Grupul profesorilor “de specialitate” pus de Ministerul Educației să analizeze lucrările de la simulare recomandă profesorilor de Matematică să rezolve mai multe probleme cu elevii

18.857 de vizualizări
matematica exercitii la tabla
Photo 198492944 © Rido | Dreamstime.com
O analiză de 11 pagini a Ministerului Educației pe rezultatele pe itemi la simularea probei de Matematică de la Evaluarea Națională vine cu recomandări generale, vagi și intuitive. De exemplu, ca activitate remedială în cazul exercițiului de clasa a II-a privind ordinea operațiilor care nu a fost rezolvat de unul din 5 elevi, grupul profesorilor de specialitate de la Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație care a făcut analiza recomandă profesorilor să facă exerciții cu “efectuarea operațiilor aritmetice cu numere naturale și respectarea ordinii efectuării operațiilor”. De precizat, analiza a fost publicată la aproape 3 săptămâni de când au fost prezentate rezultatele simulării Evaluării Naționale.

Analiza grupului compus din profesori de specialitate de la Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație recomandă profesorilor să facă exerciții cu elevii ce conțin itemii la care rezultatele au fost slabe. Recomandarea specialiștilor nu aduce informații în plus sau metode prin care profesorii să îi ajute pe elevi să recupereze lacunele.

De exemplu, în cazul rezultatelor de la primul item al subiectului I, unde un elev din 5 nu a știut să rezolve un exercițiu de clasa a II-a privind ordinea operațiilor, se constată că: “Alegerea variantelor greșite de răspuns indică necunoașterea/neaplicarea corectă a ordinii efectuării operațiilor cu numere naturale”.

La activități remediale se recomandă: “Efectuarea operațiilor aritmetice cu numere naturale și respectarea ordinii efectuării operațiilor și calcularea unor expresii numerice care conțin paranteze (rotunde, pătrate și acolade), cu respectarea ordinii efectuării operațiilor. “

  • Cătălin Ciupală, profesor de matematică la Colegiul „Şaguna” din Braşov spunea că rezultatele sunt îngrijorătoare.

De remarcat că în analiza de 11 pagini doar se constată necunoașterea unor termeni – în cazurile în care procentele de rezolvare au fost foarte mici. La primele două subiecte care au fost de tip grilă se folosește aceeași formulă peste tot:

  • Alegerea variantelor greșite de răspuns indică necunoașterea/neaplicarea corectă a
    noțiunilor legate de elemente de geometrie (distanța dintre două puncte; lungimea unui
    segment; segmente congruente; mijlocul unui segment; simetricul unui punct față de un
    punct).
  • Alegerea variantelor greșite de răspuns indică necunoașterea/neaplicarea corectă a
    noțiunilor specifice unghiului (bisectoarea unui unghi, calcul cu măsuri de unghiuri,
    utilizarea raportorului).
  • Alegerea variantelor greșite de răspuns indică necunoașterea/neaplicarea corectă a
    proprietăților liniilor importante în triunghi și/sau a dreptelor paralele.

La geometrie, la Subiectul III, punctul B, unde doar 0,7% dintre elevi au făcut această problemă, fiind o problemă de nivel ridicat, recomandările specialiștilor sunt:

  • determinarea lungimilor unor segmente sau a măsurilor unor unghiuri, utilizând
    asemănarea triunghiurilor sau proprietățile șirului de rapoarte egale;
  • calcularea lungimilor unor segmente în triunghi utilizând teorema fundamentală a
    asemănării; determinarea lungimilor unor segmente prin utilizarea teoremei
    paralelelor echidistante, a teoremei lui Thales sau a proporțiilor derivate; calcularea
    lungimilor segmentelor determinate de diagonalele unui trapez pe linia mijlocie;
  • calcularea perimetrelor și ariilor a două triunghiuri asemenea, prin utilizarea raportului de asemănare

Nici o recomandare despre cum ar putea profesorii să le predea sau să le explice aceste noțiuni pe care elevii nu le stăpânesc.

Informații de context

Anul acesta la simularea – Evaluarea Națională 2024 s-a înregistrat un record negativ: Cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani, la Matematică. Potrivit rezultatelor publicate pe itemi de Ministerul Educației, un elev din 5 nu au știut să rezolve un exercițiu de clasa a II-a cu ordinea operațiilor.

