru păstrarea orelor de religie din trunchiul comun printr-o replică scurtă în limba engleză, adresată ministrului Educației: „Thanks!”, a zis el și a completat: „pentru că nu l-ați scos pe Hristos din școală”.

Mitropolitul Banatului: L-am ascultat pe domnul ministru și mai întâi să îi spun, de ne-o auzi, dacă nu, distinșii delegați, domnului ministru o să îi transmită un respectuos thanks, pentru că nu l-a scos pe Hristos din școală. Vă mulțumim și dumneavoastră și vă doresc să rămâneți colegi de catedră, de cancelarie cu Hristos mai departe.

  • Edupedu.ro a evidențiat, printr-o analiză, că religia, materie la care elevii pot alege să nu participe, are de două ori mai multe ore în trunchiul comun decât Istoria, Chimia, Fizica, Biologia sau Geografia, în proiectul de planuri-cadru pentru liceu.
  • Pentru această materie legea include prevederi speciale: Legea învățământului preuniversitar prevede, la art. 87, că Religia face parte din trunchiul comun în planurile-cadru, inclusiv la nivel liceal. Dar legea menționează această obligație la nivel de planuri-cadru în general, nu la nivel de an de studii.

Pe parcursul intervenției sale, ministrul Educației a reamintit că procesul de reformă nu se oprește la planurile-cadru, ci va continua cu elaborarea programelor, manualelor și trainingului pentru cadrele didactice: „Vom lucra la programe astfel încât să avem programe bune, aerisite, pragmatice. După aceea cum facem ca programele să ajungă în manuale atractive pentru elevi, iar în paralel să lucrăm cu profesori”, a mai afirmat ministrul.

Informații de context

Prima dezbatere națională despre planurile-cadru de liceu 2025 a avut loc în format fizic, la Politehnica București, pe 11 februarie, de la ora 16:00.

A doua dezbatere despre planurile-cadru de liceu a avut loc în format fizic, în Aula Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA), pe 14 februarie, la Universitatea „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca.

A treia dezbatere publică despre planurile-cadru de liceu 2025 a avut loc în Aula „Mihai Eminescu” a Universității „Al. I. Cuza”, pe 25 februarie.

Declarații din dezbaterea de la Timișoara:

Declarații din dezbaterea de la București:

Declarații din dezbaterea de la Cluj-Napoca:

Declarații din dezbaterea de la Iași:


4 comments
  1. Religia sa fie optionala, nu fortata si asa in manualele de religie nu se gasesc citate din biblie , iar biblia nici nu este citita de elevi in clasa. In trunchiul comun obligatorii trebuie sa fie romana , matematica, fizica, chimia, biologia, geografie, istorie, muzica si desen, de la primar pana la liceu, inclusiv in liceu. Dupa ce termina multi elevi licee vocationale vor sa faca facultati de INFORMATICA sau de INGINERIE, ori acum ei habar nu au matematica pentru ca nu au invatat nici la uman , nici la licee vocationale, le vine foarte greu, nu au o multime de cunostinte.
    Si sportul ar trebui sa fie optional.Nu toti copiii doresc sa aiba 2 ore de sport pe saptamana.

  2. Hahaha.
    Biserica este cea care s-a furisat in curtea unui liceu de top din Timisoara.
    Mitropolitul stie ce vorbeste.
    Dintr-o micuta capela destinata tuturor elevilor, indiferent de religie, liceul s-a trezit cu ditamai biserica ortodoxa.
    Din presa vremii: „Arhiepiscopia Timișoarei a primit în folosință gratuită, pe o perioadă de 49 de ani, 400 de metri pătrați din curtea Colegiului xxxxx”. Dupa cei 49 de ani, liceul va putea construi, pe acel spatiu, un teren de sport?

  3. O bătaie de joc – au vorbit Universitarii iar profesorii care s-au pregătit și au fost aprobați in prealabil sa aibă intervenții nu au mai fost lăsați sa vorbească. Asta e dezbatere????? Și fără prezenta ministrului acolo. Rușine!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Comisia Europeană s-a opus interzicerii accesului minorilor cu vârste sub 15 ani la reţelele de socializare, măsură cerută de președintele Macron / Statele membre UE pot să ia decizia la nivel naţional

Comisia Europeană s-a opus, miercuri, interzicerii accesului minorilor cu vârste sub 15 ani la reţelele de socializare, idee sugerată de preşedintele francez Emmanuel Macron, dar a lăsat calea liberă statelor…
Vezi articolul

Ministrul Sănătății: Există toată posibilitatea de a prelungi vacanța elevilor, dacă nu se produce un efect pozitiv după 14 zile / Cîmpeanu: Nu am certitudinea că după aceste două săptămâni elevii se vor întoarce la școală fizic

Vacanța forțată de 14 zile pentru toți elevii din România ar putea să dureze mai mult de atât, potrivit declarațiilor oficialilor din Sănătate și Educație. Cseke Atilla, ministrul interimar al…
Vezi articolul

DOCUMENT Noul Regulament de funcționare a CNATDCU, forul responsabil cu atestarea titlurilor universitare, a fost adoptat / Consiliul, devenit „comisie” cu autoritate diluată în cazul doctoratelor, proclamă „toleranță zero” față de plagiat / Numărul membrilor crește la 43

Prevederile din noua Lege a Învățământului Superior, adoptată anul trecut, ce diluează atribuțiile pe care le are în cazul doctoratelor CNATDCU, forul responsabil cu atestarea titlurilor universitare, devin aplicabile prin…
Vezi articolul

Mircea Miclea despre alocarea către colegiile centenare a majorității banilor din Planul de Redresare pe Educație: E o decizie criminală / Cei care sabotează resursele naționale ar trebui să intre în pușcărie

Alocarea majorității banilor pentru Educație din Planul Național de Redresare și Reziliență către 60 de colegii centenare din România „este o decizie criminală”, spune profesorul Mircea Miclea, fost ministru al…
Vezi articolul