Secretarul de stat în Ministerul Educației și Cercetării, Bogdan Cristescu a spus că Ministerul are în desfășurare un proiect „prin care dezvoltăm instrumente de monitorizare a curriculumului”. Bogdan Cristescu a făcut declarația în cadrul ultimei dezbateri în format fizic pe planurile-cadru de la liceu, desfășurată de Universitatea de Vest din Timișoara. Dezbaterea poate fi urmărită LIVE aici.
- Când estimează Ministerul Educației că vor fi gata de implementat noile planuri-cadru de liceu: În 2025 ar trebui să avem manuale școlare, programa și formarea profesorilor, iar în 2030 – prima generație care va da BAC după noul model
Secretarul de stat Bogdan Cristescu a spus că în prezent există un program prin care dezvoltă „instrumente de monitorizare a curriculumului”. În cadrul celei de-a patra dezbateri privind proiecte de planuri-cadru pentru liceu, Cristescu a precizat că „realitatea este că noi din 1995 am făcut doar două schimbări ale planurilor-cadru și acelea minore, în 2001 și în 2009 și deși am avut o lege a educației votată, aplicată, încă avem un examen de bacalaureat care seamănă extrem de mult cu cel din 1995″.
Secretarul de stat a subliniat importanța planurilor cadru precizând că generațiile care acum intră la grădiniță și pentru care grupa mijlocie e deja obligatorie vor învăța după aceste planuri-cadru pentru liceu.
„Vă dați seama cam ce segment din viața acestor tineri sau copii este în mâinile dumneavoastră?”, a mai spus Cristescu.
Declarația pe acest subiect a secretarului de stat în Ministerul Educației și Cercetării
Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării: „Faptul că examenul de bacalaureat conform legii, este altfel, are mai multe discipline, are mai multe specializări, este o mult mai mare posibilitate de alegere pentru copil, faptul că facem platforma de evaluare care va permite evaluarea tuturor disciplinelor în toți anii de studiu ne arată că este un întreg ecosistem la care lucrăm și că, în realitate, aceste planuri-cadru se adresează unor copii care acum încep din grupa mijlocie, deci care sunt într-un învățământ obligatoriu preșcolar și școlar de 15 ani: mijlocie, mare, pregătitoare, plus cei 12 ani de liceu. Vă dați seama cam ce segment din viața acestor tineri sau copii este în mâinile dumneavoastră? Cred că cu asta trebuie să plecăm întotdeauna când ne gândim la ceea ce facem.
Ideea cu care am plecat noi în acest proces este ideea de încredere în profesori, pentru că în realitate, indiferent de ceea ce scrie într-un document curricular, lucrurile se întâmplă în clasă. Nu întotdeauna copilul poate să dea un feedback avizat, dacă nu-l învățăm să facă acest feedback avizat, nu întotdeauna poate să aleagă corect, dacă nu-l învățăm și nu-l susținem în a-și dezvolta capacitatea de alegeri. Și atunci, da, avem încredere în sistem, avem încrederi în profesori. Vor fi foarte multe provocări administrative, vor fi foarte multe provocări financiare. Colegii de primari gimnaziu au trecut prin multe dintre ele și au făcut față cu brio. Greu de crezut că directorii și colegii de la liceu nu o vor face. Și atunci ideea de bază este aceea: unde vom avea directori și profesori și cadre didactice cu inițiativă și cu lidership îi vom încuraja acolo unde vom avea, inclusiv prin oferte de programe naționale pentru CDEOȘ.
Acolo unde este nevoie de sprijin, îl vom acorda acolo unde și cred că asta va fi majoritatea colegilor, acolo unde nu vor avea curajul să pășească înainte să înceapă să alerge, noi vom fi acolo pentru training, pentru suport, pentru încurajare și nimic nu este bătut în cui. Sunt proiecte de planuri-cadru și față de ceea ce a fost altădată, un lucru pe care ne-am angajat și chiar încercăm să le ducem pe toate, pentru că avem întâlniri peste întâlniri.
Inclusiv suntem într-un proiect acum prin care dezvoltăm instrumente de monitorizare a curriculumului, pentru că ne dorim să nu mai avem niște planuri-cadru care să fie … în realitate, pentru că realitatea aceasta este că noi din 1995 am făcut doar două schimbări ale planurilor-cadru și acelea minore, în 2001 și în 2009 și deși am avut o lege a educației votată, aplicată, noi încă avem un examen de bacalaureat care seamănă extrem de mult cu cel din 1995″.
Informații de context
Prima promoție cu clasa a IX-a pe noile planuri-cadru va intra în anul școlar 2026-2027, dacă aceste lucruri merg conform planificării, a spus secretarul de stat în Ministerul Educației Bogdan Cristescu. Asta ar însemna că prima generație ar da noul BAC în anul școlar 2029-2030.
Propunerile și observațiile pot fi trimise la adresa de e-mail consultare@rocnee.ro, până în data de 6 martie 2025 (inclusiv).