În Iași, patru din cinci elevi din mediul rural din Iași au luat note sub 5 la simularea Evaluării Naționale 2024, la Matematică. Luciana Antoci, șefa ISJ a spus pentru Edupedu.ro: Mergem deja în școli țintit pentru a vedea ce se întâmplă acolo unde rezultatele sunt îngrijorătoare. Patru luni înseamnă suficient cât să putem schimba semnificativ aceste date.

În plus, perioada 26 februarie – 15 martie au loc inspecții tematice în școlile din județul Iași, ca urmare a rezultatelor de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024, potrivit unui document consultat de Edupedu.ro. Evaluarea activităţii cadrelor didactice prin asistențe la orele de curs, organizarea și desfăşurarea unui program adaptat și intensiv de învățare remedială, cu frecvență săptămânală, pentru elevii claselor a VIII-a, sunt printre aspectele vizate.

„Dacă scoatem şi zona metropolitană din mediul rural, ajungem la aproape 90% de elevi cu note sub 5. Vorbim de un colaps în sistemul educaţional şi, deşi au fost bani, decalajul s-a accentuat”, a declarat pentru Ziarul de Iași profesoara Mihaela Popa, fost secretar de stat responsabil cu fondurile europene în Ministerul Educației pentru 5 luni, în perioada 2020-2021, astăzi profesor de matematică la Colegiul „Vasile Alecsandri” din Iaşi.

Profesorul Cătălin Ciupală a mai remarcat faptul că foarte mulți copii nu au făcut nimic la subiectul III, la simularea pentru Evaluarea Națională – Matematică, unde „se puteau lua 50 de sutimi destul de ușor”, ceea ce arată „atitudinea copilului față de a rezolva probleme este aproape zero”.

ISJ Neamț a anunțat comisii din inspectori școlari, profesori metodiști pentru Matematică și Română, activarea psihologilor din școli pentru “stimularea motivației pentru învățare”, printre măsurile “imediate”.

În Ilfov, aproape 60% dintre elevii de clasa a VIII-a nu au luat nota 5 la proba de matematică la simularea Evaluării Naționale 2024, iar Inspectoratul școlar promite un plan de măsuri după ce va identifica “greșelile tipice și gradul de reușită pe fiecare item”.

Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat, pentru Euronews România, că școlile cu o medie a rezultatelor sub 7 la simularea Evaluării Naționale 2024 vor avea un plan dedicat de intervenție. Potrivit Ligiei Deca, planul de intervenție va fi monitorizat prin procesul de inspecţie.

Analiza completă a itemilor de la Evaluarea Națională pentru absolvenții de clasa a VIII-a

Photo 198492944 © Rido | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:

Trei din patru elevi de clasa a VIII-a nu au obținut niciun punct la ultimul item al subiectului III, de geometrie, la simularea Evaluării Naționale 2024 / La acest subiect, mai puțin de 1% au luat punctaj maxim
Inspecții tematice în școlile din județul Iași, până pe 15 martie, după ce peste 80% din elevii din rural au luat note sub 5 la Matematică – simularea Evaluării Naționale 2024 / Programul intensiv de învățare remedială, pentru elevii de clasa a VIII-a, printre aspectele vizate
Rezultatele de la simularea la matematică sunt în strânsă legătură cu lipsa profesorilor calificați. Este o tragedie națională iar în 10 ani va fi un dezastru, spune profesorul Cătălin Ciupală
Patru din cinci elevi din mediul rural din Iași au luat note sub 5 la simularea Evaluării Naționale 2024, la Matematică. Luciana Antoci, ISJ: Mergem deja în școli țintit pentru a vedea ce se întâmplă acolo unde rezultatele sunt îngrijorătoare. Patru luni înseamnă suficient cât să putem schimba semnificativ aceste date
Șeful inspectoratului școlar Botoșani, după rezultatele de la simularea Evaluării Naționale 2024: Vom merge în școli cu profesorii metodiști ca să vedem ce putem face pentru elevi
Directoare de școală, despre rezultatele de la simularea Evaluării Naționale 2024: Atât timp cât în şapte ani elevii nu au învăţat să socotească, credeţi că mai învaţă în următoarele luni? Cred eu că o problemă este în clasele primare
Ligia Deca: Vom solicita ca fiecare școală cu o medie a rezultatelor sub 7 la simularea Evaluării Naționale să aibă un plan dedicat de intervenţie. Planul de intervenție va fi monitorizat prin inspecții, potrivit ministrului Educației
Ce le-au spus elevilor și părinților cinci profesori de Matematică și Română, după rezultatele de la simulare Evaluarea Națională 2024 / Cătălin Zaman, profesor: Rezultatele copiilor noștri sunt rezultatele noastre, fie că ne place uneori, fie că nu. Nu trebuie să le creăm iluzii
Elevii cu note sub 5 la simularea Evaluării Naționale 2024 pot depăși această barieră „având încredere în ei” și ”obținând rezultate remarcabile” – inspectorul general adjunct din Dolj, județ unde doar 44% au primit note peste 5 la Matematică
Comisii din inspectori școlari, profesori metodiști pentru Matematică și Română, activarea psihologilor din școli pentru “stimularea motivației pentru învățare”, printre măsurile “imediate” anunțate de ISJ Neamț după simularea Evaluării Naționale 2024

