Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, spune că “rezultatele obținute la simularea Evaluării Naționale sunt un semnal de alarmă, atât pentru noi, pentru cadrele didactice, pentru conducere unităților de învățământ, și pentru familie și pentru elev”. El a făcut aceste declarații la DC News. El a precizat și două posibile cauze: faptul că simularea s-a desfășurat mai devreme decât de obicei și elevii “ar mai fi avut o lună să se pregătească”, dar și modul de corectare al lucrărilor – digitalizat.
- Amintim, trei sferturi dintre elevii de clasa a VIII-a care au scris la simularea Evaluării Naționale rezumatul cerut nu au luat niciun punct pentru corectitudinea punctuației în textul scris de ei, iar două treimi au fost depunctați la ortografie și gramatică, iar la matematică a fost înregistrat un record negativ: Cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani,
Secretarul de stat în Ministerul Educației Florian Lixandru spune că rezultatele obținute la simularea Evaluării Naționale sunt un “semnal de alarmă” și pentru Minister. El a enumerat două posibile “cauze care ar fi putut să conducă la aceste rezultate”: faptul că simularea la clasa a VIII-a s-a organizat mai devreme decât de obicei, pentru că “elevii ar mai fi avut o lună să se pregătească”, spune Florian Lixandru.
Un alt motiv este faptul că lucrările nu au fost corectate de profesorii de clasă cum se întâmpla până acum la simulări, mai spune secretarul de stat.
De precizat, este prima reacție a unui oficial din Ministerul Educației, la 2 săptămâni după publicarea rezultatelor simulării. Ministerul Educației a dat un comunicat de presă pe 5 martie după analiza rezultatelor de la simularea Evaluării Naționale în care a transmis: „Calibrarea variantelor de subiecte să fie îmbunătățită, astfel încât să crească relevanța acestei evaluări naționale”.
Redăm declarația integrală pe acest subiect a lui Florian Lixandru
Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației: Rezultatele obținute la simulare sunt un semnal de alarmă atât pentru noi, pentru cadrele didactice, pentru conducere unităților de învățământ și pentru familie. Bineînțeles și pentru elev, că el este cel care va susține examenul în vară. Într-adevăr, ne confruntăm cu o situație, o realitate neplăcută în ceea ce privește rezultatele la simulare. Vorbesc acum de Evaluare Națională pentru elevii de clasa a VIII-a pentru că simularea la Bacalaureat este în curs de evaluare. Încă nu cunoaștem rezultatele. În ceea ce privește situația elevilor de la clasa a VIII-a anul acesta, simularea s-a desfășurat cu o lună de zile mai devreme decât de obicei. La fel și la bacalaureat, și acest lucru poate fi unul dintre motivele care a condus la un astfel de rezultat, pentru că elevii ar mai fi avut o lună să se pregătească.
Totodată, ca element de noutate, începând din acest an școlar am introdus evaluarea digitalizată, ceea ce înseamnă că evaluarea lucrărilor s-a făcut de către alți profesori decât cei de la clasă, așa cum se întâmpla până acum la simulări. Până acum, lucrurile erau corectate de profesorul de la clasă și un alt cadru didactic de la aceeași unitate de învățământ. Prin introducerea acestui sistem digitalizat de evaluare, practic, lucrările au ajuns simultan la doi profesori din alt județ decât cel de proveniență al candidatului, au fost evaluate, iar în cazul în care între cei doi evaluatori au apărut diferențe mai mari de un punct, atunci lucrările au mers la a doua echipă de evaluatori, deci practic au fost evaluate de patru cadre didactice. Acest lucru s-a întâmplat într-un mic procent la matematică, foarte mic, sub 1% în jur de 11% dintre lucrări la limba și de natura română au intrat la a doua corectură. Deci acestea pot fi parte dintre cauzele care ar fi putut să conducă la aceste rezultate.
Acum se au cronologic. Ministerul Educației a fost preocupat încă de anul trecut în ceea ce privește atât rezultatele la examene naționale, cât și participarea elevilor la examene naționale. Și asta mă refer strict la elevii de clasa a 8-a. Anul trecut am înregistrat practic un grad de neparticipare de 4% din rândul absolvenților de clasa a 8-a, elevi care nu au promovat clasa a 8-a și nu au putut fi înscriși în Evaluarea Națională, iar dintre cei înscriși, 8% au absentat, de ce au absentat? Poate parte dintre ei au mers către învățământul profesional profesional, acolo unde nu este obligatoriu să treci prin Evaluare Națională.
Am analizat rezultatele și am dispus măsuri. Colegii de la unitatea de cercetare în educație au realizat un studiu cu privire la cauzele care au condus la neparticipare a elevilor la aceste examene. Printre acestea au fost identificați factori care țin de individ, factori care tin de elevi, practic teama de eșec, lipsa de înclinație către învățătură, factori care tin de familie, desconsiderare a actului educațional de către familie. Sunt familii mare din mediul dezavantajate, din mediul rural, care și-a dorit ai lor copii să meargă cât mai repede pe piața muncii, să obțină un salariu și atunci îi direcționează către învățământul profesional și atunci copiii nu mai participă la Evaluare Națională sau nu-i mai lasă să meargă la liceu, folosindu-se de ei în activitățile gospodărești. Sunt factori care tin de școală, mediul educațional, modul în care au fost, s-au pregătit în ultimii 4 ani pentru că trebuie să spunem că își spune cuvântul în continuare perioada pandemiei. Sunt școli unde într-adevăr actul educatinal s-a desfășurat în format online, așa cum toată lumea afirmat, dar sunt și în școli unde actul educațional a fost deficitar și nici măcar online nu s-a întâmplat acest lucru, iar acest lucru va fi relevat pentru că vă spuneam că avem o evaluare digitalizată.