Prima dezbatere națională despre planurile-cadru de liceu 2025 a avut loc în format fizic, la Politehnica București, marți, 11 februarie, de la ora 16:00.
A doua dezbatere despre planurile-cadru de liceu a avut loc vineri, la ora 16:00 în format fizic, în Aula Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA), Universitatea „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca.
A treia dezbatere publică despre planurile-cadru de liceu 2025 a avut loc în Aula „Mihai Eminescu” a Universității „Al. I. Cuza”, pe 25 februarie.
Declarații din dezbaterea de la Timișoara:
Declarații din dezbaterea de la București:
- Constantin Radu Dimitrie, elev în clasa a XI-a: Suntem în pragul unei crize intelectuale teribile la nivel național. Este o deculturalizare voluntară, excluderea istoriei românilor și a geografiei de la profilul real / Ne trebuie profesori pasionați
- Sindicatele FSLI ale profesorilor: În liceu se face mai multă religie decât istorie și geografie, iar în Europa asta nu s-a mai întâmplat din feudalism
- Daniel David: Să nu ne transformăm copiii în hamali care să poarte cursuri peste cursuri, ore peste ore, an de an, discipline peste discipline
- Gabriel Vrînceanu, șef-serviciu Curriculum MEC: Au mai fost încercări de planuri-cadru în 2017 și 2021, deja suntem în anul 2025 și orice întoarcere a proiectului, care ar antrena alte modificări de lege, ar însemna încă alte generații care sunt puse în risc
Declarații din dezbaterea de la Cluj-Napoca:
- Ministrul Daniel David, către profesorii din Cluj: Haideți să aprindem lumina în educație, mai întâi în sistemul nostru, apoi în societate / Știu că lumea nu mai are încredere în autorități, dar planurile-cadru sunt proiecte și le îmbunătățim
- Profesorii vor fi motivați să creeze discipline pe care să le aleagă elevii din oferta școlii, în noile planuri-cadru de liceu, spune directoarea Alina Bărăian: Vom avea nevoie să ridicăm costul standard per elev, altfel riscăm să eșuăm reforma
- VIDEO Marinela Marc, șefa inspectoratului școlar Cluj: Bacalaureatul și programele de examene se schimbă după noile planuri-cadru de liceu, nu trebuie să le privim în comparație cu ce este acum
- Elevii de liceu să primească calificative în loc de note la disciplinele la alegere din oferta școlii, propune șeful Consiliului Elevilor din Cluj: Riscăm să alegem materii unde primim note mari pe muncă puțină, în fuga după note
- Va fi nevoie de cel puțin 14 elevi pentru disciplinele din oferta liceului pe noile planuri-cadru – secretarul de stat Bogdan Cristescu / Despre cum vor fi plătiți profesorii: Când vom avea impactul financiar, mergem cu el la Finanțe și Guvern
- Introducerea unor discipline de artă în curriculumul de liceu ar putea să fie un catalizator pentru dezvoltarea culturală a societății românești, spune Alex Rădulea, student la Teatru și Film, absolvent de mate-info
Declarații din dezbaterea de la Iași:
- Profesoara Manuela Coțofan, despre disciplinele la alegerea elevului, în proiectele de planuri-cadru: Profesorii nu sunt designeri de curriculum, ne va trebui o formare serioasă / E nevoie de siguranță că orele nu se vor vacanta, altfel ajungem unde suntem acum
- Directoarea Liceului Teoretic „Dimitrie Cantemir” din Iași, Anca Dumitru: Formarea profesorilor de liceu pentru aplicarea noilor planuri-cadru nu se poate realiza până în anul 2026, contrar afirmațiilor reprezentanților Ministerului Educației
- Reprezentantul elevilor, la dezbaterea de la Iași despre planurile-cadru: Istoria Holocaustului și istoria comunismului să fie incluse sub forma săptămânii pare-impare
- Camelia Gavrilă, directoarea Colegiului „Costache Negruzzi” din Iași: Indiferent ce va fi absolventul – fizician, chimist, literat sau jurist – el va trebui să comunice, să structureze un discurs, să aibă logică interioară, o gramatică curată. Nu voi accepta că limba română se poate preda în două ore ca obiect de bacalaureat
- Nicoleta Amariei, președinta Asociației Sindicale Gheorghe Asachi Iași: Să nu-mi spuneți că n-o să avem colegi care rămân fără catedră, după aplicarea noilor planuri-cadru, că nu vă cred
- Daniel David, apel către profesori: Să facem simulări, să ne imaginăm școala noastră prin prisma acestor planuri-cadru. Este mult mai ușor să înțelegem lucrurile care funcționează și care nu, când discutăm și pe diverse simulări
1 comment
bobiță, nivelul de educație al anilor 90 era net superior celui de acum.
nu dezvolți nimic. doar cumperi . pe bani publici .