15 comments
  1. La un moment dat dementa de oanaM va trebui sa fie cenzurata si chiar interzisa pe site-ul asta. Desi incep sa am mari indoieli ca exista cu adevarat!

  2. sunt profesor de matematica si dupa parerea mea, dar si a altor colegi, pana cand nu se vor scoate subiectele de tip grila, elevii nu vor avea “sanse” prea mari de a GANDI … din nou. Orice efort de predare-invatare am depune cu ei la clasa.. foarte multi considera ca ” saptele se ia usor”, ca te descurci in viata si daca nu te spetesti invatand.. acum vedem exact cati gandesc astfel ..elevii de clasa a VIII-a inca nu au constiinta invatarii, nu sunt in nici un caz autodidacti, iar itemii de tip alegere multipla nici nu incurajeaza dezvoltarea de rationamente.

  3. Care profesori de specialitate? Ăia care după terminarea programului de lucru, fac meditații, în particular, pe bani grei, acasă și care, vezi doamne, au doctorat, pentru care nu au făcut nimic la școală, pentru a-l obține, doar au pupat în cur directorii și inspectoratul școlar?

    1. Ia zi, si când te duci la doctor si scoți sutele din buzunar ca altfel nu te opereaza, tot asa critici? Nu, taci mâlc și dai. Altfel ati prins refrenul tuturor spălatilor pe creier: meditațiile sunt de vină, meditațiile! Ah, ce v-aș mai pune eu pe ăștia vitejii de pe blog, sa predati o saptamână- două, că tot va dati cu părerea. Ati pleca plangând în fiecare seară …

      1. Când mă duc la medic, prefer să mă duc în sistemul privat de sănătate, nu la stat. Prefer să dau 250€ pentru analize medicale uzuale, dar știu că am condiții de lux. Evit să plătesc niște bugetari puturoși, ca voi, mulți dintre profesori și ca medicii de la stat (care nu au cabinete private sau nu lucrează cu o clinică privată)

          1. Și voi sunteți extrem de obositori, când cerșiți bani mereu, fără a face ceva bun pentru elevi. Ne-am săturat de bugetari puturoși și cerșetori, ca voi. Nu știți decât să distrugeți încă o generație de tineri, că atât vă duce capul ăla prost și sec. Nu vedeți că nimeni nu vă mai bagă în seamă? Că sunteți ignorați total, de către toată lumea? Nu, că nu vă vedeți decât interesul vostru, călcând pe cadavre.

  4. Ce sa mai analizam, am vazut eu cu ochii mei elev inmatriculat la clasa a V-a care nu stia sa citeasca , venit cu fratele lui mai mare care inmatriculat si el la gimnaziu tot asa fara sa stie sa citeasca
    Ce-au facut doamnele invatatoare 5 ani de zile pentru acesti elevi de nu stie nici unul sa citeasca? E vorba de 5 ani de primar….. Si-au facut cursuri peste cursuri si studii pentru ele.
    Am auzit eu citind 70 % din elevii unei clase de a sasea care citeau pe ghicite, poate mai nimeresc cuvintele , asa ca ……………
    Aici sunt cei 40 % de analfabeti pe tara, din scolile de cartier si din orase , nu numai de la tara.
    Ce tabla adunarii, scaderii , inmultirii , impartirii pe de rost, cand ei se chinuie sa citeasca pe nimerite. De ce nu i-au invatat in 5 ani de primar , tablele adunarii, scaderii, inmultirii, impartirii, ce au facut atatea zile la scoala cu acesti elevi???
    Cu ce ajuta elevul ca doamna invatatoare sta tot anul numai in cursuri si webinarii, daca nu reuseste sa invete toti elevii din clasa dansei sa citeasca fluent in 5 ani de primar………
    Daca elevul ar fi invatat singur, acasa, adunarea si scaderea peste 10 pe de rost , nu mai avea nevoie sa vina la scoala, de ce nu il invata doamnele invatatoare in cei 5 ani de zile aceste table de adunare, scadere, inmultire, impartire, acolo in clasa????