Această evaluare digitalizată ne permite nouă, la nivel de minister, la nivel de inspectorat școlar de județ și chiar la nivel de unitate de învățământ, să vedem care sunt itemii la care nu s-a răspuns deloc sau s-a răspuns deficitar sau sunt probleme. Să vedem ce parte a materiei nu a fost aprofundată, să vedem dacă într-adevăr itemii co respectiv sunt dintr-o perioadă care ar fi trebuit să fie studiată în timpul pandemiei și să luăm măsuri astfel încât la examenul din vară subiectele să fie mai bine calibrate și să ținem cont de toate aceste realități care impactează rezultatele elevilor la Evaluarea Națională“.
Informații de context
Rezultatele de la simularea Evaluării Naționale arată la matematică o situație îngrijorătoare: puțin peste jumătate nu au luat nota 5 la proba de matematică, potrivit rezultatelor publicate de Ministerul Educației, care indică un record negativ la simulare: cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani.
Un elev din 5 de clasa a VIII-a nu a reușit să rezolve un exercițiu de clasa a II-a privind ordinea operațiilor, arată datele ministerului Educației.
Aproape 3 din 4 elevi de clasa a VIII-a care au participat la simularea Evaluării Naționale 2024 nu au obținut nici un punctaj la ultimul item, la subiectul III, de geometrie. Ministerul Educației a publicat date pentru fiecare item, pentru prima oară, pentru că lucrările au fost corectate digital pe o platformă care permite mai multe tipuri de analize. La subiectul III, mai puțin de 1% au luat punctaj maxim.
Patru din cinci elevi din mediul rural din Iași au luat note sub 5 la simularea Evaluării Naționale 2024, la Matematică. Luciana Antoci, șefa ISJ crede că este timp “suficient cât să putem schimba semnificativ aceste date”.
„Rezultatele de la simularea la matematică sunt în strânsă legătură cu lipsa profesorilor calificați. Este o tragedie națională iar în 10 ani va fi un dezastru”, spune profesorul Cătălin Ciupală. Același profesor a remarcat că foarte mulți copii nu au făcut nimic la subiectul III, la simularea pentru Evaluarea Națională – Matematică, unde „se puteau lua 50 de sutimi destul de ușor”, ceea ce arată „atitudinea copilului față de a rezolva probleme este aproape zero”.
În Ilfov, aproape 60% dintre elevii de clasa a VIII-a nu au luat nota 5 la proba de matematică la simularea Evaluării Naționale 2024, iar Inspectoratul școlar promite un plan de măsuri după ce va identifica „greșelile tipice și gradul de reușită pe fiecare item”.
În plus, perioada 26 februarie – 15 martie au loc inspecții tematice în școlile din județul Iași, ca urmare a rezultatelor de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024, potrivit unui document consultat de Edupedu.ro. Evaluarea activităţii cadrelor didactice prin asistențe la orele de curs, organizarea și desfăşurarea unui program adaptat și intensiv de învățare remedială, cu frecvență săptămânală, pentru elevii claselor a VIII-a, sunt printre aspectele vizate.
„Dacă scoatem şi zona metropolitană din mediul rural, ajungem la aproape 90% de elevi cu note sub 5. Vorbim de un colaps în sistemul educaţional şi, deşi au fost bani, decalajul s-a accentuat”, a declarat pentru Ziarul de Iași profesoara Mihaela Popa, fost secretar de stat responsabil cu fondurile europene în Ministerul Educației pentru 5 luni, în perioada 2020-2021, astăzi profesor de matematică la Colegiul „Vasile Alecsandri” din Iaşi.
ISJ Neamț a anunțat comisii din inspectori școlari, profesori metodiști pentru Matematică și Română, activarea psihologilor din școli pentru „stimularea motivației pentru învățare”, printre măsurile „imediate”.
8 comments
Nenea Lixandru, te-a selectat bine sa reprezinti ministerul, asa-i? Dormi bine, nenea Lixandru? Ah, da, banetul e gros, sarcina de partid, nu contează conștiința. Va va selecteaza dintre astia fara principii si valori oneste.
Mama ei de Romanie needucata… Cum are ea noroc de impostori ca voi! Treci la catedra in mediul rural sau la scoli obisnuite din urban. Sa vezi cum e. Sa vezi cum politrucimea a distrus societatea si valorile.
Sa nu uitam ca acești copii au început clasa a V a cu o pandemie unde s-au acumulat foarte multe goluri. O școală online la 11-12 ani nu se compara cu o facultate la 20-30 ani unde reușești să înveți și singur.
Corectarea digitalizata e problema. La clasă copilului meu au omis sa corecteze la 2 copii câte un subiect.Acum s-a verificat la clasă și ne-am dat seama că cel mai bine e sa se facă contestație chiar dacă nota e peste 9 pt.ca au loc erori.Ciudat e ca au corectat 2 profesori capabili și nu au văzut.
oare se poate si ma incompetenti dacat astia care sunt acum in minister? pana acum asa a fost. astia de acum sunt varful prostiei si a incompetentei.
Sigur ca principalii vinovați sunt elevii. Ei trebuie sa învețe, și materiale sunt suficiente. Dar nu vor. Numai distracție e în capul lor. Iar profesorii nu au voie sa i streseze, ca e bullyng .
Sigur ca principalii vinovați sunt elevii. Ei trebuie sa învețe, și materiale sunt suficiente. Dar nu vor. Numai distracție e în capul lor.
Impostori fără viziune, politruci sadea…
Zat, mah, cu teoriile tale expirate! Nu invata, sunt prosti si voi ati contribuit pe toate caile la acest lucru. Punct.