    1. Pentru că 3 ani nu pot fi lăsați repetenți, indiferent ce învață sau nu. La a III-a și a IV-a nu-i mai faci să învețe, s-au obișnuit așa.

  5. Scurt pe doi, că n-avem timp: CÂND????

    Ați împănat materia cu tot ce se putea, ați mutat capitole întregi de la liceu la gimnaziu, la gimnaziu le-ați amestecat de nu se mai leagă una cu alta și nu se mai aliniază cu disciplinele care folosesc aparat matematic… CÂND să facă probleme în plus??? Cu generații din ce în ce mai slabe, cărora și 2+2:2 le dă cu rest, care nu-s capabili să rezolve singuri nici cele mai simpluțe probleme… voi vreți să fie rezolvate și mai multe probleme.

    Asta în timp ce spuneți că vreți să tăiați din orele de cultură generală, că nu le trebuie, dar le trebuie (NEAPĂRAT) istoria altor popoare (oră separată, obligatorie), matematici financiare (trei sferturi trăiesc de la un salariu la altul, să-i învățăm cum să joace la bursă! zice ministerul), educație pentru sănătate (dar nu prevenția BTS sau a sarcinilor la minore, nuuuu, că se spurcă mintea nevinovaților) mai nou educație juridică (?!), ORICE numai nu minimul necesar de cunoștințe de bază.

    Ne apucăm imediat de rezolvat probleme, să trăiți! Teme? Nu le dăm de-alea, că le ocupă și mai mult TIMPUL (nici ei n-au timp, săracii, au program aproape la fel ca adulții).

    Dar hai să mai rezolvăm probleme, zic specialiștii lui pește.

  6. Cum? Celebrii metodisti atat au reusit sa produca? Ce bataie de joc …

    Pentru cine are ochi sa citeasca. O solutie VIZUALA care poate fi ACTIVITATE REMEDIALA ADEVARATA, nu prostiile alea propuse de metodistii lu’ peste:

    1. Lectia – Order of Operations: https://www.bootstrapworld.org/materials/spring2021/en-us/courses/algebra-wescheme/lessons/order-of-operations/index.shtml

    2. Exercitii – Evaluating Circles of Evaluation: https://www.bootstrapworld.org/materials/spring2021/en-us/courses/algebra-wescheme/lessons/order-of-operations/pages/evaluate-coe.html

    3. Aplicarea in practica – transferul de la algebra la programare: https://studio.code.org/s/algebraPD3/lessons/1/levels/4

  7. teorema lui Pitagora, aria și perimetrul figurilor simple, procente , medii, ecuații, nu se mai fac . Cei ce concep subiectele sun obsedați de mediană, și acele exerciții sare se întâlnesc mai puțin în clasă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Sănătății, întrebat despre posibila redeschidere graduală a școlilor: Se analizează permanent / Care e soluția pentru ca elevii să revină la școală? Să scadă numărul de infectări

Ministrul Sănătății, Nelu Tătaru, a spus miercuri, întrebat în legătură cu informațiile privind posibila redeschidere graduală a grădinițelor și școlilor, că “se analizează permanent (…) fiecare componentă care ține de…
Vezi articolul

Proiectul de lege care prevede stimulent de risc pentru profesori în preuniversitar și universitar, în cuantum de 2.000 de lei lunar, pentru orele predate în starea de urgenţă şi alertă, a fost adoptat pe articole de Camera Deputaților

Camera Deputaţilor a adoptat pe articole, marţi, Proiectul de lege pentru acordarea unui stimulent de risc personalului din învăţământ, în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea noului coronavirus. Votul final…
Vezi articolul